Att kommentera människors utseende

Eh, jag har jobbat inom service... och tro mig, det går utmärkt att ha åsikter som personen framför en inte har en aning om. Har en lite sociala skills är det inte svårt.

Jag kan också säga att är det någon gång jag blivit riktigt illa behandlad så är det när jag jobbade inom service. Sitter en i kassan är en en hjärndöd apa enligt en förvånande stor del av befolkningen. Vilket inte påverkade mig, det sa mer om personerna i fråga än vad det sa om mig.
Verkligen, man kan ha en hel konversation med vissa människor där man säger exakt vad man tycker om hen, i huvudet. Samtidigt le och vara trevlig. Kanske låter det elakt för vissa, men inom service får man väldigt ofta stå ut med helt sinnessjuka saker och det behövs en ventil.
Jag har flertalet gånger fått höra att jag inte orkade slutföra gymnasiet och därför jobbar i reception osv. Att jag är så smal för att jag inte har så mycket pengar att äta för pga min dåliga utbildning. Stämmer exakt noll :rofl: 🤷‍♀️
 
Man kan väl tänka olika om det här, men jag ser inte riktigt poängen med att ”ful” ens ska dyka upp i huvudet när jag går förbi random folk på stan. Tinderexemplet blir ju lite skevt, stor skillnad när du ska sålla efter saker du gillar (alltså ska bedöma det du ser på något sätt) och i situationer där det liksom inte spelar någon roll vad du tycker är attraktivt eller inte. Tex på bussen, på stan eller liknande.

Nej och som jag skrev, jag tänker inte på folk på stan eller ser något syfte med att gå runt med "granska glasögonen" på när man åker buss. Men jag kan ju tycka att folk är snygga även om jag inte ska ligga med dem, och anser jag inte att de är snygga så är det ärligt inte något som jag tänker så mycket på. Oftast.
 
Verkligen, man kan ha en hel konversation med vissa människor där man säger exakt vad man tycker om hen, i huvudet. Samtidigt le och vara trevlig. Kanske låter det elakt för vissa, men inom service får man väldigt ofta stå ut med helt sinnessjuka saker och det behövs en ventil.
Jag har flertalet gånger fått höra att jag inte orkade slutföra gymnasiet och därför jobbar i reception osv. Att jag är så smal för att jag inte har så mycket pengar att äta för pga min dåliga utbildning. Stämmer exakt noll :rofl: 🤷‍♀️

Det var lite spännande på somrarna på ICA... nu säger jag inte att akademiska studier automatiskt gör en smart (och givetvis inte bättre än någon annan!) men kunderna som behandlade oss som hjärndöda idioter skulle bara ha vetat om den sammanslagna studiepoängen vi hade! :rofl: Praktiskt taget alla som var där samtidigt som jag sommarjobbade pluggade på universitet/högskola :D
 
Jag försöker faktiskt att undvika att gå runt och tänka på folks utseenden, utan försöker tänka att folk liksom bara ser ut. Jag behöver inte rikta tankarna mot det och om en tanke kommer så får den liksom bara flyga förbi. Det här blev viktigare för mig sen jag fick barn och insåg hur viktigt det var för mig att hon får lära sig att folk ser olika ut och att det inte är nåt att "tycka" så mycket om. Jag säger inte att det är lätt! Men jag försöker faktiskt. Självklart kan jag bli glad över någon som har en färgglad outfit som lyser upp, en vacker kappa eller en häftig frisyr, men det handlar mer om mig och min upplevelse än den personens specifika yttre attribut. Jag måste säga att jag i princip aldrig (det var isåfall väldigt länge sen) tänker i negativa termer om folks utseende. Jag kanske bara har tur? Jag har inte förbjudit mig att tänka några tankar åt något håll, men egentligen tycker jag att både positiva och negativa åsikter om folks utseende (även om en inte yttrar det) är lite småknepigt, på nåt sätt. Och försöker problematisera dessa tankar för mig själv, när de kommer.

Sen tycker jag att en kan diskutera skönhetsoperationer, klädstilar och frisyrer om en vill i generella termer, utan att peka ut specifika personer, men att en får vara medveten om att folk med dessa attribut/klädstilar faktiskt kan bli sårade. Det krävs försiktighet.
 
Det är väldigt sällan jag har några negativa åsikter alls om folks utseende. Mina tankar blir automatiskt "oj, vilket speciellt ansikte" i stället för "vad ful hen är" eller "hen måste gjort någon skönhetsoperation, hoppas hen blev nöjd och tycker hen blev fin!" i stället för "men oj vilka fult överdrivna läppar".
När det gäller klädsel tycker jag mest att "oj, det där hade jag nog aldrig haft på mig, men den personen tycker nog det är fint! / oj, det hade jag aldrig haft på mig, men vad fint det satt på hen!", men aldrig att personen har fula kläder.

Däremot har jag negativa åsikter till folks sätt att vara, hur de beter sig mot andra människor osv. Har åsikter om vilka kläder jag själv har på mig, hatar rosa till exempel, och dör hellre än har rosa på mig - men har noll problem med att någon annan är klädd i rosa från topp till tå.
Har åsikter om mitt eget utseende, men accepterar det jag kanske tycker är mindre fint med mig själv för det mesta.

Är fullt medveten om att andra har åsikter om mig dock, men bryr mig inte. Blev mycket mobbad i 1-4 klass, och har sedan fått mycket pikar under åren. Men jag hade turen att komma ur mobbingen härdad.
I 7-9e klass gick jag till skolan iförd något av följande: Full piratutstyrsel (under kanske ett år, varje dag.), Alv (sagan om ringen alv) eller goth (med härliga utstuderade sminkningar). Vi pratar alltså cosplay nivåer på hur jag klädde mig.
Fick tusen pikar, men jag tyckte det var fint och kul så skit i dem, bara för att de inte kan ha roligt liksom. :rofl: 🤷‍♀️
Det enda jag tyckte var skitsurt var att betygen blev helt jäkla urusla, endast pga detta. I nian hade mamma ett snack med mig där hon var sjukt arg på sig själv och världen för att det var så, men att jag kanske skulle börja klä mig som de andra så jag kunde få bättre betyg.
Alla mina betyg gick upp, men jag ansträngde mig mindre. :banghead: :meh:
 
Det var lite spännande på somrarna på ICA... nu säger jag inte att akademiska studier automatiskt gör en smart (och givetvis inte bättre än någon annan!) men kunderna som behandlade oss som hjärndöda idioter skulle bara ha vetat om den sammanslagna studiepoängen vi hade! :rofl: Praktiskt taget alla som var där samtidigt som jag sommarjobbade pluggade på universitet/högskola :D
Jag älskade frågan "får jag prata med chefen?!" och jag kunde svara, "ja, det är jag". Det är löjligt så mycket trevligare dom blev.
 
Jag tror inte det är så svårt att förstå vad jag egentligen menar.

Jag menar inte att man inte ska tillåta sig att tänka oschyssta tankar, däremot menar jag att man ska lära sig att inte tänka det, lära sig att inte tänka att någon har stor röv, hängiga bröst eller inte borde gå i magtröja pga fetma eller vad som angående någon annans utseende eftersom det faktiskt är lika lite trevligt att tänka det som att säga det. Att man ska lära sig att var och en ser ut på sitt sätt, klär sig på sitt sätt osv. Det ingår i den biten jag skrev "arbetar med sig själv" där man lär sig själv att det är ok att se ut på annat sätt än idealet/ att vara annorlunda.

Det är inte lite skenheligt att prata om allas lika värde och sedan när någon avvikande går förbi tänka något negativt om den personens kropp eller utseende.

Det är inte skenheligt att prata om allas lika värde och sedan när någon avvikande går förbi tänka något negativt om den personens kropp eller utseende och därefter 1. fundera på varför man värderar någon så och 2. lär sig att inte värdera så, alla är trots allt lika mycket värda.

Jag tror att människor som mår bra i största allmänhet har färre negativa tankar om sina medmänniskor. Vare sig det gäller andras utseende, prestation eller livsval.
Även vana i att möta det avvikande påverkar vad man reagerar på.

Att ta bort den fria tanken, vare sig den är svart eller vit, är att stänga in och censurera mänskligheten.
Men med den fria tanken så kommer ett ansvar, man bör inte såra någon annan med den.

Jag vet knappt någon del av min kropp som inte har fått någon kommentar. De negativa kommentarena sitter djupare än de positiva. De positiva kommentarerna har inte alltid varit "snälla" de heller. De allra flesta människor har nog varit med om detta i olika grad.

Jag tror inte roten till problemet sitter i tanken. Jag tror inte heller det försvinner om folk "tränas" i att inte tänka den. Däremot kan man försöka vara mer snäll, både mot andra och mot sig själv.
 
Det var ju kritik av ett skönhetsingrepp. Inte av tjejens naturliga utseende. En kritik av samhällets snedvridning av idealen som gör att unga tjejer gör skönhetsingrepp som ger dem onaturligt utseende.
Fast det är ju fortfarande kritik av hennes utseende. Och dessutom att skriva ut var personen jobbar dvs peka ut en person.
Även om man gjort ett skönhetsingrepp är det ju fortfarande ens kropp och kroppsdel. Eller tänker du att det är mer okej kritisera någons kroppsdel bara för att den är opererad?
 
Fast det är ju fortfarande kritik av hennes utseende. Och dessutom att skriva ut var personen jobbar dvs peka ut en person.
Även om man gjort ett skönhetsingrepp är det ju fortfarande ens kropp och kroppsdel. Eller tänker du att det är mer okej kritisera någons kroppsdel bara för att den är opererad?

Dessutom blir det en implicit kritik mot personens beslut, omdöme och kanske också värderingar, och dessutom utan att personen i fråga har chans att reagera eller försvara sig.
 
Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den handlade om ett tv-program). Tänkte att jaja, det är flashback. Idag på buke gick jag in i tråden om trender vi inte förstår oss på. Och där finns flera inlägg som ser nästan likadana ut O_o.

Alltså, kommentarer om vilka kläder som gör att man får ful kroppsform, vilken sminkning som är ful, skönhetsingrepp som är fula. Både allmänt och t.o.m. riktat mot specifika personer.

Varför? Jag fattar verkligen inte. Vad är syftet? Om man struntar i att det är elakt, så framstår man ju själv inte som en särskilt trevlig person tänker jag? Om jag skulle råka skriva eller säga nåt liknande och någon kommenterar det, skulle jag backa och skämmas som fan. Men ändå vara glad att nån uppmärksammade mig på det.

Vill inte diskutera just tråden om trender, den gjorde bara att jag började tänka på det igen. Som sagt, såg det på flashback igår, ser det på instagram, hör det IRL. Om nån kommenterar nånting om att det där var ju inte så snällt, så verkar reaktionen sällan bli "oj, du har rätt! förlåt!" utan tystnad eller försvar av sin rätt att tala om hur fult det är med x.

Jag kan bli väldigt trött på hyllandet av "naturligt utseende". Oftast är det en (ibland omedveten) ursäkt för samma gamla vanliga kvinnoförakt och utseendehets. Det "naturliga" som hyllas som fint brukar hålla sig inom en väldigt smal norm. En pigg idé vore ju att inte kommentera folks utseende överhuvudtaget, eller trender som man tycker är fula. Jag upplever rätt ofta att unga är mycket bättre på det här, eller att de åtminstone har en mycket bredare acceptans för vad som kan vara vackert.

Det finns ett rätt stort svenskt konto på Instagram som visar exempel på hur tjej- och damtidningar skrev om kända kvinnors utseende och attribut på 90-talet (men också exempel från nutid). När man läser så här i efterhand är det verkligen sjukt - och jag tror att den inställningen präglat rätt många av oss som växte upp under 70- och 80-tal. Låt folk vara, liksom. Om ens främsta ideal inte är att vara "naturligt vacker", än sen? Varför ska andra hålla på och värdera?
 
Jag kan bli väldigt trött på hyllandet av "naturligt utseende". Oftast är det en (ibland omedveten) ursäkt för samma gamla vanliga kvinnoförakt och utseendehets. Det "naturliga" som hyllas som fint brukar hålla sig inom en väldigt smal norm. En pigg idé vore ju att inte kommentera folks utseende överhuvudtaget, eller trender som man tycker är fula. Jag upplever rätt ofta att unga är mycket bättre på det här, eller att de åtminstone har en mycket bredare acceptans för vad som kan vara vackert.

Det finns ett rätt stort svenskt konto på Instagram som visar exempel på hur tjej- och damtidningar skrev om kända kvinnors utseende och attribut på 90-talet (men också exempel från nutid). När man läser så här i efterhand är det verkligen sjukt - och jag tror att den inställningen präglat rätt många av oss som växte upp under 70- och 80-tal. Låt folk vara, liksom. Om ens främsta ideal inte är att vara "naturligt vacker", än sen? Varför ska andra hålla på och värdera?

Ja det ”naturligt vackra” är i regel inte heller så naturligt. Den ”naturligt vackra” normen innefattar:
Borttagande av oönskat kroppshår
En diskret sminkning
Ett hår som är klippt och blekt/färgat.
Naglar som är klippta i rätt form och eventuellt målade.

Det är obegripligt varför fillers skulle vara något att förfasa sig över när ett typiskt svenskt blont hår bör vara blekt för att falla folk i smaken, annars kallas det gärna för råttfärgat. :meh:
 
Jag kan bli väldigt trött på hyllandet av "naturligt utseende". Oftast är det en (ibland omedveten) ursäkt för samma gamla vanliga kvinnoförakt och utseendehets. Det "naturliga" som hyllas som fint brukar hålla sig inom en väldigt smal norm. En pigg idé vore ju att inte kommentera folks utseende överhuvudtaget, eller trender som man tycker är fula. Jag upplever rätt ofta att unga är mycket bättre på det här, eller att de åtminstone har en mycket bredare acceptans för vad som kan vara vackert.

Det finns ett rätt stort svenskt konto på Instagram som visar exempel på hur tjej- och damtidningar skrev om kända kvinnors utseende och attribut på 90-talet (men också exempel från nutid). När man läser så här i efterhand är det verkligen sjukt - och jag tror att den inställningen präglat rätt många av oss som växte upp under 70- och 80-tal. Låt folk vara, liksom. Om ens främsta ideal inte är att vara "naturligt vacker", än sen? Varför ska andra hålla på och värdera?

Dom flesta ser inte ens när folk har gjort skönhetsingrepp/operationer heller eftersom att dom flesta är så himla små och knappt gör skillnad för någon annan person än den som har tagit beslutet att göra det på sin egen kropp.
 
Ja det ”naturligt vackra” är i regel inte heller så naturligt. Den ”naturligt vackra” normen innefattar:
Borttagande av oönskat kroppshår
En diskret sminkning
Ett hår som är klippt och blekt/färgat.
Naglar som är klippta i rätt form och eventuellt målade.

Det är obegripligt varför fillers skulle vara något att förfasa sig över när ett typiskt svenskt blont hår bör vara blekt för att falla folk i smaken, annars kallas det gärna för råttfärgat. :meh:
Filler vs hårfärg är väl skillnaden att den första är ett invasivt ingrepp av din kropp/ ansiktet.

Får jag en allergisk reaktion av hårfärg så kan den försvinna, jag får inga variga skador (om jag har otur) av en hårfärg och det är enkelt att ändra om jag inte blir nöjd.

Fillers, om jag får en allergisk reaktion sitter där dom sitter och det kan bli väldigt problematiskt. Jag sprutar in ett ämne i kroppen som sen lagras där, finns det några studier på vad långvarig användning av fillers kan göra med kroppen? Jag vet inte vad fillers är (vad det består av).

I mina ögon är det mycket mindre riskfyllt, smärtfritt och billigare att fixa håret med lite färg än att göra medicinska ingrepp för att förbättra/förändra mitt utseende. Och jag antar det är därför folk blir mer upprörda eller förfasas över fillers.
 
Filler vs hårfärg är väl skillnaden att den första är ett invasivt ingrepp av din kropp/ ansiktet.

Får jag en allergisk reaktion av hårfärg så kan den försvinna, jag får inga variga skador (om jag har otur) av en hårfärg och det är enkelt att ändra om jag inte blir nöjd.

Fillers, om jag får en allergisk reaktion sitter där dom sitter och det kan bli väldigt problematiskt. Jag sprutar in ett ämne i kroppen som sen lagras där, finns det några studier på vad långvarig användning av fillers kan göra med kroppen? Jag vet inte vad fillers är (vad det består av).

I mina ögon är det mycket mindre riskfyllt, smärtfritt och billigare att fixa håret med lite färg än att göra medicinska ingrepp för att förbättra/förändra mitt utseende. Och jag antar det är därför folk blir mer upprörda eller förfasas över fillers.

Var och en får ta ansvar för sin egen kropp och själv välja vilka risker man vill ta, för hälsorisker tar vi hela tiden.

Därutöver är det garanterat inte av omtanke som folk förfasas över andras utseende, det är snarare ett försök att utifrån normer stärka den egna självkänslan på bekostnad av andra.
 
Var och en får ta ansvar för sin egen kropp och själv välja vilka risker man vill ta, för hälsorisker tar vi hela tiden.

Därutöver är det garanterat inte av omtanke som folk förfasas över andras utseende, det är snarare ett försök att utifrån normer stärka den egna självkänslan på bekostnad av andra.

Det är väl lite väl mörkt. Finns säkert många föräldrar, män, fruar etc som av omtanke av sina nära och kära tycker det är problematiskt med skönhets ingrepp?

Jag säger inte emot att man får ta ansvar över sin egen kropp, bestämma själv eller att man inte själv får ta valet över vilka risker man vill välja för sig själv. Det enda jag reflekterar över är varför folk skulle reagera mer på fillers än hårfärg.
 
Filler vs hårfärg är väl skillnaden att den första är ett invasivt ingrepp av din kropp/ ansiktet.

Får jag en allergisk reaktion av hårfärg så kan den försvinna, jag får inga variga skador (om jag har otur) av en hårfärg och det är enkelt att ändra om jag inte blir nöjd.

Fillers, om jag får en allergisk reaktion sitter där dom sitter och det kan bli väldigt problematiskt. Jag sprutar in ett ämne i kroppen som sen lagras där, finns det några studier på vad långvarig användning av fillers kan göra med kroppen? Jag vet inte vad fillers är (vad det består av).

I mina ögon är det mycket mindre riskfyllt, smärtfritt och billigare att fixa håret med lite färg än att göra medicinska ingrepp för att förbättra/förändra mitt utseende. Och jag antar det är därför folk blir mer upprörda eller förfasas över fillers.
Fillers bryts ned naturligt och kan även tas bort. Dom sitter inte där dom sitter, även om det är lite mer besvärligt än att färga om håret.

Har nog dock själv mått betydligt sämre av att få håret förstört än att jag en gång fick en liten kula av fillern jag har i hakan. Det tar mycket längre tid för håret att växa ut än att fillern försvinner. 😅
 
Fillers bryts ned naturligt och kan även tas bort. Dom sitter inte där dom sitter, även om det är lite mer besvärligt än att färga om håret.
Fast om du får en allergisk reaktion efter en behandling kan du inte bli av med dina fillers med en gång antar jag. Dom bryts väl ner över tid? Är det inte ett flytande ämne? Och det låter ju smärtsamt.
 
Ja det ”naturligt vackra” är i regel inte heller så naturligt. Den ”naturligt vackra” normen innefattar:
Borttagande av oönskat kroppshår
En diskret sminkning
Ett hår som är klippt och blekt/färgat.
Naglar som är klippta i rätt form och eventuellt målade.

Det är obegripligt varför fillers skulle vara något att förfasa sig över när ett typiskt svenskt blont hår bör vara blekt för att falla folk i smaken, annars kallas det gärna för råttfärgat. :meh:

Problemet ligger väl i att skönhetsoperationer tenderar att komma till utöver de saker som du nämner, med de skönhetsrutiner som många redan gör. De kräver dessutom vida mer ekonomiska resurser och en del utav dem kommer med risker. Jag ser inte samtliga skönhetsoperationer som förkastliga, absolut inte, men jag ser det som problematiskt att det adderar ytterligare en nivå av utseendehets på framför allt kvinnor. För en operation förtar sällan förväntan på hår, smink, kropp och kläder. Tvärtom kan det bli en hävstång.

Jag läste ett intressant inlägg på sociala medier här om dagen som handlade om att det är svårt för kvinnor att få in en fot i den ekonomiska makten när vi förväntas lägga så mycket pengar och resurser i form av tid på vårt utseende. Män uppmanas till attribut som symboliserar makt exempelvis ett bra jobb, en stark kropp, social status och pengar. Kvinnor uppmanas främst till skönhet och pengar som går in i skönhetsindustrin är ingen investering, de äts upp, och den tid vi lägger på vårt utseende hämmar den tid vi hade kunnat lägga på exempelvis karriär eller investeringar. Skönhetsoperationer adderar ju till detta inte minst eftersom det är väldigt kostsamt.

Ja, jag ska inte driva den här diskussionen i all oändlighet och jag förfasas som sagt inte över skönhetsoperationer. Men jag tycker inte att det är samma sak som exempelvis att färga håret. Det är lite av en helt ny dimension på vår utseendehets som jag tycker är värd att problematisera.
 
Senast ändrad:
Det är väl lite väl mörkt. Finns säkert många föräldrar, män, fruar etc som av omtanke av sina nära och kära tycker det är problematiskt med skönhets ingrepp?

Jag säger inte emot att man får ta ansvar över sin egen kropp, bestämma själv eller att man inte själv får ta valet över vilka risker man vill välja för sig själv. Det enda jag reflekterar över är varför folk skulle reagera mer på fillers än hårfärg.
En hel del smink, hudkrämer och hårfärg innehåller kemikalier som troligen inte heller är toppen för kroppen om man använder det mycket och länge. Samtidigt finns det andra som är oproblematiska. Jag har inte undersökt eller jämfört, men jag tror kanske inte att fillers är så supermycket sämre än många andra skönhetsprodukter. Jag ser också rätt sällan just den vinkeln: "Jag vet en tjej som fixar läpparna, jag är orolig för hennes hälsa." Det brukar uttryckas lite annorlunda än så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen. Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
22 278
Senast: Saeta
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 885
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp