Att kommentera människors utseende

Dom flesta ser inte ens när folk har gjort skönhetsingrepp/operationer heller eftersom att dom flesta är så himla små och knappt gör skillnad för någon annan person än den som har tagit beslutet att göra det på sin egen kropp.

Vilket jag nästan ser som ännu mer problematiskt för det gör att det plötsligt kryllar av människor som bara är extremt snygga och det är lätt för andra att kritisera sitt eget utseende när man inte ser likadan ut. Ovetandes om att det är resurser, pengar och risktagande som ligger bakom.
 
En hel del smink, hudkrämer och hårfärg innehåller kemikalier som troligen inte heller är toppen för kroppen om man använder det mycket och länge. Samtidigt finns det andra som är oproblematiska. Jag har inte undersökt eller jämfört, men jag tror kanske inte att fillers är så supermycket sämre än många andra skönhetsprodukter. Jag ser också rätt sällan just den vinkeln: "Jag vet en tjej som fixar läpparna, jag är orolig för hennes hälsa." Det brukar uttryckas lite annorlunda än så.

Var på väg att trycka skratt emoji mest pga sista meningen. Men kände att det lätt kan feltolkas 😅 det är väl sorgligt när folk flest bara uttrycker nån elak kommentar om utseendet. Men jag tycker det är lite läskigt hur ingrepp kan påverka kropp och hälsa, kan väl inte vara ensam om det hoppas jag. Men när du skriver den sista meningen så låter det rätt lustigt och får väl hålla med om att många uttrycker sig annorlunda.

Håller med om det med hudvård och andra skönhetsprodukter och vilken djungel det är att försöka navigera det. Jag tror ändå Sverige (Norden) är bättre på att regulera än i många andra delar av världen.
 
Det är väl lite väl mörkt. Finns säkert många föräldrar, män, fruar etc som av omtanke av sina nära och kära tycker det är problematiskt med skönhets ingrepp?

Och jag skulle säga tvärtom - att de nog är väldigt få. Det brukar handla om personliga preferenser och vad man tycker är snyggt och inte. Hade det handlat om hälsa skulle det ju höras betydligt mer om denna oro kring exempelvis rakade/vaxade underliv, vilket garanterat görs i betydligt större utsträckning än fillers i ansiktet, men det verkar inte ses som något problem för dessa som bryr sig om personens hälsa? Så nja, jag tror nog det ligger annat bakom denna ”omtanke”.
 
Problemet ligger väl i att skönhetsoperationer tenderar att komma till utöver de saker som du nämner, med de skönhetsrutiner som många redan gör. De kräver dessutom vida mer ekonomiska resurser och en del utav dem kommer med risker. Jag ser inte samtliga skönhetsoperationer som förkastliga, absolut inte, men jag ser det som problematiskt att det adderar ytterligare en nivå av utseendehets på framför allt kvinnor. För en operation förtar sällan förväntan på hår, smink, kropp och kläder. Tvärtom kan det bli en hävstång.

Jag läste ett intressant inlägg på sociala medier här om dagen som handlade om att det är svårt för kvinnor att få in en fot i den ekonomiska makten när vi förväntas lägga så mycket pengar och resurser i form av tid på vårt utseende. Män uppmanas till attribut som symboliserar makt exempelvis ett bra jobb, en stark kropp, social status och pengar. Kvinnor uppmanas främst till skönhet och pengar som går in i skönhetsindustrin är ingen investering, de äts upp, och den tid vi lägger på vårt utseende hämmar den tid vi hade kunnat lägga på exempelvis karriär eller investeringar. Skönhetsoperationer adderar ju till detta inte minst eftersom det är väldigt kostsamt.

Ja, jag ska inte driva den här diskussionen i all oändlighet och jag förfasas som sagt inte över skönhetsoperationer. Men jag tycker inte att det är samma sak som exempelvis att färga håret. Det är lite av en helt ny dimension på vår utseendehets som jag tycker är värd att problematisera.

Att problematisera skönhetsoperationer är inte samma sak som att förfasa sig över utseendet på de som gjort en skönhetsoperation.
 
Det är väl lite väl mörkt. Finns säkert många föräldrar, män, fruar etc som av omtanke av sina nära och kära tycker det är problematiskt med skönhets ingrepp?

Jag säger inte emot att man får ta ansvar över sin egen kropp, bestämma själv eller att man inte själv får ta valet över vilka risker man vill välja för sig själv. Det enda jag reflekterar över är varför folk skulle reagera mer på fillers än hårfärg.
Om man tror det är ett hälsoproblem så säger man förhoppningsvis inte till personen att ”Du är ful nu, du var finare utan fillers.” Att kommentera andras utseende är vad tråden handlar om. Man kan diskutera fillers utan att ens beröra utseende i termer av fint och fult.
 
Att problematisera skönhetsoperationer är inte samma sak som att förfasa sig över utseendet på de som gjort en skönhetsoperation.

Nej det vet jag. Det jag svarade på var att jag tolkade det som att du ansåg att skönhetsingrepp och hårfärg var detsamma så då återgav jag mitt perspektiv på saken.
 
Om man tror det är ett hälsoproblem så säger man förhoppningsvis inte till personen att ”Du är ful nu, du var finare utan fillers.” Att kommentera andras utseende är vad tråden handlar om. Man kan diskutera fillers utan att ens beröra utseende i termer av fint och fult.
Min svägerska är en person helt utan filter för vad som är ok att säga om folk, satt och vräkte åt alla håll hur fult det är med fillers och botox..
Jag har både och men pratar inte om det, men till sist kunde jag inte vara tyst utan frågade rakt ut om hon tyckte jag såg illa ut i ansiktet?
Tycker det är så fruktansvärt dömande att kräka ur sej sina åsikter när man inte ens kan se skillnad ifall en person gjort något eller inte.
 
Om man tror det är ett hälsoproblem så säger man förhoppningsvis inte till personen att ”Du är ful nu, du var finare utan fillers.” Att kommentera andras utseende är vad tråden handlar om. Man kan diskutera fillers utan att ens beröra utseende i termer av fint och fult.

Nä det hoppas jag inte. Nu väljer du att citera inlägg där jag plockade upp varför folk reagerar mer på fillers än hårfärg. Inte om kommentarer på utseende. Att folk reagerar mer på skönhetsingrepp än hårfärg menar jag måste bero på att det är just ett ingrepp, att det därför det kan leda till starkare reaktioner hos folk. Men det rättfärdigar ju inte kommentarer om utseendet för det och jag håller med dig, man borde kunna hålla sig till att ha en diskussion om fillers utan att lägga en bedömning på om det är fint eller inte.
 
Det finns ju dimensioner i det här som man kan fundera på. Det finns garanterat rätt många som själva har "lagom" med fillers som har åsikter om det som de uppfattar som överdrivet. Jag har också bekanta som förespråkar att fylla ut "argrynkan" eller släta ut linjer runt munnen. Där är ju syftet med fillers att uppnå en naturlig effekt - av något "naturligt" som inte alls är det. Kvinnor ska t.ex. helst inte se arga eller gamla ut, utan släta, unga och glada. Samtidigt är det jättevanligt med kommentarer om skådespelerskor som uppfattas ha "förstört sitt utseende" med fillers och lyftningar.

Det verkar alltså som om kommenterandet och åsikterna om framför allt kvinnors utseende och stil är konstanta, oavsett vilken vinkel man har. Väldigt ofta är just det här "naturliga" idealet. Sen hur man når dit är mindre viktigt. Tur med biologin eller fillers, huvudsaken är att man håller sig inom normen.
 
Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den handlade om ett tv-program). Tänkte att jaja, det är flashback. Idag på buke gick jag in i tråden om trender vi inte förstår oss på. Och där finns flera inlägg som ser nästan likadana ut O_o.

Alltså, kommentarer om vilka kläder som gör att man får ful kroppsform, vilken sminkning som är ful, skönhetsingrepp som är fula. Både allmänt och t.o.m. riktat mot specifika personer.

Varför? Jag fattar verkligen inte. Vad är syftet? Om man struntar i att det är elakt, så framstår man ju själv inte som en särskilt trevlig person tänker jag? Om jag skulle råka skriva eller säga nåt liknande och någon kommenterar det, skulle jag backa och skämmas som fan. Men ändå vara glad att nån uppmärksammade mig på det.

Vill inte diskutera just tråden om trender, den gjorde bara att jag började tänka på det igen. Som sagt, såg det på flashback igår, ser det på instagram, hör det IRL. Om nån kommenterar nånting om att det där var ju inte så snällt, så verkar reaktionen sällan bli "oj, du har rätt! förlåt!" utan tystnad eller försvar av sin rätt att tala om hur fult det är med x.

Det roliga i hela kråksången är att många som jag sett göra sådana kommentarer på fb inte är några direkta skönheter själv. Var senast förra veckan som jag försvarade en annan admin i en mc-grupp för att folk började kalla henne ful oattraktiv. Samtliga som gjorde det var ganska, i mina ögon, osnygga och till gränsen äckliga gubbar. Det slutade med att jag sparkade ut dem ur gruppen. Jag tror syftet är helt enkelt att få trycka ner någon annan för att få höja upp sig själv.
 
Nej det vet jag. Det jag svarade på var att jag tolkade det som att du ansåg att skönhetsingrepp och hårfärg var detsamma så då återgav jag mitt perspektiv på saken.
Jag utgick från normen om det ”naturligt vackra” och försökte illustrera att att ”naturligt vackert” inte är detsamma som ofixad. Det är bara en norm kring fint och fult som ursäktas med att det skulle handla om ”naturligt”.
 
Fast om du får en allergisk reaktion efter en behandling kan du inte bli av med dina fillers med en gång antar jag. Dom bryts väl ner över tid? Är det inte ett flytande ämne? Och det låter ju smärtsamt.
Man kan lösa upp fillers snabbare om man vill. Tycker själv inte det är mer smärtsamt än att vaxa benen. :)
 
Man kan lösa upp fillers snabbare om man vill. Tycker själv inte det är mer smärtsamt än att vaxa benen. :)
Ja det är ju bara att spruta in hyalase. Det har jag gjort en gång när jag fått en klump. Kändes som ett stick som sved i 2-3 sekunder sen inget. Var svullet i en dag sen försvann det fort och jag kunde börja om med ny fillers.
 
Jag utgick från normen om det ”naturligt vackra” och försökte illustrera att att ”naturligt vackert” inte är detsamma som ofixad. Det är bara en norm kring fint och fult som ursäktas med att det skulle handla om ”naturligt”.

Så är det ju, "naturligt snygg" kräver en hel del fix. Men sen så kan jag ju se det som positivt att det finns ett skönhetsideal som åtminstone närmar sig vad som är naturligt. Jag själv är en sådan som har dyra frisörbesök för att mitt hår ska se naturligt ut (min mörkblonda färg) fast ändå ha lite nyanser i sig osv. Jag sminkar mig ganska lite för att se fräsch men inte sminkad ut. Det kräver ju arbete och fix det här, men eftersom mitt ideal inte ligger så fasligt långt ifrån hur jag ser ut ofixad så blir inte heller kontrasten så stor när jag inte fixar mig. Det gör det bekvämare att gå på stan, eller fastna på bild, ofixad. Eftersom det inte är skitlångt ifrån hur jag ser ut fixad. Så visst är det i allra högsta grad ett skönhetsideal och en norm, men med tanke på hur skönhetsideal kan te sig så ser jag ju fördelar med ett mer naturligt sådant. Motsatsen är ju exempelvis idealet vit hy i länder där de flesta har mörk hy, vilket blir ett ideal som blir vida mer destruktivt (på flera plan, just detta ideal då). Eller idealet hårt sminkad som det var när jag var ung, så man såg ut som en helt annan människa (som man givetvis avskydde) när man sminkade av sig på kvällen. Men ja, det här är ju ett helt annat sidospår då!
 
Så är det ju, "naturligt snygg" kräver en hel del fix. Men sen så kan jag ju se det som positivt att det finns ett skönhetsideal som åtminstone närmar sig vad som är naturligt. Jag själv är en sådan som har dyra frisörbesök för att mitt hår ska se naturligt ut (min mörkblonda färg) fast ändå ha lite nyanser i sig osv. Jag sminkar mig ganska lite för att se fräsch men inte sminkad ut. Det kräver ju arbete och fix det här, men eftersom mitt ideal inte ligger så fasligt långt ifrån hur jag ser ut ofixad så blir inte heller kontrasten så stor när jag inte fixar mig. Det gör det bekvämare att gå på stan, eller fastna på bild, ofixad. Eftersom det inte är skitlångt ifrån hur jag ser ut fixad. Så visst är det i allra högsta grad ett skönhetsideal och en norm, men med tanke på hur skönhetsideal kan te sig så ser jag ju fördelar med ett mer naturligt sådant. Motsatsen är ju exempelvis idealet vit hy i länder där de flesta har mörk hy, vilket blir ett ideal som blir vida mer destruktivt (på flera plan, just detta ideal då). Eller idealet hårt sminkad som det var när jag var ung, så man såg ut som en helt annan människa (som man givetvis avskydde) när man sminkade av sig på kvällen. Men ja, det här är ju ett helt annat sidospår då!
Fast varför har just naturlighet ett värde i sig, särskilt när det inte är naturligt?

Nu kritiserar jag inte din stil eller dina val alls. Det låter väldigt fint. Men den här tråden handlar åtminstone delvis om kommentarer som gör gällande att vissa stilar och attribut är mindre värda och fritt fram att kritisera. Exempelvis läppar som av någon uppfattas som för stora. Eller att man inte ska ”se sminkad ut” fast man är det. Varför inte? Vad är det just med naturligt onaturligt som gör det överlägset annan onaturlighet?
 
Fast varför har just naturlighet ett värde i sig, särskilt när det inte är naturligt?

Nu kritiserar jag inte din stil eller dina val alls. Det låter väldigt fint. Men den här tråden handlar åtminstone delvis om kommentarer som gör gällande att vissa stilar och attribut är mindre värda och fritt fram att kritisera. Exempelvis läppar som av någon uppfattas som för stora. Eller att man inte ska ”se sminkad ut” fast man är det. Varför inte? Vad är det just med naturligt onaturligt som gör det överlägset annan onaturlighet?

Av den anledningen som jag skrev, att glappet mellan hur vi verkligen ser ut och idealet blir mindre. Mao vi befinner oss närmare idealet och det blir enklare att hitta självacceptans. Jag tänker exempelvis på hur många skönhetsmärken börjar visa bristningar och celluliter i sina reklamer nu för tiden. Vi förskjuter idealet närmare den verkliga människan och inte längre ifrån. Retusch exempelvis skjuter ju idealet längre ifrån och det blir ouppnåeligt. Så som jag ser det då, det är givetvis fritt fram att inte hålla med.
 
Det var lite spännande på somrarna på ICA... nu säger jag inte att akademiska studier automatiskt gör en smart (och givetvis inte bättre än någon annan!) men kunderna som behandlade oss som hjärndöda idioter skulle bara ha vetat om den sammanslagna studiepoängen vi hade! :rofl: Praktiskt taget alla som var där samtidigt som jag sommarjobbade pluggade på universitet/högskola :D

Ungefar 25% av oss som kor skolbuss har ar pensionerade fran tidigare job. Som Ingenjor, universitets professor, pilot, lakare, och annat ... Det kan bli riktigt intressant sager hon som tar emot samtal fran foraldrar :sneaky: Jag forstar inte varfor manniskor med vissa yrken anses ha lagre intelligens ... eller varfor man inte helt enkelt kan stalla raka fragor och lyssna pa svaren.:confused:
 
Så är det ju, "naturligt snygg" kräver en hel del fix. Men sen så kan jag ju se det som positivt att det finns ett skönhetsideal som åtminstone närmar sig vad som är naturligt. Jag själv är en sådan som har dyra frisörbesök för att mitt hår ska se naturligt ut (min mörkblonda färg) fast ändå ha lite nyanser i sig osv. Jag sminkar mig ganska lite för att se fräsch men inte sminkad ut. Det kräver ju arbete och fix det här, men eftersom mitt ideal inte ligger så fasligt långt ifrån hur jag ser ut ofixad så blir inte heller kontrasten så stor när jag inte fixar mig. Det gör det bekvämare att gå på stan, eller fastna på bild, ofixad. Eftersom det inte är skitlångt ifrån hur jag ser ut fixad. Så visst är det i allra högsta grad ett skönhetsideal och en norm, men med tanke på hur skönhetsideal kan te sig så ser jag ju fördelar med ett mer naturligt sådant. Motsatsen är ju exempelvis idealet vit hy i länder där de flesta har mörk hy, vilket blir ett ideal som blir vida mer destruktivt (på flera plan, just detta ideal då). Eller idealet hårt sminkad som det var när jag var ung, så man såg ut som en helt annan människa (som man givetvis avskydde) när man sminkade av sig på kvällen. Men ja, det här är ju ett helt annat sidospår då!
Fast jag tycker nog att det är ett minst lika lömskt ideal, svårigheten att se vad som kanske är fixat för att se "naturligt" snyggt ut skulle jag snarare säga kan leda till en större känsla av hopplöshet och mindre självacceptans.
 
Jag är nog hopplöst efter men jag har fortfarande inte "vant" mig vid hur vanligt det faktiskt är med olika typer av ingrepp. Har flera kompisar som använder både fillers och botox regelbundet, men diskret, så det är faktiskt inte något jag hade tänkt på om dom inte hade sagt det själva. Men huvudsaken är ju att en blir nöjd själv, tänker jag. Däremot reagerar jag om någon har gjort mycket/synliga ingrepp. Jag lägger ingen värdering i det men jag förstår inte varför, liksom drivkraften bakom. Detta för att en får ett visst utseende som inte känns så, tja, individuellt? Det blir väldigt lika-samma. Också ett ideal jag inte riktigt begriper, det känns väldigt manstillvänt vilket känns lite trist MEN det är inget jag skulle lyfta med eller inför personen ifråga. Finns säkert folk som undrar hur jag kan ha undvikit att sminka mig alls i typ 10 år och hur jag ens kan med att visa mig ute bland folk också. Vi gör alla våra val, och vi har rätt att tycka och tänka vad vi vill om andras men vi behöver inte trycka ned varandra för det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen. Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
22 278
Senast: Saeta
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 885
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp