Att kämpa med "fel" häst.

Sv: Att kämpa med "fel" häst.

Hur kom det sig att du köpte en häst som inte kändes bra när du provred? *nyfiken*

jag har faktist inte köpt honom ;P
jag hyr honom, så länge jag vill av min ridlärare. (www.olandsberg.se)

att vi tog honom var för att jag ville ha en pigg häst att tävla hoppning med och en som mamma kunde rida på oxå alltså inte en c-ponny, plus att jag skulle lära mig väldigt mkt av att ha honom.

och de thar jag ju gjort! jag har lärt mig mer senaste året än på de andra 7åren :p

han är en väldigt svår häst och i början bara skenade han mot hinderna men så bytte vi till hackamore och det gick bättre osv. varit en massa knep med hästen men nu börjar vi gå felfritt på tävlingar oxå 8) vi har tävlar regelbunet i 1 år utan att ha gått runt en enda gång osså i våras så ba började det funka :laugh:

där fick du förklaringen.

Jag gjorde det i två och ett halvt års tid med min egnda egna häst. Han var helt enkelt för nervös och pigg för mig och vi kom aldrig riktigt överrens även om jag fortsatte kämpa på. Hade tyvärr inte heller så mkt tränarhjälp. Kommer inte göra om det igen.

Samma är det med ryttare som sitter och rider sina "varmblod", som vill hoppa och rida dressyr. De är ju faktiskt inte "gjorda" för det.

Jag vet inte riktigt vad du vill med det här? Inga hästar är "gjorda" för att vi ska rida på dom. Sedan har vi avlat fram en bättre sorts ridhästar, men varför kan vi inte rida travare? Dom har kanske sämre grundförutsättningar, men om vi själva väljer det? Jag förstår bara inte. Jag har ett superexempel på en underbar rid-travare, han tävlar terräng, dressyr och hoppning och är bra på det. Låt dom som vill rida travare rida travare och om dom vill ha utmaningen, låt dom.

och vips så var vi tillbaks till "travarveckan på buke" med travhäst ägare som känner behov av att hänga upp sig på att just deras ras nämns, och tycka till.

och vips så var vi tillbaks till "travarveckan på buke" med travhäst ägare som känner behov av att hänga upp sig på att just deras ras nämns, och tycka till.

Jag äger ingen travare, har aldrig gjort. Jag tycker bara det är onödigt att hänga upp sig på raser.

fast du hänger ju upp dig precis lika mkt genom att fastna på just den raden.

jag vill i grunden i skriva detta men samtidigt vill jag inte göra det.

Jag blev lovad av mina föräldrar att jag skulle få en egen eller låna en ponny/häst tills jag började gymnasiumet. Jag letade och letade men alla fanns för långt borta eller var för dyra tyckte min pappa. Jag letade lite till och kollade varje dag flera gånger på foderhäst annonser. Hittade inga och bestämde mig för att lägga ut en egen och fick svar. På Öland faktist, i grannstallet.
Bra tyckte både jag och pappa, nära och bra + att jag får ha ponnyn gratis.

Jag något ivrig ungdom (är jag fortfarande) tänkte att tar jag inte denna så blir det ingen ponny. Jag bestämde mig egentligen redan vid första provridningen att detta var ponnyn jag skulle ha mot alla ods.

Nu har jag haft henne i 3½ månad och vissa stunder förstår jag varför jag valde henne och andra stunder gråter jag så jag skakar och undrar VARFÖR VARFÖR jag inte provred fler.

Min nästa häst/ponny ska vara ödmjuk och kännslig.
Och inte vresig, sur och ignorant.

Men det blir vad man gör det till.
Har bestämt mig för att jag ska försöka ett år, även fast jag vet att vi mest inte funkar ihop för vi är så olika.

känner igen de där. har iofs egen häst nu men förut. jag hade bara haft medryttarhästar men skulle nu få en foderponny. överlycklig. provred bara den de lite senare blev, ja hade också bestämt mig att den tar vi. fyfan va fel allt blev. den hästen var så fel för mig, så svårriden och så jävla envis. men jag hade den tiden vi hade kommit överrens om, dvs 1 år. fyfan vilken tid.:crazy:

Jag tycker du ska ha eloge för ett fullständigt ärligt svar, och dessutom den självkännedom du visar i det svaret. Det är beundransvärt :bow:

Jag förstår helt och fullt hur det gått till, och jag förstår hur du kände - och känner.
Jag hoppas att det löser sig till det bästa. Det ska vara ROLIGT att ha häst. Annars prata med dina föräldrar igen och var lika ärlig som här när du pratar med dom. De förstår ibland mer än man tror.

:bow:

Men saken är den så kanske inte alla människor ute efter att tävla eller hur? hellre en för liten människa på en häst än en för stor säger då jag.
att man inte rider en häst i form gör inte en människa till en dålig ryttare, vissa vill faktiskt bara rida ute i skogen och mysa.

Fast jag vill försöka, jag är lika envis som ponnyn - tyvärr :D

Även fast jag kommer få ge upp dte jag tycker är roligast i hela vida världen iprincip, paddock ridningen :angel:
Vi ska bli distansare :grin::cry:

Men tack :bow:

Man tror man är så jä*la säker på att 'amen va tusan det löser sig' eller 'hon kanske blir bättre med tiden'

men oj oj oj vad fel man kan ha :( Personligheten den sitter, hon med sitt jäkla temerament och jag emd mitt jäkla temperament.

Men...
Jag ska efter detta år lämna tbx henne och köpa mig en shettis.
Är jag faktist inne på nu, en riktig bästis. För jag tror jag håller på att tappa ridintresses (inte det att umgås med djur inte :eek: ) jag ser ridning som massa krav på formen, hästen ska vara slimmad, gå i korrekt form, skänkelvikning hit skänkelvikning dit och bla bla bla.
Jag vill ha en raggig ullsocka som är mig trogen..

(fy vad skänt att få skriva av sig även fast det blir dubbelmoral på sina ställen och allmänt flummigt)

Men då har man ju inte "fel" häst och allt är frid och fröjd! Det var inte detta tråden handlade om...

Synd att det blev så här... :(

Det ska ju som sagt vara roligt att rida och pyssla med hästen.

Hoppas det ordnar dig till det bästa för dig! :bump:

Vissa passar inte ihop när det gäller träning men är helt perfekta när det gäller personkemi och tvärt om. Sedan finns det de som inte passar ihop alls.

Jag håller med dig..det SKA vara roligt att vara hästägare, men sanningen är ju att det ofta blir pannkaka av hästdrömmarna. Ser här att många nog INTE har dom erfarenheterna...bra för dom..
Jag och min syster köpte för ngr år sen en gammal ridskolehäst, han hade gått i deras verksamhet i flera år och jag hade själv ridit honom många ggr..så vi trodde han skulle passa bra för oss, dvs mig och min syster som inte är så ridvan..folket på ridskolan försäkrade att allt skulle gå så bra..han var som klippt och skuren..och allt gick tiptop så länge han stog kvar i deras stall..samma minut vi flyttade honom blev han som förbytt...
Han lyckades skrämma min syster så det tog flera år innan hon vågade sig upp på en häst igen, det enda rätta var att sälja eftersom vi inte klarade av honom..kan mkt väl tänkas att vi gjorde alla fel som kan göras...så kan det givetvis vara..men det är ingen större mening att ha kvar en häst som man är rädd för...
Så kan det gå, vi har idag två trevliga hästar i stallet, som passar oss väldigt bra..:-)

Inte det minsta konstig fråga/diskussionsämne...

...tycker jag. Personligen så ser jag det inte ens som en rasfråga då jag utgår från MIG själv i frågeställningen och aldrig skulle ha annat än ett halvblod. Så för mig blir det en individfråga inom rasen halvblod. JAG är också tävlingsryttare och måste ha en lämplig häst för detta. Men PRECIS lika viktigt är det är det att hobbyryttaren/skogsmulle, eller vad man vill kalla det för, har en lämplig kompis för detta ändamål!

Därtill tycker jag frågan är viktig att beröra då den nog kan väcka lite eftertanke hos många som egentligen VILL byta häst men liksom tror att det inte är »okey« att göra det. Ett hästägarskap är ju dock inte som att ha barn – dessa byter man inte bort – utan en om man hårddrar det riktigt; en sport med ett sportredskap som man KAN och FÅR byta ut.

Därtill igen så tycker JAG att det är svårt nog att rida på hyfsat enkla hästar (dvs hästar anpassade för den typen av ridning jag utför) för att verkligen inte vilja ge mig på svårare fall än nödvändigt.

Jag har haft några hästar som passat mig dåligt då de i mina ögon varit ganska »läskiga«. En var så pass begåvad, och jag hade så pass mkt framgång med henne att det var värt obehaget. Ansåg jag ett tag i allafall... Sen fick någon annan ta över.

Efter henne var jag noga med att hitta djur av rätt mental kaliber för MIN mentala kaliber.

Har idag en häst som motsätter allt jag ovan skrev om att man KAN och FÅR byta häst. Han är visserligen avlad att vara dressyrhäst, men kroppsligen måttligt begåvad. Allt är ju relativt, vissa tycker säkert att det är en jättefin häst, men inte med mina mål och mått mätt. Jag köpte fel häst helt enkelt. Man får kämpa mkt mer och visst lär jag mig enormt mkt, men jag skulle – om det gick – direkt byta bort hans svåra egenskaper.

Men det går framåt... och han har den rätta viljan och det bästa temperamentet för MIG. Och jag blir alltid lycklig när jag ser hans vackra uppenbarelse och tanken på att sälja känns MKT omöjlig. Men enda anledningen till att jag ändå inte tvingar mig att sälja är häst nr 2 som är MKT begåvad och kompenserar nr 1 vad gäller MITT behov av en »fin häst« och snabbare utveckling med tävlingsresultat därefter.

Är man som regel glad och avspänd INNAN ridpassen, är man som regel glad och nöjd EFTER ridpassen. Blir man glad när man ser hästen. Då har man nog rätt häst. Har man fel häst så gror hela tiden ett obehag eller en missnöjdhetskänsla och då tror jag att man ska vara ärlig nog mot sig själv OCH hästen att låta nån annan mer lämpad ryttare ta över.

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow:

Klokt skrivet!!!

Tror som du att det är många som inte "vågar" erkänna det du skriver om här!

:bow: :bow: :bow:

Klokt skrivet!!!

Tror som du att det är många som inte "vågar" erkänna det du skriver om här!

Ja, det tror jag också. Därtill fattar jag öht inte varför folk känner sig påhoppade. FEL häst för mig behöver ju verkligen inte vara fel häst för nån annan. Läskig häst för mig behöver inte vara läskig för nån annan. Häst nr 2 (mitt BÄSTA hästköp) var från duktig ryttare med samma typ av ridning och mål som jag som visserligen insåg att det var en jättefin häst men som jag TROR inte tyckte att det var tillräckligt »go« i hästen. JAG å andra sidan har dels fått fram mer »go« i hästen och var fö redan vid provridningen extremt nöjd med hans samarbets- och arbetsvilja. Fel häst för tidigare ägaren, rätt häst för mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 297
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka