Att kämpa med "fel" häst.

Sv: Att kämpa med "fel" häst.

Måste väl typ bestämma mej om det är värt att lägga ner mer tid och penagr på att få min häst frisk :crazy: Var hos vet i torsdags och han hade kotledsinflamtion igen :cry: Har tidigare varit in i januari och ahde då oxå inflamtion i samma kota, har även lite pålagringar där :crazy: Vet lät inte så positiv då heller men efter 2 behandlingar blev han bra, reds ca 2 ½ månad fick sedan ett sår så han fick vila 4 veckor efter det kändes han inte riktigt fräsch ändå så bestämde oss för att kolla upp han igen. Hade då inflamation igen (det på mindre än 8 månader varav han reds 2 ½) Vet lät ju inte så positiv nu heller och sa att det kan vara kroniskt, ska väl röntga på åb om typ 3 veckor. Har jätte svårt att tro att han ska hålla är ett varmblod som är 11 år har startat nått lopp och blivit travtränad, har sen vad vi hört stått 5 år och sen blivit riden 1 ½ innan vi köpte han. Det känns att man kanske inte vill lägga ut lika mkt pengar i veterinärkostander som mam köpte hästen för och vill ju faktiskt ha en häst som man kan rida på och kunna träna med och rida lektioner. Har haft han 1 år om en månad och har då kunnat rida ordentligt de 2 ½ första månaderna innan problemen började :(
Så vet faktiskt inte vad man ska göra :crazy: sälskapshäst är inget alternativ för han, det klarar han inte physkiskt han har typ redan lagt sej till med en betendestörning nu :(

Precis. Vad jag menade med mitt inlägg är att jag förstår din tankegång och håller med dig.

Jag förstår att det känns tungt och tänka på det. :crazy:

Men som du säger, en ridhäst vill man kan kunna rida på! Förstår absolut ditt resonenmang.

joo,och han tkr ju inte att det är kul att bara gå själv i sin hage vilket man förstår. vill ju ha kvar han på ett sätt, för har verkligen varit världens bästa första häst, har varit jätte snäll och jämt tagit hand om en när man ridit, fast endå alltid varit pigg och framåt. Han har lärt mej jätte mkt oxå. Men har redan vairt i det här läget tidigare i våras när han inte svarade på första behnadlingen, men han blve ju bättre sen. Men om det nu är det som kommit tillbaks vet inte om jag orkar rida igång han en gång till och börja hoppas och sen komma hit för 3:e gg :(
för som det är nu måste han gå själv för de andra hästarna som han ska gå med i sånnafall fungerar inte och han rör på sej alldeles för mkt då. Men tkr ju inte att han ska behöva få gå själv för han tkr inte alls det är kul och har ju som sagt börjat med någon beteendestörning :( han drar upp överläppen och visat tänderna och står och "tuggar" kan stå så flera minuter, han har kunnat gjort så nån gång förut men inte alls lika mkt som han gör nu :crazy: Så det märks ju att han inte tkr det är kul...

Jag tycker personligen att det är lättare att få en häst som är "precis rätt" om man köper en oinriden unghäst.

Visserligen har alla hästar en grundläggning och en egen personlighet men just det rid- och hanteringsmässiga blir mer som man vill ha det med ridstil, hur pass grova hjälper, röstkommandon osv.

Många färdiginridna hästar jag provridit har jag tyckt varit alldeles för hårdhänt ridna för min smak. Att vara medryttare måste ju vara ännu knepigare för då kan man ju inte direkt "omskola" hästen heller. Lite som att gå i någon annans ingångna skor ett par ggr i veckan...

Instämmer! :bow:
Och även om hästen är "bra" inriden så kanske det ändå tar lång tid innan kommunikationen ryttare och häst emellan fungerar bra.
Först nu efter ca ett år med min "nya" häst tycker jag vår kommunikation börjar fungera bra, fast det var nog ett lite extremfall på vad som för mig var en väldigt felinlärd häst, nästan totalt tvärtom mot hur jag vill ha hästarna! :p

Jag tror inte det är SÅ mycket värre att skola om häst/ryttare om man är medryttare. För att hästar är duktiga på att göra skillnad på olika ryttare. Däremot lär det ta längre tid totalt sett eftersom man inte rider hästen lika ofta.

Måste väl typ bestämma mej om det är värt att lägga ner mer tid och penagr på att få min häst frisk :crazy: Var hos vet i torsdags och han hade kotledsinflamtion igen :cry: Har tidigare varit in i januari och ahde då oxå inflamtion i samma kota, har även lite pålagringar där :crazy: Vet lät inte så positiv då heller men efter 2 behandlingar blev han bra, reds ca 2 ½ månad fick sedan ett sår så han fick vila 4 veckor efter det kändes han inte riktigt fräsch ändå så bestämde oss för att kolla upp han igen. Hade då inflamation igen (det på mindre än 8 månader varav han reds 2 ½) Vet lät ju inte så positiv nu heller och sa att det kan vara kroniskt, ska väl röntga på åb om typ 3 veckor. Har jätte svårt att tro att han ska hålla är ett varmblod som är 11 år har startat nått lopp och blivit travtränad, har sen vad vi hört stått 5 år och sen blivit riden 1 ½ innan vi köpte han. Det känns att man kanske inte vill lägga ut lika mkt pengar i veterinärkostander som mam köpte hästen för och vill ju faktiskt ha en häst som man kan rida på och kunna träna med och rida lektioner. Har haft han 1 år om en månad och har då kunnat rida ordentligt de 2 ½ första månaderna innan problemen började :(
Så vet faktiskt inte vad man ska göra :crazy: sälskapshäst är inget alternativ för han, det klarar han inte physkiskt han har typ redan lagt sej till med en betendestörning nu :(

Förstår hur du känner det, inget kul att inte veta om när/hästen blir bra och hur länge den kommer hålla.
Men vill invända mot "Det känns att man kanske inte vill lägga ut lika mkt pengar i veterinärkostander som mam köpte hästen för" - hur mycket man köper hästen för bör inte påverka hur högt man värderar hästen.
Att hästar kostar att ha får man liksom ta med i beräkning när man skaffar häst, och även att veterinärräkningar kan dra iväg om man har otur. Tycker det är tråkigt om en "billig" häst inte ska få samma vård pga sin prislapp.

Ser man till historiken så förstår jag som sagt hur du känner det och kanske är det bussigare att avliva om man själv har ambitioner som inte hästen kan uppfylla.

Oftast så köper man sig ju en häst som man känner att man skulle passa bra ihop med. När man köper häst så köper man ju även en häst efter vad man själv som ryttare är intresserad av. Och man köper en häst som passar den grenen som man vill hålla på med.

Oftast så köper man sig ju en häst som man känner att man skulle passa bra ihop med. När man köper häst så köper man ju även en häst efter vad man själv som ryttare är intresserad av. Och man köper en häst som passar den grenen som man vill hålla på med.

det är ju så det bör vara i en optimal värld, men jag ser rätt många som åker iväg och köper första hästen de provar, och inte tänkt igenom ordentligt vad de egentligen vill, eller hoppas på det bästa - att travaren eller x, y , z eller annan ras de köpt, magiskt nog skall börja gå dressyrtävlingar eller ha lärt sig hoppa 2 månader senare.

joo visst, för mej är han värd mer än vad vi köpte han för, men det är inte jag som betalar stallhyra, veterinär och allt det. Känns som att han har haft så mkt skit i det benet nu under 8 månader har han fått behnadling 2 gg i vänster fram knä och 3gg i vänster fram kota, även behandlad vänster bakknä två gg, och nu även behandlad hovled vänster fram + att han har haft en skada som anatgligen gått in till liggamnetfästet vid kronleden. Så under 8 månader har han liksom fått skador på alla de 4 lederna på samma ben :crazy: känns inte så positivt precis. Hans ben är ju inte så fina för övrigt heller så är ju inte precis förvånad att han har pålagringar :crazy:

och det här är ändå en bild där ha står "bra"
http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=241902055&directlink=1

det är ju så det bör vara i en optimal värld, men jag ser rätt många som åker iväg och köper första hästen de provar, och inte tänkt igenom ordentligt vad de egentligen vill, eller hoppas på det bästa - att travaren eller x, y , z eller annan ras de köpt, magiskt nog skall börja gå dressyrtävlingar eller ha lärt sig hoppa 2 månader senare.

Jo detta håller jag med om. En del tänker inte igenom sitt val av häst som du skriver. Tycker att man iaf skall provrida ett par hästar, men om man tycker att det fungerar bra med den första hästen och om hästen kommer att fungera till det du vill ha den till så tycker jag att det är ok. Men det är ändå så många som köper häst efter lite konstiga kriterier.

*KL*
Tycker AnnHam har slagit huvudet på spiken rätt rejält - Det spelar ingen roll vilken nivå man är på eller vad man vill med sin ridning eller ens vad man har för häst egentligen!! Så länge man stur stegen mot stallet glad och föväntansfull och tycker att det är ROLIGT att vara hos sin häst och rida eller vad man nu gör med den och utvecklas i den riktning man önskar (om än inte alltid i så snabb takt som man önskar;)) Då är det ju "rätt". Men börjar det gnaga i magen och man börjar grubbla eller kan ske tom känna motvilja alt obehag mot att vara i stallet/hos sin häst rida osv. Skylla på utrustning och annat då är det nåt som är tokigt. Visst korta stunder av missmod har vi väl alla men blir det ihängande... Rannsakar man sig själv ordentligt så innerst inne vet man nog svaret...

Jag har rätt hästar i nuläget!! Men så har det inte alltid varit

*KL*
Tycker AnnHam har slagit huvudet på spiken rätt rejält - Det spelar ingen roll vilken nivå man är på eller vad man vill med sin ridning eller ens vad man har för häst egentligen!! Så länge man stur stegen mot stallet glad och föväntansfull och tycker att det är ROLIGT att vara hos sin häst och rida eller vad man nu gör med den och utvecklas i den riktning man önskar (om än inte alltid i så snabb takt som man önskar;)) Då är det ju "rätt". Men börjar det gnaga i magen och man börjar grubbla eller kan ske tom känna motvilja alt obehag mot att vara i stallet/hos sin häst rida osv. Skylla på utrustning och annat då är det nåt som är tokigt. Visst korta stunder av missmod har vi väl alla men blir det ihängande... Rannsakar man sig själv ordentligt så innerst inne vet man nog svaret...

Jag har rätt hästar i nuläget!! Men så har det inte alltid varit

Nej det har du alldeles rätt i. Fast man köper ju häst efter sitt eget intresse och vad man är intresserad av. Och då försöker man ju köpa en häst som är ganska lika sig själv tycker jag iaf.

Jo så till vida att du köper en "färdig" häst men så är det ju inte alltid ibland köper man unghästar eller föl eller tom tar föl på sitt älskade sto med förhoppningen att det ska komma ut en som man ska tycka lika mycket om...
Att skaffa häst kan ju vara lite att famla i blindo ibland :crazy:

Jag håller med dig till viss del!
Vissa skaffar den stora, heta snyggingen som de ska vinna alla tävlingar med.. NOT!
Istället blir varje ridpass en kamp mellan häst och ryttare och de komer ingenstans därför att det helt enkelt är helt fel.

Men ditt argument om att travare inte skulle kunna bli bra ridhästar? :confused: :O

Min bebis, kallblodstravare, som jag ridit och jobbat med i ca ett och ett halvt år nu blir bara duktigare och duktigare! Och du ska se han över hinder! Hoppar som en katt, och älskar det!
Sen tycker jag det är en otrolig känsla att ha kommit till den punkt vi är nu, från att han inte kunnat galoppera eller trava ordentligt! (Travartrav och självmordsgalopp i 180 km/h..)
Så visst passar han som ridhäst! ;)
Alla "riktiga" ridhästar ser inte heller ut som Briar, och intefanken går de som honom heller, eller Flippan, eller Milton..
Och sen föddes inte Briar och kunde piaff, passage osv redan från första början..?
Det jag menar är, ridhäst som travare, båda två måste ridas in och båda två måste utbildas, och båda två blir riktigt bra ridhästar om de utbildas rätt :)
Sen sure att vissa travare inte har super exteriör och kanske inte kan hoppa en 140 klass, men hur många "vanliga" ridhästar kan det..?

Oj nu blev det nog ganska långt och jag upprepade mig säkert flera gånger. Men aja, det är iaf vad jag tycker ;)

Självklart kan man rida travhästar! Det var inte det jag menade, jag kanske var otydlig där!

Det jag menade var att man kanske har orealistiska förväntningar på vad en travhäst kan prestera, för det är faktiskt i mina ögon skillnad mellan ridhästars och travhästars förutsättningar. Sen får ridtravarfolket säga vad de vill!

Men detta gäller förstås ALLA hästar, inte bara travare, att hästen passar och kan utvecklas till den nivå man vill rida på!

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 297
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka