Att inte ha hästarna i samma hage?

Men om det är som i mitt stall då, där min häst gick med en shittis som inte alls stannade i hagen utan kom och gick lite som han kände för. Är det fel då med eller. Större delen av dagen stod han hos henne men ibland var gräset godare i hagen bredvid och då pinnade han över där. Jag vet inte hur många extra linor vi drog och försökte på alla sätt blockera hagen så han skulle stanna där men det gjorde han ändå inte alltid. Skulle jag gett mig ut och letat ett nytt stall då?! I vårat stall gick hästarna ute till så sent som möjligt på kvällarna och kom ut tidigt på morgonen.
Sen verkar folk tro att bara för att en häst går ensam i hagen så måste hagen vara liten med. De flesta hästar som jag sätt som gått själv har haft stora hagar att springa i och kompisar precis bredvid.
Sen förstår jag inte varför man tvunget ska tvinga på en häst som inte vill, att gå med andra hästar bara för att vi säger att det är naturligt.
Jag har nästan alltid haft min häst med andra hästar. Oftast hade hon sommarvila och gick på bete större delen av sommaren med kompisar och verkligen fick chansen att bara få vara häst. Många hästar får inte ens de någon gång ibland. Jag har alltid försökt göra det så naturligt för mina hästar som möjligt. Mår hästen bra får man en trevligare häst. :D

Hm, jag har för mig att 1 ha/häst är rekommendationerna för bete.

fast en av mina hästar (som jag talade om i ett inlägg ovan) han blir mer sällskapssjuk och har mer svårigheter att vara ensam i stallet eller ensam kvar i hagen NÄR han har sällskap.
När han gick ensam så var han mkt lugnare och mer harmonisk just när det gäller att kunna vara ensam någonstans.

Jag vet inte om han har ett otroligt starkt flockbeteende för han blir väldigt orolig och stressad när han inte kan se alla (dom 2) stona när någon tex rids eller är inne i stallet eller när han tex själv är inne i stallet och dom är ute. Jag har inte varit med om att någon annan häst blir så orolig och stressad när någon flockmedlem försvinner.

När han gick ensam i en hage brevid dom brydde han sig inte nämnvärt om vart dom var :confused: Inte heller när han går ensam i ett par dagar (när den andra valacken går med stona) bryr han sig om dom, det brukar ta en eller två dagar sedan har han glömt bort dom.

Det verkar som om han bara blir sådan när dom är I hans hage inte brevid även om han kan nosa på dom över staketet. :confused:

4 hästar MAX per hektar är det=) så allt under det är ju bra=) över ja då får man gyttjevälling=)

Man kan då bli misstolkad och missförstådd... :) De jag vänder mig till är de som nödvändigtvis ska ha sin häst ensam. Att din hästs sällskap är en gräsfanatiker och tar sina turer utanför hagen någon, några gånger per dag lämnar ju inte din häst ensam på det sätt en som ständigt får gå ensam. H*n vet ju troligtvis om sin kompis rutiner och vet att den kommer tillbaks, troligtvis när den börjar sakna sitt sällskap. Att shettisen går in i hagen igen till sin kompis visar väl bara det på hur gärna de vill ha en kompis.

Större delen av de hästar som går ensamma går i små hagar just för att de ska gå själva, då måste ju den större marken delas upp = hagarna blir små. Att bygga stall för 10 hästar och ha 2 hektar mark går inte ihop men det sker ju ständigt.

Fio: Många hästar som någon gång har fått gå helt själv under längre perioder blir mer sällskapssjuka och oroliga för att bli lämnade. Har hört skräckexempel på hästar där den har flugit i taket och är total ohanterlig om någon lämnar stallet, trots att det finns andra kvar.

Som jag sedan skrev i ett tidigare inlägg för att en häst går lugnt och avslappnat, till synes, när den går ensam så vet vi ju inte vad som pågår inombords. De kan ju inte springa omkring vilt och gnägga konstant hela tiden utan den gör väl som vi, gillar läget och ger upp. Det betyder ju för den sakens skull inte att den är nöjd och trivs med att gå själv.

Man behöver ju inte dra saker till absurdum. Min häst får också gärna gå själv någon gång om hagkompisen ska ridas tex. Då måste de ju självklart vara såpass tränade att de inte får spel av det och spränger staketen. Men att "till vardags" hålla en häst ensam kan jag aldrig försvara.

Ska kolla upp vilka ytor som gäller.

svar till:

Massa småskador har det däremot varit men inget som krävt mer än en månads vila.

nettan svarar::

en månads vila??? jag vill inte ha en skadad häst, därför går min häst själv, jag har inte råd att lägga ut en massa tusenlappar på en häst som bara står!! min åsikt. :confused:

Det finns ju alltid en idealmall för hur saker ska vara, men ibland följer inte enstaka individer "mallen" och man får hitta andra lösningar. Vad som är rätt och fel kan nog ingen avgöra via ett forum utan att känna hästen.

nettan svarar:

bra skrivet, nästan alla här tycker synd om hästar som går själva, varför undrar jag då?? ta reda på varför och låt ägaren göra som den vill, hästen kanske är låg i rang och mår dåligt av att bli "utfryst" i en flock.jag har min lille ettårshingst(shettis) själv, men de andra hästarna går på andra sidan trådarna.hästarna kan visst busa och springa mm MEN de kommer inte åt att skada varandra. plus att jag vill ha en häst som KAN gå själv! har sett åtskilliga hästar som blivit "springhästar" när dess kompis tas in för att ridas. en del har ju problemet med att man måste ta in båda?? stackars hästen som inte skall ridas, den förstår ju int varför den måste gå in!! min åsikt :(

Skulle inte du vara en sådandär NH människa???
Natural Horsemanship går ju dels ut på att låta hästen leva så naturlig som möjligt och vad är inte mer naturligt än att låta hästen gå tillsammans med andra :confused:

Och att din häst går ensam pga du inte vill att den skall skada sig låter ju helt egoistiskt och inte ett dugg NH -aktigt.

Kan mina svårklasshästar gå tillsammans med andra hästar kan nog din oxå göra det faktiskt.....

nästan alla här tycker synd om hästar som går själva, varför undrar jag då??

Läs mitt tidigare inlägg där jag beskrivit ett forskningsprojekt vad gäller hästar, sällskap och deras reaktion vid uteblivit sällskap en längre tid. Trots hag och boxgrannar.
Däremot ska man inte dömma utan att veta orsaken, hästen kan ju stå ensam, tillfälligt pga skada.
Att man inte har råd att låta en häst stå en månad då tycker jag ärligt att man ska fundera på varför man har häst. Har du råd att ha den stående om du är orsaken till skada genom tex ridning? Tror att fler hästar i Sverige står skadade pga oss än att de skadat sig själva eller av annan häst i hagen.

Är du san eller driver du med oss?

Varför ha en ettårig hingst ensam? När den egentligen ska leka och ha roligt i en unghäst flock.

Är inte hästens vällbefinande värt mer än att hästen kanske skadar sig och att man kanske får punga ut med en massa pengar till veterinären?

Är det bara jag som blir otroligt upprörd och lesen när folk gör så här?

Hon är sann och hon driver inte med oss utan jag tror bara hon är en väldigt okunnig användare som försöker vara duktig.
Hon är ju någon slags utbildat tränare i NH i något som inte finns....... :angel:

Mina 2 ston hatade varandra först, de var griniga jagade varandra osv... jag tänkte att de skulle få ett tag på sig & efter en 2-3 veckor var de bästa kompisar (nästan iaf) Rangen var uppgjord, de började klias, äta sida vid sida och nu har de svårt att vara utan varandra... Har man bara en stor hage så brukar de anpassa sig. Hur vet du att hästen inte vill ha sällskap? Även om den är låg i rang och får gå undan mkt så brukar ju hästar trots allt trivas bäst i sällskap. Sedan finns det ju självklart undantag, men jag tror att de är få... MVH /Erica

egoistiskt att vara rädd att hästen skall skada sig???
det e inte egoistiskt,det e att tänka på hästen och min plånbok!! :mad:

jag e inte okunnig,men jag gör som jag vill med min häst, ingen skall bestääm vad som är rätt för mig och min häst,mer än jag.

Jag skulle inte sälja min häst till ett hem där den fick gå ensam i hagen. Å andra sidan har jag inga garantier när hästen väl är såld, den nya ägaren har ju rätt att göra precis vad hon vill med sin egen häst.
Jag tror hästarna som står ensamma har ägare som antingen är okunniga eller egoistiska. Jag har själv under en period med mina förra häst haft honom ensam i hagen (med flera hagar tätt inpå)på en ridanläggning p.g.a. att jag värdesatte träningsmöjligheten mer än hans hagliv. Ett val som passade mig vid den tidpunkten. När jag bedömde att träningen skulle fungera även utan tillgång till manege så flyttade jag till ett stall med gemensamma hagar.
Min hästhållning idag utgår från att min häst går ute dygnet runt i flock, från april till november i en mycket stor kuperad hage med ligghall, vattenautomat och fri tillgång till stråfoder. Vi tränar för msv och så mycket muskler som min 7-åring byggt sista året trodde jag inte var möjligt. Under vinterhalvåret får han bo inne i box på nätterna.
När det gäller ihopsläpp så har man ett ansvar att se till att man gör det på ett så smart sätt som möjligt och att man inte byter hästar fram och tillbaka utan att flocken är relativt konstant med klar rangordning. Fri tillgång på stråfoder eller många högar vid matdags är en självklarhet för att minimera risken för bråk, det är också viktigt med storlek på hagen så att de har möjlighet att kunna komma undan.
Jag har haft häst i 17 år nu, 15 år med flock, 2 år utan och har aldrig någonsin haft en hagskada p.g.a. de andra hästarna, detta trots att jag bor i norrland där hästarna har fyra brodd hela vintern.
Valet är fritt om hur man väljer att ordna sin hästs liv men man ska vara helt klar över att den rena egoismen spelar en stor roll, annars är det högst troligt att de flesta skulle byta till stall som uppfyller kraven på ett gott flockliv.

egoistiskt att vara rädd att hästen skall skada sig???
det e inte egoistiskt,det e att tänka på hästen och min plånbok!! :mad:

Du tänker inte på hästen du tänker på din plånbok och dina pengar och ja det är jädrigt egoistiskt.

jag e inte okunnig,men jag gör som jag vill med min häst, ingen skall bestääm vad som är rätt för mig och min häst,mer än jag.

Det handlar inte om att någon skall bestämma över dig men att du hävdar att det är det bästa för hästen visar bara hur korkad du är, det är det bästa för ditt ego och din plånbok och det sämsta för hästen.

Nh folk!! *himlar med ögonen*

Det kan vara djurpålågeri att låta en häst gå med andra hästar också.
Det är ju så att människor faktiskt kan behandla hästar fel, så de precis som människor får störningar i sitt sociala liv.

Jag vet en tjej som köpte en häst som tills han var 3 år endast fått gå med en ponny i hagen.
Så fort hästen reds in, så fick den inte gå i hage alls.

Tjejen köpte hästen, och tyckte som vilken sund hästägare som helst att ju hennes häst skulle gå i hagen.
Och då också med hästkompis.

Men hästkraken hade ju aldrig hos förra ägaren fått lära sig umgås rätt!
Så om han hade en kompis i hagen, så bråkade han oavbrutet med den!
Han gick bakom och med tätt bakåtstrukna öron och högg rejält på den andra hästens kors.
Kompisen försökte först bara gå undan, sedan kicka.
Och så höll hästen på HELA dagen i hagen med sin kompis!
Och så var han visst med alla hästar de provade att släppa honom med.

Så själv fick han ju ingen ro eftersom han skulle hugga och fösa med sina kamrater, och kamraterna hade ju ett helsike att freda sig!

Så han fick gå själv. Och var lugn och avslappnad i hagen.
Dessutom så var det faktiskt ingen annan hästägare som kände den ville "offra" sin häst och släppa den med honom...

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama