Att inte ha hästarna i samma hage?

Denna tråden har fått mig att förlora tron på hästägare? :cry:
Snälla Snuffsan, säg att hon skojjar... att hon egentligen inte har någon häst alls i sitt förvar, utan är egentligen en 12 årig pojke som tycker det är kul att reta upp små ridhästtjejer.. Snälla.. :crazy: :angel:

Jo visst finns det rejälrt störda hästar :( oftast beror det på ännu mer störda idiotiska hästägare som inte låter hästarna gå i flockar :mad: Fast om man har en sådan häst kan man inte göra mer än aceptera det.

Personligen skulle jag aldrig köpa en häst som inte kan gå i flock, jag skulle bli så ledsen av att se hästen stå ensam jämt,

jag skulle bli så ledsen av att se hästen stå ensam jämt,

Det är väl inget att vara ledsen över när det är en häst som inte mår bra av att gå med andra utan trivs bäst själv. Hur ska vi göra med sådana hästar då? Avliva dom? Tvinga dom att umgås med andra?

Jag skulle även bli ledsem av att se hästen gå och anfala alla i hagen, bli mobbad eller må mycket dåligt av att ha sällskap. Så jag hade aldrig köppt en sådan häst, men de finns ju andra hästägare som kan tänka sig att göra det.

Sv: Re: Att inte ha hästarna i samma hage?

ecssory skrev:
Hm, jag har för mig att 1 ha/häst är rekommendationerna för bete.
:crazy:

Jag hade mina båda hästar (arabkorsning o varmblod) gick på en åker som var knappt ett Ha (0,9Ha) i somras och det slutade med att de blev så feta att vi var tvungna att dela av hagen.
Då handlar det iofs om välgödslad konventionell åkermark.

Den mängd gräs som växte där hade utan problem kunnat räcka till 4 hästar i hård träning.

Så det beror på om det är magert skogsbete så kan nog 1Ha vara ok

Det finns föreskrifter om att marsvin och liknade ska hållas med sällskap finns pga av att de är flockdjur. Borde inte samma regel gälla för hästar?
Undtag kan göras ifall det finns särkslida krav.

Senast ändrad:
Sv: Att inte ha hästarna i samma hage?

*knapplån*

Ooooh, har denna tråden dykt upp igen :devil: :angel:

HaHa, jag hade glömt nettan77 och hennes lille unghingst. Spännande läsning. Undrar hur det gick. Och du Fio som skriver "herregud det är Atös/Solenpoolen varning på dig " ang Nettan också är det Blobas, som också skriver i tråden, som är Atös/Solenpoolen/Morotsbiten. Där blev du lurad! ;)

Där har du faktiskt fel. det finns hästar som vill vara ensam herre på täppan. Om du inte tror mig har jag flera exempel här.hos mig.

Vissa hästar (visserligen oftast hingstar) kan vara mycket revirmedvetna.

Visst vill de flesta hästar ha hagkompis och kompisar överlag, men undantagen bekräftar bara regeln.

Dessutom kan amn inte alltid hitta två hästar som passar ihop. Yttre omständigheter kan göra att du tex står i ett mindre stall, med inte så många hästar att välja bland. Ingen passar din häst. Vad gör man då. Kanske inte säkert man har möjlighet att flytta sin häst heller.

Lånar knapp..

Jag vill INTE under några omständigheter ha hästar som inte kan gå ihop. Jag har två hästar och eget stall, och det skulle vara MARDRÖMMEN att lyckas få två individer som inte kan gå ihop. Jag skulle lösa det genom att endera sälja den ena (om jag kunde rent känslomässigt), eller så skulle jag raskt få inhandla två stycken små shettisar och sätta en shettis + en häst per hage. Då slipper de två som inte går att ha ihop gå ihop, men de slipper gå själva utan har hästsällskap. Och jag blir pank(are) ;)

Jag är väldigt emot att ha hästar gå själv, även när de ser och kan ha noskontakt med andra hästar. Och jag HAR hästar som UTMÄRKT väl klarar att gå själv. Men det är inte ett alternativ för mig.

Jag har haft tillrdiningshästar och inackorderingar som muckat och bråkat och härjat med mina i hagen, och då åker hästen som muckar i egen hage om det bara är tre hästar och inte går att splitta på jämna tal. Men JAG tycker synd om stackaren som går där i egen hage, och i idealfallet skulle den ju gå i egen hage med egen kompis.

Sen ang unghästar - min utmärkt normala unghäst (två år i år) har sedan hon var liten klarat att gå själv lugnt och stilla utan problem (att de KAN gå själv är btw ett annat krav jag har på mina hästar, just för jag bara har två och hamnar den ena på klinik så..), men det innebär INTE att hon trivs BÄST så. hon ser fullständigt belåten ut, men jämför man med när hon har sällskap så är hon ÄNNU mer belåten då.

När valacken stod på boxvila i 8 veckor lånade jag in sällskap till unghästen, eftersom jag inte ville hon skulle gå själv så länge, även fast hon inte verkade misstycka. Men unghästar ska ha lekkompisar att busa med, så ett ungsto lånades in dessa två månader. Hade det gällt valacken hade han fått gå själv 8 veckor dock, just för han är vxen.

Men unghästar anser jag inte ska gå själv mer än högst någon vecka - oavsett om de kan ha noskontakt med och ser andra hästar!

Snuffsan skrev:
HaHa, jag hade glömt nettan77 och hennes lille unghingst. Spännande läsning. Undrar hur det gick. Och du Fio som skriver "herregud det är Atös/Solenpoolen varning på dig " ang Nettan också är det Blobas, som också skriver i tråden, som är Atös/Solenpoolen/Morotsbiten. Där blev du lurad! ;)

Ja, ha ha ha... mycket händer på ett år och då visste jag inte ens att Blobas var Atös/Solenpoolen och nu Morotsbiten:D

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 176
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama