Sv: Re: Att inte ha hästarna i samma hage?
Lånar knapp..
Jag vill INTE under några omständigheter ha hästar som inte kan gå ihop. Jag har två hästar och eget stall, och det skulle vara MARDRÖMMEN att lyckas få två individer som inte kan gå ihop. Jag skulle lösa det genom att endera sälja den ena (om jag kunde rent känslomässigt), eller så skulle jag raskt få inhandla två stycken små shettisar och sätta en shettis + en häst per hage. Då slipper de två som inte går att ha ihop gå ihop, men de slipper gå själva utan har hästsällskap. Och jag blir pank(are)
Jag är väldigt emot att ha hästar gå själv, även när de ser och kan ha noskontakt med andra hästar. Och jag HAR hästar som UTMÄRKT väl klarar att gå själv. Men det är inte ett alternativ för mig.
Jag har haft tillrdiningshästar och inackorderingar som muckat och bråkat och härjat med mina i hagen, och då åker hästen som muckar i egen hage om det bara är tre hästar och inte går att splitta på jämna tal. Men JAG tycker synd om stackaren som går där i egen hage, och i idealfallet skulle den ju gå i egen hage med egen kompis.
Sen ang unghästar - min utmärkt normala unghäst (två år i år) har sedan hon var liten klarat att gå själv lugnt och stilla utan problem (att de KAN gå själv är btw ett annat krav jag har på mina hästar, just för jag bara har två och hamnar den ena på klinik så..), men det innebär INTE att hon trivs BÄST så. hon ser fullständigt belåten ut, men jämför man med när hon har sällskap så är hon ÄNNU mer belåten då.
När valacken stod på boxvila i 8 veckor lånade jag in sällskap till unghästen, eftersom jag inte ville hon skulle gå själv så länge, även fast hon inte verkade misstycka. Men unghästar ska ha lekkompisar att busa med, så ett ungsto lånades in dessa två månader. Hade det gällt valacken hade han fått gå själv 8 veckor dock, just för han är vxen.
Men unghästar anser jag inte ska gå själv mer än högst någon vecka - oavsett om de kan ha noskontakt med och ser andra hästar!