Att inte ha hästarna i samma hage?

Det gör jag oxå jag har 4 hästar.
nettan svarar:

jasså man rider svårklass bara för att man har fyra hästar??? :devil:

Har du svårklasshästar? Jag trodde du red lägre klasser...
hmmmm.... där ser man....

Jag svarade på detta inlägg att jo jag rider lägre klasser oxå , jag har 4 hästar dvs ALLA dom går inte svår klass utan lägre klasser. Är det klart och tydligt nog för dig :smirk:

Dom är halvblod med mkt mkt fullblod i samt ett rent fullblod.

Hästarna finns att beskåda HÄR

Du jobbar med din ettåring varje dag? Är du helt sanslös? Låt den stackaren vara i fred och vara häst med en kompis i stället.

Min häst hade innan han kom till mig gått ensam i ca 7 år, dock hade han gått på ngt bete som 4 o 5åring men det är ju väldans länge sedan.
Han verkar aldrig ha lärt sig hur hästar är mot varandra. När han första gången kom ut i stora hagen med de andra valackerna (inte ens en och en fick de hälsa, alla på en gång, pang bom, underbara stallägare) så vart han så lycklig att han skrämde de andra hästarna :crazy: Han är väldigt ranghög utan att förstå det, han vill busa och leka men alla andra hästar springer och gömmer sig. Det slutade med att han sprang ner sig 50 kg ungefär, lycklig häst? Njaae...
Sedan flyttade vi efter sommaren till ett stall med mindre hagar fast blandade med ston, varav ett som brunstar så rejält som det bara går, VARJE gång :crazy: ;) Detta gjorde honom även rejält hingstig. Och de andra valackerna som gick där åkte på rejält med stryk innan vi särade på dem så han fick gå med sina ston.
Han vart så störd av alla hästar. Tills nu, nu går han med två små valacker i en relativt stor hage som det hela tiden är gräs i och bara njuter!
Så man kan säga att han klarar av att gå i en hage själv och kan vara glad, han slipper springa av sig allt då. Men han klarar av att gå med hästar om det bara är en eller två. Sånt här är så svårt, alla hästar är så olika. Ponnyn min skulle förgås utan kompisar. Han passar likabra i små som stora flockar. Här hemma gick han med ca 7 andra valacker som mest nu går han bara med en.

jag jobbar honom varje dag,lyfter fötter, går promenad,borstar,låter han stå inne en stund mm.
många påbörjar detta arbete i samband med inridningen och det e alldeles för sent!! gör man det så kommer snart protesterna.... :idea:

inte jobbar i den bemärkelsen man gör med en vuxen häst fattar du väl!! :rofl: :angel:

Om du ska citera mig så gör det rätt! Ta inte en del av en mening ur sitt sammanhang! :mad: Jag skrev faktiskt såhär:

Ju längre en häst får gå ensam desto mer ökar skaderisken och problemen när man sedan ska släppa ihop den då de inte är vana att kommunicera och som påvisades i ovan beskrivna forskning, lekbehovet är så uppdämt att det ökar risken för att det går snett.

Alltså inte bara de första 11 orden vilka du valde att bara ta med vilket ger det jag skrev en helt annan mening.

Har nog bara en kommentar kvar åt dig och jag brukar för det mesta hålla tyst men nu går det inte. Du är pinsam!

Ju längre en häst får gå ensam desto mer ökar skaderisken och problemen när man sedan ska släppa ihop den då de inte är vana att kommunicera och som påvisades i ovan beskrivna forskning, lekbehovet är så uppdämt att det ökar risken för att det går snett.
Amen :bow:
Håller fullständigt med dig..Tycker det är otroligt viktigt att unghästarna får vara hästar tillsammans med andra hästar.Det är ju självklart viktigt för den vuxna hästen oxå..Men den biten som dom får tillsammans med gämnåriga och äldre hästar som unghästar är overderlig.Dom måste i unga år få lära sig att vara hästar det är inget en människa kan åstakomma...En människa kan inte ens komma i närheten av vad en annan häst som sällskap skulle göra..

Nej, inte perfekt men när man tar en del av en mening som gör att det man sa får en betydelse tvärtom mot det man sa, då handlar det inte om att vara perfekt utan korrekt. Skulle en journalist göra en så grov felcitering som du just gjorde hade de troligtvis (förhoppningsvis) fått sparken.
Du kanske upptäcker det själv någon gång om någon skulle citera dig felaktigt...
Du känns inte särskilt seriös någonstans, anledningen vet jag inte... :confused:

Hade de gjort det så hade vi hört om det. Har inte hört att någon svensk tidning har felciterat henne.

Nu är vi inte på ämnet av tråden längre och jag avslutar min disskution med dig då den inte leder någonstans då du är mest pinsam och inte seriös.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 176
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama