Att inte ha hästarna i samma hage?

nej det funkade INTE!!!!! han blev jagad in ett hörn......
tur man hade eltråd och inte taggtråd... inga skador,phu.

Ska jag alltså sälja de hästar jag har och köpa nya så att han hittar någon han trivs med? Men hallå! :confused:

Hur ska jag göra då? Ta hem en ny häst på prov först och se om den trivs med honom, innan jag köper den? "Jag har en ponny hemma som brukar jaga skiten ur hagkompisarna, jag vill vara säker på att han trivs med nya hästen, så jag vill ha honom på prov en månad först och se om de lär sig trivas ihop." :rofl:

Lite verklighetsförankring hade inte varit dumt. :smirk:

vilken tur att så många andras hästar har socialt rubbat beteende så deras behov passar deras ägare

Det är dubbelt jobb för mig att behöva ha dom i två hagar. Passar mig inte alls. Hade varit mycket bättre att ha alla tre i en hage.

Du har en unghäst. En unghäst har ännu inget "stört socialt liv", utan kan och ska gå tillsammans med andra. Om du läser det jag skrivit om min ponny i den här tråden så är han störd socialt. Vi köpte honom som 7 åring, och det är inget att göra. Troligen är han som han är pga att någon behandlat honom så som du behandlar din unghäst nu. Gör inte så mot honom!! :mad:

Vad är det för ställe du har ponnyn på? Kanske skulle någon annan ungponnyägare vara intresserad av betesplats där? Då kunde din ponnyhingst få chansen att få sällskap över sommaren i alla fall.

"Det är dubbelt jobb för mig att behöva ha dom i två hagar. Passar mig inte alls. Hade varit mycket bättre att ha alla tre i en hage".

Varför tar du åt dig?
Jag har tidigare skrivit att inga regler utan undantag.
Majoriteten av alla som har sina ston och valacker ensamma har det pga egoistiska själv med pinsamma bortförklaringar.

Om detta inte stämmer på dig utan det finns en adekvat sanning och giltigt skäl så ta inte åt dig.

Vi har de flesta hästarna med åtminstonde en hagkompis,
men såklart finns det undantag.
Dels har vi två hingstar på gården för tillfället,
den ena går i liten hage själv.
Den andra går i en något större hage tillsammans med en
shetlandsponny.
Det fungerar oerhört bra, dom kommer ruskigt bra överens.
Sedan har vi även en valack i en egen hage, en oerhört
ranglåg häst, som blir stressad, och låter andra hästar
stressa honom. Man märker direkt på magen om den hästen
mår bra eller inte.
Sedan har vi även ett sto som går i en egen hage, ett grinigt
sto, som inte fungerar ihop med andra hästar, och som ägaren
dessutom vill ha själv.

än en gång, de är individer!! din häst kanske har varit med om ett trauma, vem vet??? så länge min häst går avslappnat och betar och inte bryr sig om de andra hästarna,så anser jag att han inte far illa. de nosar faktiskt på varandra över tråden!! :)

svar til::

En unghäst har ännu inget "stört socialt liv", utan kan och ska gå tillsammans med andra.

nettan svarar:

kan och ska, vad vet du om det??? :eek:

men jag har ingen unghästflock!! och han skall jobbas hela tiden.... så.....

jag värdesätter att han är ute tills jag tar in honom.därför har jag honom i en ladugård med tjurar och en ardenner och en shettis. jag provade och släppa in ohonom i hagen, men han blev inträngd i ett hörn!! sånt kan sätta sig i huvudet på en lite bäbis, Då kan de bli störda.man kan förstöra en häst på det viset. den kan bli rädd för andra hästar. varför jag har honom där, är att jag vill kunna ha honom ute dygnet runt på sommaren och ta in hon0om när han behöver vila( vilket åringar gör MYCKET)
ett annat alternativ var att ha honom i privatstallet i vetlanda, och där vill jag INTE ha honom. först och främst skulle jag få sätta nya staket( de håller inte) sen så går de ENDAST ute i en GRUSHAGE 10x10 m typ,i 3 TIMMAR!!
de går ut 09.00 och sista hästen är ute 09.30. sen börjar de tas in 12.00 och första hästen som tas in vid tolv är den som kom ut 09.30 så den har bara varit ute 2 1/2 timme, sen står de inne tills ryttaren kommer på kvällen.
de står alltså inne på tjocka bäddar,från det de går in kl 12-13 tills 09.00 dan därpå med endast ridning en timme på kvällen. det blir om jag inte räkat fel 21 TIMMAR INNE!! fy fan säger jag bara, så DÄRFÖR HAR JAG DET SOM JAG HAR DET!!! KRAM :idea:

SVAR TILL:::

Ju längre en häst får gå ensam desto mer ökar skaderisken

nettan svarar:

va????? hur kan det skada sig när den går själv???
ja, möjligt vis om man har en nervös häst som inte är van att gå själv, som springer och försöker komma ut!!
men min prins är kolugn så jag ser inte varför han skulle skada sig???? :confused:

Har du svårklasshästar? Jag trodde du red lägre klasser...
hmmmm.... där ser man....

Kanske skulle någon annan ungponnyägare vara intresserad av betesplats där?
nettan svarar:
nej, så mycket bete har vi inte tyvärr.... :(

hur kan du komma här och påstå att du vet hur min häst är???? :confused:

Skulle inte du vara en sådandär NH människa???
Natural Horsemanship går ju dels ut på att låta hästen leva så naturlig som möjligt och vad är inte mer naturligt än att låta hästen gå tillsammans med andra

nettan svarar:

visst jag håller med, men vad gör man när de inte kan gå ihop??? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 176
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama