Att inte ha hästarna i samma hage?

vet inte,hästarna e ju ett flockdjur.
fast par hästar e skitjobbigt oxå,de springer igenom staket osv.sov för den inte vill va ensam

Är det inte upp till hästägaren att bestämma hur man vill ha det med sin häst!?!?
Jag har till och med sett hästar som vid 8 års ålder sprängde grinden av rädsla första gången hon såg en hage, 4 veckor senare älskade hon sin flock.
Men visst vill man ha hästen själv så helt okej för mig. :)

Om hästarna kan gå tillsammans ser jag ingen anledning att låta dom gå i skilda hagar. Sen kan jag förstå om det är pga av könen, men inte annars. Hästar är flockdjur och behöver varandras sällskap!

En analys som jag gjort visar följande:
De som absolut allra hårdast vill ha sina hästar själva i hagen pga skaderisk är oftast de som har erfarenhet av hästar som haft lång/kostsam konvalescens dock oftast pga ridrelaterad skada/förslitning.
Jag vet inte vad detta är för (vetenskaplig?) ananlys men detta gäller inte mina egna erfarenheter.jag hänvisar till att det går utmärkt att låta hästarna var under för dem "normala" förhållanden. Vissa hästar kan visst vara lite mer svårplacerade men det finns alltid en lösning om man vill.

Istället för att lösa roten till problemet (SIS = Skit i sadeln) så går man på något som är mycket enklare att ta till sig om man har svårt att vara självkritisk - hästen skall gå själv i en liten hage.
Det är ju precis mitt argument, fast åt andra hållet! Lustigt...Jag tycker att det verkar som att människor söker lösningar i allt annat än sin egen ridning. Ett vanligt uttalande är t.ex. "Min häst är så stel så den måste gå ute dygnet runt, helst i en nationalpark".

Men kan man inte istället välja ett annat stall?
Detta är absolut inget idealstall, detta fungerar tillfälligt. Jag har haft min häst i detta stall i ett par år nu, pga de omständigheter som råder. Det är tyvärr inte alltid det finns möjlighet att få allt som man vill ha och då får man göra det bästa av situationen. Det är väl det jag har försökt få fram i hela denna diskussionen.

Jag har löst det genom att låta min häst gå själv, samt att jag åker ut och tränar ibland två gånger om dagen. Det har funkat jättebra.

:bow: Så resonerar jag också. Som jag tidigare skrivit: Det ideala är att kunna ha hästar i flock i stora hagar, men det är alltför ofta som detta inte är möjligt.

För mej är det otroligt att hästar ska gå ensamma i hagen - men det är värre med hästar som aldrig får komma ut. Mycket vanligt bland dressyrhästar har jag förstått. Har en en bit bort. Hn står alltid i sin box, ser honom när han står där o tittar genom fönstret.

För min del är det ren tortyr för hästen hur välsköt to ompysslad den än är!!

Här släpps alla islandshästar ihop i en stor flock o vi är förståndiga så vi har gott om mark oxå, majoriteten av oss. De enda som hålls i egen hage - rymlig - hage är hingstar. På sommaren går de flesta i flock med ston.

Skador är väldigt ovanliga.

Märkligt att hästar inte kan få vara hästar överhuvudtaget.....

För att förtydliga:
Det du svarade på var inte direkt riktat till dig och det känns lite fel när du delade upp stycket för det jag menade i ett sammanhang är:
Folk rider illa, hästarna blir halta för att de rider illa, hästarna får stå länge och det kostar pengar och tid vilket gör att hästägarna blir livrädda för ytterligare avställning - så därför får hästarna gå själva för att de kan ju skada sig i hagen och återigen bli obrukbara. Att inse att hästen går sönder för att ryttaren inte kan rida är för många alltför avlägset.
Att en halvblodshäst skadas och dör av ridning är betydligt vanligare än att den skadas i hagen.

För många är det också mer godtagbart att hästen skadas i sportutövningen än att den skadas av att gå med andra hästar.

Jag har själv hittills inte hört att någon vill ha hästen ute med andra hästar pga stelhet. De argument jag hört att folk vill ha sina hästar ute med andra är enkom "den skall få vara häst så gott det går".
Dessto fler argument hörs från de som vill ha sina hästar själva och max utevistelse halvdag.

Vill bara säga att jag håller helt och hållet med dig!
Har själv en häst som råkat illa ut många gånger i förra stallet eftersom ägaren bröt mot allt hag-förnuft i hela världen. Allt fungerade finfint på sommaren när hästarna gick i en enormt stor sommarhage. Det fanns plats för alla hästar på rangskalan - dvs även hackkycklingarna kunde få plats och hålla sig undan utan större problem. Men sen när hösten kom stängdes hästarna in i trånga småhagar och dessutom skiftade man hela tiden mellan vilka hästar som gick med varandra! (Fattar fortfarande inte varför) Och inte nog med det: När jag till slut krävde att jag skulle få slippa komma till stallet och upptäcka att pållen var halt igen pga slagsmål så delade de av den ena pyttelilla hagen med en enda tråd utan ström och satte min pålle där. Sen fodra man hö i hagen till lunch och vad tror ni DÅ hände? :cry: Givetvis gick hästarna in till varandra och började slåss om höet!
Står nu i ett stall där vi har enskilda fina gräshagar sidan om varandra. Visst! Det är kanske inte idealet - men det är faktiskt så att så länge man inte har eget stall så kan man inte alltid hitta det där SUPER stallet där allt är perfekt. Jag VILL verkligen att min pålle nån gång ska få gå med någon han tycker om men tills dess att jag hittar det stallet så får det vara på detta viset. Det är så lätt att säga:" Oh, men hästar är ju flockdjur och ska gå med varandra för det gör de i naturen " Men som sagt: Genom att stänga in de både här och där och styra dem i det mesta så inskränker vi redan rejält på det naturliga och i naturen byts det inte flockmedlemmar lika snabbt och brutalt som när vi flyttar ihop hästar till höger och vänster. Hur gärna man än skulle vilja så KAN inte alla hästar gå med varandra i våra alldeles för små hagar! "Byt stall då" -säger kanske nån. Jaaa! Den dagen jag hittar det eller får råd att köpa eget!
Ursäkta! Detta blev visst lite långt men jag var bara tvungen att skriva av mig. Det verkar som om vissa tror att man inte kan nånting om tex hästars naturliga liv och att man pga sin egen bekvämlighet har hästen i egen hage.

Men kan man inte istället välja ett annat stall?
Detta är absolut inget idealstall, detta fungerar tillfälligt. Jag har haft min häst i detta stall i ett par år nu, pga de omständigheter som råder. Det är tyvärr inte alltid det finns möjlighet att få allt som man vill ha och då får man göra det bästa av situationen. Det är väl det jag har försökt få fram i hela denna diskussionen.
Javisst är det så. Omständigheterna är ju inte alltid såna att man kan välja helt "perfekt" så att säga. Men själv skulle jag må rätt uselt om min häst gick själv i hagen i flera år... där jag bor finns ju tackolov flera alternativ att välja bland.

:bow: Så resonerar jag också. Som jag tidigare skrivit: Det ideala är att kunna ha hästar i flock i stora hagar, men det är alltför ofta som detta inte är möjligt.
Alltför ofta ?? .. hmm, det håller jag nog inte med om. Jag tycker snarare det tillhör undantagen som inte har hästar ihop i hagarna o faktiskt under vettiga omständigheter (dvs stora hagar nog för att inte någon/några ska bli mobbade). Detta gäller även Stockholsmtrakten!

"Det verkar som om vissa tror att man inte kan nånting om tex hästars naturliga liv och att man pga sin egen bekvämlighet har hästen i egen hage".

Min erfarenhet är att majoriteten av hästar som går själva gör det pga ägarens bekvämlighet och ekonomiska orsaker.

De gånger det blir på detta sätt pga motarbete från stallägare och övriga inhyrda känns lätträknade.

Hur det förhåller sig bland forumdeltagare har jag absolut ingen aning om.

Vet att det på vissa ställen finns stall utan hagmark där hästar kanske får gå i rastfålla en ½ timme om dagen eller inte gå ut alls.
De som har sina hästar på sådana ställen borde skämmas. Har man bara ett sådant alternativ så SKALL man sälja sin häst.

"Det verkar som om vissa tror att man inte kan nånting om tex hästars naturliga liv och att man pga sin egen bekvämlighet har hästen i egen hage".

Min erfarenhet är att majoriteten av hästar som går själva gör det pga ägarens bekvämlighet och ekonomiska orsaker.
Jag håller med dig!! Till syvende och sist har vi ju faktiskt våra djur för våran egen skull. Att tro något annat är ju bara självbedrägeri. Vi har hästarna för vårt nöje och inte hästens eget nöje; vi rider dem, pysslar med dem och gör dem "fina" i första hand för att vi själva gillar det. Däremot bör man väl i möjligaste mån försöka tillgodose hästens behov så bra det går överhuvudtaget. För att de ska må bra psykiskt o fysiskt och därmed hålla och acceptera/gilla det vi gör.

Alla mina djur har jag av helt egoistiska skäl. Vi har ju faktiskt inte djur i fångenskap för djurens skull, de skulle nog trivas rätt bra som helt fria individer egentligen.

Jag hade nog inte sålt om min häst (dvs. om jag haft någon)
inte hade kompisar i hagen. Okej om hästen absolut inte
skulle trivas med andra hästar, utan skulle vara en enmanshäst även om det beträffade andra hästar, så OK.
Men inte annars. Hade jag haft en häst som tyckt det varit kul och uppskattat hästsällskap i hage, så hade jag haft det som ett krav vid försäljningen.

Hejsan!
Jag har varit hästägare och ryttare sedan mitten av 70-talet och jag har hunnit både äga och träffa ett flertal hästar vid det här laget ( har dessutom till o från hyrt ut stallplatser, då träffar man på många olika individer och åsikter ).
Jag har träffat på tre hästar som trivts allra bäst med att gå ensamma. De var mycket tryggare och lugnare i sällskap av bara människor och till exempel hunden på gården än med andra hästar. Vissa är ju onormalt elaka eller till exempel betäcker sällskapet de blivit tilldelade, det är ju inte alltid så lyckat, om man inte har flera hästar man kan prova att ha dem med, då kan det ju bli tvunget att ha dem ensamma. Dra inte alla över en kam, de är olika precis som oss. Om jag visste att hästen skulle säljas och bli ensamhäst och det är kunnigt hästfolk den hamnar hos som ser om hästen mår bra eller ej skulle jag väl inte tveka om jag vet att den dessutom trivs med att gå ensam.
Carola

Vi har 5 st hästar.
1 åring
4 åring
10 årig tävlingshäst
8 årig tävlingshäst
15 åring, mamma till 1 åringen.

1 åringen och 4 åringen går tillsammans, de leker på deras villkor och 4 åringen fostrar 1 åringen!

10 åringen och 8 åringen går tillsamman, de älskar varandra!
Innan 1 åringen var född gick 4 åringen med dem så hon blev fostrad, fast hon passad inte riktigt in när hon blev lite äldre. Men hon trivs utmärkt med 1-åringen.

1 åringens mamma går för sig själv. Av många olika orsaker. För det första så trivs hon att gå själv, och ponnyn vi hade inna tyckte hon om, men han är ju såld sedan länge. Sedan så accepterar hon 10 åringen, men ingen annan!
Sedan så har hon varit "sjuk" att hon lever än i dag är ett stort frågetecken från veterinärernas sida. mend en "sjukdommen" hon har haft är hon nu friskförklarad i från så att säga.

Hon går i hagen sidan om de andra hästarna, och där trivs hon att ha dem!
Ska hon kunna gå med andra hästar så måste hagen vara väldigt stor, och vi har inga sommarbeteshagar intill gården, så att de kan gå ihopp året om!

Men alla hästarna är nöjda och glada och trivs! Att de trivs med sitt sällskap är viktigt, för då minimeras det att de uppkommer skador av ex sparkar m.m

Ända gången jag haft min häst ensam var i ett stall där hästägarna tvunget skulle flytta runt sina hästar hela tiden. Så fort hästarna hade börjat vänja sig vid varandra och gjort upp om rangordningen så var det dags att flytta en häst eller att en ny häst skulle komma in. Vissa hästar var borta under lov vissa stannade. Vissa var iväg på olika ställen under praktik veckorna i skolan. Vissa på tävlingar under helgerna. När de kom tillbaka var hästarna tvugna att göra upp igen och igen eftersom det ideligen kom eller försvan hästar. Detta gjorde att det blev stressigt för hästarna. Till slut blev min häst sparkad så illa att jag var tvungen att åka in med henne till vetrinärkliniken och sy henne. Hon fick penselin och fick bli stående på kliniken för hur mycket pengar som helst där under en hel helg. Jag betalar men än gärna för min hästa ska bli frisk men det var inte bara de. Det var hennes sorg med då hon inte fick annat än stå i boxen inne i stallet själv hur länge som helst och inte gå i hagen. Sen fick hon stå inne längre eftersom hon hur liten konvalicens hage jag än gjorde lyckades galoppera och hoppa runt i alla fall. Efter det fick hon stå själv tills vi skulle byta till vår hagarna som var fler och mindre. Då valde jag ut en häst som inte flyttades runt precis som henne och som hon skulle kunnat tycka om. Dom två var underbart söta. Dom älskade varandra och stod och gnäggade på varandra om en skulle ut på en ridtur.
Hästen som sparkade min häst hatade andra hästar. Hon sparkade och var tjurig mot alla. Men hon älskade mänskor och för att inte tala om hundar. Hon busade och lekte med min vove och var nästan kär i henne men hon hatade min häst.
Jag tror inte att det var hennes mening att skada min häst men hon ville vara för sig själv och då kan de ibland bli fel.
Sen vet jag en annan häst som inte ville gå med andra hästar, den visade starkt sitt missnöje genom att rymma in. Men så fort den fick gå i en egan hage var den hur glad lugn som helst och då stannade hon.
Jag vet att vår shettis i stallet tycker att det kan vara skönt att komma från ibland. Så ibland sticker han in i en tum hage och går lite ensam och ibland går han in till dom andra. :smirk:

Jag har 4 hästar och dom går 2 och 2 i jättehagar, Jag skulle vilja ha dom alla tillsammans men det är 2 valacker och 2 ston och dom går en av varje kön tillsammans bara för att den ena valacken inte kan gå tillsammans med en annan valack då han gärna vill "döda" honom eftersom det är HANS ston och ingen annans.
Förövrigt bet han av en bit av den andras tunga när dom var boxgrannar vilket dom inte är längre :crazy:

Helst skulle jag vilja ha denna bråkstake själv för han blir så jädra hingstig, skrikig och jobbig när han går med ston men han måste ju oxå ha sällskap. Ibland går han och dom 2 stona tillsammans och den andra valacken själv och ibland går den andra valacken med stona och den "bråkiga" själv just för att dom 2 stona älskar varandra och det är skit att inte kunna ha alla ihop.

Den snälla valacken skulle jag vilja ha med stallets andra hästar och dom andra 3 tillsammans men han vill gärna springa mkt och leka och dom andra ägarna vill inte att deras hästar skall springa för då blir dom halta :confused:
Suck....

Jag är nyss hemkommen från Tyskland där en av mina hästar skulle säljas som dressyrhäst dyrt till en tävlingsryttare på Internatioenll nivå men hästhållningen är förskräcklig, hästarn står på box och ryttarna är överlag elaka , hårda och dom får mkt stryk eftersom dom blir stela när dom står inne så mkt vilket inte idioterna fattar :mad:

Iallafall tog jag med hästen hem igen för jag säljer ingen häst till dom förhållanderna oavsett pengar. Så nu är dom hemma igen , lyckliga i sin hage :)

Djurplågeri :mad: att inte låta flockdjur gå tillsammans.
Jag skulle alldrig i livet sälja en häst till ett ställe där de inte får gå i en liten flock.

Jag tycker att om man skaffar sig en häst så ska man ge den chans att må bra, och om man tycker att sin häst är för fin eller dyr för att ha sällskap i hagen, så får man köppa sig en billigare eller fullare häst.

Idealet är ju att hästen alltid har minst en kompis till sällskap i hagen.

Men om jag skulle sälja/låna ut min häst till ett hem där allt annat är kanon, så skulle jag kunna "tumma" på att han inte får ha en hagkompis.
Men då skulle jag i allafall vilja att hagarna låg så nära varandra att hästarna åtminstonde såg varandra väl.

Men en unghäst skulle jag aldrig sälja till "ensamgående". De anser jag måste ha minst en lämplig kompis i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama