Att inte ha hästarna i samma hage?

:mad: Vill bara säga att i mitt fall så handlar det verkligen inte om ekonomi när det gäller varför min häst står i egen hage! Och inte om min egen personliga bekvämlighet heller!
Stallet jag står i nu kostar mig ca 800 kr mer i månaden än i det förra (där det fanns enorm sommarhage) Och vad bekvämlighet beträffar så får man göra mycket mer eget arbete i detta stallet än i det förra. Visst finns det de som väljer medvetet att ha sin häst i egen hage pga bekvämlighet eller vad man nu väljer att kalla det men jag tycker inte man ska generalisera och dra alla över en kam.
I mitt fall så är detta en nödlösning som jag tvingades ta till då min häst gång på gång blev skadad i vintras då förre stallägaren stängde in hästarna i alldeles för små hagar och dessutom rörde till det genom att hela tiden ändra på vem som skulle gå med vem. Jag tänker stå kvar i detta stall tills jag hittar ett stall där det finns tillräckligt stora hagar som inte är "överbefolkade" med hästar. Vill inte hålla på att flytta runt min häst till olika stall som många gör utan vänta tills stallet med stort "S" dyker upp. Vad jag menade med "att en del tycks tro att man inte kan nånting om hästens naturliga liv" var att jag är så evinnerligt trött på de som dömer en direkt när de får reda på hur man har hästen! De lyssnar inte när man förklarar varför, utan börjar med en lång utläggning om hur vilda hästar lever och beter sig. Sen avslutar de gärna med att: kan man inte se till att hästen får ha det på det viset så ska man inte ha häst!
Men hallå! Jag ÄR väl medveten om att min lösning inte är den allra bästa för min pålle men jag kommer att flytta honom när jag hittar rätt stall. Tills dess går han i sin egen hage (hästar på båda sidor om tråden) och mår ganska bra ändå. Känner en som det senaste året flyttat sin häst 3 ggr pga att det alltid var något fel. Det kan inte vara bra att flytta så ofta så det gäller att verkligen ta reda på allting i detalj hur allt fungerar i det eventuella nya stallet.

Djurplågeri att inte låta flockdjur gå tillsammans

Du vet ju inte vad du pratar om. Hästar är individer, de flesta trivs i flock, men det finns undantag. Vi har tre ponnys. Två går tillsammans, den tredje har egen hage. Han är lugn och trygg i egen hage, när han går med andra blir han oerhört stressad och jagar runt dom andra hela tiden. Han bevakar så ingen annan äter och måste till varje pris hindra dom från att komma fram till lunchhöet på vintern. I sommarhage har han ett helsicke att jaga dom så fort de börjar beta.

Alla hästarna blir stressade av detta, och när han jagade de andra genom ett staket gav jag upp.

Så han får gå ensam. Då är han lugn och cool och alla mår bra.

Men snuffsis så får du ju inte tycka :devil:
Låt alla vara stressade och magra istället för DET är INTE djurplågeri har vi ju alla fått veta :angel:

jag skulle aldrig ha en häst själv varken in en stor eller liten hage.
även om de har kompisar precis bredvid, och hur mycket man än säger att man pysslar med dom per dag, så blir det inte samma sak.
det finns nog inte så många hästar som "inte trivs med andra hästar", utan bara att man inte har hittat någon som de stämmer överens med.

vi hade ett envist russ hos oss för ett tag sen, som alltid under alla sina år rymt från hagen.
tills han kom till oss och kom i samma hage som vårat nordissto, de fann varann direkt.
det vart en annan häst.
så nog finns det nog alltid någon häst som ens häst passar ihop med, om man har problem att den smiter eller inte trivs i hagen, det gäller bara att hitta en.

hästar är flockdjur, det går inte att komma ifrån. vi har nu tagit ifrån dom deras frihet, och varför ska vi inte försöka göra deras vistelse till så naturlig som möjligt för dom?
visst kan man inte göra det på alla sätt, men en flock och en stor hage är iallafall en bit på vägen.

att det nu har kommit lag på att vi inte får ha våra hästar utan vindskydd i hagen i mer än 12 timmar, pyttsan säger jag :mad:.

gör en lag med ett X antal timmar hästen måste vara ute och hur X många kvadratmeter stor hagen borde vara.

tycker inte ett dugg synd om hästarna som inte har vindskydd men går ute längre (vindskydd är inte heller naturligt för hästen, stormar det och regnar går de ju inte in i ett trångt utrymme, utan väljer hellre öppna ytor med bra sikt för rovdjur. som om hästarna skulle gå in i en grotta vid oväder)
jag tycker synd om de hästar som är mest tävlings och pengaobjekt, som står med 3 täcken på sig och knappt får gå ut.

och om skaderisken, den är inte så stor om hästen alltid varit van att gå i en naturlig hage.

men har man en häst som knappt gått ut eller stått själv i liten hage för jämnan, och sen släpper ut den i en stor med kompisarna, såklart hästen är överlycklig och brallar som tusan. det är oftast då skaderisken kommer.

Djurplågeri att inte låta flockdjur gå tillsammans

Du vet ju inte vad du pratar om. Hästar är individer, de flesta trivs i flock, men det finns undantag. Vi har tre ponnys. Två går tillsammans, den tredje har egen hage. Han är lugn och trygg i egen hage, när han går med andra blir han oerhört stressad och jagar runt dom andra hela tiden. Han bevakar så ingen annan äter och måste till varje pris hindra dom från att komma fram till lunchhöet på vintern. I sommarhage har han ett helsicke att jaga dom så fort de börjar beta.

Alla hästarna blir stressade av detta, och när han jagade de andra genom ett staket gav jag upp.

Så han får gå ensam. Då är han lugn och cool och alla mår bra.
Ofta beror ju såna problembeteenden faktiskt på att hästen lärt sig hästspråk dåligt från början. Det är ju inte mycket att göra åt nu, så din lösning är säkert den bästa idag. Men om hästen från början gått i en bra flock o blivit fostrad av äldre hästar som är vettiga så hade den kanske heller aldrig utvecklat detta beteende... tror ju jag i alla fall.

Du svarade på min tråd och då får jag be dig läsa igenom det jag skrivit. Jag drar inte alla över en kam utan menar att det jag tar upp är generellt. Ingen regel utan undantag.

Jag har bara ett par frågor till alla er som tycker att det är djurplågeri att ha en häst själv och aldrig skulle utsätta er häst för de.
Hur gör ni när er häst har skadat sig och behöver gå i en konvaliceshage?? :confused:
Hur hade ni gjort om ni hade en häst som rymde var gång den gick med andra hästar och stannade och var lugn när den fick gå själv vilket jag anser är bevis nog att hästen trivs bäst själv?! :crazy:
Jag är bara nyfiken för varesej det är mer naturligt för dem att gå iflock så finns det vissa som tycker om att vara för sig själva.
Min häst brukade gå själv i ett stall för att jag bara var där på loven när jag kom hem från skolan.
Hon hade en shettis som sprang mellan hagarna lite som han kände för de och en isläning som kom in och flörtade lite med henne i mellan åt när han rymmde mellan hagarna men. Men mitt sto brydde sig inte alls om hon gick själv, så länge hon hade dem bredvid sig så var hon hur glad som helst. Nu hade hon ju sällskap då de kände för de själv men ändå.
Min häst stormtrivdes i det stallet, jag skulle lätt vilja påstå att det var de stallet som hon trivdes allra bäst i.
Vi hann byta stall ett par gånger under under de fem åraen jag hade henne.
Mycket pågrund av att jag började skolan uppe i halmstad och var tvungen att flytta dit och då tog jag med henne men sen när jag skulle hem på lov var jag tvungen att ha ett stall hemma där mam kunde komma och gå som man ville.
Men hon trivdes bra i båda stallen. :D

JO jag vet vad jag pratar om.

Självklart finns det störda individer, som av någon andledning inte klarar av att gå i flock. Men det är ett fel i betendet hos hästen. Som kan bero på mycket, den kanske aldrig har fått gå i flock, den kanske inte får tid att aklimatisera sig i flocken. Hagen kanske är för liten, Den trivs inte med sina (påtvingade) flockmedlemmar. osv.

Hade jag en häst skulle inte jag ge upp med att försöka hita en (liten) flock till hästen bara för att den blir stressad med några hästar. Fast har man försökt och försökt och inget fungerar så får man nog aceptera att hästen har ett stört socialt betende.

Nästan inget av det vi gör mot våra hästar är naturligt för dem. Varför ska då detta vara en så stor sak?!
Inte konstigt att hästar ändrar sitt beteende egentligen. Varken staket, fodret, boxar eller ridning är speciellt naturligt för en häst. Men det är inte många som har sina hästar ute lösa inte ens ha dem ute året runt vilket borde vara det mest naturliga vi kan göra för dem.
Folk är så snabba på att dömma och säga att de aldrig skulle ge upp så lätt och aldrig ha hästen själv mm.
Men de är bara en av de saker vi gör som är onaturligt för en häst. Är inte det att kasta sten i glashus??!!! :confused:

"Nästan inget av det vi gör mot våra hästar är naturligt för dem. Varför ska då detta vara en så stor sak?!"

Man kan ju försöka så långt det går att inte inskränka på hästens instinktiva och primära behov.
Jag tänker och handlar efter principen "ge och ta", jag kräver att hästen skall stimulera mitt ego genom att acceptera mig när jag sitter på ryggen".

Vad jag gör för att försöka få min häst så pass lugn och tillfreds som möjligt:

Vi fodrar med stråfoder som bas. (inga 4kg krafftfoder och 6 kg hö på våra foderstater). Vi fodrar även i hagen så att hästens behov av att äta ofta tillfredsställs.

Våra hästar går tillsammans i hagen.

De går ute 8-17 på vintern, 7-22 denna tid, och snart dygnet runt.

Boxarna är öppna och luftiga, hästarna har chans att hälsa på folk utanför och på varandra samt få dra sig tillbaka vid behov.

I stallet är det lugn och ro - inget gap, skrik (dvs inga ungar inga hundar).

Vi hanterar hästarna på deras vis vilket gör att det inte blir några större konflikter, de uppträder lugnt och tryggt.

Våra hästar arbetas omväxlande med dressyrpass på bana inne/ute/gärden, gymnastikhoppning och bomträning, tömkörning, longering, löshoppning, backträning och renodlade uteritter.
Socialträning med bilar och liknande får de varje dag - inget särskilt naturligt inslag det heller men det gör dem hållbara och mentalt stimulerande. Vana vid mycket vilket gör att de har relativt hög stress/toleranströskel....för att vara halvblod.

Hästarna lever inget naturligt liv men deras behov är relativt tillfredsställda utifrån att de även skall fungera som ridhästar.

Våra hästar är alltid positiva till människor, arbete från backen och från ryggen, de är positiva till varandra och är allmänt sunda och friska varelser utan tendens till olater, nervöst beteende, foderilska eller vad det kan vara.

Idag satt jag och fikade vid hagen när jag släppt ut dem och då delade de upp sig i par och stod och kliade varandra.

Någon skrev att hästar som inte kan gå med andra hästar har ett rubbat socialt beteende, givetvis är det så för flockliv är det "normala". Vilken tur att våra hästar har ett normalt socialt beteende så de uppskattar möjligheten till flockkamrater....
och....
vilken tur att så många andras hästar har socialt rubbat beteende så deras behov passar deras ägare :idea:.

Perfekt! Vi kan lägga ned denna diskussion!

självklart menar jag ju inte konvalenshästar, det borde man ju förstå.
det är en helt annan sak.

Hur hade ni gjort om ni hade en häst som rymde var gång den gick med andra hästar och stannade och var lugn när den fick gå själv vilket jag anser är bevis nog att hästen trivs bäst själv?!

som jag skrev i mitt inlägg så hade vi en häst innan som var precis så där (fick stå själv i liten ruta i 5 år på ridskolan), TILLS han träffade vår nordis som han fungerade ihop med, och vart då som vilken häst som helst i hagen.

det behöver ju inte betyda om hästen inte tycker om hästarna i hagen och blir lugn när den är själv, att den inte trivs med andra hästar, utan att den inte trivs med alla hästar.

det jag skrivit ovanför är ett mkt gott exempel på detta.

För det första har jag aldrig skrivigt orden naturligt/onaturligt i mitt inlägg och att disskutera med mig för något jag aldrig har skrivit.

För hur bedömer man om något är naturligt eller inte? Är det naturligt för människor att bo i höghus och att flygga på semester till Kreta? Om du frågar mig så tycker jag att det är naturligt det hör ihopp med vår livsstil.

Om man har en häst som har left i fångenskap hela livet så är det offta naturligt med sadel, fodringstider, människor, hundar, bilar,, och en massa sånt som hde fått en vildhäst att falla ihop och dö av skräck. Att jämföra med vildhästar är egentligen inte särskilt aktuelt..
Men att sätta sig ned och läsa lite etologi, kan vara MYCKET aktuellt för de som tror att man kan ändra på hästens beteende och behov.
Att försöka ändra på hästens grundbehov (Sällskap, springa och söka mat) är ignorant mot sin häst och elakt.

En häst ska ha mycket Hö/gräs/halm, för en häst måste tugga mycket och länge för att må bra.

En häst måste röra sig för att må bra, hästens kropp är byggd så att den funkar inte ordentligt om den inte rör sig, Alltså kan man inte ha sin häst uppstallad hur länge som hälls.

Och en häst måste ha sällskap, en flock som Håller utkik efter faror, leka med, röra, bråka med leva med för att den ska må bra

Sen så tycker jag att det är fruktansvärt ignorant att inte protestera mot när folk gör fel och vill rättfördiga det med det ena eller det andra.. Vi ska inte dunka varandra i ryggen och tycka att vi är jätte bra när vi vet att någon gör något som inte är rätt mot hästarna.
Så jag tycker om sura och obstinata männsikor som inte vill aceptera de dummheterna som vi gör med våra hästar.

Om vi älskar våra hästar så varför ska vi inte låta de leva så bra som vi förmår?

Och ja en häst kan leva uppstallad 23 timmar om dygnet, eller gå i en liten hage alldeles ensam, men är det något roligt och trevligt hästliv?

Jo ok men om det hela tiden läggs tyngdpunkten på det generella så är det väldigt svårt för "undantagen" att göra sig hörda. Det är därför jag, envist som en pitbull, vill göra MIN röst hörd. ;)

Jag har bara ett par frågor till alla er som tycker att det är djurplågeri att ha en häst själv och aldrig skulle utsätta er häst för de.
Hur gör ni när er häst har skadat sig och behöver gå i en konvaliceshage?? :confused:
Då får den gå själv såklart! Om den inte har superlugna kompisar och de mest står still även när de är flera. Men det är väl en viss skillnad?!? Liksom jag aldrig har hästen i box dygnet runt när den är frisk, men vid ordinerad boxvila har det ändå.

Nästan inget av det vi gör mot våra hästar är naturligt för dem. Varför ska då detta vara en så stor sak?!
Inte konstigt att hästar ändrar sitt beteende egentligen. Varken staket, fodret, boxar eller ridning är speciellt naturligt för en häst. Men det är inte många som har sina hästar ute lösa inte ens ha dem ute året runt vilket borde vara det mest naturliga vi kan göra för dem.
Folk är så snabba på att dömma och säga att de aldrig skulle ge upp så lätt och aldrig ha hästen själv mm.
Men de är bara en av de saker vi gör som är onaturligt för en häst. Är inte det att kasta sten i glashus??!!! :confused:
Med det resonemanget kan man ju lika gärna säga: varför försöker vi ens göra NÅGOT som är mer naturligt för hästen när vi ändå ger dem en konstlad miljö. Tex kan vi skippa hagar helt då, det är ju bara slöseri med mark som vi kan ta hö från. Hästarna kan ju stå inne i box, eller ännu hellre spilta dygnet om. Dessutom kan vi trä på dem en stor bajspåse över rumpan så slipper vi mocka. Det spelar ingen roll att det är onaturligt - vi gör ju ändå deras tillvaro onaturlig... :crazy:

Jag tycker det är SJÄLVKLART att vi för alla våra djur i möjligaste mån försöker ge dem så bra villkor vi kan. Eller?

(lånar svaraknapp)
Hade föreläsning i hästetologi för några veckor sen i skolan. En doktorand ifrån danmark som studerat både zebror, prezwalski hästar och våra egna domesticerade hästar i deras beteende. Får nog säga att många här skulle få sig en tankeställare efter den föreläsningen.

Det kanske mest intressanta var undersökningen de gjort på 19 hingstar. De hade delat upp 12 av dem fyra och fyra som fick gå i gemensamma boxar inne och tillsammans i hage ute. De övriga sju stod i egna boxar inne, bredvid varandra och med gallar så att de fortfarande hade kontakt och ensamma i hagar bredvid varandra ute. Detta gjordes under vintern. Sedan släppte de ihop dem och studerade deras beteende. Just för att se om det var skillnad mellan de som gått i flock och de som gått ensamma. De som gått ensamma visade stort uppdämt behov av fysisk kontakt, alltså att klia varandra, stort behov av att leka och de stod tätt tillsammans och sökte kontakt. De som gått ihop uppvisade mer normala värden av dessa beteende. Till det mesta intressanta var att de som stått ensamma inte alls nödvändigtvis sökte sig till sina grannar som stått bredvid dem inne. Alla aktiviteter hos hästarna och uppdämda behovet avtog efter 4-6 veckor ihop tror jag att det var och låg då på normal nivå.

Hästar med ett stört socialt beteende, som VI oftast gett dem och som inte kan gå ihop med andra helt enkelt pga att de inte kan hästars språk ordentligt kan behöva gå själva för att inte skada sig själva och andra men det finns inte en anledning annars bra nog för att försvara att en häst ska gå ensam, inte ens med kompisar i hagen bredvid (vilket förvisso är bättre än ingenting men inte bra nog). (med hänvisning till forskningresultat ovan) Vi kan aldrig ersätta hästens kontakt med andra hästar med oss själva. Visst kanske till viss del klibehovet men lekbehovet? Jag vill då inte gå in i lek med min häst på hennes villkor och leka behöver de.

Överst på min lista när jag ska välja stall är hagar och utevistelsetiden. Spelar ingen roll hur nära, hur snyggt, hur praktiskt bla, bla, bla ett stall är, finns det inte tillräckligt med hagmark så att de åtminstone kan gå två och två med utrymme och något att göra då ställer jag inte min häst där. Självklart kan man få kompromissa, skulle gärna se att hon går ute från 8-20-21, men att fläka mig själv så långt behövs inte utan det får räcka till 18 under vintern. Sen kommer "min" punkt, att stallet är praktiskt och har utrymme.

Ju längre en häst får gå ensam desto mer ökar skaderisken och problemen när man sedan ska släppa ihop den då de inte är vana att kommunicera och som påvisades i ovan beskrivna forskning, lekbehovet är så uppdämt att det ökar risken för att det går snett.

Gripen: En fundering på något du skrev. Tillfällig lösning? Senaste åren? Är det tillfälligt? Sen att din häst alltid gnäggar när den är missnöjd. Du tror inte att den tröttnar och ger upp efter ett tag? Att en häst inte springer runt i full karriär och gnäggar förtvivlat hela tiden betyder ju inte att den inte är missnöjd.

Som någon frågade vad man gör om hästen blev skadad och får stå i sjukhage. Det är ett nödvändigt ont som är högst tillfälligt. Sätter man sjukhagen i hagen med de hästar de är vana att gå med brukar kompisarna hålla sig mer runt sjukhagen än vad de annars kanske hade rört sig runt i området och det är tillfälligt som sagt.

För mig finns det som sagt inte en anledning som är godtagbar för att hålla en häst ensam "till vardags". Förutom stört socialt beteende då vilket väldigt få hästar har.
Vi är för lata för att åka runt och titta på 10-15 stall för att hitta den bästa kompromisslösningen och jobba på att hitta en kompis bland stallet hästar som den trivs med.

Långt jag vet, ett ämne som berör mig väldigt...

Jag är enormt nyfiken på namnet på doktoranden och gärna även plats, datum och tid för föreläsningen?

Tråkigt att det måste forskas i något som är så fullständigt självklart :smirk:.

Fö har letat efter info om vilket utrymme som behövs/rekommenderas för varje häst(av fyra tex) i en "rasthage"? Det var inget ni pratade om på föreläsningen?

Hur ser ni på detta? Om man har en häst som vill gå i egen hage

En häst som vill gå själv i hagen??? finns inge sådana hästar!!

Skulle aldrig sälja min häst till någon som sa att minhäst skulle få gå själv!!

Några exakta mått tror jag inte nämndes men jag vet att hon pratade om prezwalskihästarna i mongoliet där en holländsk djurorganisation gått in och köpt upp stora mängder mark för att de inte skulle bli undanträngda och trots att markerna är "i princip" obegränsade så kunde man ändå se ett visst förändrat beteende, de stod tätare ihop osv. Ska kolla mina papper hemma från föreläsningen om det står något. Det var även siffror som visade vad hästar gjorde när man påverkade dess fria tillgång på grovfoder.

Den rekomenderade ytan som jag tror står med i djurskyddsförordningen, är ett tunnland per häst.

Hon hette Janne Christiansen Winter och det var på SLU i Skara i mitten av april. Föreläsningen ingick i min utbildning till djursjukvårdare.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama