Att hinna leva

Om det inte är något jag kan ändra i situationen, då är det inställningen jag får jobba på, men där har jag (vad jag sett iaf?) inte fått något specifikt tips.

Det är ju inget som går att göra generellt, som jag ser det. Det beror ju helt på din inställning idag, grunden och vad du vill åstadkomma.

Dessutom kanske det inte behöver vara för evigt? Hur ser framtidsplanen ut? Vad händer om ett halvår/ år? Kan du gå ner i arbetstid/ sälja någon häst?

Jag har ingen specifik framtidsplan. Jag hoppas kunna gå ned i arbetstid alt hitta ett jobb närmare (men jag trivs så bra så det känns synd). Jag har sålt den häst jag kunnat sälja, de tre som är kvar är keepers sas.

Haha, konstig rubrik... :p

Efter att ha haft ledigt några månader i samband med flytt jobbar jag återigen heltid. Men nu med långa pendlingstider.

Förut hade jag 25 min enkel väg till jobbet, nu har jag 70 min. I gengäld är stallet mkt mer lättarbetat, så jag behöver inte slita ihjäl mig där.

Tyckte det blev knappt om tid igår (första jobbdagen), så jag summerade tid för sömn, fix på morgonen, resa, jobb etc och när jag är hemma igen efter dagens jobb har jag 2 h 45 min innan jag ska sova igen. På den tiden ska jag fodra hästarna med både lusern och hö, packa höpåsar, fylla vatten, mocka ligghall (gärna rida, men det ser omöjligt ut) och laga mat till mig själv, diska, fixa inför morgondagen och varva ned inför sömn...

Känns som en omöjlig ekvation... Samtidigt vill jag inte köra bil till jobbet, just nu pga mörker och is, men även för att det blir snordyrt. Så jag behöver tips på antingen hur jag kan kapa tid eller på hur jag ska stå ut med detta (i mina ögon) trista vardagsliv.
Jag har haft det så, jag härdade ut på veckorna och tog igen det på helgerna. Passade på att handla innan jag åkte hem efter jobbet.
Jag har förvisso ett socialt jobb, så när jag kommer hem vill jag inte umgås med någon, men förstår att det kan se annorlunda ut för andra.

Jag har haft det så, jag härdade ut på veckorna och tog igen det på helgerna. Passade på att handla innan jag åkte hem efter jobbet.
Jag har förvisso ett socialt jobb, så när jag kommer hem vill jag inte umgås med någon, men förstår att det kan se annorlunda ut för andra.

Ja, jag känner mig mer ok efter vecka två, när rutinerna sitter mer på plats. Tex försöker jag göra de flesta helggrejer på lördagen, så söndagen blir mer slappa.

Sen tror jag det blir lättare när det blir ljusare också, vet att jag påverkas mkt av mörkret och kylan (en stor anledning att jag flyttade söderut).

Ja, jag känner mig mer ok efter vecka två, när rutinerna sitter mer på plats. Tex försöker jag göra de flesta helggrejer på lördagen, så söndagen blir mer slappa.

Sen tror jag det blir lättare när det blir ljusare också, vet att jag påverkas mkt av mörkret och kylan (en stor anledning att jag flyttade söderut).
Visst är det så, jag blir själv mer deppig och nere under den mörka årstiden. Under sommarhalvåret känns det som det är mer tid bara för att det är ljust ute.
Skönt att höra att det blivit bättre. :up:

Jag var som du ang sömnen, och är egentligen fortfarande. Det stressade skiten ur mig rent utsagt. 9 tim är målet och behovet.

Någonstans beslöt jag mig dock för att det inte var ok och började bli lite mer chill på veckodagarna. Jag blev ju trött bara av att hela tiden tänka att jag måste hinna lägga mig. :confused::crazy: Att "bara" få 7.5 el 8 tim någon el ett par nätter får liksom va ok även om jag tidvis känner av det dagtid. Just för att få ridit även om jag jobbat över eller både hinna rida och träna eller se den där serien som börjar 21. Saker som jag gärna vill göra.

So far har jag inte dött och jag ser till att få sovit ordentligt på lediga dgr. Jag vet hur svårt det är, tro mig, att släppa kravet på sömnmängd.

Jag var som du ang sömnen, och är egentligen fortfarande. Det stressade skiten ur mig rent utsagt. 9 tim är målet och behovet.

Någonstans beslöt jag mig dock för att det inte var ok och började bli lite mer chill på veckodagarna. Jag blev ju trött bara av att hela tiden tänka att jag måste hinna lägga mig. :confused::crazy: Att "bara" få 7.5 el 8 tim någon el ett par nätter får liksom va ok även om jag tidvis känner av det dagtid. Just för att få ridit även om jag jobbat över eller både hinna rida och träna eller se den där serien som börjar 21. Saker som jag gärna vill göra.

So far har jag inte dött och jag ser till att få sovit ordentligt på lediga dgr. Jag vet hur svårt det är, tro mig, att släppa kravet på sömnmängd.

Om det var så enkelt. ;) För mig är sömnen prio 1, den går före tex mat. Sover jag för lite en natt är det ingen fara, men sover jag för lite två nätter i rad så slutar jag funka. Vilket inte är ett alternativ på mitt jobb, där måste jag ha fokus hela tiden.

Men det har blivit bättre, förut var det 9 h sömn, nu räcker det med 9 h i sängen. :)

Om det var så enkelt. ;) För mig är sömnen prio 1, den går före tex mat. Sover jag för lite en natt är det ingen fara, men sover jag för lite två nätter i rad så slutar jag funka. Vilket inte är ett alternativ på mitt jobb, där måste jag ha fokus hela tiden.

Men det har blivit bättre, förut var det 9 h sömn, nu räcker det med 9 h i sängen. :)
Jag vet som sagt precis. :) Har också ett jobb som kräver fokus hela tiden. Därför jag höll hårt i det länge och fortfarande har svårt att släppa.
Säger inte att du ska göra det bara sådär, det är en tankeprocess och invänjning eller vad man ska säga (sitter tex nu och räknar baklänges från när jag ska vara på jobbet imorgon, hinna stallet innan, när behöver jag gå upp och när måste jag då sova för att få sovit det jag behöver. Om en timme...) Det är tröttande bara det som sagt. :)

Jag vet som sagt precis. :) Har också ett jobb som kräver fokus hela tiden. Därför jag höll hårt i det länge och fortfarande har svårt att släppa.
Säger inte att du ska göra det bara sådär, det är en tankeprocess och invänjning eller vad man ska säga (sitter tex nu och räknar baklänges från när jag ska vara på jobbet imorgon, hinna stallet innan, när behöver jag gå upp och när måste jag då sova för att få sovit det jag behöver. Om en timme...) Det är tröttande bara det som sagt. :)

Jag är rutinmänniska, så jag lägger mig samma tid varje kväll. Då är det inget räknande och inte tröttande. Men jag ser sömnen lite som att andra måste ha kaffe för att fungera, en del av den jag är. :)

Jag är rutinmänniska, så jag lägger mig samma tid varje kväll. Då är det inget räknande och inte tröttande. Men jag ser sömnen lite som att andra måste ha kaffe för att fungera, en del av den jag är. :)
Jag jobbar skift så det funkar inte helt för mig. Men när jag har dagskift räknar jag ju självklart inte, då vet jag när jag behöver vara i säng. Då är det mer stressandet för att vara i säng den tiden som är tröttande.

Tvätta, städa, fylla thermobar, packa 20 kassar hö, handla, laga mat till hela veckan, mocka ligghallen. Den här helgen valde jag även att rida, så då blev det ju en massa tid som gick till det.
Tvätta brukar jag göra på vardagarna. Slänger i tvätten på morgonen och sedan över i torktumlaren/ hänga upp på kvällen. Khan du göra det ngn vardag när du ändå inte hinner rida istället för på helgen?

Vilka då? Tvätten sköter sig hjälpligt själv, men det tar tid att hänga. Matlagningen kräver mkt längre tid än ett par timmar. Städningen likaså, har jag inte städat på hela veckan är det mkt att ta reda på och sortera innan jag kan dammsuga.

Det som tar mest tid är dock att handla, vilket jag inte kan göra när jag åker buss.

Skönt att du kan göra hushållssysslor på ett par timmar, det hade varit smidigt! :)
Kan du beställa att de plockar varorna och att du bara hämtar? Brukar gå på de flesta ica

Tvätta brukar jag göra på vardagarna. Slänger i tvätten på morgonen och sedan över i torktumlaren/ hänga upp på kvällen. Khan du göra det ngn vardag när du ändå inte hinner rida istället för på helgen?

Jag ska prova nu när jag åker bil, men det känns inte fräscht med tvätt som ligger i maskinen hela dagen, bara jag förbereder borde jag kunna tvätta på vardagskvällarna när det blir tidigare jag kommer hem. :)

Det som tar tid med handlandet är ju att det är långt att åka, dvs det blir samma även om nån annan plockar ihop. Det kommer däremot också ta mindre tid när jag har bilen, eftersom jag då kan handla på vägen hem, istället för att behöva handla efter att jag kommit hem.

Det som är trist är att jag inte hinner med mina hästar tillräckligt mkt. Det är ju pga dem jag bor som jag gör och delvis pga dem som jag har ett jobb på heltid. Hade jag varit ointresserad av hästar hade jag tex bott närmare jobbet.

Jag vill hinna umgås MER med hästarna helt enkelt. Sedan behöver det inte betyda ridning, men att direkt jag kommer hem, stressa ut för att ge hö, sen in och kasta i mig mat, ut igen och ge lusern medan jag packar hö (vänta på ponny som äter i ligghallen) och därefter ge kvällsfoder och sova.

Dvs eg är det ju stressen jag vill ha bort. Jag vill kunna mysa en stund med den häst som bjuder in till det, kanske borsta nån av dem lite, utan att hela tiden ha i bakhuvudet att jag inte hinner det här för då får jag sova för lite.

Tydligare? :) Jag hoppas det blir bättre med bil.
Mycket tydligare, tack :)
Går det att du planerar dina veckodagar? T.ex På måndagen och onsdagen packar jag allt det hö som behövs för två dagar framåt. Då hinner jag inte borsta och/el. gosa, utan kan mentalt lägga det åt sidan. På tisdagar kan jag borsta och gosa kanske t.o.m rida för att jag har inget annat. Mat lagas i storkok på helgen, likaså tvätt och städ på lördag (söndagen helt soft och bara slappa alt. mysa med hästar).
Nu spånar jag bara, men du förstår andemeningen - att du får planera din tid varje veckokväll den här årstiden. Det låter supertrist, men kan göra mycket för den mentala inställningen av hur lång tid 30 minuter är ;)
Dessutom skapar du inget utrymme för att bli stressad av att tiden inte räcker.

Tipset med ihop-plockad matkasse är ändå ingen dum idé - du sparar minst 30 minuter på det. Det + bilåka gör att den dagen ändå blir kortare. Alt. handla på lördagar.

Jag har haft liknande problem tidigare i mitt liv, och det var innan jag beslutade att "det går visst att ha en tävlingshäst på fri tillgång"... och det var faktiskt inga problem. Det beslutet var det bästa jag tagit ;)
Jag säger inte att det fungerar för alla, långt därifrån. Men det gäller att hitta den där pusselbiten som får hjärnan att slappna av lite :idea:

Jag ska prova nu när jag åker bil, men det känns inte fräscht med tvätt som ligger i maskinen hela dagen, bara jag förbereder borde jag kunna tvätta på vardagskvällarna när det blir tidigare jag kommer hem. :)

Det som tar tid med handlandet är ju att det är långt att åka, dvs det blir samma även om nån annan plockar ihop. Det kommer däremot också ta mindre tid när jag har bilen, eftersom jag då kan handla på vägen hem, istället för att behöva handla efter att jag kommit hem.
Du har inte timer inställning på tvättmaskinen? Jag kan ställa in så att tvättmaskinen sätter igång allt från 30 min senare (vilket är guld värt om man har tänkt duscha efter man har stoppat i maskinen :angel:) upp till 6 timmar senare, vilket jag använder när jag åker till skolan och inte vill att tvätten ska ligga i maskin allt för länge blöt.
När det gäller handlandet, du passerar ingen affär på vägen hem som har ihop plockning? Kompisarna där båda i perioder arbetar mycket har så att den ena hämtar upp en matkasse med varor som de har beställt på vägen hem från jobbet på tisdagen, då räcker det oftast för dem resten av veckan och så kan de handlar på helgen för allt det där man vill gå och känna på själv. För dem har det gett mer livsutrymme.

Du har inte timer inställning på tvättmaskinen? Jag kan ställa in så att tvättmaskinen sätter igång allt från 30 min senare (vilket är guld värt om man har tänkt duscha efter man har stoppat i maskinen :angel:) upp till 6 timmar senare, vilket jag använder när jag åker till skolan och inte vill att tvätten ska ligga i maskin allt för länge blöt.
När det gäller handlandet, du passerar ingen affär på vägen hem som har ihop plockning? Kompisarna där båda i perioder arbetar mycket har så att den ena hämtar upp en matkasse med varor som de har beställt på vägen hem från jobbet på tisdagen, då räcker det oftast för dem resten av veckan och så kan de handlar på helgen för allt det där man vill gå och känna på själv. För dem har det gett mer livsutrymme.

Nä, ingen timer tyvärr. Men mkt tacksam över att jag har egen tvättmaskin och inte behöver boka för att tvätta...

Ska kolla upp ifall den affär jag passerar varje dag har plockning, iaf vet jag att kedjan överlag har sånt. :)

Nä, ingen timer tyvärr. Men mkt tacksam över att jag har egen tvättmaskin och inte behöver boka för att tvätta...

Ska kolla upp ifall den affär jag passerar varje dag har plockning, iaf vet jag att kedjan överlag har sånt. :)
Tvätten blir inte dålig av att ligga i maskin när den är färdig (sålänge luckan är stängd).Jag har glömt min tvätt över ett dygn och det märktes ingenting. Tvättar på kvällen och hänger upp nån gång nästa dag då jag har tid.

Tvätten blir inte dålig av att ligga i maskin när den är färdig (sålänge luckan är stängd).Jag har glömt min tvätt över ett dygn och det märktes ingenting. Tvättar på kvällen och hänger upp nån gång nästa dag då jag har tid.

Precis, här kan den bli liggande två dygn också...

Men så var du där igen där du avfärdar någonting utan att ens ha testat det. Testa att låta en maskin ligga kvar i någon timme så ska du se att det inte är så farligt.

Jag slänger ofta in en maskin innan jag går till jobbet. När jag kommer hem hänger jag upp den (har ingen torktumlare). Aldrig någonsin har jag uppfattat att mina kläder skulle vara ofräscha på något sätt.

Men så var du där igen där du avfärdar någonting utan att ens ha testat det. Testa att låta en maskin ligga kvar i någon timme så ska du se att det inte är så farligt.

Jag slänger ofta in en maskin innan jag går till jobbet. När jag kommer hem hänger jag upp den (har ingen torktumlare). Aldrig någonsin har jag uppfattat att mina kläder skulle vara ofräscha på något sätt.

Jag avfärdar det pga den utbildning jag har i textilkunskap. Dvs andra får gärna göra så, men jag anser att det blir ofräscht baserat på de kunskaper jag fått om tvätt. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 302
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar