Att ha tillhands vid Fölning

aida

Trådstartare
Tänkte att vi kunde sammanställa en lista på saker som man ska, borde och är bra att ha tillhands när det drar ihop sig mot fölning.

Vad jag ska ha (viktigt att ha):

Vad jag borde ha (men inte jätteviktigt):

Vad som är bra att ha (men inte så viktigt):

Om det finns en liknande tråd redan så länka gärna, jag hittade ingen och behöver hjälp med att planera inköp! :bow:

Sv: Att ha tillhands vid Fölning

Det som är viktigast är att ha bra rep (eller hållbara grimskaft), med nån form av handtag, om man behöver dra ut fölet.
Viktigt, men inte lika akut är att ha en nappflaska, så man kan ge första målet råmjölk snabbt.

Tack :bow: Fyll gärna på om du kommer på fler saker.

* Bra rep (alt. hållbara grimskaft) med handtag. Om fölet behöver dras ut.

* Nappflaska

Fyllde på i listan några saker som jag har hemma. Jag vet att vi gjorde en liknande tråd förra året (eller om det var året innan) men orkade inte leta upp den :angel:

* Lavemang
* färdigblandad jodopax
* telefonnummer till veterinär (gärna flera olika)

* Nappflaska
* Rena handdukar
* glidmedel om du behöver hjälpa till att dra ut fölisen kan underlätta en hel del

Förutom nummer till veterinär kan det vara bra att ha nåt nummer till nån som är riktigt van vid fölningar.
Tex uppmuntrar jag "mina" stoägare att gärna ringa mig om de undrar nåt.
Jag har ju telefonen påslagen jämt, och svarar även direkt på natten, och kan hjälpa till att bedömma läget.

En jourveterinär kan det ju ta mer än en halvtimme att få tag i, och då går värdefull tid till spillo.

* Lavemang
* färdigblandad jodopax

* Nappflaska
* Rena handdukar
* glidmedel om du behöver hjälpa till att dra ut fölisen kan underlätta en hel del

Sopsäck att lägga efterbörden i

* Lavemang
* färdigblandad jodopax
* Refraktometer (kan rädda fölets liv om morsan har dåligt med antikroppar)
* Sax - klippa upp efterbörden om det behövs
*Råmjölk, finns även frystorkad

* Nappflaska (steriliserad napp)
* Rena handdukar

* Sopsäck att lägga efterbörden i (hink funkar också)
* Latex handskar om man inte vill bli kletig :o

Detta var vad jag kom på nu..

Jag kan verkligen rekommendera att man har telefonnummer till flera olika veterinärer framme samt även nummer till riktigt bra vänner. De behöver inte vara hästkunniga men de ska kunna komma snabbt och kunna hjälpa dig att dra ut fölet eller om stoet har fastnat mot en vägg så ska de kunna hjälpa dig att dra runt henne så hon kommer loss.

Jag mötte själv mitt sto liggandes mot väggen och jag hade aldrig kunnat dra runt henne själv. Jag var ensam hemma också. Ringde till mina underbara grannar som kom på bara någon minut. De hjälpte mig att både vända runt på mamman och att dra ut fölet som fastnat i förlossningsvägarna.

Utan mina underbara grannar hade det förmodligen gått helt galet fel.

Dessutom så fick jag ringa till två olika veterinärer! Den veterinären som jag brukade ha ute (Distriktsveterinärerna) de svarade inte ens utan då fick jag ringa till en annan som jag inte haft ute innan och som tur var så var hon i krokarna och kom rätt så fort.

Telefonnummer till veterinärer, grannar och vänner är alltså guld värt!

Nappflaska hör till kategorin "måste ha" mitt sto dog under förlossningen och utan nappflaska så vet jag inte om fölet hade överlevt. Vi fick mjölka ur det döda stoet för att snabbt ge fölis råmjölk. Kan nämna att han mår bra idag och är en frisk hingstunge på 8 månader.

Tack alla för svaren! :bow:
Fyll gärna på eftersom ni kommer på fler saker.

uppdaterar listan:

* Lavemang
* Färdigblandad jodopax
* Telefonnummer till veterinär (gärna flera olika)
* Refraktometer (kan rädda fölets liv om morsan har dåligt med antikroppar)
* Sax - klippa upp efterbörden om det behövs
* Råmjölk, finns även frystorkad
* Nappflaska (steriliserad napp)

* Rena handdukar
* Glidmedel om du behöver hjälpa till att dra ut fölisen kan underlätta en hel del
* Telefonnummer till någon som kan hjälpa till. (gärna med erfarenhet)

* Sopsäck att lägga efterbörden i (hink funkar också)
* Latex handskar om man inte vill bli kletig

Fast jag undrar varför man ska klippa upp efterbörden?

Råmjölk ser jag inte direkt som det som MÅSTE finnas. Däremot kan man ju kolla av med några stuterier i närheten om man kan köpa om det behövs.
Det är ju trots allt inte så vanligt att man behöver ha annan råmjölk, och då är det lite överkurs om var och varannan stoägare ska skaffa ett eget lager.

Däremot ska telefonnummer till nån som kan hjälpa till ligga under "viktigt".
Kommer fölet baklänges och man behöver draghjälp finns inte tid att sitta och surfa fram olika telefonnummer.

Jag har sax till hand om man behöver klippa upp efterbörden, ofta går den ju sönder av sig självt. Jag tycker den är seg att ta sönder för hand så sax är lättare helt enkelt bara.

Frystorkad råmjölk håller 2-4 år och kostar bara ett par hundra, typisk bra att ha grej tycker iaf jag. Enkelt att köpa också.
Jag hade det i år och använde det, ska absolut köpa till nästa år igen då min märr är gammal så man vet ju aldrig, better safe than sorry säger jag, men jag förstår hur du tänker.

;)

Jag har sax till hand om man behöver klippa upp efterbörden, ofta går den ju sönder av sig självt. Jag tycker den är seg att ta sönder för hand så sax är lättare helt enkelt bara.

Jag fattar i alla fall inte varför man ska klippa i EFTERBÖRDEN.

Jag gissar att ni blandar ihop det med fostersäcken?

Jag skulle aldrig våga försöka ha sönder fosterhinnan med en sax eller något annat redskap med tanke på att fölet kan skadas. Har slitit sönder den med fingrarna, och visst var den seg men absolut inte omöjlig.

Fast man klipper ju inte hur som helst?

Jag har inte stoppat in sax spetsen i hinnan, utan tagit ett tag om hinnan och klippt av "toppen" alltså klippt utanför.

Jag har haft svårt att få i sär hinnan för hand, antingen är jag svag i fingrarna eller så kanske segheten varierar från sto till sto så att vissa är lättare och andra segare?
Eller en kombination :)

Knapplån.

Angående råmjölken. Nu kommer mitt första föl först 2011 enligt planen men
lika bra att fråga när tanken dyker upp.
Fungerar råmjölk från ko också?
Vi har alltid råmjölk hemma vid lammningen men kan man ge detta även till häst? :o

Man kan ge råmjölk från ko, men det krävs ganska stora mängder för att få i tillräckligt mycket antikroppar.

Det senaste jag hörde var typ 4 liter, vilket får anses ganska omöjligt.
Så det funkar bara i yttersta nödfall.

Kalvråmjölk innehåller en tredjedel av stoets råmjölk. När olyckan är framme så är kalvråmjölk betydligt bättre än inget. Min hingstunge räddades bla av att grannen hade råmjölk från kalv. Be veterinären ta med blodplasma till fölis om stoet inte kan leverera råmjölk. Har tyvärr lärt mig detta den hårda vägen.

Liknande trådar

Fritid Jag och barnen vill åka till London och (bla) gå på Harry Potter-utställningen. Jag har aldrig varit i London, så ska sätta mig och...
2
Svar
35
· Visningar
799
Senast: Soapbubble
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 078
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka