Jag tror ändå att trots att man inte tycker man gör saker på ett sätt som medför stora risker så går det i stort sett alltid att tighta till det hela och minimera risker.
Jag har ju i många år jobbat med problemlösning, ridit in etc. Många ser mig som en galning som rider de hästar jag gör. Att det typ är tur att jag inte åker av.
Jag är extremt riskmedveten och ser alltid till att en hel del saker sitter innan jag utsätter mig för lägen som skulle kunna bli farliga/där övriga åkt av.
Både i form av omfattande hjälpgivningssystem och släcka triggers.
Då kan jag kontrollera hästen och hinna fånga upp innan man flyger.
Trots att jag ibland dagligen suttit på hästar som skickat av folk/stuckit etc så har jag ramlat av 1 gång på 15 år. Det var på min egen för att sadelgjorden gick av.
Jag har en väldigt svår whiplash med mkt ligamentskador som gör att jag lättare kan bryta nacken. Alltså bör jag inte åka av
Jag har haft en del kunder som trillat av ofta(och jag sen kallas in) och slagit huvudet. Flera av dem har en ngt nedsatt balans och en motorik som är lite klumpig. Vissa av dem vet jag inte varit så jämt.
Så att ramla av tycker jag man ska försöka undvika så gott det går i de flesta fall.
Ska man göra det så rek även jag avramlingsteknik. Jag själv har fått lite träning i det av min mentor som också är gammal kampsportare. Men jag är inte lika tålig i kroppen som han är. Så jag kämpar för att sitta kvar och har fått utveckla en större sadelfasthet än honom. Han gör ibland tvärtom och låter sig åka av IOM att han har fallteknik och har en stark och tuff kropp.
Igen: slår man sig så illa och i huvudet så många gånger bör man nog göra en så nära vattentät plan man kan om man ska fortsätta. Nästa gång kan du ju bli grönsak. Googla CTE tex.