Att ha egen häst

StrawberryWine

Trådstartare
Hej!

Det kanske är en lite konstig fråga, men jag frågar därför att jag har funderat och frågat men jag har inte fåt en klar bild i huvudet än.

Jag undrar om ni kan förklara hur mycket tid ni lägger ner på egen häst.
Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet.
Hälsar ni på hästen varje dag?
Hur gör man med jobb och barn?
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid?
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket?
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut?

Jag har ridit så länge jag kan minnas, med lite avhopp då och då.
Jag har alldrig haft nån foder- eller sköthäst.
Jag har tagit hand om hästar i en vecka. Och jag sköter om stallet då och då. (fodra, mocka)
Men jag brukar bli helt slut efter en sån dag, kanske beror på mig men å andra sidan är jag ingen lat konditionslös människa heller.

Det är alltså bara funderingar jag har, jag frågar inte för att jag vill kunna ha häst med 6 barn och dubbeljobb å semesterresor i ett.

Sv: Att ha egen häst

jag lägger ner allt från 30 min till 4-5 timmar per dag.
jag jobbar just nu end. halvtid men har jobbat heltid o det har funkat vissa dagar blir det bara till stallet o mocka mm då tar det ca 30 min men annars när jag vill pyssla mm då blir det längre=)

sen har jag snälla stallägare som hjälper till om jag behöver åka bort nån gång o det gäller även dom då tar jag hand om allt.

med resan kan man väl lägga på en ca 10-15 min.
jag tycker ibland det kan vara jobbigt o åka ut men då får jag ta mig i kragen o iaf fixa mockning osv. sen får han gå i hagen o tycka livet är härligt=).

Om jag inte rider så tar det ca 1 timme att ordna med båda hästarnas mat, bädd m.m. Rider jag och pysslar utöver det så blir det MINST 3 timmar men ofta upp emot 5 :o.

Det kanske är en lite konstig fråga
- finns inga konstiga frågor:p

Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet. - olika. har stallet hemma på gården så det blir inga resor. absolut minst en timme. på helgerna kan jag vara i stallet i princip hela dagen om jag inte har något annat för mig. men max är väl runt tio timmar typ.
Hälsar ni på hästen varje dag? - Ja, har den ju hemma så;)
Hur gör man med jobb och barn?- har inga barn och går i skolan. så det är väl läxorna som blir lidande lite någon gång emellanåt. går ut till sommaren och ska gå på högskola till hösten så måste nog skaffa medryttare då:(
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? - njae, det blir inte så mycket fritid kvar för mig iaf. vissa kompisar som också har häst har det och jag kan inte fatta hur de bär sig åt:o.
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? - Ja, men det beror mest på läxor, sjukdom osv.
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? - beror väl på vem man är. man måste ju ta hand om hästen varje dag. så minst en timme för min del. men sen kan man ju ha helinackordering också där de tar hans om hästen åt en. då behöver man ju bara åka dit och rida/köra hästen. motionera hästen kanske är rätt ord. är lite trött:smirk:

fast jag är väldigt van vid det här då jag växt upp med det sedan jag föddes. så för mig faller det alldeles naturligt. det räknas inte riktigt som att det tar tid av min fritid. det utöver är min fritid. om jag inte haft hästarna så vet jag inte vad jag skulle ha gjort?? troligtvis spelat fotboll som alla bröderna:p

Senast ändrad:

Hej!

Det kanske är en lite konstig fråga, men jag frågar därför att jag har funderat och frågat men jag har inte fåt en klar bild i huvudet än.

Varje dag ca 1,5 timmar, rider jag så blir det ca 2-3 timmar till

Jag har min häst hemma så ja;)

Jag är förtidspensionär, så min dag går ut på att må så bra så möjligt, mina barn är 16 och 18 år och förutom att jag kör dem hit och dit så klarar de ju sig till stor del själva

Hur har ni det med andra intressen? Ja hundarna

Blir det kvar nån fritid?

Fritid och fritid, hästarna och hundarna är mitt liv

Nej enda gången det blir mindre är efter operationer eller att jag är mycket sämre, annars är det samma varje dag

Vet inte riktigt hur du menar här? Menar du min minitid så är den som ovan, mindre tid vill jag absolut inte vara hos hästen, jag kan stå och bara titta på dem i hagen och njuta av att jag har dem:love: om du menar allmänt så beror det på var man har hästen, man kan ju ha helinackordering och bara åka dit för att rida med. När vi hade medryttar häst tog det ca tre timmar varje gång vi var där, inklusive resa på ca 30 minuter

Hm.. har 2 hästar varav den ena kräver väldigt mycket, så kan vara i stallet allt från 3 timmar upp till typ 8 timmar/dag. då mockar jag åt båda, fixar mat o rider båda. borstar ALLTID mina hästar, varje dag! får så dåligt samvete om dom ska behöva sova leriga o dana :)

Hälsar ni på hästen varje dag? självklart! klarar inte en dag utan mina älsklingar!

Hur gör man med jobb och barn? har inga barn och är för tillfället arbetslös, så det e inga problem!

Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? mina hästar är mitt allt! dom går före allt annat. men ändå, jag har tid att göra annat oxå :)

Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? nee, är alltid i stallet så här mycke, kanske nån gång som jag bara åker lite snabbt o mockar typ...

Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? lite olika beroende på häst anser jag... halvblodet kräver mycket mer än varmblodet..

jag tror att jag är ett dumt j*vla exempell när jag tänker efter!!! det behöver inte ta 8 timmar i stallet i princip varje dag ;)

Min häst står 3mil bort så det blir 2timmars bussresa om dagen sammanlagt.
När jag är där så tar det olika tid beroende på vad jag ska göra.
Om han har vilodag så är jag väl där i en timme, annars kan jag ibland vara där i 6timmar.

Har han ihop med min syster så vi delar upp dagarna.

Jag går i gymnasiet men jag tycker att det funkar bra ändå med läxor och allt.

Ja, jag tränar 4-6ggr i veckan men jag är väldigt duktig på att planera också, annars umgås jag med mina vänner i stort sett varje dag.

Nej, det är för mig alltid lika.

Ja.. 1-3timmar om dagen kanske.

Jag undrar om ni kan förklara hur mycket tid ni lägger ner på egen häst. Jag har just nu 3 hästar, om 1,5 vecka kommer ytterliggare 1 till. Målsättningen är att bara ha 2 stycken. Hur mycket tid jag lägger ner är lite olika från dag till dag. Vissa dagar gör jag "allt" (rider/kör, friserar, putsar etc) andra visiterar jag, kratsar hovar och fixar stallet. Det beror hur dagen ser ut.

Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet. Inklusive resa, mellan 2,5-3 till hel dagar, ca 9-10 timmar

Hälsar ni på hästen varje dag? Ja, om jag inte är jättesjuk, eller bortrest (typ 2 dagar 2 gånger per år).

Hur gör man med jobb och barn? Jag jobbar mellan 7.30 till 16-30 (m,o,to,f) eller mellan 12-21 (ti), 5 dagar i veckan. På det är det dessutom pendling mellan 7-9 mil beroende på om jag sover över hos mina föräldrar som har stallet eller i min lägenhet lite närmre jobbet. Jag arbetar på ett naturbruksgymnasium just nu, så det är häst från arla till särla, vilket faktiskt både kan kännas både inspererande och lite "to much" ibland. Är singel utan barn men med vovve.

Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? På min fritid hänger jag på Buke, träffar kompisar eller så shoppar jag, ser på tv, eller framför allt: sover. Men hästarna är nog mitt liv kan man säga...

Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? Jag är mindre i stallet under vintern, då jag trappar ner träningen pga mörkret. Har funderingar på att stalla in en av hästarna på en anläggning med ridhus nästa vinter för att kunna hålla igång lite. Våren, sommarn och hösten (typ mars-okt) är jag mest i stallet på året.

Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? Ca 30-40 minuter. Då räknar jag på in- och utsläpp, ev täckes byten, visitering + kratsning, mockning, strö, förbereda foder.

Oj vad långt det blev!

Hej!

Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet. Allt från 30 min upp till 4 timmar beroende på om båda vilar eller om jag ska rida 2 hästar
Hälsar ni på hästen varje dag? Ja förutom när jag är bortrest eller dom dagar min medryttare har hästarna
Hur gör man med jobb och barn? Jobbar heltid men har ett skiftjobb
Hur har ni det med andra intressen? Tränar mig själv ca 1 timme om dagen + har ett till intresse så det hinns med
Blir det kvar nån fritid? Jodå men man får planera
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? Nä är ungefär samma hela tiden. går fortare på sommaren för då går de ute dygnet runt och man slipper fodringspass och stalljobb
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? Mocka 2 boxar, fylla vattenhinkar inne och ute, göra ordning hösilage till natten (de har fri tillgång ute) samt kraftfoder till natten = 30 min inkl resa 1,5 mil

QUOTE]
101010101010

Om jag har brottom kan jag göra stallet på 50 min inkl resan dit och hem (10 enkel resa). Jag rider nu ca 5 dagar/veckan och då tar det ca 2-3 timmar. Jag står i ett kollektivstall och måste därför åka till min häst varje dag. Jag har även en hund som tar en hel del tid. Hon är ju naturligtvis med i stallet men måste ha egen aktivering. Under vintern är jag naturligtvis mindre i stallet då ridmöjligheterna är sämre för vi har inget ridhus.
Hur det funkar med barn och häst vet jag inte, och jag oroar mig lite för det då det börjar väl bli dags snart men jag är inte beredd att sälja min underbara häst. Problem är väl till för att lösas...
Så minimaltidschemat för min är altså 50 min per dag när hästen står inne på nätterna.

Jättemycket tid går åt till mina hästar.

Har hästarna hemma på gården men minst 2 timmar om dagen.

Yes, dom står ju hemma.

Jag går ju i skolan och ska snart ta studenten så jag har massa skolarbeten som måste prioriteras i första hand, så egentligen har jag inte så mkt tid över till pållarna.

Jag har ju främst hästarna som mitt stora intresse, men om jag vill umgås med vänner eller gå ut på krogen nån kväll så har jag en mamma som ställer upp och fixar med hästarna då :)

Ja, beroende på hur mkt skolarbeten och sånt jag har.

oj, svårt att säga, men har jag jättemkt att göra så släpper jag ut hästarna, mockar och på kvällen tar jag in dom. så högst en timme om dagen då..

Hej!

Sammanlagd körtid:15 min, 20 min till max tre timmar/dag. Har två hästar,rider, mockar, gör mat etc. kan ju bli längre om jag fastnar och hänger i stallet!
ja.
man tar sig tid! har iofs inga barn, men har hästkompisar som har det
ja! idag har jag gjort massor av andra saker! det beror på hur hängiven man är och hur aktiv tror jag.
alltid lika mycket! är ngn häst på vila eller bete blir det ju mindre.
som ovan!

Jag har tagit hand om hästar i en vecka. Och jag sköter om stallet då och då. (fodra, mocka)
Men jag brukar bli helt slut efter en sån dag, kanske beror på mig men å andra sidan är jag ingen lat konditionslös människa heller.
det kommer! bara du får in rutinen!
Det är alltså bara funderingar jag har, jag frågar inte för att jag vill kunna ha häst med 6 barn och dubbeljobb å semesterresor i ett!

Brukar bli 3-4 timmar om jag ska rida, annars ca 1½ timme om jag bara mockar och sånt och inte rider.

Självklart!

Jobbar inte, men går på gymnasiet, "slapp" linje, så det finns mycket tid till hästen. Barn har jag inte.

Har faktiskt inte så många andra intressen än hästen, men det finns alltid till till annat!

Ibland

Om jag skyndar mej så fixar jag stallet på 45 min.

Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet. *Är jätteolika.

Hälsar ni på hästen varje dag? *Ja det gör jag för jag har eget stall på vår gård.

Hur gör man med jobb och barn? *Jag pluggar på högskola nu och hinner rida mer än någonsin :) jag jobbar även varannan helg. Barnen funkar bra med ibland är de med, ibland hemma själva och ofta är de i skolan när jag rider.

Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? *Jag har hund och umgås med kompisar en del. Jo då jag har fritid kvar.

Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? *Nä det är nog relativt jämt fördelat.

*De är väl 20 min. då jag fixar mat och insläpp o dylikt utan ritt el. borst.

Jag är på stallet ca 5-6 dagar i veckan, då 2-4 timmar per gång. Jag har två systrar som har häst på samma ställe så vi delar lite på ansvaret, annars skulle jag väl vara där ännu mer. Rider ca 4 ggr per vecka, däröver tränar jag från marken på olika sätt, 2 olika hästar, så ofta 2 per gång jag är där, ibland en.

Har en del stallpass varje vecka, så är de på obekväm tid åker ajg dit fler ggr de dagarna.

Skulle hästarna vara helinackorderade skulle man ju inte behöva vara där lika mkt, rida och fixa bara.

jag är hos hästen mellan 1-6 timmar..beror på årstid o va som man ska göra osv..
sommartid går man gärna o skruttar i stallet ett par extra timmer.
men en normal dag - åka till stallet 10 min,fixa mat o mocka 20 min, rida 1-3 timmar beroende på träningsdag.
pyssla lite efteråt 30 min - 1 timme

o fritid? hästen är min fritid...har inget annat intresse..
men man hittar alltid tid,tex åka o träna,umgås me familjen,städa o dona hemma osv... ja får iaf alltid tid till allt..

[

Hälsar ni på hästen varje dag? ja
Hur gör man med jobb och barn? har varken jobb eller barn
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? det blir kvar fritid.. men mesta tiden läggs ju på pålle
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? njae..
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut?jaa du.

Tack för alla svar! Nu blev det faktist mycket tydligare.

Några pratade om helinackordering.Tycks helinackordering inte vara opersonligt mot hästen? och dyrt?

Dyrt är dett oftast. Jag personligen tycker det är helt ok att mocka, göra iordning foder och ta lite pass. Jag vill liksom känna mig viktig för min häst, inte som att jag bara kommer och rider när jag känner för det. Då känns det som man lika gänra kan rida på ridskola eller så. Så jag föredrar kollektiv eller inackordering utan fullservice, iaf som det är nu med ekonomin inräknad.

Jag lägger 1-5 timmar om dagen.
Hälsar ni på hästen varje dag? I stort sett ja. Har medryttare en del dagar men har oftast något pass själv ändå, t ex lunchhö. Vi är bara två hästägare i stallet.
Hur gör man med jobb och barn? Allt går... Utom små barn.. :rofl: Jag har haft helt eget stall, inga medryttare, med tre hästar och jobbat heltid. Funkade det med. Men det är ju 1-5 timmar om dagen, ibland mer, 365 dagar/år. Ett val man gör...
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? Nix, inte mycket fritid kvar. Resten av tiden går åt till barnen. Skulle vilja gå på gym men hinner/orkar inte just nu.
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? NIx, det är jämnt fördelat över hela året. Håller igång hästen året om, tror inte på att "ställa av" över vintern eller sommarbete t ex. Han motioneras 5-6 dagar/vecka. Han mår bäst av att vara i kondition och röra på sig året om!!
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? Det minsta jag gör på en dag, om jag har hästen själv alltså ingen medryttare som mockar och så, är ju mockning, fixa fodret för ett dygn, fylla vatten, kolla hästen. Det tar ca 1 timme, lite drygt. Men då blir han ju inte motionerad.

Kan förstå om du är helt slut efter en sådan dag. Det är skillnad när man har det hela tiden, då får man in rutiner på saker så att det går snabbare. Men mycket tid går ju åt på helgen för att underlätta under veckan. Men det är skönt att ha medryttare också och slippa ibland!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 010
Senast: nullo-modo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV