Att ha egen häst

Sv: Att ha egen häst

Hej!

Det kanske är en lite konstig fråga, men jag frågar därför att jag har funderat och frågat men jag har inte fåt en klar bild i huvudet än.

Jag undrar om ni kan förklara hur mycket tid ni lägger ner på egen häst.
Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet.
Hälsar ni på hästen varje dag?
Hur gör man med jobb och barn?
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid?
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket?
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut?

Jag tillbringar ca 5 h/dag. Där minst 3 h, om jag skyndar massa. minus restid.

Jag hälsar på min häst varje dag, undantag då jag inte kan och någon annan mockar och tar in mot betalning, inte mer än 1 gång i veckan. Man kan ju ha mockning osv inkluderat, och bara rida, och då kan man ju sköta hästen på 1.5 h/dag, men det tror jag ingen häst mår bra av. Man ska ha tid att klappa, gnugga, kela, varje dag. Klart man kan ha lite bråttom ibland, men inte varje dag.

Jag har ingen fritid, och jag har inga barn. Bara skola-stall. Men om man har ett flexibelt jobb, och inte bor en timme från stallet och buss som går varannan, bil osv, Kan man nog komponera ihop en fritid. Jag skulle dock säga att fritid är stallet, önskar man annat har man tröttnat från början:p. Fast alla måsta ha hästfri tid, också.

Det beror på skolan hur mycket jag är i stallet, men ibland mindre, ibland mer. Min häst skulle aldrig stå mer än 2 dagar/vecka enstaka gång, men ibland rider jag inte mer är 45 min i ett par dagar.

Om jag inte rider hårt på ett par dagar, får jag dåligt samvete.. Min häst behöver det.

Tre timmar ungefär, om jag rider. På helgerna sölar jag gärna och så rider vi långa turer så då kan det bli hela dagar i stallet.

Japp.

Har inga barn. På vardargarna åker jag dit efter jobbet, och tar antingen insläppet eller kvällsfodringen. Försöker undvika morgonpassen eftersom jag jobbar dagtid och inte hinner dit före jobbet.

Har en medryttartjej som är jätteduktig och ställer upp när jag inte hinner med. Så ja, jag hinner med annat också.

Nej, det har nog bara hänt en gång att jag haft en period där jag inte hann med att vara där pga mycket annat. Det var bara några veckor.

Om jag inte rider, och skyndar mig allt jag kan så kan jag mocka och göra mat på ca 30-45 minuter. Men då är jag snabb.

Jag har valt att ställa min häst 2 mil hemifrån för att inget annat ställe duger. :p Så det är 25-30 min enkel resa (ca 40 från jobbet). Det innebär 1h resväg och sen tar det kanske 30 minuter med intag och att få fram alla saker, borstar ca 30 min före och efter. Sen rider jag väldigt olika. Iblans 30 min träning och ibland 4 timmar i skogen. Vardag som helg. Men ca 2-2,5 timme utöver ridningen blir det ju. Kommer oftast hem kring 21 på kvällarna, vardagar.

Nej, min syster är där 3 dgr i veckan.

Jag har inga barn än, men heltidsjobb på kontor. Jag tar med mig stallkläderna i bilen, åker direkt från jobbet till stallet och byter om där. Brukar vara i stallet runt 17.30-18.00. Jag och sambon har sagt att när vi får barn sköter han hämtning på em och jag lämning på morgonen så att jag hinner till stallet på kvällen. Så hjälps vi åt med middagen. Men den blir ju redan nu, väldigt sen om dagarna. Det får man leva med och när man har barn sen får de helt enkelt äta utan mig.

Har inte tid med så mkt annat tyvärr, då får jag välja bort hästen dessa dagar. Jag och sambon har gemensamt bilintresse men han sköter allt arbete kring bilen och jag åker mest med. ;) På sommaren när vi åker ut på sem. så tar min syster hand om hästen eller så ber jag någon annan titta till honom.

Det har man ju, men samtidigt måste man ju ut varje dag - nästan. Min häst står på lösdrift så vi har ingen mockning att göra och hästen rör sig regelbundet. Det är en fördel. Men har man en häst måste man ju hålla igång den.

Ska hästen vila är det ju lätt, bara åka ut, ge lite mat, kratsa hovarna. Behöver eg inte ens ta in hästen. Ca 1,5 timme tar det kanske då med resa och allt.

*KL*
Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet. - oj...säkert minst en timme om dagen ofta 1,5 o då är det bara mockning in o utsläpp och fodring. Rider jag eller gör nåt med hästarna (har 2st) blir det 3 timmar eller mer. Bara att åka till ridhuset och träna tar minst 2 timmar med resa.
Hälsar ni på hästen varje dag? - Ja i princip varje dag. Även om det bara blir på morgonen eller kvällen vid in eller utsläpp. Oftast är jag i stallet 2 gånger om dan.
Hur gör man med jobb och barn?- Jag har inga barn, men pluggar heltid plus jobbar extra minst en dag i veckan. Eftersom jag läser på distans tycker jag att tiden räcker bra nu! När jag jobbade heltid gjorde man nästan bara det: jobba, stallet sova.
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? - Visst blir det fritid över. Om man planerar. Ska man göra nåt måste man liksom boka in i förväg:grin: Men det flesta av mina kompisar har åxå häst så vi har inget problem med det. Man umgås kring hästarna, äter mat ihop eller tar en fika. Det är ju sånt man gör ändå. Ska man däremot åka bort blir det mer pusslande. Å den som blir mest lidande är sambon, men han klagar inte...
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? - Nä. Jag är nog ganska jämn. Har ökat på nu sen unghästen föddes. Eftersom hästantalet blev dubbelt så många;) Men annars håller jag mej bara därifrån om jag e riktigt sjuk.
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? - Jättesvårt att säga, men med kollektivstallsinack som jag har på mina så en timme om dan. Men då tycker inte jag att jag varit i stallet knappt. Tillslut är det en livsstil och man tänker inte så mkt på det. Det är bara nåt man gör.

Jag jobbar heltid 8-17. Har mina hästar 1km från huset i eget stall. Jag rider 4 dagar i veckan bestämda dagar. På helgerna brukar jag gå upp tidigt och rida, allt från kl 6 till kl 8 på morgonen. Då har man hela dagen kvar till att göra annat med barnen och sambon. Det krävs en hel del struktur på det hela, men funkar rätt bra. Stallet tar ca 1-3 timmar om dagen beroende på om/hur jag rider. Unghästarna får mest tid på helgerna. Barnen följer med ibland och hjälper till och mockar (har egen liten kärra och grep), de har även lite leksaker där i fall det blir långtråkigt. Tycker det är viktigt att barnen kan få vara delaktiga i den mån de själva tycker det är kul. Allt blir så klart lättare nu när vi går mot ljusare och varmare tider! Sen är det ju ett plus att ha en förstående sambo som får ta rätt mycket de vardagskvällar man är iväg och rider!! Har även lite hjälp med insläpp någon dag i veckan om det kniper.

Mitt schema är ganska lika från vecka till vecka:
Måndag: Går hemifrån ca 19.30, kommer hem vid 22.00.
Tisdag: Har skötare, så tisdagen är ledig för min del.
Onsdag: Åker hemifrån i bilen vid 18.30, är hemma med pizzorna eller kebaben (:angel:) vid 20-tiden.
Torsdag: Se måndag.
Fredag: Går hemifrån vid 19.30, kommer hem vid 21-22.
Lördag: Går hemifrån vid 15.00, är hemma vid 19.00
Söndag: Kan variera, men oftast är jag i stallet ca 14-18.

Ja, utom tisdag.

Barn har man inte (ännu), och jobbet får man sköta på arbetstid, 9-18... ;)

Hästen är mitt intresse, har varken tid eller lust att hålla på med annat.

Ja, det brukar bli perioder runt storhelger och liknande då det oftare bli snabbisar och lite mindre träning.

Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? Jag kan göra stallet på ca 15 minuter om det kniper.

Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet: om dan kanske det blir hm 4-5 timmar, ibland 12h ibland 1 timme.
Hälsar ni på hästen varje dag? Yes
Hur gör man med jobb och barn? Jobbar i stallet där jag har min häst uppstallad :D barn har jag inga
Hur har ni det med andra intressen? Andra intressen har jag inga? eller kompisar och pojkvänen kanske :D det har jag gott om tid över till tycker jag, TRäffar jö pojkvänen hela tiden efter som att vi bor tillsammans, typ domk flesta av mina kompisar har sina hästar i det stallet som jag står i så dom träffar jag också hela tiden :P
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? hm nja? kanske lite mindre på vintern och mer på sommaren

I genomsnitt 3 timmar/dag. En snabb dag, så kanske det tar 1,5 men oftast ligger det på 2-2,5 h.

Ja. Har jag medryttare så blir det ju någon ledig dag/vecka, men har inte haft någon på länge.

Har inga barn. Skola däremot, men inte så många föreläsningar. Annars så är det ju kvällstid, som gäller.

Hmm, sådär.. Tror det är svårt att satsa full ut på många olika saker om man har häst. Nog hinner jag med det jag tycker är viktigt, hundarna och sambon + kan roa mig med att göra hemsidor och annat pyssel. Dock är det inte särskilt ofta vi är ute på krogen eller går på bio, men det är självvalt.

Tja, njä, egentligen inte. Minst tid är väl på sommarbetet, när hästen har helvila. Då pyser jag ut och kollar till/fyller vatten och så, men det tar mindre tid.

Beror på vad du har för häst. En häst som är i full träning, skulle jag väl säga 2 timmar/dag om man är snabb. Då tänker jag 1 h ridning, 30 min till att sköta om hästen före/efter ridning och 30 min till att mocka/fylla mat/andra sysslor. Men ska man bara ut och mocka/kolla till hästen så kanske 30 min.

Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet. Olika, vissa dagar 30 minuter andra dagar 5 timmar.
Hälsar ni på hästen varje dag? Nej inte precis varje dag, men det är alltid någon som kollar till hästarna, mamma och pappa brukar hjälpa till med fodringar osv.
Hur gör man med jobb och barn? Jag går i skolan men det är inga problem med läxor och annat.
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? Hästarna och hundarna är mina enda intressen men nog finns det alltid lite tid över för annat också.
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? Beror väl på hur mycket hästen ska jobbas. Vilar den så går det såklart åt mindre tid.
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? Beror nog på hur hästen ska tränas, vilket stall man står i osv.

Olika. Allt från 30 minuter till 6 timmar.... Helt beroende på vad jag planerar att göra. Vårtiden blir jag där många timmar då det är urmockning av hagarna efter vintern, Bygga vårhagen innan hon ska på sommarbetet. Så det blir en örsiktig övergång till bete.

Helt omöjligt att säga för mej.. Den tid som blir över är jag i stallet. Tar ca 10 minuter att åka dit. Så jag hänvisar till svaret ovan!

Oftast så ja.. Har väl skett att jag bett min medryttare ta henne nån gång då jag varit riktigt trött.

Jobbet sen stallet... Eller tvärtom.. Beroende på vilket pass jag har.. Jag jobbar nätter, dagar, kvällar o helger. Lite olika från gång till gång Men jag ser ridningen och hästen som min frihet efter jobbet.. Kunna koppla bort n tuff dag.
Barn har jag inga... Så det kan jag itne svara på.

Jag joggar varje dag om jag hinner. Är ofta på fester och ut med vänner. Har dart en som en hobby.. Och även om det inte varit nåt kastande alls denna vinter så har det inget med hästarna att göra. Har alltid hunnit med det ändå.
Poker är oxå en hobby.. Men det är oftast lördagkväller och nätter hemma hos oss.. Så det blir utav sej själv.
Har massor av intressen. (de får itne kosta så mycket bara):o...

Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? Hänvisar till första svaret igen.. Mest på våren.. Men rider regelbundet året om.. Ingen semester från ridningen...

-

I ditt läge kanske du ska skaffa en medryttarhäst.. Rida 2 gånger i veckan eller nåt..... 6 ungar o jobb blir det lite väl med en häst på heltid.. Om inte ungarna kan rida oxå.

Tack för alla svar! Nu blev det faktist mycket tydligare.

Några pratade om helinackordering.Tycks helinackordering inte vara opersonligt mot hästen? och dyrt?

Önskar det fanns ett stall med helinackordering i närheten för opersonligt är nog det sista det skulle bli för hästen. Tänk så mycket tid jag skulle få över till o ta hand om hästen istället för o mocka o fixa mat o bära hinkar, är det bråttom vissa dagar så är hästen det sista man hinner med utan få fokusera på alla måsten som mat och rent i boxen, inte speciellt kul faktiskt. Som tur är händer det ganska så sällan men när det händer har jag jättedåligt samvete.

Jo, det ligger nånting i det du seger Muffe.
Då kan man åka bort nån gång, kanske...

Jag antar att hästägara inte reser bort så ofta, eller ligger över en natt någon annan stands.
Fast jag kände ett par utanför Göteborg som hadde Islänningar. De packade bilen med barn och minst 4 hästar i transporten och åkte till Gottland varje år. Dom tänkte minsann inte överge sommarstugan när de skaffade häst :rofl:

Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet. Just nu åker jag kommunalt så ca 55 min, när jag får körkort blir det 30 min. Tiderna är bara enkelresa.
Hälsar ni på hästen varje dag?Nej, eller 6 dagar i veckan iaf en dag har min medryttare och ibland har hon 2 dagar i veckan om jag jobbar mycket.
Hur gör man med jobb och barn?Nu jobbar jag inte än så mycket men jag kommer jobba morgon/kvällspass så det kommer fungera bra för mig.
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid?Det tycker jag att jag har, har hund pojkvän och kompisar som också vill ha tid, men hästen går förstås före det mesta.
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket?Nja, kan vara kanske 3 dagar när jag inte hinner med så mycket men då är jag ändå där minst en timme typ men jag kan ha perioder när jag inte rider så mycket men då är jag ju ändå i stallet ett par timmar.
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? Ingen aning men när jag hade hästen helinackorderad så kunde jag väl klara av det på 2 timmar (om jag inte räknar med restiden ut då).

Men sen handlar mycket om rutiner också.

Senast ändrad:

jag har två isisar , hos min blivande granne så vi delar på arbetet.

Mycket!

i dagen blir det i genomsnitt ca 3 timmar. Sen kan det variera, jag har två unghästar och ska nu börja träna den äldre, inför inridning, och den yngre så ska jag tråna respekt övningar och andra lekar med så det beror på, men jag borde lägga ner så mycket tid på dem som jag bara kan och orkar. Men som sagt så varierar det från dag till dag, i dag var jag där i ca 9 timmar och i går bara 2. Det finns så mycket annat att göra där också. Och varige dag mockar jag själv.har ca 30 min körväg med bil.

Absolut :banana:

Jag jobbar 7-15 så där är det inga problem. Stall ägaren tar ut och jag in :) och barn har jag inte än.

familjen och hästarna är intressen som är störst för mig, sen målar jag tavlor men det går i perioder när inspirationen slår på och det gör jag på kvällar, sent. och syr och bakar gör jag också på kvällarna. Det enda som blir lidande är min skönhets sömn :bump:

Klart.

minst 20 min/dag ...minst. Och då åker jag i väg med dåligt samvete. men en normal dag så blir det minst 2 h / dag.

Hej!

Det kanske är en lite konstig fråga, men jag frågar därför att jag har funderat och frågat men jag har inte fåt en klar bild i huvudet än.

Jag undrar om ni kan förklara hur mycket tid ni lägger ner på egen häst. all ledig tid i princip då jag har 3 st, men minst 2 timmar per dag, om jag inte rider
Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet.minst 2 om jag inte rider, men ca 4-5 annars
Hälsar ni på hästen varje dag?ja eftersom jag har dem hemma
Hur gör man med jobb och barn?anpassar arbetstider så de passar med hästeriet, har inga barn
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid?reser utomlands en gång om året, annars blir det kanske utgång ca 2ggr månad
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket?ja under vintern rider jag inte speciellt hårt, då rider jag en häst om dagen bara, så de går varannan dag
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? förstår inte frågan

Jag har ridit så länge jag kan minnas, med lite avhopp då och då.
Jag har alldrig haft nån foder- eller sköthäst.
Jag har tagit hand om hästar i en vecka. Och jag sköter om stallet då och då. (fodra, mocka)
Men jag brukar bli helt slut efter en sån dag, kanske beror på mig men å andra sidan är jag ingen lat konditionslös människa heller.

Det är alltså bara funderingar jag har, jag frågar inte för att jag vill kunna ha häst med 6 barn och dubbeljobb å semesterresor i ett.

detta är mina svar

Jag lägger ner ca 3,5h/dag 4ggr i veckan på min häst ink resa. Min häst går på lösdrift så jag åker endast till stallet för att rida/borsta. Jag hälsar inte på henne varje dag men brukar se till så att jag får en "rapport" om hur hon har det när jag inte åker dit.

Jag pluggar heltid och jobbar halvtid men har som tur är inga barn:P Man får rida när man har tid helt enkelt vilket brukar bli ca 4ggr/vecka. Jag har även spelkväll med mina kompisar 2ggr/vecka, då får min pålla automatiskt vilodag om inte ngn kompis till mig rider henne.

Vissa perioder är jag jättemkt i stallet och vissa jättelite beroende på hur jag jobbar och mår för tillfället. Men jag struntar aldrig i att åka till stallet utan isåfl struntar jag bara i ridningen. Även om jag jobbar/pluggar så mkt funkar det för mig att ha häst då hon går på lösdrift och jag inte behöver mocka/fodra osv.

Det ÄR svårt att få grepp om hur mycket tid hästeriet tar, det är så olika för olika personer. Jag har haft häst i 3 år nu, och har två. Innan var jag medryttare 3-4 dagar/vecka, och det är en stor skillnad. Mycket roligare- mera tid med hästarna! :love:

För att svara på dina frågor:
Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet. Har hästarna hemma, så noll resa. 5-6 dagar per vecka, ungefär 3 timmar per dag.
Hälsar ni på hästen varje dag? Jag ser dem i princip varje dag, men när medryttaren har dem hälsar jag oftast inte på. Ibland passar jag dock på att aktivera och utbilda unghästarna min "lediga" dag, och det tar ungefär en timme.
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? Jag har mycket vänner, men inget annat stort intresse. Det fnns det varken tid eller pengar till. Jag tycker dock om att resa, och det går utmärkt när ekonomin tillåter. då tar min medryttare hand om hästarna. just nu är jag i spanien i 5 månader... :D
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket?Nej, det är ganska jämnt. Hästarna ska ju ha tillsyn varje dag, så att vara jättelite i stallet är jag bara när jag är bortrest...
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut?För mig: 10 minuter per dag. Ge foder, visitera, kolla lösdrift och vatten.

Jag ska tillägga att de perioder när jag jobbar mycket är det mindre kul att ha häst. När du behöver tänka på att skynda dig hem från stallet, så är det inte kul. För mig är hästarna prio 1, och när jag inte kan njuta av dem blir även de ett måste och ett dåligt samvete.

• Under veckan: 3 1/2 - 4 tim per dag => hemma ca 22.
  • På helgen: Ofta 5 tim
  • Jag brukar 'ta ledigt' en dag i veckan. Hästen går på lösdrift som bonden mockar.
  • Jag jobbar mer än 100% vilket funkar helt OK eftersom jag inte har några barn. En tjej i stallet som jobbar och har barn kommer alltid efter 21 när de gått och lagt sig.
  • På helgerna är det inga problem att hinna med andra grejor.
  • Om jag åker bort några dagar (eller på semester) brukar jag fråga en stallkompis om de kan kolla till hästen (och hon frågar mig)
  • På vintern kan det bli mindre i perioder när det är mörkt och kallt/regnigt och man inte känner sig så motiverad...
  • I vårt stall finns det hästägare som endast kommer på helgerna, eftersom bonden mockar och de har fri tillgång på hö. Det verkar funka för dem...

Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet. Går jag till stallet så tar det ung 1 timme och 20 minuter fram och tillbaka. Tar jag bilen blir det väll 10 min. Ska jag bara mocka och göra foder och det basic så tar det kanske 1 timme. Med ridning och hästskötsel blir det 3-4 timmar om jag. Men ofta så är jag i stallet mycket mer bara för att umgås med människorna och hästen.
Hälsar ni på hästen varje dag? Jag har en medryttare som är ute två dagar i veckan så de dagarna "hälsar" jag inte på hästen.
Hur gör man med jobb och barn? Jag jobbar natt tre dagar i veckan så det fungerar utmärkt tillsammans med hästen och medryttaren tar honom de två dagar som jag måste sova på dagen. Jag har inga barn att tänka på.
Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? Jag tycker det går väldigt bra men det är nog för att jag har ett heltidsjobb som bara kräver tre "jobbnätter" i veckan. Sen så har jag ingen annan tidskrävande hobby utöver hästen.
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? Under vintern är jag inte så jättepeppad på att vara ute länge så det är klart att jag spenderar lite mindre tid i stallet då än under sommaren då jag praktiskt taget bor i stallet. :D
Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? Jag vet inte vad du menar med den frågan men normalt är väll att man spenderar 2-3 timmar med hästen om dagen. Minimum är väll att se till att den är hel och frisk och har allt den behöver, hur lång tid det nu tar?

Klart att man känner sig slut efter vissa dagar men har man häst så är det ju för att man tycker att det är kul och för att man älskar sin häst och då så får man nya krafter till att fortsätta.
Under de perioder jag inte haft egen häst har jag inte vetat vad jag ska göra med mig själv och all den tid jag helt plötsligt fått över... :crazy:

Senast ändrad:

Hur många timmar om dan eller i veckan, inklusive resan till och från stallet. har ju två hästar nu så brukar bli ca 3-5 timmar, har jag bara en häst brukar det ändå bli 2½-3h

Hälsar ni på hästen varje dag? Ja, om det inte skulle vara så att jag är bortrest eller jätte sjuk då

Hur gör man med jobb och barn? Handlar nog bara om att planera och prioritera

Hur har ni det med andra intressen? Blir det kvar nån fritid? Ungefär samma svar som på föregående fråga. Vill jag hinna ta en fika med kompisar, eller liknande så ser jag till att jag hinner det
Har ni många perioder då ni är jättelite i stallet och sen jättemycket? Nja..oavsett om allt annat är stressigt skola/jobb, känns det viktigt att alla fall få ett par timmar som jag bara kan koppla bort allt annat och bara ägna mig åt hästen

Hur ser minimaltidsschemat för häst ut? Så lång tid det tar att göra det som måste göras den dagen, så allt från 30min-2h

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 010
Senast: nullo-modo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV