Då äger konkursboet fastigheten.Nej alla hus har inte någon ägare.
Vid en konkurs av ett bolag t.ex. så kan fastigheter bli utan ägare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då äger konkursboet fastigheten.Nej alla hus har inte någon ägare.
Vid en konkurs av ett bolag t.ex. så kan fastigheter bli utan ägare.
Vad är det du inte fattar? Du får inte gå in i ett hus som står tomt. ALLA hus har en ägare. Lägg ner nu.Källa på det.
Det finns ingen hemfrid att bryta mot i ett ödehus.
Du läste inte ordentligt där.
Byggnaden måste användas till något för att det skall bli intrång.
Om byggnaden är övergiven så används den ju inte.
Äldre villa, runt 80 kvm på två plan.Ni som säger att ni ropar åt folk att "kom in" när de knackar/plingar på, hur bor ni?
Skulle jag ropa det i vårt hus skulle jag få ta i ganska så ordentligt för att någon på utsidan ens ska höra att det kommer ljud inifrån
Just nu bor jag i liten lägenhet så det är ju inga problem - oavsett brukar jag lämna dörren på glänt om jag vet att jag väntar besök, och besök som inte är väntat är helt enkelt inte välkommet så de får nog inte något' kom in' hur som helst.Ni som säger att ni ropar åt folk att "kom in" när de knackar/plingar på, hur bor ni?
Skulle jag ropa det i vårt hus skulle jag få ta i ganska så ordentligt för att någon på utsidan ens ska höra att det kommer ljud inifrån
Jag hörde på en utbildning för några år sedan om ett sådant fall. Notera nu att jag inte själv kollade upp det. Familjen hade glömt låsa (har jag för mig det var) och åkte hemifrån i flera dagar. Områdets hemlösa passade på att ha ett hus att hänga i. Det enda de hade kunnat sätta dit personen för var att denne norpade från kylen, tror det var någon liter mjölk eller nåt sånt.Vad gäller om man inte är hemma/inte märker att människan går runt och kollar läget, tro? Kan folk fortfarande hävda att de hade ett ärende om man, låt säga, upptäcker det på övervakningskamera eller liknande i efterhand?
Rent spekulativt alltså.
Fast även överkänsliga har rätt att få bestämma över sitt hem.Jag diskuterar inte hur svårt det kan vara utan juridiken kring när man kan gasta "hemfridsbrott" och ha rätt - eller fel.
Det andra handlar om att människor har olika skalor om olika saker. Och att skalorna inte stämmer med varandra. Så kommer det ju att vara oavsett vad du och jag tycker om det.
Du tycker att andra borde fatta hur känsligt det är.
Andra tycker att folk är överkänsliga.
Jag tycker att man nog måste kommunicera sin inställning för att andra skall begripa. Folk är inte tankeläsare.
Ja, alltså det hörs ju utan problem genom en stängd dörr också. Jag hojtar rätt frekvent "Just a minute!" när det levereras paket till exempel. Budet står snällt kvar och väntar utanför dörren då, tack och lov.@Sel @hemlig
Okej, jag fick bara uppfattningen att folk ropade "kom in" inifrån huset/lägenheten oavsett dörren var öppen eller stängd, vilket kändes som ett jäkla ropande
Tror också att det är därför jag inte uppfattar att en knackning och en glänt på dörren med ett "hallå" som så konstig här. "Hallået" blir ofta som en förlängning av knackningen och för att kunna höra om någon svarar.
Helt okända människor, speciellt om de säljer något/samlar in/vill predika så förväntar jag att ska stå och vänta på utsidan i vanliga fall.
I en trerumslägenhet på 80 kvm! Huset är lyhört som fan, sjukt tröttsamt faktiskt.Ni som säger att ni ropar åt folk att "kom in" när de knackar/plingar på, hur bor ni?
Det är ju så illa att hela huset vet att någon i huset ska ha besök- man hör knackningen på varandras dörrar.... Jag har garanterat missat någon som ska in till mig pga det då jag trott de skulle till grannen och andra gånger har jag öppnat och så har det stått nån och ska in till grannen och bara "jag ska besöka dem".@Enya
Hela huset vet att du ska ha besök när du ropat
Du får be dina bekantskaper göra specialknackningarDet är ju så illa att hela huset vet att någon i huset ska ha besök- man hör knackningen på varandras dörrar.... Jag har garanterat missat någon som ska in till mig pga det då jag trott de skulle till grannen och andra gånger har jag öppnat och så har det stått nån och ska in till grannen och bara "jag ska besöka dem".
Aha, på så vis, pinsamt. Och så stänger man dörren och tänker att jag ska fan sluta öppna när det knackar alls!
Ja det skulle nog fungera, men värre är det när postis knackar på för att lämna paket! Man kan ju lämna info till föraren så jag måste testa och se om det kan fungera! Frågan är om det är enklare att lära hunden att skälla när det är RÄTT dörr som det knackas på... jag har ju lärt honom att byta sin leksaker mot kex så det känns som om det inte vore lika svårt som att lära postis knacka ramsorDu får be dina bekantskaper göra specialknackningar
Jo, det är visst olovligt. I brottsbalken står:Det blir ju inte olovligen förrän man vet om att man inte får vara där.