Att fodra med oanalyserat hö.

Sv: Att fodra med oanalyserat hö.

När jag först skrev i den här tråden svarade jag på den ursprungliga frågan om man kunde ställa en någorlunda foderstat utan analsyerat hö och det svarade jag att man kunde.

Då blev jag både påhoppad och idiotförklarad för de argument jag hade och dessutom tillskrevs jag påstående jag aldrig hade sagt. Så som att jag ansåg att man INTE skulle analysera sitt hö, vilket jag definitivt inte sagt.

Då gav jag mig in i diskussionen och triggade lite på att det är en del som fantatisk förordar analys för att annars skulle hästarna må sämre och prestera sämre, vilket jag är mycket tveksam till att det skulle vara grundorsaken...

Och det sista jag skrev om betet - då det är omöjligt att analysera och man kanske har sin häst på bete 1 tredjedel av året så har man ju rätt lite koll på vad man ska komplettera med för mineraler och kraftfoder under den tiden, speciellt som värdena i gräs förändras rätt mycket från maj till september. Under dennat tid är det tävlingssäsong och då behöver hästen verkligen foder så den mår bra. Och det fixar sig ju för de flesta, eller hur? Alltså kan det inte var så fruktansvärt nödvändigt att analysera så att man måste idiotförklara de som inte gör det...

/Camilla

Jag ändrar foderstat när träningsintensiteten ökar eller minskar. Vilket blir en till två gånger per vinter, annars har jag samma hela om det inte uppstår något extraordinärt såsom skador eller annat.

Jag har haft samma upplägg och samma kraftfoder i 3 år nu och min häst både musklar sig och har bra hull och tränar ypperligt bra.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Det man kan fundera på är hur ni som ansera att man absolut måste analysera sitt hö
jag vill komplettera mitt svar härovan med att säga att jag aldrig sagt att "man absolut måste". Jag anser att analys ger en mer tillförlitlig grund för att ge sin häst en så bra foderstat som möjligt. Och det är en absolut sanning som jag inte någonsin kommer att vika ifrån. Det är alltid säkrare med ett prov som åtminstone säger NÅGOT om höets näringsvärde till skillnad från en vild gissning.

När jag tittar härovan blir jag faktiskt lite sur - du slänger ur dig den ena och den andra frågan, men när det inte passar så lämnar du bara utan kommentar...:crazy: (som inlägget härovan där jag citerat dig där du påpekat att du är akademiker...). Du lämnar heller inte en kommentar på mitt påstående att det är säkrare än en gissning. Utan börjar istället fråga om vi analyserar gräs...

Camilla_H skrev:
Då gav jag mig in i diskussionen och triggade lite på att det är en del som fantatisk förordar analys för att annars skulle hästarna må sämre och prestera sämre, vilket jag är mycket tveksam till att det skulle vara grundorsaken...
Om man ska söka orsaker i fodret vad gäller dålig prestation så har det inget med analys att göra. Det har att göra med hur väl fodret täcker hästens näringsbehov. Detta oavsett om man analyserar eller inte. Det är bara enklare att vara säker på att man täcker hästens näringsbehov (och då kanske kan leta andra orsaker till sämre prestation) om man har en analys. Det är mer säkert än att gissa. Jag kommer forsätta hävda det. :crazy:
Camilla_H skrev:
Och det sista jag skrev om betet - då det är omöjligt att analysera och man kanske har sin häst på bete 1 tredjedel av året så har man ju rätt lite koll på vad man ska komplettera med för mineraler och kraftfoder under den tiden, speciellt som värdena i gräs förändras rätt mycket från maj till september. Under dennat tid är det tävlingssäsong och då behöver hästen verkligen foder så den mår bra. Och det fixar sig ju för de flesta, eller hur? Alltså kan det inte var så fruktansvärt nödvändigt att analysera så att man måste idiotförklara de som inte gör det...
1. just det. 1 tredjedel per år mot 2 tredjedelar övriga året.

2. Om jag skulle tävla på hög nivå skulle jag faktiskt inte låta hästen gå på enbart bete under sommaren utan grundfodringen skulle utgå från mat som jag vet vad det innehåller. För hästens trivsel och mentala behov skulle den gå kanske 2-3 timmar per dag på bete.

3. Jag har aldrig idiotförklarat folk som inte analyserar. Hell,några av mina bästa vänner gör det inte. ;)

Men Björk - jag har ju sagt att det är säkrare än en gissning, jag har till och med sagt att analyser är jättebra - hur kan du ha missat det??? Måste jag svara på det om och om igen?

Att besvara inlägg som bara går ut på att vända och vrida på min ord för att dra allt till sin spets och bevisa att jag har fel utan att kunna ge lite själva och medge att ni kanske inte sitter inne med den absoluta sanningen och att det möjligen kan vara möjligt att göra en någorlunda foderstat utan att analysera, är bara onödigt tidsfördriv och leder ingenstans...

Tex så svarar du på min kommentar om höleverantörerna (vilket från min sida ser ut som ett inlägg FÖR analys - att jag tycker att det är bra) med ett ifrågasättande om jag har rätt i det?? Hur tror du jag tar det? Att du antagligen bara vill ha rätt och skiter i vad jag egentligen skriver... Där DU bor är det säkert flera leverantörer som analyserar höt de säljer men där JAG och många med mig bor är det inte så.

Men en sak är intressant som du skriver - att du gör analysen själv? Hur gör du det?

/Camilla

Camilla_H skrev:
Men Björk - jag har ju sagt att det är säkrare än en gissning, jag har till och med sagt att analyser är jättebra - hur kan du ha missat det??? Måste jag svara på det om och om igen?
Jag har upplevt att du hela tiden ifrågasätter varför det är nödvändigt att göra analysen. Du anför argument som att du är kritisk till forskning och argument om hur en analys kan visa "falska" värden (alldeles sant). Hur ska man tolka det i så fall?

Jag frågar igen: vad är det som du är ute efter? Jag förstår ärligt talat inte. :crazy:

Camilla_H skrev:
Att besvara inlägg som bara går ut på att vända och vrida på min ord för att dra allt till sin spets och bevisa att jag har fel utan att kunna ge lite själva och medge att ni kanske inte sitter inne med den absoluta sanningen och att det möjligen kan vara möjligt att göra en någorlunda foderstat utan att analysera, är bara onödigt tidsfördriv och leder ingenstans...
I så fall tycker jag du sitter och vänder och vrider nu. Jag har sagt att det är svårare att göra en vettig foderstat via gissningar än via analys. SPeciellt gällande proteinvärden och mineral.

Camilla_H skrev:
Tex så svarar du på min kommentar om höleverantörerna (vilket från min sida ser ut som ett inlägg FÖR analys - att jag tycker att det är bra) med ett ifrågasättande om jag har rätt i det?? Hur tror du jag tar det? Att du antagligen bara vill ha rätt och skiter i vad jag egentligen skriver... Där DU bor är det säkert flera leverantörer som analyserar höt de säljer men där JAG och många med mig bor är det inte så.
Ifrågasättande?? :crazy: jag bara delgav min erfarenhet avseende att jag har börjat notera att fler leverantörer förstår värdet av analys idag än förr. Bara skriver ner en annan erfarenhet än din. Därmed inte sagt att ALLA lämnar med analys. Det är fortfarande färre som gör det än tvärtom. Jag har inte försökt strida något EMOT din uppfattning i den frågan, jag bara "byggde på" med egna ord och erfarenheter.

Camilla_H skrev:
Men en sak är intressant som du skriver - att du gör analysen själv? Hur gör du det?

Jag menade att jag i de fall inte höleverantören tillhandahåller analys köper partiet ändå och tar provet själv och sen skickar in det till analysföretag.

Camilla_H skrev:
*lånar knapp*

Det man kan fundera på är hur ni som ansera att man absolut måste analysera sitt hö gör på sommaren då hästarna går på bete? Analyserar ni gräset?

Eller går inte era hästar på bete?

/Camilla

Var det ett svar till mig eller knep du bara sista knappen? :angel:
JAG analyserar inte som bekant... :smirk:

Björk skrev:
Jag har upplevt att du hela tiden ifrågasätter varför det är nödvändigt att göra analysen. Du anför argument som att du är kritisk till forskning och argument om hur en analys kan visa "falska" värden (alldeles sant). Hur ska man tolka det i så fall?
Jag frågar igen: vad är det som du är ute efter? Jag förstår ärligt talat inte. :crazy:

Hur jag än säger det så är det ändå ingen som förstår tydligen. Jag skrev i ett tidigare inlägg exakt hur jag menar:
1. Analys är bra, men det går också bra att göra en någorlunda foderstat utifrån det.
2. Jag tror att man kan ha mer eller mindre nytta av en analys beroende på ett antal faktorer - om man köper hö från ett enda parti eller flera (köper man från flera och analyserar tussar från alla dessa partier får man också blanda höt vid fodring för att man ska ha nytta av den), om man har flera hästar i samma hage som har olika hö (detta beror förstås på hur stor del av givan som ges ute), mm, mm.

Alltså är jag för analys men att man måste väga nyttan av den beroende på hur ens egen situation är och dessutom att man kommer ihåg att inte lita blint på den. Är det fel att varna folk för det? För det är när jag skrivit den här raden som ni som analyserar hoppar på mig och påstår att jag påstår att ni inte kan fodra med ögonen - kliver jag på en öm tå? För vad jag vet har jag aldrig, aldrig påstått att NI inte kan fodra med ögat...
I så fall tycker jag du sitter och vänder och vrider nu. Jag har sagt att det är svårare att göra en vettig foderstat via gissningar än via analys. SPeciellt gällande proteinvärden och mineral.
Det är just detta som gör att jag är motvillig till att diskutera då folk blir hetsiga i tonen och använder uttryck som
"Hallåå??" och andra idiotförklarande ord. Man dissikerar sen varandras inlägg till oändlighet för att i slutändan komma på att man menar samma sak... Varför då slänga sig in i detaljerna när man kan fokusera på det viktiga? I din mittersta mening här säger du att det är svårare att göra en vettig foderstat och jag har hela tiden sagt att det är möjligt att göra en någorlunda, inte så långt ifrån varandra eller hur? Så varför gaffla om detaljer?
Jag har inte försökt strida något EMOT din uppfattning i den frågan, jag bara "byggde på" med egna ord och erfarenheter.

Varför i hela friden börjar man då svaret med "Jaså?"???

/Camilla

Knapplån...

För att spetsa till frågan ytterligare; Varför låter man bli att analysera grovfodret?

Kan tänka mig några olika anledningar, ex man orkar inte, man har inte råd, man tycker det är onödigt etc, men kom gärna med fler.

mvh Jessica

lundborg skrev:
varför inte bara acceptera att en del INTE vill analysera och andra VILL göra det.
man behöver inte bevisa för någon annan det som man tycker, utan det är viktigast att man gör det man tror blir rätt och att hästarna mår bra.
Jo, jag accepterar att vissa inte vill analysera sitt grovfoder. Men jag vill inte höra dumma kommentarer om att analysera gräset på sommaren bara för att vi analyserar vinterns grovfoder. Det är viss skillnad på att ha hästen på ett bra bete eller installad på vintern.

Däremot vill jag gärna visa för de som inte analyserar idag vilket bra hjälpmedel en analys är när det gäller att ha koll på vad hästen får i sig. Man kan verkligen inte se att hästen lider brist på mineraler då de yttre symptomen ofta är mycket vaga.

Precis som trådskaparen har jag en del kompisar som ofta frågar om sina foderstater och framförallt klagar de på att deras hästar inte musklar sig ordentligt. När jag då säger att en analys är det enda som kan ge en fingervisning om vad deras grovfoder innehåller vill de fortfarande inte analysera men kan tänka sig att lägga ut pengar på ett bra kraftfoder...

//marti

Senast ändrad:

Jessica skrev:
Knapplån...

För att spetsa till frågan ytterligare; Varför låter man bli att analysera grovfodret?

Kan tänka mig några olika anledningar, ex man orkar inte, man har inte råd, man tycker det är onödigt etc, men kom gärna med fler.

mvh Jessica
Som en kompis till mig då, hon litar blint på att stallägaren producerar ett bra foder. Vad gör man inte för att slippa ta ansvar själv...
//marti

"Varför låter man bli att analysera grovfodret?

Kan tänka mig några olika anledningar, ex man orkar inte, man har inte råd, man tycker det är onödigt etc, men kom gärna med fler."

Som det jag skrev ovan - den fodersituation man har gör att en analys antingen kan bli missvisande eller att man har en situation där man inte kan kontrollera hur mycket av höet som äts av hästen som har ett bestämt värde. Alltså att nyttan av en analys är mindre än vinsten.

/Camilla

"Men jag vill inte höra dumma kommentarer om att analysera gräset på sommaren bara för att vi analyserar vinterns grovfoder. Det är viss skillnad på att ha hästen på ett bra bete eller installad på vintern. "

Jag tycker faktiskt inte att min kommentar var dum och den var verkligen inte meningen att vara dum, det var bara det att jag funderade på detta under julhelgen och undrade hur ni tänker om detta. Om man har hästen på ett foder 1 tredjedel av säsongen och den delen som innebär mest tävlingar/ansträngningar/kräver mest återhämtning så borde man väl vilja ha kontroll på mängden protein och mineraler och framförallt på hur mycket hästen får i sig om det nu är så svårt att se det på hästen? Hur kan man då under sommaren veta att hästen får i sig nog mycket mineraler, inte för mycket protein, osv?

Camilla_H skrev:
Jag tycker faktiskt inte att min kommentar var dum och den var verkligen inte meningen att vara dum, det var bara det att jag funderade på detta under julhelgen och undrade hur ni tänker om detta. Om man har hästen på ett foder 1 tredjedel av säsongen och den delen som innebär mest tävlingar/ansträngningar/kräver mest återhämtning så borde man väl vilja ha kontroll på mängden protein och mineraler och framförallt på hur mycket hästen får i sig om det nu är så svårt att se det på hästen? Hur kan man då under sommaren veta att hästen får i sig nog mycket mineraler, inte för mycket protein, osv?
När det gäller mineraler kan man ge speciellt framtagna mineraler anpassade för betesgång. Jag gör inte det utan mina får samma sort året om mest för att selenbehovet ska täckas. Om man ger för mycket mineraler så är inte det skadligt för hästen vilket däremot en brist är i långa loppet. För mig personligen handlar betet mest om att begränsa Mj-intaget för mina pållar :D . Att de skulle få för lite protein på sommarbetet är knappast troligt då t.ex. förvuxet sensommarbete har en kvot på minst 7-8. Det har gjort studier på detta som är tillförlitliga även för en tvivlande akademiker som jag själv. Att hästen kanske får för mycket protein via gräset är heller ingen fara då överskottet kommer från grovfodret läs gräset.
//marti

Camilla_H skrev:
Som det jag skrev ovan - den fodersituation man har gör att en analys antingen kan bli missvisande eller att man har en situation där man inte kan kontrollera hur mycket av höet som äts av hästen som har ett bestämt värde. Alltså att nyttan av en analys är mindre än vinsten.

/Camilla
Men kan inte ni hästägare tillsammans köpa in ett parti analyserat hö som ni sedan ger i hagen till alla hästarna? Sedan får man ju uppskatta hur mycket hö ens egen häst verkligen får i sig och balansera resten av foderstaten på det. Sedan kan ju varje hästägare ha sitt eget hö med bättre eller sämre värden, beroende på vad respektive häst kräver, att fodra med i boxen.
//marti

Det är inte alltid så lätt... 10 själar med 10 olika krav... :) En del har inte råd med dyrare hö, en del har sina favoritförsäljare.. osv. Jag köper till exempel av en kompis och är med och pressar mitt hö själv, vilket jag tycker är bra för jag kan välja vilket hö jag vill ha (och kan välja bort det som ser sämre ut) då det är jag som matar pressen, men jag betalar ändå mer för det höt än vad de andra i stallet gör. Har analyserat detta de två första åren och det gav samma resultat båda åren.

Jag gillar tunga balar som tar mindre plats då jag ger mer hö än de andra (köper strax under 3 ton per år till min enda häst), andra tycker att balarna bör vara lättare och de får ändå plats då de köper ca 2 ton per år till sina hästar.

En del har eget hö (faktiskt så har vi bara en som har det så nu och hon har analyserat sitt i år och hade stuterihö... För att kunna balansera upp detta så ger hon mindre hö och mycket mer kraftfoder än tidigare år, ska bli intressant att se hur det fungerar.)

Så som du ser är det svårt att enas. Däremot har jag ofta funderat på att alla vi som köper av samma producent skulle kunna gå samman om en analys (alltså oavsett vilket stall vi står i). Men då kommer nästa problem - jag tar visserligen från samma leverantör men hälften av det jag köper är hässjat hö från en lägda och det andra är skulltorkat från en annan lägda (för er som inte är norrlänningar så är lägda = äng). Och jag blandar inte när fodrar (förutom i övergången) så jag skulle då behöva ta två analyser och skifta om foderstaten då jag skiftar om hö.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Jag upplevde nog som marti att frågan var ganska "dum". Det förstår du väl att vi inte analyserar gräset i hagen? :crazy:

Svaret på din fråga är som jag skrev tidigare: 1 tredjedel sommar mot 2 tredjedelar vinter, större garanti på HÖG proteinhalt i gräs och som sagt: en tävlingshäst på högre nivå går sällan på enbart bete (om man vill ha en topprestation).

Vad gäller ditt tidigare inlägg till mig så försökte jag svara tidigare, men något hände så det kom inte iväg.

Jag undrar bara vad det där med "jasså???" menades? Jag har inte skrivit något Jasså följt av x antal frågetecken.

För övrigt har du ju självklart rätt i att man måste vara medveten om ("varna" tycker jag dock är ett lite konstigt ordval i sammahanget) att analysen är en analys, ett prov av ett höparti och inget mer.

Jag tycker heller inte att vi är så nära varann och att det bara skiljer i "detaljer" som du säger. Jag tycker att det fortfarande tycks vara så att du anser analysen vara i nästan samma gissningsskala som utan analys.

Camilla_H skrev:
(faktiskt så har vi bara en som har det så nu och hon har analyserat sitt i år och hade stuterihö... För att kunna balansera upp detta så ger hon mindre hö och mycket mer kraftfoder än tidigare år, ska bli intressant att se hur det fungerar.)
Det där lät intressant. Och svårbegripligt hur hon tänker. Kraftfoder kan ju sällan balansera upp en hög proteinhalt i grovfodret. Det låter ju som om hästen kommer få enorma mängder protein. Men den kanske behöver det av någon orsak.
Camilla_H skrev:
Men då kommer nästa problem - jag tar visserligen från samma leverantör men hälften av det jag köper är hässjat hö från en lägda och det andra är skulltorkat från en annan lägda (för er som inte är norrlänningar så är lägda = äng). Och jag blandar inte när fodrar (förutom i övergången) så jag skulle då behöva ta två analyser och skifta om foderstaten då jag skiftar om hö.

/Camilla
Men.... hur funkar det nu då utan analys? Behöver du inte skifta om foderstaten nu? För om näringsvärdena skiljer så skiljer de ju nu också, även om du inte har analysen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama