Sv: Att fodra med oanalyserat hö.
Jag tycker det spelar en jäkla stor roll om höet innehåller 20 gr SRP/kg eller 40 g SRP/ kg. Hullet visar ju faktiskt mest hur mycket energi hästen får i sig. Ett proteinunderskott börjar man inte se lika snabbt utan det kanske tar ett par-3-4 månader innan man ser det (i form av tappade muskler). Så; för mig är analysen superviktig för att i första hand kunna vara säker på att proteinbehovet täcks. Istället för att upptäcka det efter flera veckor/månader.
För övrigt undrar jag var du vill komma med detta argument? Skulle analyserat hö av sig självt plötsligt orsaka fetma eller avmagring för att det råkar bli analyserat? Troligen är väl inte de här ryttarna så kunniga i alla fall, även om de råkar ha en analys om de inte lyckas förstå att de även måste titta på hästen.
Jag tycker självklart att var och en ska göra precis som den vill, men det är obegripligt för mig om man inte förstår att en analys faktiskt ÄR ett hjälpmedel (inget stjälpmedel för att få hästar att magra ur eller bli feta osv) som ÄR mer exakt än att "titta på hästarna" som ENDA metod. Alltså, det känns så konstigt att argumentera för något som liksom vetenskapligt är bevisat. Varför skulle kobönder använda analyserad mat till mjölkkossor om det inte bevisat gav en bättre mjölkproduktion?
Nej, det håller jag inte alls med om. Jag säger att hygien och vitaminer kan behöva kollas på ett fjolårsparti - om man vill köpa det. Dock ej protein eller energi. Jag undrar fortfarande om du har någon källa till ditt påstående om att näringsvärden sjunker på höet under säsongen? Eller syftade du enbart på vitaminer?Camilla_H skrev:Men om du läser ditt svar till mig med lite kritiska ögon så ser iaf jag att det ju då inte spelar så stor roll om du analyserar ditt hö eller inte - du säger själv att man måste kanske kolla hygien och vitaminer flera gånger och att man måste ge mer eller mindre beroende på om hästen faller ur eller inte.
Jag tycker det spelar en jäkla stor roll om höet innehåller 20 gr SRP/kg eller 40 g SRP/ kg. Hullet visar ju faktiskt mest hur mycket energi hästen får i sig. Ett proteinunderskott börjar man inte se lika snabbt utan det kanske tar ett par-3-4 månader innan man ser det (i form av tappade muskler). Så; för mig är analysen superviktig för att i första hand kunna vara säker på att proteinbehovet täcks. Istället för att upptäcka det efter flera veckor/månader.
Nej, gissningen är inte lika god. Läs mitt stycke ovan avseende protein. Så länge ett hö innehåller så varierade mängder protein som det gör så är inte gissningen lika bra som analysen. Mängden energi brukar inte alls variera lika mycket och energiförlust syns snabbare på hästen i form av tappat hull. Däremot så måste alla som analyserar självklart korrigera foderstaten efter den egna individen. Den korrigeringen behöver man ju dock bara göra första året som man använder sig av beräknad foderstat. Om man då noterar hur mycket mer eller mindre mängd mat man behöver ge för att behålla hullet på just den individen så vet man ju exakt till nästa år vilken mängd energi och vilken mängd protein som funkar bäst och kan ge det direkt. Då kan man sluta justera med andra ord. Om man däremot inte analyserar året därpå så har man ju ingen aning om vilken mängd man ska ge, eftersom man inte vet hur många x kg som innehåller hur många x gram protein och energi.Camilla_H skrev:Och det gör ju jag också även de år jag inte analyserar höet... Så vad är skillnaden? Har man lite sunt förnuft och hästkunnande så är ens gissning lika god som den beräknade foderstatens...
Hur många är "ett antal år sen"? Jag har träffat många personer som proffessionellt jobbar med, föder upp och tävlar hästar och åtminstone för 6- 7 år sen ansåg analys onödigt. Så; jag har ingen aning om din gissning är riktig.Camilla_H skrev:Jag läste en artikel i någon hästtidning för ett antal år sedan där Maria Gretzer sa att hon var bekymrad över hur många av ryttarna på de träningar hon höll inte kunde hålla sina hästar i ett lämpligt hull, antingen var de för magra eller för feta. Ryttare på den nivån har antagligen analyserat hö (en gissning iaf utifrån att de flesta verkar tycka att man är helt borta om man inte har det..) och ändå klarade de inte detta?
För övrigt undrar jag var du vill komma med detta argument? Skulle analyserat hö av sig självt plötsligt orsaka fetma eller avmagring för att det råkar bli analyserat? Troligen är väl inte de här ryttarna så kunniga i alla fall, även om de råkar ha en analys om de inte lyckas förstå att de även måste titta på hästen.
inte måste man, det har väl ingen påstått? Men man förenklar möjligheterna för sig själv att uppnå den optimala fodergivan för sin häst. Utan analys blir det mera gissning. Sen kan man ha den stora turen att man varje år får tag i ett "perfekt" hästhö näringsmässigt.Camilla_H skrev:Så vad jag försöker säga är vad ursprungsfrågan handlade om - visst kan en höanalys vara till hjälp men man MÅSTE INTE analysera sitt hö för att kunna hålla en häst glad och frisk, det finns faktiskt ingenting som säger att de som har analyserat sitt hö har hästar som presterar bättre och mår bättre än de som inte analyserar.
Jag tycker självklart att var och en ska göra precis som den vill, men det är obegripligt för mig om man inte förstår att en analys faktiskt ÄR ett hjälpmedel (inget stjälpmedel för att få hästar att magra ur eller bli feta osv) som ÄR mer exakt än att "titta på hästarna" som ENDA metod. Alltså, det känns så konstigt att argumentera för något som liksom vetenskapligt är bevisat. Varför skulle kobönder använda analyserad mat till mjölkkossor om det inte bevisat gav en bättre mjölkproduktion?