Att fodra med oanalyserat hö.

Sv: Att fodra med oanalyserat hö.

Camilla_H skrev:
Men om du läser ditt svar till mig med lite kritiska ögon så ser iaf jag att det ju då inte spelar så stor roll om du analyserar ditt hö eller inte - du säger själv att man måste kanske kolla hygien och vitaminer flera gånger och att man måste ge mer eller mindre beroende på om hästen faller ur eller inte.
:confused: Nej, det håller jag inte alls med om. Jag säger att hygien och vitaminer kan behöva kollas på ett fjolårsparti - om man vill köpa det. Dock ej protein eller energi. Jag undrar fortfarande om du har någon källa till ditt påstående om att näringsvärden sjunker på höet under säsongen? Eller syftade du enbart på vitaminer?

Jag tycker det spelar en jäkla stor roll om höet innehåller 20 gr SRP/kg eller 40 g SRP/ kg. Hullet visar ju faktiskt mest hur mycket energi hästen får i sig. Ett proteinunderskott börjar man inte se lika snabbt utan det kanske tar ett par-3-4 månader innan man ser det (i form av tappade muskler). Så; för mig är analysen superviktig för att i första hand kunna vara säker på att proteinbehovet täcks. Istället för att upptäcka det efter flera veckor/månader.
Camilla_H skrev:
Och det gör ju jag också även de år jag inte analyserar höet... Så vad är skillnaden? Har man lite sunt förnuft och hästkunnande så är ens gissning lika god som den beräknade foderstatens...
Nej, gissningen är inte lika god. Läs mitt stycke ovan avseende protein. Så länge ett hö innehåller så varierade mängder protein som det gör så är inte gissningen lika bra som analysen. Mängden energi brukar inte alls variera lika mycket och energiförlust syns snabbare på hästen i form av tappat hull. Däremot så måste alla som analyserar självklart korrigera foderstaten efter den egna individen. Den korrigeringen behöver man ju dock bara göra första året som man använder sig av beräknad foderstat. Om man då noterar hur mycket mer eller mindre mängd mat man behöver ge för att behålla hullet på just den individen så vet man ju exakt till nästa år vilken mängd energi och vilken mängd protein som funkar bäst och kan ge det direkt. Då kan man sluta justera med andra ord. Om man däremot inte analyserar året därpå så har man ju ingen aning om vilken mängd man ska ge, eftersom man inte vet hur många x kg som innehåller hur många x gram protein och energi.

Camilla_H skrev:
Jag läste en artikel i någon hästtidning för ett antal år sedan där Maria Gretzer sa att hon var bekymrad över hur många av ryttarna på de träningar hon höll inte kunde hålla sina hästar i ett lämpligt hull, antingen var de för magra eller för feta. Ryttare på den nivån har antagligen analyserat hö (en gissning iaf utifrån att de flesta verkar tycka att man är helt borta om man inte har det..) och ändå klarade de inte detta?
Hur många är "ett antal år sen"? Jag har träffat många personer som proffessionellt jobbar med, föder upp och tävlar hästar och åtminstone för 6- 7 år sen ansåg analys onödigt. Så; jag har ingen aning om din gissning är riktig.
För övrigt undrar jag var du vill komma med detta argument? Skulle analyserat hö av sig självt plötsligt orsaka fetma eller avmagring för att det råkar bli analyserat? Troligen är väl inte de här ryttarna så kunniga i alla fall, även om de råkar ha en analys om de inte lyckas förstå att de även måste titta på hästen. :crazy:

Camilla_H skrev:
Så vad jag försöker säga är vad ursprungsfrågan handlade om - visst kan en höanalys vara till hjälp men man MÅSTE INTE analysera sitt hö för att kunna hålla en häst glad och frisk, det finns faktiskt ingenting som säger att de som har analyserat sitt hö har hästar som presterar bättre och mår bättre än de som inte analyserar.
inte måste man, det har väl ingen påstått? Men man förenklar möjligheterna för sig själv att uppnå den optimala fodergivan för sin häst. Utan analys blir det mera gissning. Sen kan man ha den stora turen att man varje år får tag i ett "perfekt" hästhö näringsmässigt.

Jag tycker självklart att var och en ska göra precis som den vill, men det är obegripligt för mig om man inte förstår att en analys faktiskt ÄR ett hjälpmedel (inget stjälpmedel för att få hästar att magra ur eller bli feta osv) som ÄR mer exakt än att "titta på hästarna" som ENDA metod. Alltså, det känns så konstigt att argumentera för något som liksom vetenskapligt är bevisat. Varför skulle kobönder använda analyserad mat till mjölkkossor om det inte bevisat gav en bättre mjölkproduktion?

Men Camilla, du har ju missat hela poängen.

Första gången du får en analys och kanske får korrigera under året tills du hittar rätt kan vara knepigt, som det blir ALLA år man inte analyserar om allt inte stämmer direkt.

Skillnaden kommer NÄR du har landat rätt. Har du då analys så VET du nästa år att "min häst funkade bra på 85 MJ och 520gSRP" och behöver inte fnula en massa, utan kan direkt lägga hästen på det.

Förstår du?

Lånar knapp och svarar er båda:

Det här var ursprungsfrågan och den som jag svarade på:

"Kan man ställa någorlunda foderstat ändå? Vad hade ni rekommenderat om inte analys var ett alternativ?"

Mitt svar var att det kan man, med de argument jag hade.

Jag har skrivit att analys är ett bra hjälpmedel MEN att jag ifrågasätter de som säger att man inte kan göra en någorlunda foderstat om man inte analyserar höet.

Att ge sig in i detaljdiskussioner ger inget, det finns argument för både och i teorin men i praktiken så fungerar det uppenbarligen med båda sätten.

En sak bara - en individ förändras ju år från år, den blir äldre, den kanske tränas annorlunda och andra faktorer som kan påverka - då får man iaf justera foderstaten.

Och för er information och innan ni hugger igen - jag har analyserat mitt hö flera år, fått samma resultat och tar från samma ängar fortfarande så jag är inte MOTSTÅNDARE till att analysera, men jag anser inte att man MÅSTE göra det.

/Camilla

Bara en fråga till:

Ni som har analyserat hö och sätter foderstat över det - har ni er häst själv i hage eller går den med andra hästar? Fodras det något hö ute i hagen? Har ni då koll på mängd och analys av de andra hästarnas hö?

Våra hästar får 2-3 av sina 4 högivor (för min häst innebär det 5 kg hö om dagen av totalt 8 kg) ute i hagen och de går minst två och två. OM det vore så att hö kan variera så mycket i värden så skulle det faktum att min häst äter av de andras hö kraftigt påverka min foderstat. Eller hur?

/Camilla

Camilla_H skrev:
Jag har skrivit att analys är ett bra hjälpmedel MEN att jag ifrågasätter de som säger att man inte kan göra en någorlunda foderstat om man inte analyserar höet.
Tja, allt beror ju på hur man i så fall defninerar "någorlunda". Om jag inte haft analys förra året så hade säkerligen hästen levt och funkat, men troligen tappat en hel del i muskler, vilket jag hade märkt så småningom (efter x antal månader med för lite protein). Då hade jag fodrat upp med något proteinrikt antagligen. En del kanske anser det vara "någorlunda" och det kanske det är, men personligen skulle jag tycka det var skit att känna att jag inte kunde ha fått veta tidigare att hästen saknade något i fodret. Och enda sättet jag kunnat ha en endaste aning tidigare vore ju genom analys.

Camilla_H skrev:
En sak bara - en individ förändras ju år från år, den blir äldre, den kanske tränas annorlunda och andra faktorer som kan påverka - då får man iaf justera foderstaten.
Öööö.... jaa, och det har med analyser att göra på vilket sätt? :confused:

Camilla_H skrev:
Och för er information och innan ni hugger igen - jag har analyserat mitt hö flera år, fått samma resultat och tar från samma ängar fortfarande så jag är inte MOTSTÅNDARE till att analysera, men jag anser inte att man MÅSTE göra det.

/Camilla
Så hade vi i ett stall där jag stod förut. Villkoren, sättet att odla, när man tog höet var likartat varje år och analysen visade därför ingen jättestor variation från år till år. Vilket ju var enkelt och bra. Men där jag står idag har variationen varit 20 gr SRP/kg mat och det gör en viss skillnad i vad/om vi behöver ge tillskott till hästarna i annan form än hö.

Camilla_H skrev:
Bara en fråga till:

Ni som har analyserat hö och sätter foderstat över det - har ni er häst själv i hage eller går den med andra hästar? Fodras det något hö ute i hagen? Har ni då koll på mängd och analys av de andra hästarnas hö?
när man ger hö i hagen (som vi gör. Våra går på lösdrift) så ger man väl normalt samma hö till alla djur? :crazy: :confused: I såna lägen (där var o en köper eget hö) så måste man ju fodra hästarna enskilt om man vill vara säker på att just min häst får mitt hö. Det går ju inte att portionera "mitt egna inköpta hö" enbart till min häst..

I vår lösdrift ingår höet i stallhyran. Vi har islandhästar i ungefär samma storlek och ålder så deras behov är tillräckligt likvärdigt för att kunna ge ungefär samma mängd hö till alla. Ungstoet får dock tillskott med krafft protein och extra högiva några gånger per vecka. Ett sto som rids mer får också kompensation på samma sätt.

Camilla_H skrev:
Våra hästar får 2-3 av sina 4 högivor (för min häst innebär det 5 kg hö om dagen av totalt 8 kg) ute i hagen och de går minst två och två. OM det vore så att hö kan variera så mycket i värden så skulle det faktum att min häst äter av de andras hö kraftigt påverka min foderstat. Eller hur?

/Camilla
Om jag tolkar dig rätt så; ja, de andra hästarnas höpartier påverkar naturligtvis mängden protein o energi (mm) som din häst fått i sig om den äter av dessa andra partier. Hur skulle de inte kunna göra det??:crazy: Sen kanske deras hö har ungefär liknande näringsvärden som ditt, men det vet man ju inte om man inte har analys såklart.

Jesper som nämns i texten är veterinär som har foder som speciellt intresse. Han anser tydligen att en proteinbrist syns snabbt och det är knappast 3-4 månader...

Det beror ju på hur stor proteinbristen är. Syns det SNABBT så är bristen mkt stor, och hur mycket har inte hästen redan tappat av den säsongen då?

Som du uttrycker dig så är analysen något som gör att man slutar tänka.

1. Detta med att vad en häst behöver kan ändras beroende på olika faktorer var bara en kommentar till att ni båda (Madick och Björk) påstår att när man väl vet vad hästen behöver så behöver man inte längre justera behovet utan kan bara välja hö och kraftfoder utifrån hur det såg ut året innan.

2. Håller med om att det är jättebra att tidigt kunna se om mängden protein är för liten eller förstor men återigen handlade det om att kunna ställa en någorlunda foderstat utifrån oanalyserat hö.

3. I många stall som jag känner till, ja, faktiskt alla privatstallen häromkring förutom möjligen ridskolan så har var och en av hästägarna eget hö. Det innebär att deras hästar äter av minst ett annat hö varje dag i hagen. Vad jag vill säga är att detta är en faktor som minskar tillförlitligheten och nyttan av en analys då man får svårt att räkna på hur mycket hästen får i sig av annat hö.

4. Hur vet du om du köper ett buntat parti hö att de prover du tar är från olika delar av vallen? Eller köper ni enbart hö från leverantör som gjort egen analys? Hur vet ni att den har tagit från olika delar av vallen? Hur vet du att det är en och samma vall?

5. Det är ni som säger att veterinären menar en stor brist, det står ingenstans. Och jag tror nog att om man inte är på sin vrångaste sida att man kan tycka att "snabbt" rimligtvis nog är kortare än 3 månader då 3 månader utgör minst en fjärdedel av ett höår.

6. Återigen handlade det om att kunna ställa en någorlunda foderstat utifrån oanalyserat hö. Och jag ser det göras varje dag, med mycket välmående hästar så för sista gången - det kan man, men en analys är ett bra hjälpmedel, men att man bör vara medveten om brister i tillförlitligheten och vilka andra faktorer som gäller för att man ska ha nytta av det, istället för att överskatta betydelsen. Analysen betyder inte att man slutar att tänka - men att inte analysera betyder inte heller att man aldrig har börjat tänka.

/Camilla

Camilla_H skrev:
1. Detta med att vad en häst behöver kan ändras beroende på olika faktorer var bara en kommentar till att ni båda (Madick och Björk) påstår att när man väl vet vad hästen behöver så behöver man inte längre justera behovet utan kan bara välja hö och kraftfoder utifrån hur det såg ut året innan. annan mat om något förändras i dess tillvaro. Tex dräktighet,
Jag tyckte nog att det var så självklart att en häst såklart kan förändrade behov i och med ålderdom och svårighet att smälta mat, ålder (unga hästar behöver mer protein) mm. Min kuse; 5-årigt islandssto som rids ganska lugnt kommer troligen ha ungefär samma behov under de närmsta 10 åren såvitt hon inte blir extremt tävlingstränad eller om hon betäcks.

Camilla_H skrev:
3. I många stall som jag känner till, ja, faktiskt alla privatstallen häromkring förutom möjligen ridskolan så har var och en av hästägarna eget hö. Det innebär att deras hästar äter av minst ett annat hö varje dag i hagen. Vad jag vill säga är att detta är en faktor som minskar tillförlitligheten och nyttan av en analys då man får svårt att räkna på hur mycket hästen får i sig av annat hö.
Besvärligt. Jag har inte stått i ett enda sånt stall. Det minskar självklart tillförlitligheten. Om man inte går ihop med andra ägare i stallet och köper hö gemensamt eller båda analyserar och räknar ut en bra "mix" så blir det ju svårt. Men inte svårare än med oanalyserat - ungefär samma villkor.

Camilla_H skrev:
4. Hur vet du om du köper ett buntat parti hö att de prover du tar är från olika delar av vallen? Eller köper ni enbart hö från leverantör som gjort egen analys? Hur vet ni att den har tagit från olika delar av vallen? Hur vet du att det är en och samma vall?
Där jag står nu har vi full koll eftersom stallägaren tar eget hö. Om jag köper av någon så ser jag antingen till att få en analys av boden jag köper av (var inga problem när vi köpte hösilage till vårt eget ställe för några år sen) eller så frågar jag bonden. Om jag inte får något svar så tar jag prover på olika ställen. Det blir mer av en chansning, men fortfarande mindre chansning av näringsinnehåll än att inte analysera alls.

Camilla_H skrev:
5. Det är ni som säger att veterinären menar en stor brist, det står ingenstans. Och jag tror nog att om man inte är på sin vrångaste sida att man kan tycka att "snabbt" rimligtvis nog är kortare än 3 månader då 3 månader utgör minst en fjärdedel av ett höår.
Ja, det var ett citat som inte var så där särdeles uttömmande kanske vad gäller brister. Han kanske tycker som oss eller som dig, det framgår inte så bra. Nåja, jag tänker inte argumentera. Tro vad du vill. Jag tror på de foderexperter, veterinärer och den litteratur jag läst i ämnet. Det räcker för mig.

Camilla_H skrev:
6. Återigen handlade det om att kunna ställa en någorlunda foderstat utifrån oanalyserat hö. Och jag ser det göras varje dag, med mycket välmående hästar så för sista gången - det kan man, men en analys är ett bra hjälpmedel, men att man bör vara medveten om brister i tillförlitligheten och vilka andra faktorer som gäller för att man ska ha nytta av det, istället för att överskatta betydelsen. Analysen betyder inte att man slutar att tänka - men att inte analysera betyder inte heller att man aldrig har börjat tänka.
Återigen: det beror på vad vi definierar som "någorlunda". En del har tur (som jag sagt redan) och lyckas bra pga att de har en bra höleverantör (som vet när höet ska tas för att få så bra värden som möjligt tex) eller för att de bara har tur.

Jag har också sett måååååååååånga hästar som ser prima ut trots att de inte äter analyserat foder. Men, jag vill inte chansa själv. Jag tycker det är både säkrare med analys av de skäl jag angett och jag tycker det spar pengar åt mig.

Det jag har svårt att förstå är inte att du (mfl) väljer att inte analysera. Det jag har svårt att förstå är varför man försöker argumentera som om det vore en LIKA säker metod att beräkna foderstat som med analysvärden på grovfodret. Det är det inte och kan aldrig bli. Ni som inte analyserar chansar MER. Ni får gärna göra det och i regel funkar det "någorlunda" eller till och med bra. Men, det ÄR inte och kan aldrig bli lika säkert att gissa sig till näringsvärdena i höet som att ta ett prov och få dem konstaterade i lab.

Björk skrev:
Det jag har svårt att förstå är varför man försöker argumentera som om det vore en LIKA säker metod att beräkna foderstat som med analysvärden på grovfodret. Det är det inte och kan aldrig bli. Ni som inte analyserar chansar MER. Ni får gärna göra det och i regel funkar det "någorlunda" eller till och med bra. Men, det ÄR inte och kan aldrig bli lika säkert att gissa sig till näringsvärdena i höet som att ta ett prov och få dem konstaterade i lab.

Det jag inte förstår är varför så många människor lägger till egna påståenden till andras inlägg... Aldrig har jag någonsin skrivit att det är en LIKA säker metod att veta värdena eller inte, det är klart att all kunskap är värt mer än okunskap.

MEN, MEN, MEN som akademiker så är jag lite mer kritisk till sanningar från vetenskap och forskning. Och en analys där inte forskaren och lab.assistenten är den som tar proverna kan aldrig vara 100-% säker då den inte ens blir det om det vore så att proffsen tar provet. Därför så kan man inte säga att man säkert vet att höet (eller iaf hela partiet) verkligen innehåller det analysen visar. OCH jag tror säkerligen att många som analyserat fastnar i dessa värden trots att det inte blir bra och försöker först att laborera med tillskott och kraftfoder innan man öht börjar fundera på om analysen visat tokigt.

Dock vore det kanonbra om alla höleverantörer började att förstå försäljningsargumentet att analyserat hö ger mer köpare, men då analyserat hö brukar var hiskeligt dyrt och ffa för mig långt borta, vet de lokala leverantörerna att de får sitt hö sålt ändå...

/Camilla

1. Detta med att vad en häst behöver kan ändras beroende på olika faktorer var bara en kommentar till att ni båda (Madick och Björk) påstår att när man väl vet vad hästen behöver så behöver man inte längre justera behovet utan kan bara välja hö och kraftfoder utifrån hur det såg ut året innan.

Återigen så förutsätter du att man slutar använda känsla och öga... Självklart kan behoven ändras, men OM jag nu plötsligt fick problem att hästen inte höll hullet trots att den får det den tidigare funkat väl på i flera år och inget annat ändrats så kan det ju vara läge att kolla upp vad som är fel och inte bara öka maten.

Bl.a. var en väns häst precis inlagd på djursjukhus pga magsår. De tidiga symptomen var just att den tappade hull trots bra foder som den tidigare fungerat på.

Camilla_H skrev:
MEN, MEN, MEN som akademiker så är jag lite mer kritisk till sanningar från vetenskap och forskning.
jag är också akademiker... :crazy:

Camilla_H skrev:
Och en analys där inte forskaren och lab.assistenten är den som tar proverna kan aldrig vara 100-% säker då den inte ens blir det om det vore så att proffsen tar provet. Därför så kan man inte säga att man säkert vet att höet (eller iaf hela partiet) verkligen innehåller det analysen visar.
Nej, men det är fortfarande säkrare än en gissning.

Camilla_H skrev:
Dock vore det kanonbra om alla höleverantörer började att förstå försäljningsargumentet att analyserat hö ger mer köpare, men då analyserat hö brukar var hiskeligt dyrt och ffa för mig långt borta, vet de lokala leverantörerna att de får sitt hö sålt ändå...
Jaså? Jag tycker ju att en hel del leverantörer äntligen börjar fatta att man gärna vill ha analys. Å andra sidan brukar jag kunna få det att funka hjälpligt med de flesta höpartier oavsett näringsinnehåll (så länge de har bra hygienisk kvalitet) eftersom jag inte har digivande sto eller unghäst (numera) så jag kan i regel "chansa" och göra analysen själv. Det lönar sig för mig.

*knapplån*

Hur länge kan ni egentligen diskutera detta??? :smirk:

Och varför bryr jag mig? :p

Ingen aning... :eek: så...Skjut mig!!! :D

Jo förresten, jag undrar...

...kommer ni fram till nåt? :angel: :cool:

:rofl:
Vi kan nog enas om att vi inte är helt eniga om analysens viktighet. Tror jag...:D

*lånar knapp*

Det man kan fundera på är hur ni som ansera att man absolut måste analysera sitt hö gör på sommaren då hästarna går på bete? Analyserar ni gräset?

Eller går inte era hästar på bete?

/Camilla

Camilla_H skrev:
*lånar knapp*

Det man kan fundera på är hur ni som ansera att man absolut måste analysera sitt hö gör på sommaren då hästarna går på bete? Analyserar ni gräset?

/Camilla
Får jag fråga DIG en sak: vad är det du är ute efter att bevisa? Det är menat som en ärlig och nyfiken fråga. Vad är det liksom du vill "komma åt"?

Nej, jag analyserar inte gräs :smirk:, men eftersom du är påläst inom ämnet vet du säkerligen att proteininnehåll i gräs i regel inte är något problem vad gäller att det skulle saknas. Man behöver knappast oroa sig för proteinbrist. Min häst gick i somras på blandat bete och lite hö. Det är en islänning som är extremt lättfödd så därför får hon inte bete dygnet runt (då skulle hon vara i storleken elefant).

Det största och främsta skälen till att jag analyserar (tror jag skrivit det förr) är:
1. Proteinhalten är så varierande. Om den inte varierade mer än energi så skulle jag inte analysera, men nu kan den vara så extremt olika att jag hellre tar analys.
2. Mineralinnehåll är också så varierande och kvoten kan vara knasig. Jag vill komplettera med rätt sorts mineral.

Camilla_H skrev:
*lånar knapp*

/Camilla
Efter att ha läst igenom tråden så undrar jag bara vad du är ute efter?! Vad är det du försöker bevisa? Kan du förklara varför man skulle ha behov att analysera gräset? När pållarna är på bete finns det ingen risk att de skulle få för lite protein i alla fall...
//marti
Till Björk :bow: som orkat föra diskussionen!

knapplån

oj, oj oj... jag skriver som jag brukar.

varför inte bara acceptera att en del INTE vill analysera och andra VILL göra det.
man behöver inte bevisa för någon annan det som man tycker, utan det är viktigast att man gör det man tror blir rätt och att hästarna mår bra.

Jag analyserar inte (har aldrig gjort det)
Och har haft fina och välmående hästar.

fick hem en jättemager häst en gång som jag fick fin utan uträknad foderstat.

Men om höet skulle vara analyserat nu skulle jag nog räkna lite foderstat för skojs skull och se om jag har haft "rätt" foderstat efter mitt huvud...:angel:

Knapplån...

En annan sak som jag är nyfiken på...

Ni som inte analyserar eller räknar, hur ofta ändrar ni foderstaten under en säsong??? Då menar jag byter kraftfoder, lägger till resp drar ifrån kraftfoder/grovfoder etc.

mvh Jessica

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 342
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst