Sv: Att fodra med oanalyserat hö.
Camilla_H skrev:
Dessutom litar för många för mycket till analysen. Du analyserar ofta inte hela partiet utan en tuss här och där i mängden av en ICA-kasse. Hur många har koll på att de fått hö från samma äng i partiet och att om det är från fler ängar att alla de är med i analysen?
Det finns rätt bra instruktioner på hur man ska ta ett bra prov. Självklart blir aldrig en analys totalt exakt för varenda kilo man ger. Det är ju ett
prov man tar, man analyserar ju aldrig ett helt parti. Vi hade i år hö från tre olika ängar/marker och därför tog jag ett "samlingsprov". Alternativet hade varit att ta tre olika prov, men vi gjorde såhär istället. Därför får vi försöka blanda så mycket det går. Självklart blir det då inte
exakt men i varje fall
mer exakt än en ren gissning på innehållet.
Camilla_H skrev:
Dessutom minskar ju höets värden under vinteråret så då bör man skicka in en analys varanann månad eller så och har man dessutom olika partier så bör man skicka en för varje ....
Vilken källa har du till det? I litteratur jag läst och de experter jag talat med säger
samtliga att höets näringsvärden avseende protein och energi absolut
INTE minskar under året (inte ens till nästa år). Däremot minskar mängden vitaminer. Ett fjolårshö har de värden det hade vid analysen, dock kan man behöva komplettera med mer vitaminer och eventuellt göra en hygienanalys för att konstatera att höet håller bra kvalitet så att det inte innehåller mögelsporer.
Camilla_H skrev:
Många litar dock alldeles för mycket till angivna värden på foder och foderstatsprogram och alldeles för lite till ögat...
Tja, jag vet inte.
Okunniga människor finns ju både bland dem som kör med analyserad mat och de som inte kör med det. Jag upplever dock att ingen
jag känner som gör analys är särskilt tappad bakom flötet utan faktiskt har rätt bra koll och fodrar upp om en häst magrar ur på den beräknade foderstaten. Det kanske är viktigt att tänka på att den är just
beräknad, inte en absolut sanning.
Camilla_H skrev:
När jag köpte min häst för 7 år sedan så gjorde jag också så - jag skickade höet på analys, gjorde foderstater efter konstens alla regler och hästen bara magrade. Så pratade jag med en agronom och han sa att eftersom det är en arab så kunde jag ge mycket mer än vad foderstaten sa. Då jag gjort foderstaten utifrån fullblod så kan man ju undra hur väl de stämmer?
Men hallå?! Du gjorde själv missen att lägga för stor tillit till den beräknade foderstaten och därför så gör ALLA som analyserar det? (eller de flesta?).... nåja, du tog ju kontakt med någon som konstaterade att din häst behövde mer. Själv har jag räknat foderstat för islandshästar (åt mig själv och andra, kanske åt totalt ett 30-tal hästar), åt shettis (2 individer) och åt varmblod (en individ, en säsong på förfrågan av ägaren) under dryga 10 år och ingen av hästarna har fallit ur eller blivit feta. Vi kollar hullet någon gång i veckan och självklart börjar jag ge mer hö om någon/några hästar faller ur!