Att fodra med oanalyserat hö.

Sv: Att fodra med oanalyserat hö.

Allt är inte svart eller vitt;) Jag har ju skrivit en tråd om mina foderbekymmer så jag har en ännu sämre koll på vad min häst får...

alazzi skrev:
Men de är om skörden slår fel och det bara regnar...De åren får vi bukiga hästar med proteinbrist, som inte fäller av på våren förrens sommarbetet kommer igång.

?

har jag fattat rätt om jag tror att du menar att hästar som har proteinbrist "tappar" vinterpälsen sent ? isåfall behöver jag inte oroa mig för att min häst har protein brist ( det har jag inte gjort heller ), hon brukar börja "tappa" vinterpälsen i december eller januari. ( det trilla faktiskt några få strån häromdan )

om någon vill veta så har så har jag inte analyserat hö. ( men jag tycker det verkar vara ett bra hjäpmedel )

*knapp*
Jag kan bara inte förstå hur man ska kunna räkna ut vad en häst behöver... alla är ju så olika.

Madick skrev:
Men du frågar väl då inte ofta ANDRA vad du ska ge din häst? Om man nu är osäker så är det väl läge att börja med t.ex en analys. Dessutom handlar det väl inte om att "klara sig". Lite mer önskar väl vi våra hästar.

Om man i ett sådant läge alltid frågar andra så beror det nog mer på en okunskap om utfodring av häst rent generellt. Personen i fråga kanske bör läsa mer i ämnet överhuvudtaget.

Har man en hyffsat god kunskap om utfodring av häst så kan man sätta i hop en passande foderstat även utan analys. I alla fall till hobbyhästar och hästar som tävlar upp till mellannivå.

Med ökad kunskap kommer också säkerheten att våga lite på sitt eget omdöme , öga och känsla...

giffan skrev:
*knapp*
Jag kan bara inte förstå hur man ska kunna räkna ut vad en häst behöver... alla är ju så olika.
jag analyserar inte heller. Inte räknar jag ut foderstat med hjälp av siffror heller. Jag har haft hästar i över 20år, och alla har varit fina i hull och bra musklade!!!

jag har en kompis som har sin häst inackorderad i ett stall där det räknas analyser och foderstater förfullt,
hon blev nyfiken och ville testa det på hennes 2halvblod som väger nästan lika och är lika höga.
Det blev nästan samma foderstat på båda varav den ena föll ur och tappade både hull och sin glans i hårremmen.
den andra blev något fet, men inte så farligt...
Hon gick då tillbaka till sin "outräknade" foderstat på den hästen, då den blev fin igen senare.
så för henne var det helt bortkastade pengar och mer jobb:crazy:

men det verkar som om man blir idiotförklarad så fort man inte analyserar...
tycker att det är upp till var och en att göra som man vill.:cool:

ögon, händer och sunt förnuft;)

Fröken_Skåne skrev:
..Kan börja med att skriva att jag har analyserat så det är klart ;)
Dock har jag en bekant som INTE vill/kan analysera.
Vill inte tjata ang. detta heller men personen i fråga undrar ofta om jag vet hur mkt hästen behöver. :confused: Har ingen aning om vad jag ska svara på det.

Kan man ställa någorlunda foderstat ändå? Vad hade ni rekommenderat om inte analys var ett alternativ?
Jag har haft en vän som ofta ställde den frågan till mig. "jo, jag vet ju att jag borde analysera, men är inte höet rätt bra i år? Kan du hjälpa mig att räkna foderstat?". Jag svarade att jag inte kan räkna när hon inte har analys.:smirk:

Det är precis så jag ser det....
Men då jag har tävlings hästar, fölston och unghästar så tycker jag ibland att jag borde nog men sen så funderar jag lite på det och tycker nog faktiskt att mina hästar ser högst väl mående ut.
Så jag vet faktiskt inte om jag vill riskera att de faller ur el blir för feta. Om de faller ur så tar det ju lång tid att få upp dem igen.

giffan skrev:
*knapp*

Man räknar ju efter vad man lär sig att just den hästen behöver! Om jag lärt mig (genom att använda ögat och känsla - precis som alltid) att min häst behöver 85 MJ i ett visst arbete. Då är det ju svinenkelt resterande år, det krävs en aning huvudräkning (om man nu inte lyckats få ett knepigt hö med tvärskeva kvoter).

Det man räknar är alltså BALANSEN i foderstaten efter att man sett till att hästen får rätt energimängd.

syrran skrev:
Om man i ett sådant läge alltid frågar andra så beror det nog mer på en okunskap om utfodring av häst rent generellt. Personen i fråga kanske bör läsa mer i ämnet överhuvudtaget.

Har man en hyffsat god kunskap om utfodring av häst så kan man sätta i hop en passande foderstat även utan analys. I alla fall till hobbyhästar och hästar som tävlar upp till mellannivå.

Med ökad kunskap kommer också säkerheten att våga lite på sitt eget omdöme , öga och känsla...

Vet du, jag tyckte PRECIS som du och tyckte även jag kunde mycket om foder osv. Ser jag kort från den tiden så är det otroligt skillnad på hästarna från år till år, och jag tyckte (och alla runtikring) att hästarna alltid var lika fina. Snacka om att bli hemmablind!

Jag använder eget omdöme, öga och känsla. Hästarna är individer. MEN... jag vill veta vad höt innehåller. Inte minst för PLÅNBOKEN. Står man med många hästar blir det väldigt dyrt att börja öka på på känn när man inte vet vad det är som saknas. Dessutom kan jag då välja bort foder som inte passar mitt behov, eller rättare sagt, jag köper grovfoder som passar mitt behov numera. Även om det bli rnågra kronor dyrare i frakt eller foderkostnad i grunden så sparar jag in det mångfalt på att kunna slippa ge en massa tillskott.

OCH! Även om man analyserar måste man ju ha eget omdöme, öga och känsla. Det är ju inget man kan strunta i bara för att man fått siffror på vad ens foder innehåller!

Naturligtvis är känslan för hästen väldigt viktig vid utfodring av en häst. För att kunna ställa en balanserad foderstat där hästen varje dag får de näringsämnen de behöver, är det helt nödvändigt att analysera grovfodret. Naturligtvis varierar hästars behov av energi, och det är där känslan kommer in i utfodringen. En mer lättfödd häst får mindre energi, medan den som har svårare att behålla hullet får mer energi. Vid berkningen av foderstaten kommer proteininnehållet att justeras efter den tillförda energin.

Grovfodrets mineralinnehåll är omöjligt att avgöra på annat sätt än genom analys. Mineralinnehållet kommer att påverka hästens hållbarhet på längre sikt och jag kan inte se på hästen om den har fått tillräckligt av de olika ingående mineralerna, eller om balansen mellan dem är riktig.

En analys av grovfodret kostar några hundra, men är väl investerade pengar. Många lägger istället stora summor pengar på att köpa vitaminer och fodertillskott, som i bästa fall är verkningslösa för hästen. Lägg pengarna på grovfodret istället :bump:

Det kvittar hur mkt man analyserar om man inte har "djuröga", dvs att man kan se på djuret hur det mår.
Jag analyserar inte, mest pga av att jag fodrar med ensilage från olika vallar och de är ju inte lika i hur mkt klöver mm som finns. Skulle bli ett fasligt analyserande. Hade nog inte analyserat även om jag haft hö,. Mår djuren bra, är ögonen pigga, pälsen glansig, sätter de muskler, växer unghästarna som de ska mm mm. Då är jag nöjd.

*KL*

Den här tråden var bland det sista jag tittade på innan jag gick och la mig igår, så självklart drömde jag om "hästöga". Dvs, min "mentor" träffade jag igen efter typ 15 år och hennes häst var mager och totalt omusklad och påstod att den vägde 600 kg, medan jag sa emot och sa max 475 kg. ANALYSEN hade minsann sagt att den vägde 600 kg :rofl:

giffan skrev:
*knapp*
Det har slagit mej många gånger med! Att man sas drar alla över en kam bara de är lika stora, gör samma sorts arbete osv. Har räknat foderstat med analyser o ifrågasatte det.

Hm, den paralellen skulle inte jag vilja dra med detta. Där är ju EXTREMfall och handlar inte om lite ändring här o där utan helt fel kost och det är nog få som ger sina hästar.

ann80 skrev:
Det har slagit mej många gånger med! Att man sas drar alla över en kam bara de är lika stora, gör samma sorts arbete osv. Har räknat foderstat med analyser o ifrågasatte det.

Det gör man väl inte!! Man utgår från individen! Tabeller och liknande är ju RIKTVÄRDEN, inget annat. Har man en häst som man haft tidigare så vet man ju redan ungefär vilket enegibehov den behöver, sen räknar man efter det. Får man hem en helt ny häst där förra ägaren inte kan säga vad hästen funkat på (i MJ) så får man väl utgå från nånting och har då tabellerna att luta sig mot till en början medan man justerar foderstaten varefter om den inte stämmer med individen.

De som protesterar mest mot analys och foderstatsräknanade är de som faktiskt inte förstått hur man gör...

Jag protesterar inte alls, jag ifrågasätter. Stor skillnad...jag vet hur man gör o hur det fungerar, dock anser jag fortfarande inte att tabellerna utgår ifrån individen. Och om man ändå justerar o ändrar från vad tabellerna säjer så är de inte till stor hjälp ändå. Med hästvett, öga o erfarenhet kan man själv göra det då..

Madick skrev:
Vet du, jag tyckte PRECIS som du och tyckte även jag kunde mycket om foder osv. Ser jag kort från den tiden så är det otroligt skillnad på hästarna från år till år, och jag tyckte (och alla runtikring) att hästarna alltid var lika fina. Snacka om att bli hemmablind!

Jag använder eget omdöme, öga och känsla. Hästarna är individer. MEN... jag vill veta vad höt innehåller. Inte minst för PLÅNBOKEN. Står man med många hästar blir det väldigt dyrt att börja öka på på känn när man inte vet vad det är som saknas. Dessutom kan jag då välja bort foder som inte passar mitt behov, eller rättare sagt, jag köper grovfoder som passar mitt behov numera. Även om det bli rnågra kronor dyrare i frakt eller foderkostnad i grunden så sparar jag in det mångfalt på att kunna slippa ge en massa tillskott.

OCH! Även om man analyserar måste man ju ha eget omdöme, öga och känsla. Det är ju inget man kan strunta i bara för att man fått siffror på vad ens foder innehåller!

Men det är ju precis dit jag vill komma... Bara för att man har en analys så är det ju inte säkert att man kan sätta ihop en foderstat. En osäker person som inte har kunskaper kommer alltid att fråga andra om det är rätt det man ger. Om då den tillfrågade har lika lite kunskaper så kan det ju bli helgalet även om det finns en analys.
Jag har haft inackorderingar här hos mig där ägarna fodrade "uppåt väggarna galet" trots analys.... bara för att det skulle vara så.... Och de ville inte ta råd heller trots att det skulle bli billigare och hästarna skulle må bättre.... För de hade minsann hört att..... osv.... När man började ställa enkla frågor om utfodring visade det sig att de inte hade en susning om vad hästar borde äta.

Men det säger ju fortfarande inte emot att man bör analysera, även om man har bra öga! Puckon kommer det alltid finnas.

Står man i ett större stall så kan analysen vara ett sätt att själv få lugn. Som i år så har mitt stall med många inackorderingar med många som inte har nån som helst aning om vad hästar bör äta eller hur de ska se ut, utan fodrar som "någon" sagt nångång. Höt är BRA, mycket bra! Och då kan jag skita totalt i vad folk ger, för jag vet att höt räcker till gott och väl och har bra balans i sig.

För såna som inte kan och inte bryr sig spelar det ju ingen som helst roll. Men den dan de inser att något inte stämmer och vill ha hjälp så behövs ju en analys för att utomstående ska kunna hjälpa till.

För mig som KAN både fodra med ögat och på pappret föredrar att ha analys för att slippa lägga ner mer jobb och pengar än nödvändigt. Ingen är ofelbar, och jag slipper helst det året då jag missbedömt något och får problem efter några månader.

ann80 skrev:
Jag protesterar inte alls, jag ifrågasätter. Stor skillnad...jag vet hur man gör o hur det fungerar, dock anser jag fortfarande inte att tabellerna utgår ifrån individen. Och om man ändå justerar o ändrar från vad tabellerna säjer så är de inte till stor hjälp ändå. Med hästvett, öga o erfarenhet kan man själv göra det då..

Om det inte fanns några tabeller alls då? Hur lärde man sig vad som är rimligt att börja nånstans? Varför inte ta lärdom av vad andra faktiskt forskat fram?

De stora skillnaderna från tabeller och vad hästen egentligen behöver tror jag mest är att "folk" inte kan avgöra hästens riktiga arbete.

Madick skrev:
Men det säger ju fortfarande inte emot att man bör analysera, även om man har bra öga! Puckon kommer det alltid finnas.

Står man i ett större stall så kan analysen vara ett sätt att själv få lugn. Som i år så har mitt stall med många inackorderingar med många som inte har nån som helst aning om vad hästar bör äta eller hur de ska se ut, utan fodrar som "någon" sagt nångång. Höt är BRA, mycket bra! Och då kan jag skita totalt i vad folk ger, för jag vet att höt räcker till gott och väl och har bra balans i sig.

För såna som inte kan och inte bryr sig spelar det ju ingen som helst roll. Men den dan de inser att något inte stämmer och vill ha hjälp så behövs ju en analys för att utomstående ska kunna hjälpa till.

För mig som KAN både fodra med ögat och på pappret föredrar att ha analys för att slippa lägga ner mer jobb och pengar än nödvändigt. Ingen är ofelbar, och jag slipper helst det året då jag missbedömt något och får problem efter några månader.

Har inte heller sagt att man inte skall analysera. Däremot att med bra kunskaper om hästens utfodring så är en analys inte alltid nödvändig för att få till en bra foderstat.
Precis som du skriver så när man misstänker att något inte är ok så måste en analys till för att man skall hitta rätt.

Det jag efterlyser är att hästägare skall lära sig mer om utfodring i allmänhet. Då slipper man skräckexemplen med tex, minimala grovfodergivor och extrem krafftfoder givor. Dessutom skulle förmodligen en del fodertillverkare halvera sina försäljningssiffror.. Och för att inte tala om alla tillverkare av fodertillskott....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 342
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst