Att fodra med oanalyserat hö.

Sv: Att fodra med oanalyserat hö.

Om du inte åtminstone kan höfta till nägorlunda rimliga siffror på höet blir ju en foderstasuträkning stort sett utan värde.
PL

AnnikaH skrev:
Det är väl inte bra med ett alltför proteinrikt hö heller? Har hört att hästarna kan bli svullna i benen, lösa i magen etc av det. Någon som vet om det stämmer????
För mycket protein är inte heller bra nej. För min islänning är "stuterihö" med väldigt höga proteinvärden lika illa att fodra med som ett med låg proteinhalt. Ett år hade vi väldigt höga proteinvärden, då fick vi använda halm och blanda grovfodergivan med det (eftersom halm i regel inte innehåller några större proteinmängder alls, men fyller behovet av strå och ger energi).

KopparbergsEmme skrev:
JAG BARA UNDRAR: (och jag låter INTE grinig när jag säger detta)

Hur många här inne vet precis hur mycket dom själva ska äta en "vanlig dag".....om ni lever och funkar utan att veta de borde hästen också göra de , eller? men å andra sidan är man ju mer säker om man analyserar. . . . .

men precis som ni säger vore den väl hängig som oss människor? man känner väl igen hästen lite, så att man märker att nått är fel och att den inte kan prestera. . .?

KopparbergsEmme skrev:
men precis som ni säger vore den väl hängig som oss människor? man känner väl igen hästen lite, så att man märker att nått är fel och att den inte kan prestera. . .?

Men då har ju bristen redan uppkommit!?! Varför inte förebygga om man kan???:idea:

Det viktigaste med hela argumentet är ju att hästen inte kan säga ifrån, den måste göra som vi väljer.

Hästar är oxå ett bytesdjur i grunden, de maskerarar ofta om de mår dåligt så länge de kan.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Knapplån...

En annan sak som jag är nyfiken på...

Ni som inte analyserar eller räknar, hur ofta ändrar ni foderstaten under en säsong??? Då menar jag byter kraftfoder, lägger till resp drar ifrån kraftfoder/grovfoder etc.

mvh Jessica

jag såg att du inte fått så många svar så jag tänkte försöka svara :)

jag ger min häst hö, havre betfor mineraler, vilökspulver och morötter och så får hon b-vitamin när hon tappar/ sätter päls.
vitlökspulver gör jag ett uppehåll med varje vinter ( 3 månader ) annars får hon alltid lika mycket. morötterna får hon bara på vintern, hon får ganska mycket, över två kilo tror jag,så då vänjer jag henne dom lite i taget. när hon får morötter får hon mindre havre än annars ( nu när hon får morötter 2dl/dag annars brukar hon få 5-6dl/dag ). betfor och mineraler får hon alltid lika mycket.

högivan varierar jag faktiskt litew från dag till dag beronde på hur kallt det är, det rör sig givetvis om små mängder max 1kg.

på en dag får hon just nu:
ca 7kg hö, lite mindre om det är varmt
2dl havre
1 dl betfor ( torr )
1dl mineraler
mycket moröötter

det är bara och fråga om det är något specielt du vill veta :)

*hugger knapp*

:eek: trodde inte denna tråd hölls igång än ! :D

KopparbergsEmme skrev:
Ja, fast då är risken att det här med tex för lite protein redan pågått ett tag. Hästen kanske känner inom sig att den är "lite trött" långt innan den visar det utåt mot mig som ryttare.

Därför vill jag hellre förlita mig på att förhindra att komma i såna situationer i möjligaste mån.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama