Att fodra med oanalyserat hö.

Sv: Att fodra med oanalyserat hö.

Camilla_H skrev:
Har analyserat detta de två första åren och det gav samma resultat båda åren.

/Camilla
Bara en liten kommentar.
Jag står i samma stall för tredje vintern. De två första åren har stallets egna hösilage haft stuterivärden. I år trots samma vall o gödning o skördetid så ligger kvoten smbrp/MJ på drygt 5.
// Linda

mahlmt skrev:
Bara en liten kommentar.
Jag står i samma stall för tredje vintern. De två första åren har stallets egna hösilage haft stuterivärden. I år trots samma vall o gödning o skördetid så ligger kvoten smbrp/MJ på drygt 5.
// Linda

Japp... det är just det som är det luriga... Man kan inte bara gå på vall och skördetid. Det hänger ju på hur fort våren "kommer igång" oxå... dvs när gräset börjar växa.

mvh Jessica

"en tävlingshäst på högre nivå går sällan på enbart bete (om man vill ha en topprestation)."

I min värld går elithästarna på bete dygnet runt (distansritt) men de får också kraftfoder. Och jag skrev ingenstans om enbart bete - frågan var snarare tvärtom - hur vet du hur mycket kraftfoder du ska ge?

/Camilla

"Jag undrar bara vad det där med "jasså???" menades? Jag har inte skrivit något Jasså följt av x antal frågetecken."

LÄS vad jag har skrivit istället för att bara lusläsa och sen dra slutsatser... Jag skrev att du skrivit "Jaså?" och sen lade jag till mina frågetecken. Det är det som står INOM citattecknen som är ett citat inte det utanför...

/Camilla

"Jag tycker heller inte att vi är så nära varann och att det bara skiljer i "detaljer" som du säger. Jag tycker att det fortfarande tycks vara så att du anser analysen vara i nästan samma gissningsskala som utan analys."

Och om det vore så? Är det din uppgift att omvända mig? Nu är det så att jag tror att höanalysers betydelse oftast ÖVERSKATTAS när det gäller att fodra hästen rätt. Men det betyder inte att jag inte tycker att det är ett bra HJÄLPMEDEL.

Nu slutar jag den här diskussionen.

/Camilla

Camilla_H skrev:
I min värld går elithästarna på bete dygnet runt (distansritt) men de får också kraftfoder. Och jag skrev ingenstans om enbart bete - frågan var snarare tvärtom - hur vet du hur mycket kraftfoder du ska ge?
Om jag skulle låta min eventuella tävlingshäst gå heltid på bete (vilket i och för sig nog är rätt svårt även för en elithäst i islandshästsammanhang, de är ju ofta väldigt lättfödda:crazy: ) så skulle jag självklart göra samma sak som du: chansa vilken mängd som är rätt.

Men om jag vore etablerad i "min sport" så går SM alltid första veckan i juli och avslutar därmed huvudsakligen säsongen. Så jag skulle helt sonika ha min tävlingshäst på huvudsakligen vanlig foderstat med möjligen 1-2 timmars bete före detta och släppa ut den på mer bete och vila ett antal veckor en bit in i juli.

Camilla_H skrev:
"Jag undrar bara vad det där med "jasså???" menades? Jag har inte skrivit något Jasså följt av x antal frågetecken."

LÄS vad jag har skrivit istället för att bara lusläsa och sen dra slutsatser... Jag skrev att du skrivit "Jaså?" och sen lade jag till mina frågetecken. Det är det som står INOM citattecknen som är ett citat inte det utanför...

/Camilla
oops sorry. Men var har jag börjat ett inlägg med Jasså? Jag hittar inte det heller.

Camilla_H skrev:
"Jag tycker heller inte att vi är så nära varann och att det bara skiljer i "detaljer" som du säger. Jag tycker att det fortfarande tycks vara så att du anser analysen vara i nästan samma gissningsskala som utan analys."

Och om det vore så? Är det din uppgift att omvända mig? Nu är det så att jag tror att höanalysers betydelse oftast ÖVERSKATTAS när det gäller att fodra hästen rätt. Men det betyder inte att jag inte tycker att det är ett bra HJÄLPMEDEL.

Nu slutar jag den här diskussionen.

/Camilla
Nej, det är inte min uppgift att omvända dig. Lika lite som det är din att omvända mig. :crazy: Men det är min "uppgift" att försvara varför jag tycker du gör ett felaktigt antagande att antyda att det går lika bra att chansa/gissa/titta som att ha en analys och göra foderstat utifrån den. Jag antar att fler läser härinne och då vill jag faktiskt motsäga uppfattningen om att en analys är såpass överskattad som just hjälpmedel. Jag tycker inte den är det. jag säger bara min mening, precis som du.

Jag blir också förvånad över det faktum att du skulle ändra foderstat till din häst om analysen på två gärden visade olika och att det skulle bli "krångligare" med analyserat foder av den anledningen. Det bevisar bara min poäng med varför en analys kan vara bra. Dvs du (eller någon annan) skulle ändra på foderstaten i samband med bytet av partiet och därmed göra det INNAN hästen tex börjar tappa hull eller muskler.

Nåväl, ha det bra!

*knapplån*

Och ni är igång fortfarande!?! Att ni orkar!:D :bow:
Kommer ni någonvart eller har ni bara insett att folk kan tycke olika? ;)

Skulle ju egentligen sluta detta...

Inlägg nr 114:
"Jaså? Jag tycker ju att en hel del leverantörer äntligen börjar fatta att man gärna vill ha analys. Å andra sidan brukar jag kunna få det att funka hjälpligt med de flesta höpartier oavsett näringsinnehåll (så länge de har bra hygienisk kvalitet) eftersom jag inte har digivande sto eller unghäst (numera) så jag kan i regel "chansa" och göra analysen själv. Det lönar sig för mig."

Uppenbarligen ;) Jag har för länge sen konstaterat att man kan göra på två sätt - antingen analysera eller inte analysera och det beror av situation när det är stor nytta eller liten nytta av att analysera. Jag säger till och med att det är himla, skitbra, skitfint, super att analysera men att man kan göra en någorlunda foderstat iaf, men tydligen går det inte fram trots massor av upprepningar...

Istället tolkas jag som att jag säger att det är LIKA BRA att inte analysera som att analysera vilket jag inte sagt någonstans.. Men ingen ger sig förrän jag erkänner det och omvänder en uppfattning som jag ju inte har... *suck*

Jag blir också förvånad över det faktum att du skulle ändra foderstat till din häst om analysen på två gärden visade olika och att det skulle bli "krångligare" med analyserat foder av den anledningen. Det bevisar bara min poäng med varför en analys kan vara bra. Dvs du (eller någon annan) skulle ändra på foderstaten i samband med bytet av partiet och därmed göra det INNAN hästen tex börjar tappa hull eller muskler.

Jesus - var har jag skrivit allt detta? Jag måste ju göra saker i sömnen... Till och med ska jag enligt citat ha sagt att jag inte analyserar för att det är krångligare?

Nu lägger jag verkligen av - innan jag skriver ännu mer saker jag inte har koll på... :)

Ha det bra du också!

Med en bättre kontrollerad foderstat åt oss själva kanske vi inte skulle vara så griniga... ;) Men, men, hästen först...

/Camilla

Camilla_H skrev:
Skulle ju egentligen sluta detta...

Inlägg nr 114:
"Jaså? Jag tycker ju att en hel del leverantörer äntligen börjar fatta att man gärna vill ha analys. Å andra sidan brukar jag kunna få det att funka hjälpligt med de flesta höpartier oavsett näringsinnehåll (så länge de har bra hygienisk kvalitet) eftersom jag inte har digivande sto eller unghäst (numera) så jag kan i regel "chansa" och göra analysen själv. Det lönar sig för mig."
Okej, där var det!:D Ber om ursäkt om jasåt störde. Det var inte meningen. Jag bara uttryckte förvåning att du tyckte det var så många som inte alls brydde sig. Jag tycker nämligen det har blivit bättre (om än inte så att ALLA säljare gör analys). Det var bara vad jag tyckte. Lägg inte så stor vikt vid det.

Camilla_H skrev:
Jesus - var har jag skrivit allt detta? Jag måste ju göra saker i sömnen... Till och med ska jag enligt citat ha sagt att jag inte analyserar för att det är krångligare?

Nu lägger jag verkligen av - innan jag skriver ännu mer saker jag inte har koll på... :)

Ha det bra du också!

Med en bättre kontrollerad foderstat åt oss själva kanske vi inte skulle vara så griniga... ;) Men, men, hästen först...

/Camilla
Äsch, jag känner mig inte så värstans grinig faktiskt. Mest trött, men nu är jag ledig några dagar så det tar sig nog efter lite sömn.

Jag tolkade dig som att du tyckte det skulle bli svårt med analys eftersom du måste ta två (pga olika höpartier) och då bli tvungen att "ställa om" foderstaten när du bytte parti. Då frågade jag varför du i så fall inte är tvungen att ställa om även om du INTE har analys. För om värdena är olika på de olika ängarna så är de ju olika, även om du inte har analys på det. Men jag kanske misstolkade dig där.. vad vet jag.

Ha de!

JAG BARA UNDRAR: (och jag låter INTE grinig när jag säger detta)

Hur många här inne vet precis hur mycket dom själva ska äta en "vanlig dag".....om ni lever och funkar utan att veta de borde hästen också göra de , eller? men å andra sidan är man ju mer säker om man analyserar. . . . .

Håller inte med om att det går att jämföra människa o häst. Människor kan variera sin kost o de flesta av oss får förhoppningsvis i sig det de behöver under loppet av nån vecka eller månad. Får vi brist på nåt så kan vi känna att "nåt inte stämmer" och känna oss hängiga, eller kanske rent av få ett starkt "sug" efter nåt vi behöver.

Hästen däremot är helt utlämnad till vad vi ger den, o oftast består menyn av exakt samma sak varje dag. Är det brist på nåt ena dan så är det ju brist även nästa dag o nästa igen osv. Behovet fylls aldrig på. Hästen kan inte heller tala om ifall den känner "sug" eller är trött eller hängig. Den får helt enkelt förlita sig på att vi ger den det den behöver.

mvh Jessica

KopparbergsEmme skrev:
JAG BARA UNDRAR: (och jag låter INTE grinig när jag säger detta)

Hur många här inne vet precis hur mycket dom själva ska äta en "vanlig dag".....om ni lever och funkar utan att veta de borde hästen också göra de , eller? men å andra sidan är man ju mer säker om man analyserar. . . . .
Skillnaden är ju rätt stor, hästen är hänvisad till det foder jag ger den. Den har inte samma urval som jag själv. Jag kan ge mig till affären och handla det jag känner behov av. Dessutom känner jag ju i min egen kropp om jag är trött, har förkylning på gång eller hungrig. Jag kan inte känna när hästen har samma känsla.

Jag har rätt bra koll på hur jag borde äta, men äter periodvis slarvigt. Godisgam och matälskare som jag är. Men; där handlar det ju om min egen karaktär och disciplin för mig själv. Just eftersom jag inte kan känna hästens hunger eller "godissug" så är det himla mycket enklare att hålla en striktare "diet" för hästen än för mig själv.

Mitt sto skulle rulla i hagen som en elefant om hon fick äta precis hur mycket hon vill av vad hon vill. :D

Är intresserad av vart jag hittar programmet på internet där man kan räkna foderstat utan att ha analyserat hö!

Det är väl inte bra med ett alltför proteinrikt hö heller? Har hört att hästarna kan bli svullna i benen, lösa i magen etc av det. Någon som vet om det stämmer????

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama