Att fodra med oanalyserat hö.

Sv: Att fodra med oanalyserat hö.

Vilken tur att du ordnade till den tabben! *asg* :rofl:

wrangler skrev:
Faktumet var att många jag ser fodra efter analyser fodrar med mer kraftfoder o mindre grovfoder än vad jag vill göra.

Dom kanske har dåligt proteinvärde på höet?

Av dem som jag träffat som analyserar sitt hö så är alla eniga om att ju mer grovfoder desto bättre.
Men den stora massan, åtminstone att döma av dem man pratar med på olika ställen, har inte kunskap att fodra varken med eller utan analys utan höftar friskt och lägger till det ena och det tredja för säkerhets skull.

Som där jag hade hästen tidigare. Kanonvärden på ensilaget och ändå fodrade folk med kraftfoder, just "för säkerhets skull"...
Så fick dom spralliga hästar också... Och hästarna fick mindre hösilage i boxen, för det ingick ju bara 7 kg...

Senast ändrad:

Nääää ;) Det rullande huvudet var en helt oskyldig Bukeanvändare som jag halshögg! *asg*

Ja! Jag såg humorn i det och tyckte att det var kul! :D

Ja. Stentorr. Och därför begagnar jag mej av smilisar titt som tätt! :bump: :)

Ylva86 skrev:
Tur att hästar förr i tiden inte visste att man inte kan klara sig utan foderanalyser. Förmodligen hade de inte överlevt då. Skämt åsido, visst kan det vara bra att analysera men jag har själv haft hästar i många år nu som klarat sig bra. Verkar hästen bli tunn och hungrig så ser jag till att den får mer foder och blir den för tjock minskar jag. Det har funkat utmärkt men jag har i och för sig alltid sett till att höet ser bra ut. Kraftigt och grönt ( inom vissa gränser). Mina hästar har aldrig magrat och verkar än i dag leva i högönsklig välmåga.

:bow: :bow:

Snus är inte torrt.....Snarare fuktigt. Sten är skittorrt! :idea:
Har jag rätt eller har jag rätt? ;)

Kör du med gammalt snus??? :D
Ja man tager vad man haver ;)

Ser mej som besegrad! :bow:
Snustorr! ;) *ger mej*

Nä! Min kuse föredrar ensilage! :eek:

Nej. Helst vill dom röka pipa.
Men jag försöker vänja dom av med det.
Vad tar man till då? Silage och Hö! :idea:
Stackars pållarna!:crazy:

Men om du läser ditt svar till mig med lite kritiska ögon så ser iaf jag att det ju då inte spelar så stor roll om du analyserar ditt hö eller inte - du säger själv att man måste kanske kolla hygien och vitaminer flera gånger och att man måste ge mer eller mindre beroende på om hästen faller ur eller inte. Och det gör ju jag också även de år jag inte analyserar höet... Så vad är skillnaden? Har man lite sunt förnuft och hästkunnande så är ens gissning lika god som den beräknade foderstatens...

Jag läste en artikel i någon hästtidning för ett antal år sedan där Maria Gretzer sa att hon var bekymrad över hur många av ryttarna på de träningar hon höll inte kunde hålla sina hästar i ett lämpligt hull, antingen var de för magra eller för feta. Ryttare på den nivån har antagligen analyserat hö (en gissning iaf utifrån att de flesta verkar tycka att man är helt borta om man inte har det..) och ändå klarade de inte detta?

Så vad jag försöker säga är vad ursprungsfrågan handlade om - visst kan en höanalys vara till hjälp men man MÅSTE INTE analysera sitt hö för att kunna hålla en häst glad och frisk, det finns faktiskt ingenting som säger att de som har analyserat sitt hö har hästar som presterar bättre och mår bättre än de som inte analyserar.

/Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 342
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst