Att få andra barnet ...

Sv: Att få andra barnet ...

Men äntligen lite positiva ;-)
Vad skönt, jag låt vaken i natt och grunnade på det här faktiskt. :o

Alla har ju unika erfarenheter, det är väl som
Med förlossningar och det är så mycket som
Påverkar...

Jag fick tvillingar när min äldsta var 3 år. Nu är de snart 9 månader. Jag tror att det viktigaste har varit är de sover hela nätter, och att de gjorde det ganska tidigt. Jag hade jättesvårt att vänja mig vid tanken på att få tre barn, jag ville egentligen bara ha två. Men, nu är det faktiskt jättekul! Jag har dock haft jättetur eftersom alla mina barn är så lugna, och väldigt trevliga att ta med överallt. Så stor omställning tycker jag inte att det var faktiskt, det var en större omställning att få barn öht.

Jag tycker ocksa det ar positivt att ha fler an en! De ar underbara sma manniskor bada tva! Jag tycker inte alls du ska grunna pa det har, det ar bara att tuta och kora! Man loser allt!

För oss var det inte heller så stor skillnad, det jobbiga var graviditeten när jag var i princip helt utslagen i 6 månader men det gick ju över ;) När den lille kom fick han helt enkelt bara hänga med på det vi gjorde och i de rutiner vi redan hade. Min stora tjej var då 8 år och hade börjat träna och tävla så smått med sin ponny så det blev en hel del stallhäng redan från början och jag och en annan mamma satt i sadelkammaren och ammade medan storasyskonen borstade sina ponnyer :)

Värre var det att få tredje och fjärde barnet, nu är det bara 10 minuter mellan dem och att gå från två till fyra barn var rätt stor skillnad. Mycket som behövdes ändras på med bil och hus, samtidigt var det inte hälften så jobbigt som jag trodde att det skulle bli. Nu är tvillingarna ett och ett halvt och nu börjar det kännas lättare med det beror kanske på att man börjar bli van vid att det aldrig är en lugn stund :crazy:

En stor fördel är att alla mina barn har sovit relativt bra på nätterna och sen är det på gott och ont långt mellan dem, ibland vet jag inte riktigt hur vi tänkte egentligen men nu har vi en tonåring, en sexåring och två små som börjar närma sig trotsåldern :eek:

Jag tycker ocksa det ar positivt att ha fler an en! De ar underbara sma manniskor bada tva! Jag tycker inte alls du ska grunna pa det har, det ar bara att tuta och kora! Man loser allt!

Jag tycker inte alls man kan uttrycka sig så lättvindigt när det gäller att skaffa barn. Det finns många saker man inte kan lösa, och det kommer att gå ut över barnen, och de har ju knappast bett om att bli födda. Jag tycker faktiskt det är idiotiskt att inte noga fundera över om man orkar, vill och bör skaffa barn överhuvudtaget och i synnerhet flera barn.

Oj hjalp, vaknat pa fel sida idag? Jag forsokte bara vaga upp allt gnall har i traden :) Det verkar ju som att TS vantar barn nummer 2 i alla fall, sa de har val tankt igenom noga innan antar jag.

Men är inte fyraåringen på dagis någonting då? Förlåt, nu kapar jag egen tråd. ;)

Jag har en vän som fick exakt det där probelmet med andra barnet: sover inte heller på nätterna ...

Jo, men de små timmarna går åt ändå. Lilltjejen sover dessutom inte särskilt långa stunder på dagarna. Sonen sov hela nätter från han var 3 veckor..

Givetvis är det fantastiskt att ha två barn, de är ju det finaste som finns. MEN det hade varit ännu mer fantastiskt om man hade fått sova mer än 2-4 timmar per natt.. :crazy: Men det är ju för en kort period, hon blir ju större. Jag är i alla fall oerhört tacksam över att jag har två friska barn och hon är fantastiskt glad och lätt att ha att göra med dagtid.

Jag har två tjejer. Den äldsta fyller snart 5 år och den yngsta är nästan 2,5 år.

När lillan kom ”växte” den stora tjejen och ville hjälpa till med alla bäbis-bestyr. När jag bytte blöjan på bäbisen så bytte hon blöja på en dock, när jag ammade lillan så ammade hon en dock o.s.v. :love:
Än idag tycker den stora om att vara hjälpsam. Att kallas mammas eller pappas lilla hjälpreda är bland det bästa hon vet. Systrarna leker väldigt fint tillsammans och bråkar väldigt sällan.

Vi försöker ta oss tid att dela upp oss lite då och då för att barnen ska få lite egen tid (egen kvalitets tid) med mamma eller pappa. T.ex. åker jag med den ena till djurparken medan pappa tar den andre till badhuset. Jag märker att båda mår väldigt gott av att få all uppmärksamhet ibland och även jag och pappan njuter att få umgås med bara det ena barnet ibland.

Jag tycker det är underbart med två barn! Övergången från ett till två var himmelsk (kanske jag bara har glömt hur trött jag var första tiden...)

Mvh Sara

Oj hjalp, vaknat pa fel sida idag? Jag forsokte bara vaga upp allt gnall har i traden :) Det verkar ju som att TS vantar barn nummer 2 i alla fall, sa de har val tankt igenom noga innan antar jag.

:D jodå .... Det är väl genomtänkt och myyyyycket diskuterat! Men jag -som har anlag för grubblerier - hamnade i grubbel häromdagen. Maken däremot håller huvudet kallt och himlar med ögonen åt mina spöken. ;)

Det är klart det är jobbigt att inte få sova. Jösses jag ammade 3-5 ggr/natt med dottern men det varade inte hela livet och det funkade även om jag glömde matkassen i butiken, balade taklänges och ibland somnade mitt i ett telefonsamtal ...

Jag hade blivit varnad av släkt och andra att ha ett barn är ingenting, men när nummer två kommer så blir det mer än dubbelt så mycket jobb. Så har inte jag upplevt det alls. MEN min första var 6 år när nästa kom, så hon är mer eller mindre självgående. Får OTROLIGT mycket hjälp och stöd av henne, samtidigt som hon kräver mycket tid i fråga om aktiviteter på fritiden och kompisar. När 2:an var nyfödd och fram till 1 år, var det slitigt med sömnen på honom, men det rättar till sig med tiden. Jag lever också ensam, men den stora är hos pappa 50%. Lilleman har jag nästan alltid själv. Det värsta är att få tiden att räcka till för mina hästar och hund.... Svårt att syssla med hästarna utan barnvakt - det har varit det stressigaste.

Detta kommer gå kanon, stort lycka till...

Men jag förstår inte varför du behöver väga upp allt gnäll här i tråden? Många kanske tycker det är urjobbigt att ha flera barn och ångrar sig? Får man inte då varna andra kanske, då de inte begår samma misstag? Jag tror att TS har tänkt igenom detta eftersom hon tom skapar en tråd om det, men däremot många andra som läser kanske inte har det. Därför skrev jag som jag skrev. För ja, jag tycker inte man bara ytligt kan säga att kör på, allt löser sig, det ordnar sig om man planerar att sätta ett liv till världen som inte har en chans att värja sig och som blir helt utsatt samt är helt maktlöst. Då krävs det att man som ansvarig mogen vuxen tar sig en rejäl funderare på om det här med barn verkligen är nåt för mig. Du kanske har en fantastisk livssituation, vad vet jag, men jag har mött så många inom ffa mitt yrke som inte har det och som verkligen inte skulle ha skaffat barn.

Varför kallar du andras erfarenheter för gnäll? Verkligen väldigt överlägsen kommentar, som om dina erfarenheter är mer sanna än nån annans. :confused:

Men, i det stora hela har det varit otroligt mkt enklare än vad jag trodde att ha två små barn! Nu är de 3,5 och 2, och leker mkt tillsammans (och bråkar). Jag och min man har väl typ noll tid med fokus på oss själva under dagarna, men efter kl 19:30 kan vi göra vad vi vill, och vi kan oxå ge varandra egen tid under dagtid om vi är hemma båda två samtidigt. Jag lyckas ju trots allt ha både häst, tid att springa, jobba 60% och vara massor med barnen :) vi har båda barnen hemma.

Jag tror att det beror mycket på hur man är som person, hur man upplever det att ha barn öht. Klart att det blir en omställning, och har man stort behov av god sömn och egen tid, så är det klart att omställningen blir större. Själv älskar jag livet som småbarnsmamma och har inte så stort behov av tid för mig själv. Jag skulle lätt skaffa ett syskon till, helst förrgår, om bara min man ville ;)

Jag känner inte igen mig alls i att det har så mycket med att göra hur "lat" jag är som förälder. Det beror väl på hur livliga barn man har??

Jag hade heller inte klagat på något om våra barn var som de var om de lade sig 19.30. Här är det full bullerulle från 07.00 till 22.30, 7 dagar i veckan, 52 veckor per år och nu är vi dessutom uppe i 4.5 år med den fantastiska egentiden som är sova eller vara vaken och dötrött dagen efter. Egentid = hinna städa och plocka undan efter dagen alltså. Allt sånt som inte går att göra när barnen är vakna.

Håller verkligen med! Sjukt nedlåtande och tråkigt.

Oj, halv elva! Förstår att ni är trötta! Det måste väl vara ganska ovanligt? Vår ettåring sover 20.30-06 och i jämförelse med kompisar och bekantas barn somnar han sent och vaknar tidigt.

För övrigt tror jag inte heller att det oftast är en fråga om inställning utan mer om barnets personlighet. Jag kan bara hoppas att nästa unge blir lika lätt att ha att göra med som den vi har!

Då misstänker jag att er ettåring sover en stund på dagen också? Det är ju rätt härligt så länge de gör det.

Jag tycker det var jätteenkelt i början, körde på samma rutiner med storebror och syrran fick bara lov att hänga med, hon gjorde ju inte mkt annat än att ligga vid bröstet.

Sen vet jag inte, min man skadad sig och var hemma ett år så vi var ju hemma båda sen när hon vart 4 månader. Så vila på dagen har jag ju alltid kunnat om jag behövt, men sonen sov länge på dagen också. + 15h hos dagmamma.

Nu är dom snart 5 och 2½ år och det är en hel del brutala bråk som att putta ur den ena ur sängen, nypas osv mn oftas är de väldigt sams.

Oj, halv elva! Förstår att ni är trötta! Det måste väl vara ganska ovanligt? Vår ettåring sover 20.30-06 och i jämförelse med kompisar och bekantas barn somnar han sent och vaknar tidigt.

Nä, det är inte så ovanligt. Vårt barn har sovit ungefär 9 timmar per natt sen han var ett, och jag har flera vänner vars barn har ungefär samma tider. I nuläget innebär det att han sover ungefär 22-07 för oss, det funkar, men nån ledig tid att tala om för oss föräldrar blir det förståss inte.

Möjligen beror det kanske på vad man har för regler kring sömnen, härhemma har vi alltid haft som grundprincip att man får bestämma själv när man vill sova, vi har aldrig någonsin tvingat barnet att sova en viss tid. Utan när man är trött så får man själv välja att gå och lägga sig, man måste aldrig ligga i sängen om man inte vill. Däremot hjälper vi vuxna förståss gärna till att natta om barnet vill, men vill ha hellre stiga upp och leka, så får han alltid göra det.

Jag tror att det kan göra att barnet sover lite mindre, än om man tvingar dem i säng klockan 20 eller liknande.

Ja det gör han. Det är jätteskönt.

Nja. Jag har "tvingat" mina barn att ga och lagga sig samtidigt (tvillingar, maste synkas annars blir det kaos) och jag har aktivt infort laggtider mellan 19-20 for de vaknar samma tid varje morgon oavsett nar de lagger sig, och nasta dag blir outhardlig om de inte far tillrackligt med somn (vi har testat manga ganger). De har for ovrigt valdigt sallan sovit mer an 10-11h/natt.

Min erfarenhet ar att folk garna framhaver hur otroligt bra deras barn sover, det ligger nastan prestige i det :crazy:, men sen nar man skrapar pa ytan lite sa ar det inte alls sa. Jag har t.ex. en kompis med barn i samma alder som mina som sager till alla nya bekantskaper att hennes dotter sovit hela natter sedan hon var 6v. Men jag som kant henne sedan hon var gravid vet hur sliten hon var hela forsta aret, och kommer ihag nar hon var jublande glad over forsta hela 12h natten - da var dottern 18 manader....

Till TS, det AR mer jobb med tva barn det kan man ju inte sticka under stol med. Mer komplicerat logistiskt ocksa. Men mycket beror ju pa omstandigheterna; har man familj i narheten som kan avlasta, hur mycket egentid ar man i behov av, vilken personlighet ar barnen, hur stor ar alderskillnaden osv osv.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 845
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 544
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 087
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar