Taraxacum
Trådstartare
Det där var något jag tar till mig av. Tydlig är inte samma sak som elak.Jag tror att du kan behöva vara rakare med honom. Ta för givet att han inte märker det själv. Säg det till honom. Säg att du behöver en stund för dig själv. Specificera hur lång tid. Be honom att ta hela ansvaret för barnen under tiden. Om du är kvar i hemmet under tiden berätta var du vill vara och säg att du behöver få vara ifred under den tid du specificerat. Det är inte att ställa krav. Det är att kommunicera på ett sätt som han förstår. Bara för att du kan läsa av andra människor snabbt och lätt och anpassa dig efter deras behov betyder inte att andra kan det. Och de som inte kan det får man kommunicera med på ett sätt som de förstår. De flesta vill ju faktiskt vara snälla och hjälpa andra att må bra. Då måste man ge dem chansen att förstå vad man behöver när man behöver det. Och hur. Var tydlig. Tydlig är inte samma som elak!!
Och att faktiskt specificera plats och tid för min ensamhet. På så vis så borde det bli lättare för maken att förstå ramarna.
Jag har tidigare gått i tankar att det ska väl ändå inte behövas att jag är så tydlig, men jo. Nu är ju läget så att det kanske är det som behövs för att han ska förstå och för att jag ska få det jag behöver.
Tack!