Astmakontroll?

lilstar

Trådstartare
Nu behöver jag råd.

Det är så att jag under lång tid, flera år egentligen, har börjat misstänka att jag har astma eller nåt annat luftvägsproblem. Hostar ofta, har lätt för att få rejäla luftvägsinfektioner (så att det tar en månad att bli helt återställd) och får kraftig hosta och tungt att andas när jag anstränger mig vid kalla temperaturer. Att min bror har astma gör ju att det ligger nära till hands.

Nu har jag äntligen bestämt mig för att jag vill ta tag i saken, men jag vet inte hur. Delvis för att jag har haft otroligt lite sjukvårdskontakt under mitt 24-åriga liv, senast var när jag fortfarande bodde hemma och föräldrarna ordnade allt sånt.
Så hur går man till väga? Ringer man bara närmaste vårdcentral (hur vet man vilken?) och ber om en tid för astmaundersökning? Vad kostar det? Hur snabbt får man tid?

Och eftersom mina problem främst är under den kalla årstiden. Är det klokast att göra det på en gång eller att vänta till i höst när problemen börjar visa sig? Jag tänker att de kanske inte hittar nåt om jag inte har några stora problem på sommaren...
 
Sv: Astmakontroll?

Ring till den VC du är listad hos, om du inte gjort ett aktivt val så brukar det vara den som ligger närmst dig, annars välj en du vill lista dig hos och säg det till dem när du ringer bara. Säg vad du har skrivit här, att du har problem med andningen osv, så kommer de högst troligt boka in en tid då du får komma till din VC och göra ett test på din lungkapacitet (spirometri). Det kostar som ett vanligt besök på VC, 200 kr.

Jag hade gjort det på en gång om jag var du, har själv astma och vet hur jobbigt det är utan mediciner! Skulle de inte hitta något nu är det ju bara att gå tillbaks till hösten när det blir jobbigt igen:)
 
Sv: Astmakontroll?

Gör testerna redan nu! I de flesta fall syns astma på testerna även om du själv inte känner påverkad av ev symtom för tillfället.
Här kostar ett besök hos vårdcentralen dock 100 kr...
 
Sv: Astmakontroll?

Som de andra har sagt så uppsök din vårdcentral så fort som möjligt, efter en googling verkar det inom landstingets vårdcentraler kostar 150 kr att få träffa en läkare i Uppsala landsting :)
Sedan kan det kosta mer om de skickar iväg dig på undersökning :)
 
Sv: Astmakontroll?

Spirometri på VC som de andra säger. Om det inte går att fastställa astma vid spirometri (som är en förenklad undersökning) så kan du få remiss till metacholin-test, där man "framkallar" astman i olika doser.
 
Sv: Astmakontroll?

Nu har jag ringt och fått en läkartid om några veckor. Fast sköterskan lät ytterst tveksam till att ge mig en tid öht så nu känner jag mig hypokondrisk istället...

Tack ändå för hjälpen snälla buke!
 
Sv: Astmakontroll?

Äsch, lika bra att kolla upp det, särskilt om du redan har astma i släkten.

Jag fick veta att jag har astma för några år sedan (var dock i kontakt med sjukvården pga en annan orsak) och jag hade typ inga som helst symtom (och tycker mig fortfarande inte ha det). Sköterskan reagerade bara på att jag berättade att jag ofta hade slem i luftvägarna... Så kan man få en undersökning på de premisserna känns det märkligt att du inte borde utredas.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 369
Senast: Brandgul
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 100
Senast: athena
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 595
Senast: Gry
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 850
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp