Arv, förskott osv. Hjälp önskas!

"Väldigt goda" vet jag inte. Det är inte helt lätt att få igenom en klandertalan mot ett testamente som uppfyller formkraven, men man bör ha det i åtanke vid upprättandet av testamentet.
Klart är att den som protesterar har väldigt goda chanser att häva testamenten förutsatt att personen driver den linjen, iom att föräldern redan innan ev testamentets upprättande är konstaterat dement och därmed inte anses tillräknelig.

Klart är att den som protesterar har väldigt goda chanser att häva testamenten förutsatt att personen driver den linjen, iom att föräldern redan innan ev testamentets upprättande är konstaterat dement och därmed inte tillräknelig.

Men det räcker inte med att personen inte är tillräknelig. Man måste kunna styrka att personen var så påverkad av sin demens att det räknas som en psykisk störning, och att denna psykiska störning påverkade personen just när testamentet upprättades. Bevisbördan ligger helt på den som klandrar testamentet och att bevisa att en person led av en psykisk störning i ett visst ögonblick är inte lätt.

Nej, det är inte helt lätt, men heller inget att rekommendera. Det är väldigt uppslitande med ouppklarade affärer efter någons död, och i de fall man kan lösa det redan innan bouppteckning tycker jag det är att föredra.

Ja, går det att lösa före är det ju förstås att föredra.

Får hoppas att ts får tag på en duktig jurist som kan vägleda dem rätt. :)

Nej, det är inte helt lätt, men heller inget att rekommendera. Det är väldigt uppslitande med ouppklarade affärer efter någons död, och i de fall man kan lösa det redan innan bouppteckning tycker jag det är att föredra.
Det är alltid att föredra. Därför är det en bra ide att så tidigt som möjligt börja nysta i problemet med generationsskifte. Ju större värden det handlar om, ju "blodigare" kan konflikten annars bli.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 133
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka