Arv, förskott osv. Hjälp önskas!

TinyWiny

Trådstartare
En person har fem barn. Hens partner är död sedan länge. Personens hus ska säljas och ett av hens barn är intresserad av att köpa huset. Om barnet då betalar mindre än marknadsvärdet, räknas då mellanskillnaden på köpeskillingen och marknadsvärdet som förskott på arvet? Kan man komma runt det på något sätt? Ett barn anser att hens syskon ska betala marknadsvärdet medans övriga anser att det är okej att barnet som köper betalar mindre om det spelar någon roll.

Det beror väl på vad som blir överenskommet? Om det skiljer mycket på köpesumma och marknadsvärde så kan det ju bli osämja om inte annat.
Detär ju egentligen lite svårt hur man ska göra, för man ärver ju inte förrän en person dött.. Om nu syskonet får himla fördelaktigt köp och detta inte accepteras får ju fastigheten värderas och mellanskillnaden på värdet och köpeskillingen delas på antalet syskon och den som köper fastigheten avstår sin del och resterande syskon får sin del.

Kan ju ta oss själva som exempel på hur man kan lösa saker.

Vi köpte makens farföräldrars gård till taxeringsvärdet av dem, 30kusiner som fick frågan och alla fick samma chans. Villkoret för att få köpa va att det skulle vara taxeringsvärdet och inga sura miner eller tal om förskottsarv för då åkte det ut på marknaden.
Det var bara jag och maken och 1 kusin som va genuint intresserade och vi fick lösa det oss emellan, mellan kusinerna gick det bra men det va respektive föräldrar som började knorra lite vilket lugnade sej när köpet väl gått igenom.

Ja det är ju just det, vad som blir överenskommet. Det syskon som inte tycker att det är okej kan mycket väl ställa till liv den dagen föräldern inte längre finns i livet och det är det ingen vill ska hända.

Ja det är ju just det, vad som blir överenskommet. Det syskon som inte tycker att det är okej kan mycket väl ställa till liv den dagen föräldern inte längre finns i livet och det är det ingen vill ska hända.
Just därför ska allt vara klart innan.. Och man har ju rätt att sälja saker hur man vill innan man trillat av pinn och är vid sina sinnes fulla bruk.

Det beror väl på vad som blir överenskommet? Om det skiljer mycket på köpesumma och marknadsvärde så kan det ju bli osämja om inte annat.
Detär ju egentligen lite svårt hur man ska göra, för man ärver ju inte förrän en person dött.. Om nu syskonet får himla fördelaktigt köp och detta inte accepteras får ju fastigheten värderas och mellanskillnaden på värdet och köpeskillingen delas på antalet syskon och den som köper fastigheten avstår sin del och resterande syskon får sin del.

Kan ju ta oss själva som exempel på hur man kan lösa saker.

Vi köpte makens farföräldrars gård till taxeringsvärdet av dem, 30kusiner som fick frågan och alla fick samma chans. Villkoret för att få köpa va att det skulle vara taxeringsvärdet och inga sura miner eller tal om förskottsarv för då åkte det ut på marknaden.
Det var bara jag och maken och 1 kusin som va genuint intresserade och vi fick lösa det oss emellan, mellan kusinerna gick det bra men det va respektive föräldrar som började knorra lite vilket lugnade sej när köpet väl gått igenom.
Det var så när jag löste ut släcktingarna från gården åxo men det var lite mer än taxvärdet .Och det var kusinernas far som var bekymmret då han trode att fastigheten var värd hur mycket som helst men jag började på att titta på andra hus och tänkte flytta för jag talade om för honom att det här datumet skriver jag på för det nya huset och då får ni sälja fastigheten och jag ska ha 25% av värdet men bodelningsmannen som även var fastighetsmäklare förklarade för honom att det var värdet fastigheten var värd och köpet gick igenom sista dagen .Sedan att ha förskingrade kusinernas arv var en annan sak då dom var minderåriga och det uppdagades att pengarna var borta då dom blev myndiga och han försökte med att jag inte betalat men kusinerna blev snopna då jag visade kvitto på transaktionerna !

En person har fem barn. Hens partner är död sedan länge. Personens hus ska säljas och ett av hens barn är intresserad av att köpa huset. Om barnet då betalar mindre än marknadsvärdet, räknas då mellanskillnaden på köpeskillingen och marknadsvärdet som förskott på arvet? Kan man komma runt det på något sätt? Ett barn anser att hens syskon ska betala marknadsvärdet medans övriga anser att det är okej att barnet som köper betalar mindre om det spelar någon roll.
Förlåt men sånt här gör mig mörkrädd. Att tjafsa om pengar innan folk ens har dött. Det borde väl vara säljaren som styr priset. Det ingår väl inte i arvet redan nu eftersom personen inte är död ännu. Så cyniskt så det förslår

Jag skulle tro att det enda man kan göra för att komma undan framtida tjafs är att sälja för marknadsvärde. Att låta en oberoende mäklare värdera huset och låta alla syskon ta del av och godkänna värderingen.
Och att sedan låta tiden ha sin gång, att det framtida arvet delas ut när den dagen kommer.

Just därför ska allt vara klart innan.. Och man har ju rätt att sälja saker hur man vill innan man trillat av pinn och är vid sina sinnes fulla bruk.

Det är därför huset ska säljas nu men frågan är om det syskonet som inte tycker att det är okej kan ställa till med problem senare?
Föräldern är dement. Har bra dagar ibland men tråkigt nog är de flesta dåliga :( Jag vet inte alls hur det räknas men hen har ingen förmyndare eller så nu.

Förlåt men sånt här gör mig mörkrädd. Att tjafsa om pengar innan folk ens har dött. Det borde väl vara säljaren som styr priset. Det ingår väl inte i arvet redan nu eftersom personen inte är död ännu. Så cyniskt så det förslår

Mig med. Det gör ont i hjärtat att skriva den här tråden och just därför vill jag ta reda på vad som gäller så att jag vet. Säljaren vill som de flesta inte veta av att hen inte klarar sig med bara hemtjänst längre och är för sjuk för att kunna ta sådana beslut.

Det är ju just det om det kan ses som förskott på arv som vi funderar på. Ingen vill att det ska bli dumt varken nu eller senare.

Jag skulle tro att det enda man kan göra för att komma undan framtida tjafs är att sälja för marknadsvärde. Att låta en oberoende mäklare värdera huset och låta alla syskon ta del av och godkänna värderingen.
Och att sedan låta tiden ha sin gång, att det framtida arvet delas ut när den dagen kommer.

Huset är värderat så det är klart. Den presumtiva köparen kan inte ge marknadsvärdet, hen har inte sådana tillgångar. Kan hen inte få köpa för ett pris under marknadsvärdet lär huset säljas på öppna marknaden. Det är det ingen som vill.

Men varför vill man det annat än för att snika åt sig? Är det inte smidigast att bara göra "rätt" och därmed få ett billigare hus/fastighet o därmed få mindre av kakan sedan?

Det finns en bakgrund till varför ett syskon skulle få köpa huset under marknadsvärdet som jag inte vill lämna ut med tanke på identifikationsrisken. Jag vill inte lämna ut någon. Det är inte så att den presumtive köparen vill snika åt sig utan det ligger annat bakom. Ni får lita på mig att orsaken är så god att det helt enkelt vore det bästa för alla parter om hen fick köpa huset under marknadspriset. Jag förstår absolut syskonet som säger nej också, var och en har rätt att sätta sig själv först men när övriga syskon resonerar, låt henom ta det, varför ska hen betala något alls för det? Och en säger totalt nej till allt under marknadspriset så kanske det blir lite mer förståelse till varför frågan om det går att komma runt det ens kommer upp. Det är alltså ett försök att få till en medelväg att sätta ett pris som den presumtive köparen går i land med samtidigt som det skulle göra att det inte blir alltför orättvist mot övriga ihop med de stora fördelar det skulle innebära för övriga och främst för mig är föräldern.

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med att göra "rätt". Det finns inte någon mer "kaka". Det här är det som är. Det handlar inte heller om några miljoner till varje syskon om huset skulle säljas för marknadsvärdet utan om max 100000 till varje barn. I det läget hade iallafall jag sett det som att fördelarna med köpet överväger. Jag är långt ifrån rik men för mig är orsaken till köp under marknadspris en väldigt bra lösning på ett problem som gör så ont i hjärtat. Pengar tar ofta fram det sämsta hos människor och så även denna gången.

Jag är inte arvinge och jag skulle inte få något arv tillgodo genom någon form av släktband/relation heller utan jag försöker se förälderns och övrigas bästa i att huset får stanna i den släktens ägo och att det inte blir bråk den dagen föräldern är borta.

Fast vänta nu. Det kommer bli en kaka. Pengarna (köpeskillingen) ska inte fördelas när huset är sålt utan när säljaren dör.

Ur den bouppteckningen kommer dåvarande husägare att få mindre, motsvarande förskott på arvet. Konstigare än så är det inte.

Fast vänta nu. Det kommer bli en kaka. Pengarna (köpeskillingen) ska inte fördelas när huset är sålt utan när säljaren dör.

Ur den bouppteckningen kommer dåvarande husägare att få mindre, motsvarande förskott på arvet. Konstigare än så är det inte.

Jo det blir det ju men det blir mindre än om huset säljs för marknadsvärdet. Det är den summan, skillnaden mellan köpeskillingen och marknadsvärdet som är den aktuella. Vad och hur gör man då? Det barnet som då har fått köpa huset billigare har ju fått mer arv än övriga och den summan som är kvar av köpeskillingen är ju mindre än om huset blivit sålt för marknadsvärdet och täcker inte upp så att övriga hade fått lika mycket. Åh vad jag snurrar in mig :banghead: Säg att marknadsvärdet är 1000000 kr. Huset säljs för 500000 kr till ett syskon. Då är det 500000 kr som övriga får dela på istället för det dubbla som hade delas lika på alla. 100000 kr istället för 200000 kr/syskon. (Siffrorna är hämtade ur luften som räkneexempel och är inte de som gäller.)

Jo det blir det ju men det blir mindre än om huset säljs för marknadsvärdet. Det är den summan, skillnaden mellan köpeskillingen och marknadsvärdet som är den aktuella. Vad och hur gör man då? Det barnet som då har fått köpa huset billigare har ju fått mer arv än övriga och den summan som är kvar av köpeskillingen är ju mindre än om huset blivit sålt för marknadsvärdet och täcker inte upp så att övriga hade fått lika mycket. Åh vad jag snurrar in mig :banghead: Säg att marknadsvärdet är 1000000 kr. Huset säljs för 500000 kr till ett syskon. Då är det 500000 kr som övriga får dela på istället för det dubbla som hade delas lika på alla. 100000 kr istället för 200000 kr/syskon. (Siffrorna är hämtade ur luften som räkneexempel och är inte de som gäller.)
Men det är väl inte säkert att husets värde skulle gå i arv oavsett?
Människan är ju inte död än så de pengarna kan ju hamna var som sålänge.

Kan inte huset säljas till marknadsvärde och ägaren sen ge en summa tillbaka som gåva?

Men det är väl inte säkert att husets värde skulle gå i arv oavsett?
Människan är ju inte död än så de pengarna kan ju hamna var som sålänge.

Kan inte huset säljas till marknadsvärde och ägaren sen ge en summa tillbaka som gåva?

Jag tror fortfarande den gåvan kan komma att räknas som förskott på arv men är inte helt säker.

Min bror har nyligen köpt mina föräldrars hus billigare än marknadsvärdet. Vi gjorde så att jag fick samma summa i kontanter nu som bror fick i "rabatt" på huset. Kändes rimligt för mig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 133
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Vikt o ålder
  • Rider ni med snokrem?