Artificiell Insemination

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rosander
  • Startdatum Startdatum
R

rosander

Jag undrar vad folk tycker och tänker om artificiell insemination, alltså när man tar sperma från hingsten och inseminerar den i stoet.
Tycker ni att detta är bra eller dåligt och i sådana fall varför?
Det finns ju en del aspekter, både ur etisk synpunkt och ur avelssynpunkt...

Tacksam för svar! :confused:

Sv: Artificiell Insemination

Vad finns det för alternativ idag på Hbl avel?

Fördelar bara.
Hingsten besparas... Inte kul att betäcka 150 ston.
Smittor kan undvikas...
Fler ston geografiskt olika kan använda samma hingst..
Fler valmöjligheter för stoägarna...
Mindre risk för skador på stoet..
Mindre risk för skador på hingsten..

Tycker det är helt OK med semin.

AM

En sak till, om man ska vara lite ironisk.
Vid naturlig betäckning är det ofta bara hingstägare och hingsthållare som håvar in pengar.
Med semin ska ju:
hingstägare
hingsthållare
hingstens veterinär
mottagarstationens ägare
mottagarstationens veterinär
samt
posten
tjänar pengar.
Dessutom, fler provtagningar för CEM och EVA, vilket innebär att även SVA tjänar på detta.
Och, inte att förglömma, det krävs ju betydligt mer utrustning för semin, dels alla labb-grejor, samt mängder med förbrukningsmaterial. Fina pengar att tjäna för dom som säljer detta.

Vad skulle det vara för nackdelar? Visst att det kostar, men å andra sidan slipper man ju frakta stoet så långt... och just för skaderisken är det väl hur bra som helst.

Det största problemet är väl att stråna kan förväxlas! Se Stonefire som aktuellt exempel!

Jag tycker det är mkt bra!

Jag har ett knepigt sto som inte släpper på hingsten hur brunstig hon än är utan försöker snarare ha i hjäl den så för mig är det otänkbart med naturlig betäckning.
Dessutom finns det större valmöjligtheter av hingstar utan att behöva åka långt med stoet som är en risk med smittor till andra dräktiga ston och föl exempelvis.
Dessutom är det ingen risk att hingsten skadar stoet eller tvärtom.

Nackdelen är väl att det är lite dyrare än naturlig eller om det som Görel säger förväxlas lådor

Kan väl inte vara något speciellt stort problem eftersom det händer en på tiotusen eller nåt.

Då är tjuvbetäckningar klart mycket vanligare.

AM

Jag menade att förväxling var det enda problem jag kunde se, annars ser jag bara fördelar :)

Kan bara svara för travarna.
Enligt frysmärkarna så får vissa ägare årets chock efter dnatestet..
Då, p.g.a. stoet har valt hingst på egen hand.. :smirk:

Skulle det förväxlas doser på dessa dyra kreatur till hingstar så hade vi (travfolk) nog vetat det..

AM

Ja, det är klart att det är sto-ägaren som ska betala, det är ju hon som kommer att äga det blivande fölet...

Står hingsten på direktsemin så tycker jag hingstägaren borde stå för alla kostnader för AI då semin gör det möjligt att få hingsten att räcka till fler ston där hingstägaren är vinsttagaren,

Om hingstägaren använder en metod som gör att hingsten kan betjäna fler ston för sin egen ekonomiska vinning med ett större antal ston, om detta är förenat med kostnader så bör väl inte stoägaren behöva betala den merkostnaden. Vid naturlig betäckning slipper man ju en hel del av dessa kostnader. De flesta hingstar som betäcker mindre än 50 ston har inga problem att göra det naturligt, men det har blivit en ny generation hästägare som inte tror att det är normalt för en hingst att betäcka naturligt

Det som jag tycker är dåligt är väl just det där att hingsten kan betäcka så ruskigt många ston! Dessutom finns risken att man avlar på djur som inte har ett normalt sexuellt beteende, om man nu tycker att det är en viktig egenskap.

Men jag håller med om att fördelarna överväger!

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 207
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 785
Senast: tara
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 077
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist