Artificiell Insemination

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rosander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Artificiell Insemination

Största fördelen med AI tycker jag är den hygienska kvaliten + att jag vet att man kontrollerat EVA och CEM.

Jag skulle nog aldrig kunna tänka mig att använda naturlig betäckning nu när vi i stället har möjlighet att seminera stona istället.

Hälsningar Helen

Men Burra...
Tidigare hade vi hingst på naturlig betäckning. Trots det så vägrade vi betäcka ston som inte stod under veterinär uppsikt, dvs kollades med ultraljud innan och under betäckning, så att allt såg bra ut. Vi hade ofta kvar stona här så de dräktighetsundersöktes också, ena hingsten hade så bra sperma så det blev många tvillingfoster, som behövdes klämmas.
Den kostnaden ska ju naturligvis stoägaren stå för. Likadant med seminavgiften, den går ju till veterinären.

Visst, vill man ha ett lågbudgetföl så kan man skicka stoet till nån hingsthållare som bara betäcker, och inte tar ut veterinär, men då är det faktiskt så att det egentligen kan bli dyrare i längden, för dräktighetsprocenten är då lägre.

Tillbaka till stoägarföreningen. Visst, det kan finnas ett behov att påverka så det kommer fram ordentliga dräktighetsresultat från de olika stationerna, för det skiljer ordentligt, det ska vi inte sticka under stol med.
Men, då ska man samarbeta, och inte vid första presentationen vara nästan aggresiv och mena att alla bara försöker luras och undanhålla fakta.

tycker AI är bra.
Men...på många stationer har de bara veterinär där o seminerar varannan dag. Kan bli problem för ston som kan va lite svåra o få dräktiga,som måste betäckas/semineras vid exakt rätt tidpunkt.
De kan ju då bli seminerade en dag för tidigt eller sent om man har otur.

Vad det gäller dräktighetsresultat så har vi lika bra dräktighet som granngården som har seminmottagning, likaså har vi inte fler antal språng per säsong och sto än dom. Vi har eget ultraljud som används för dräktighetsundersökning. Men hos oss är det färre som ska leva på stoägarnas plånbok.

Jag tycker det är bra på många sätt.
Det är inte så påfrestande för hingsten. Många (de flesta)avelshingstar tävlas ju ganska flitig och hade AI inte funnits så hade många nog inte klarat av både avel och tävling samtidigt.
Risken för sjukdomar minskar ju betydligt med detta användningsätt och chansen att stona ska bli dräktiga är ju högre med rätt kunnigt folk.
Det besparar nog många kronor för de stuterier/uppfödare som har många ston osv.

Det jag vänder mig mot är den dåliga kvalitetssäkringen överlag. Allt för ofta hör man talas om förväxlade hingstar, ston som inte blir dräktiga trots upprepade försök med dyra hingstar, dyra doser som fastnar på vägen för ingen jobbar på helgen eller hoppsan stoet blev inte seminerat för ingen jobbar på helgen så man får vänta på nästa brunst.

Dessutom undanhålls information om hingstars fertilitet och som vanligt är det stoägarna som får betala...för ingen betalar väl tillbaka avgifterna trots att man eg visste om att hingsten i fråga var närmast steril? Likaså problemen med fryssperma, alla hingstar har inte den kvaliteten på sina frön men likväl tillhandahåller man fryst, trots att man eg vet att dräktighetsprocenten är undermålig...och fortfarande är det stoägarna som får betala.

I övrigt tycker jag AI är bra, när det fungerar som det ska.

Många av dom problem som du tar upp, beror ju inte på semin i sig, utan på skicken.
TAI i alla ära, men jag tycker nog man ska undvika det, och flytta stona i högre grad.
Vet faktiskt folk häromkring som har lika långt till både mottagarstation som till hingsthållaren, och ändå åker till mottagarstationen, med allt vad det innebär i extra kostnader, sämre spermakvalite och risk för att posten strular till det.

Sen tror jag många besvikna stoägare faktisk inte vet hur knepigt det är med fryst. Många ser jätteförvånade ut när jag talar om hur knepigt det är.
Min personliga åsikt är att det frysta ska bara de hållas med som har en veterinär på stationen dygnet runt, och kanske bara en station i varje län. Det är bättre att det finns några få proffs, än en klåpare i varje by...

Kanonbra!
Hur skulle halvblodsaveln annars se ut? Att åka med stoet till grannhingsten känns inte så kul precis när det finns så många fina hingstar.
Men kanske behöver rutinerna på seminstationerna skärpas upp?

Inom arabaveln en räddningsplanka om ni frågar mig. Urvalet av bra hingstar i Sverige är minst sagt begränsat... Själv har jag ett sto dräktigt med Premier (Monogramm -Premiera/Piechur) inför nästa år, via importerad fryst semin. Vi kommer att ha första (och enda) svenskfödda fölet efter honom nästa år. :-) Inseminationen fungerade klockrent. Tre dagar på seminstationen var det enda som behövdes.

Carina
www.silverarabians.com

Det du tar upp Francess är ju jätteviktiga aspekter av vad som kan hända vid semineringen och hanteringen av sperman. Jag för min del har valt min station med omsorg. Dem har jättebra service, duktig veterinär och seminassistent och sist men inte minst så får man alltids ärliga svar när man frågar om saker och ting ! Det värdesätter jag högt !

Helen

Jag vet att det inte beror på semin i sig, men det följer ju med så mycket runt omkring med semin, eller hur? Man måste ju ta in alla faktorer i beaktande. Speciellt som det kostar så väldigt mycket för mig som stoägare. Jag blir väldigt tjurig om jag inte får det jag betalar för!

Nästa år blir det troligtvis semin för min del, för första gången, åtminstone på ett av stona. Och då åker jag mycket hellre till hingsten än till nån annan station. Just för att då bör ju sperman vara rykande färsk. Men allt det andra? Hur kan jag som stoägare ta reda på dräktighetsprocenten hos just den hingsthållaren/veterinären? Hur kan man öht få reda på dräktighetsprocent hos stationerna? Kvaliteten i övrigt? Det är för mycket hemliga Arne! Jag vill se mer öppenhet!

Dräktighetsprocenten redovisar vi varje år till vår veterinär, som skickar den vidare, undrar vart :confused: .
Sen är det svårt att bara genom den siffan skilja agnarna från vetet.
Sen är ju en ide att certifiera stationerna, men, då kan det bli som hos föreningen "svenska hingsthållare".
De går vitt och brett ut med att BARA de som är godkända av dom får bli medlemmar, men ändå var det flera år i följd en station som i deras förteckning skrev nåt i stil med " beteshagar med taggtråd".
Det har retat mig i oändlighet, och jag avstår just därför att söka medlemskap. Är de inte noggrannare än så vilka som får vara med så vill inte jag vara inblandad.
Jag mailade faktiskt frågan till dom, men nåt svar har inte dykt upp.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 207
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 785
Senast: tara
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 077
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist