Idag har min lilla tjej visat lite mer av sin tuffa sida (som jag vetat finns där). Jag tänkte ta ett par varv ute på galoppspåret idag för att hon skulle få sträcka på benen -och gå någon annanstans än i ridhus/paddock. Ängen har vi varit på ett par gånger förut, hon är tittig (ovan vid att vara ute) men det har gått bra. Idag kom vi bara ett par meter ut så tog det tvärstopp och hon skulle inte gå framåt. alls. Hon krullar ihop sig, skakar på huvudet, slår med frambenen och backar. Krånglade en stund och sen gick vi åt andra hållet -gick att gå längre åt det hållet men sen tog det stopp igen och hon kör samma grej med att kasta med huvudet, backa osv. Sen växte hon fast och skulle inte gå så jag skänklade på ordentligt -och ja, då reste hon sig istället
två gånger! (reste sig, och sen så fort hon landade reste hon sig igen). Hon reste sig relativt högt, men det kändes inte som att hon vräkte sig bakåt och skulle tappa balansen utan hon reste sig sakta och stod stadigt. Jäkla häst!
Då gick jag upp och hämtade en lina + ett spö och så gick vi hela galoppslingan. Nästa gång vi går ut så tar vi med hennes hagkompis som moraliskt stöd.
Hon känns väldigt säker när man rider på bana, då tittar hon inte på något och har full fokus på vad vi håller på med, och hon är säker att leda "ute", då följer hon den som leder väldigt snällt -men när man kommer upp på ryggen blir hon osäker när det "bara är hon" som ska ha koll på allt och då säger hon upp sig. Men som sagt, vi ska ta med hennes stabila kompis Quartertanten och ta rygg på henne så ska det nog gå bra även med uteridningen.
Vi lasttränade igår och det gick jättefint så snart ska vi åka iväg och prova att rida på bortaplan. Har en ridskola ca 10 min från stallet och jag har kollat upp att jag kan få åka dit och miljöträna.
Ridningen igår gick också bra och vi hade lite bommar framme