Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter jag ringt o bokat kliniktid till Allis märkte jag att hon inte alls e halt i vänster fram (hennes fula knä med gallan) utan höger fram. Förstod ganska snabbt att de va en hovböld/sömntryck då hon va varm och svullen och hade puls. Med jodopaxomslag första natten och koksalt andra + boxvila tror jag vi fått ut den jäkeln! Så i fredags va svullnaden och pulsen borta och igår fick hon gå i hage igen (hon klarar inte många dagar på boxvila)
Men imorgon bär det av! Då får de röntga knät och eventuellt mer för att vara på den säkra sidan och sen hoppas jag de kan titta på tänderna istället för att göra en hältutredning.

Idag var vi iväg på våran andra pay&jump, startade 0,70 m och 0,80 m.
I 0,70m valde Ami att travhoppa alla hinder, ett ner (läskig banbyggare:eek:) och jag red fel på sista hindret :o:p och i 0,80 cm flöt det på bättre och fick ett ner. Supernöjd med tjejen:love::bump:

11079633_998794510131013_8383471044562386425_n.jpg

10435930_998794493464348_2146388587859190942_n.jpg

10676199_998794513464346_4560636159048621925_n.jpg

Calle har fått komplikationer efter operationen. Benet är som en fotboll. Han har få nu penicillin och antiinflammatoriskt. Steg två är att sätta dränage. Blir det inte bra efter det kommer han få vandra vidare för hans egen skull m tanke på bakterierna, operationen osv.
Håller tummarna här med!

Calle har fått komplikationer efter operationen. Benet är som en fotboll. Han har få nu penicillin och antiinflammatoriskt. Steg två är att sätta dränage. Blir det inte bra efter det kommer han få vandra vidare för hans egen skull m tanke på bakterierna, operationen osv.

Fy vad tråkigt :( Håller tummarna att han blir bättre!

X fick vila idag, jag har varit iväg på äventyr och följde med en stallkompis för att hon skulle kolla på ponny så jag var borta halva dagen ändå. Imorgon får det nog bli en tur ute i lagom fart och inga konstigheter :)

Vilket spännande läge på ridbanan.
Snacka om miljöträning :up:

Jag måste verkligen ta tag i det själv!
Walle har inte lämnat gården sen i slutet på juni...
:o
Helt klart nackdelen med att ha ridhus på gården..

Ja den ridbanan bjuder verkligen på miljöträning. Ligger mitt emellan E:22an med mycket tung trafik och en fabrik :D
Brukar också åka dit lite då o då eftersom jag bor i grannbyn.

Efter jag ringt o bokat kliniktid till Allis märkte jag att hon inte alls e halt i vänster fram (hennes fula knä med gallan) utan höger fram. Förstod ganska snabbt att de va en hovböld/sömntryck då hon va varm och svullen och hade puls. Med jodopaxomslag första natten och koksalt andra + boxvila tror jag vi fått ut den jäkeln! Så i fredags va svullnaden och pulsen borta och igår fick hon gå i hage igen (hon klarar inte många dagar på boxvila)
Men imorgon bär det av! Då får de röntga knät och eventuellt mer för att vara på den säkra sidan och sen hoppas jag de kan titta på tänderna istället för att göra en hältutredning.

Nu är vi hemma från kliniken.
Knät är det ingen fara med, sa hon direkt hon såg det. Inflammation i bursan och mest ett skönhetsfel. Sen gjorde vi hälturedning där hon markerade lite på höger fram på asfalten och även vistieringstången (där hovbölden var)
I ridhuset och efter böjprov både fram o bak markerade hon inget!
Ska tillbaka på torsdag o sko runt om sen springa på asfalten igen o då om hon är ok skrivs hennes reservation för bakbenen bort! :)
Tänderna va fina, inga vargtänder

Nu är vi hemma från kliniken.
Knät är det ingen fara med, sa hon direkt hon såg det. Inflammation i bursan och mest ett skönhetsfel. Sen gjorde vi hälturedning där hon markerade lite på höger fram på asfalten och även vistieringstången (där hovbölden var)
I ridhuset och efter böjprov både fram o bak markerade hon inget!
Ska tillbaka på torsdag o sko runt om sen springa på asfalten igen o då om hon är ok skrivs hennes reservation för bakbenen bort! :)
Tänderna va fina, inga vargtänder
Vad skönt med positiva besked!

Vad skönt med positiva besked!

Ja verkligen :)
Har dock nästan bestämt mig för att sälja henne efter detta och sluta med hästar. Har mått jättedåligt både fysiskt och psykiskt under denna vintern och mycket har jag offrat pga hästen.. det är mycket jobb runtomkring hästeriet och har verkligen tappat gnistan helt

Har dock nästan bestämt mig för att sälja henne efter detta och sluta med hästar. Har mått jättedåligt både fysiskt och psykiskt under denna vintern och mycket har jag offrat pga hästen.. det är mycket jobb runtomkring hästeriet och har verkligen tappat gnistan helt
Ja det är ju inte meningen att hästen ska suga kraft, den ska ge kraft!
Så mycket tid och pengar vi lägger ner på våra djur så måste det ge glädje...

Ja det ska vara roligt iaf nästan hela tiden!

Hoppas allt går bra! Håller tummarna!

@Nightwish Så fin hon är andra rundan!

Trollungen har vilat sedan i torsdags. Fredags för att hon skulle få smälta torsdagskvällen och helgen eftersom jag hade fullt upp med att hjälpa till på ridklubbens tävlingar. I går spöregnade det hela dagen och idag snöregnade det av och till fram tills i eftermiddags. Funderade på att låt Nangijala vila ännu en dag, men när jag såg henne hoppa omkring i capriol, göra levade och härja runt bestämde jag mig för att trotsa vädret idag. Hoppade upp, red 10min och sedan ägnade hon de kommande 20 m åt att hoppa med rumpan :confused: (jämfotahopp typ) innan hon nöjde sig med att gå och ruska konstant de närmasta 5 min. Var mycket lera och vatten att plaska över på sina ställen, så när hon vägrade att gå över ett litet dike med vatten på botten, förstod jag inte alls vad det kom ifrån. Ju mer jag envisades, desto argare blev hon och efter 5min började hon bita mig i tårna när jag pressade på. Hoppade av men kunde inte få över henne så jag gav upp och red en annan sträcka :)

Xanthus fick en extra vilodag igår för det blåste så förbannat.. Så idag trotsade vi regn/haglet och gav oss ut i skogen, Fy vad blöta vi blev! Men jag måste erkänna att jag föredrar regn över blåst, blåst måste vara det värsta som finns. Hur som helst, X skötte sig bra med tanke på väderleken, vid de tillfällena det haglade rakt mot ansiktet var han väl inte överlycklig men men, vi fick trava och galoppera ganska mycket påväg hem för haglet tilltog och det blev så jäkla kallt att sitta i skritten så vi skyndade oss hem istället. Vi var nog ute i 30-40 minuter iallafall. Han var tvungen att gå genom ett par vattenpölar som tog upp hela vägen och efter han fick inspektera djupet så gick det bra att traska igenom:D

Xanthus fick en extra vilodag igår för det blåste så förbannat.. Så idag trotsade vi regn/haglet och gav oss ut i skogen, Fy vad blöta vi blev! Men jag måste erkänna att jag föredrar regn över blåst, blåst måste vara det värsta som finns. Hur som helst, X skötte sig bra med tanke på väderleken, vid de tillfällena det haglade rakt mot ansiktet var han väl inte överlycklig men men, vi fick trava och galoppera ganska mycket påväg hem för haglet tilltog och det blev så jäkla kallt att sitta i skritten så vi skyndade oss hem istället. Vi var nog ute i 30-40 minuter iallafall. Han var tvungen att gå genom ett par vattenpölar som tog upp hela vägen och efter han fick inspektera djupet så gick det bra att traska igenom:D

Duktiga ni är.

Regn är tusen gånger värre än blåst!

(Här blåser det ca 350 dagar per år ;))

Duktiga ni är.

Regn är tusen gånger värre än blåst!

(Här blåser det ca 350 dagar per år ;))

Här blåser med nästan varje dag - västkusten du vet;) Jag bor nog i fel del av landet :p Vinden bara blåser fram håret i ansiktet och den där skelett-ilande frossan av kalla vindar måsta vara den värsta, sitter ju till och med kvar efter en varm dusch!:nailbiting: Det är ju bara att dra upp värmen i duschen så tinar men ju på nolltid när man är blöt:up:

Här blåser med nästan varje dag - västkusten du vet;) Jag bor nog i fel del av landet :p Vinden bara blåser fram håret i ansiktet och den där skelett-ilande frossan av kalla vindar måsta vara den värsta, sitter ju till och med kvar efter en varm dusch!:nailbiting: Det är ju bara att dra upp värmen i duschen så tinar men ju på nolltid när man är blöt:up:

Det är inte vinden det är fel på - det är var du bor ;P

Den där råkalla otäcka luften - brr. Jag frös konstant i tre dagar sist, blev inte varm förrän jag kom hem till -20 igen.

Så DEN vinden - ja då tar jag hellre regnet. Eller nä - jag skulle flyttat ;P

Vi gör typ inte så mycket. Mer än nu väntar på klinikbesök. Eller ja jag väntar, med ångest och magont. Ponnyn är nog ganska oberörd.

Men hans försämrade humör och aggressionsutbrott visade sig tillslut vara smärta, magkänslan hade rätt att det inte bara var dåligt lynne/test/etc. Vi vet än inte vad som gör ont, men misstanken är tyvärr halskotpelare eller nacke. Är det det är prognosen mellan jävligt dyster och nattsvart.... =/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 629
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 757
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar