Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Heheh skrev lite fel, första mätning blir det ju, men jag fattar inte riktigt hur ofta de ska mätas? Hon mättes på treårs men jag antar att man måste mäta igen nu när hon är fyra? Är också för gammal för att delta men har en hel ryttare som kan rida på tävling, känner mig dessutom lite stor på henne, även fast jag har samma längd på stigläder som min 12 åriga syster....

Ja du måste mäta i år. Sen beror det på hur nära kategorigräns hon ligger när du behöver mäta om.

Jag hade skitit helt i det och tränsat inne på klinik. Under förutsättning hästen är talbar i grimma såklart.
Dessutom tycker jag grimma + kedja är bättre än bett på de lite brötiga. Bättre ta tag i kedja över näsan än dra dem i munnen liksom.

Jag funderar på samma sak. Hon är aldrig jobbig i grimma o absolut inte i repgrimman. De sa inget om det när jag ringde iaf :)

Ja du måste mäta i år. Sen beror det på hur nära kategorigräns hon ligger när du behöver mäta om.
Ja, såg reglerna nu på ridsportsförbundet. blev lite förvirrad då den andra ponnyn vi fick hem, som är 6 år, inte behöver mätas förens han är 8 och då blev han mätt som 4 åring senast. När hon mättes på treårs så var hon runt 143cm, ska bli spännande att se vad hon landar på nu, båda föräldrarna är 147 cm.

Ja, såg reglerna nu på ridsportsförbundet. blev lite förvirrad då den andra ponnyn vi fick hem, som är 6 år, inte behöver mätas förens han är 8 och då blev han mätt som 4 åring senast. När hon mättes på treårs så var hon runt 143cm, ska bli spännande att se vad hon landar på nu, båda föräldrarna är 147 cm.

Då låg den ponnyn långt från kategorigräns. Då behöver man bara mäta vid 4 och 8 år :) (eller fem och åtta etc om man mäter första gången senare än 4 år)

@Nepenthe Usch, hoppas det inte är något!

Apropå halt häst så har min mammas ponny blivit lätt halt. Därför ska Nangijala följa med på min vanliga dressyrlektion imorgon r planen :) egentligen är hon inte helt redo för det, varken kunskapsmässigt och absolut inte konditionsmässigt, men jag tänkte att vi tar det som en miljöträning. Är hon helt slut efter 20min så är det okey. Huvudet kommer bli mest trött. Hon har aldrig ridit tillsammans med 4-5 andra hästar så bara det lär bli utmattande nog. Funderar lite på transportåkandet. Hon kan åka själv, men blir ganska uppstressad av det så jag tror att jag kanske tar med shettisen som sällskap och moraliskt stöd. Fast sedan tror jag hon kommer skrika efter honom när vi går in i ridhuset :p

Dressyrträningen igår gick bra, vi gjorde ungefär samma som förra gången öka-minska volten, fattningar på volt och la även till fattningar på rakt spår. På de raka spåren trasslar han fortfarande till det men på de böjda spåren blir det rätt nästan varje gång. Har är så klok för han stressar inte upp sig när det blir fel utan vi avbryter bara det vi håller på med och gör något som är lättare som han förstår istället sedan kan vi prova igen:)

Idag gick jag med honom en kort runda och han verkade jättepigg och glad, han slängde med huvudet och vill trava men han gör inget dumt.

Eftersom Nangijala tycker det är läskigt att åka själv hade jag bestämt mig för att ta med vår kloke, lugne och transportvane shettis. Han är den typen man lastar på och sedan står han där utan att göra ett väsen av sig. I gott om tid innan lektionen fixa jag N, lägger in saker i bilen och hämtar sedan shettisen för att lasta honom. Tror ni inte han har en av vääääldigt få dagar där han inte har det minsta lust att gå in? :banghead: han stegrar och försöker dra iväg därifrån i minst 5min innan han tillslut ger upp. Nangijala å andra sidan kliver rätt in :angel: Fick köra ensam vilket skapade problem när jag lastat av och skulle sadla eftersom Nangijala bara fladdrade runt och pep då och då. Allt var plötsligt läskigt kring ridhuset så hon stod mest bakåtlutad och beredd att flyga bakåt medan vi väntade utanför ridhuset :p Väl inne kommer en ridskolevalack för nära varpå hon skriker gält och ger iväg några rejäla sparkar (som dock inte träffar). Sitter upp, börjar skritta och upptäcker snabbt att trollet är ruskigt misstänksam mot alla dörrar/luckor i sargen. Det i kombination mot ett läskigt hörn med pall och en ovilja att gå nära läktarlångsidan (sist vi var där fick solen hennes skugga att hamna där vilket hon inte gillade) gjorde att vi hade lite svårt att ta oss runt. Det blev bättre i slutet dock. Red 35min och avslutade när hon travade på lugnt och kändes som när vi rider hemma samt hade gjort några fina övergångar till skritt där hon lyssnade på enbart sitsen :) Galopp blev det inte mycket av, men i det stora hela är jag mycket nöjd med henne. Hon har bara ridit med 1 främmande häst innan i ridhuset, idag hade hon 4 stycken.

Sen tog det en kvart att lasta, men när tjurskalligheten inte lönade sig gick hon snällt in.

Blir så varm i kroppen och så glad varenda gång jag rider min, att hon ger en sån fin känsla till bettet och dansar undan min skänkel. Hon känns precis som en häst ska kännas enligt mig! :love: Vaken och uppmärksam och vill jobba. Vi måste bara öva lite mer på att tagga ner och inte ha så bråttom, då hon gärna gör allt i ett liite högre tempo, men det ska bli spännande att ta med henne till tränare sen. Måste lära mig hur jag lägger upp filmer också så jag kan ladda upp här :D

Igår tömkördes Xanthus i padocken, gjorde lite övergångar och provade även några galoppfattningar på volt och för det mesta valde han rätt galopp. Lugn var han med alldeles lagom, blev lite piggare efter galopperna men lyssnade när jag ville att han skulle lugna ner stegen.

Idag släpade jag fram några bommar, en på varje kortsida, och sedan två bommar på ena långsidan med ett galoppsprång mellan. Han var ganska seg i och lyssnade inte så mycket för skänklarna, tog inte riktigt högerskänkeln och kickade lite och segade lite, var bättre i galoppen. Jag blev lite sur på honom ett tag när han bara vägrade ta högerskänkel/fatta höger galopp men sedan när vi gick in i stallet igen fattade jag varför han var så seg och tjurig.. han var kissenödig! han var så kissenödig att han kissade på stallgången stackaren, och här har suttit och inte fattat varför han betett sig så "illa" :o Nu vet jag iallafall till nästa gång han blir seg och tjurig att han kanske är kissenödig. Han har alltid varit pigg och positiv, visst att han kan bli trött ibland men inte trög för skänklarna så nu vet jag det, låt honom kissa innan jag rider... Han fick en morot efteråt för jag tyckte synd om honom :p Jag är van vid min förra häst (sto;)) som kunde tjura ihop totalt ibland och tänkte att valacker kanske också kan bli tjuriga på det sättet (och det kan de säkert också) men nu var det bara för att han behövde kissa. :p

Calle har fått komplikationer efter operationen. Benet är som en fotboll. Han har få nu penicillin och antiinflammatoriskt. Steg två är att sätta dränage. Blir det inte bra efter det kommer han få vandra vidare för hans egen skull m tanke på bakterierna, operationen osv.

Calle har fått komplikationer efter operationen. Benet är som en fotboll. Han har få nu penicillin och antiinflammatoriskt. Steg två är att sätta dränage. Blir det inte bra efter det kommer han få vandra vidare för hans egen skull m tanke på bakterierna, operationen osv.
Men vad fan... Håller tummarna för er.!

Åh vad trist...
Stackars dej och fina Calle.

Håller tummarna stenhårt!

Igår red vi för tränaren igen.... vilket blev ett *host* spännande pass :o
Köpte en ny bosal då hon inte trivs med tränsbetten. Ai-chan funkar inte på bosal heller märkte jag :banghead:
Hon har lärt sig att man har inte mycket att komma med om hon hänger sig mot den så i galoppen fick jag ta och dra med bägge händerna i ena tygeln för få runt henne till att stanna. Vilket kändes allt annat än kul. Men innan dess han vi börja lära in spinnen som hon till slut gjorde korrekt i 1½ varv :D Även ett byte i galoppen innan hon la till dövörat och kunde varken svänga eller stanna. Tränaren tyckte dock att galoppen såg trevlig ut, hon gick i bra tempo och balans :grin:

DSC_00111.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0058.jpg

DSC_0114.jpg

Igår red vi för tränaren igen.... vilket blev ett *host* spännande pass :o
Köpte en ny bosal då hon inte trivs med tränsbetten. Ai-chan funkar inte på bosal heller märkte jag :banghead:
Hon har lärt sig att man har inte mycket att komma med om hon hänger sig mot den så i galoppen fick jag ta och dra med bägge händerna i ena tygeln för få runt henne till att stanna. Vilket kändes allt annat än kul. Men innan dess han vi börja lära in spinnen som hon till slut gjorde korrekt i 1½ varv :D Även ett byte i galoppen innan hon la till dövörat och kunde varken svänga eller stanna. Tränaren tyckte dock att galoppen såg trevlig ut, hon gick i bra tempo och balans :grin:

DSC_00111.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0058.jpg

DSC_0114.jpg
Vilket spännande läge på ridbanan.
Snacka om miljöträning :up:

Jag måste verkligen ta tag i det själv!
Walle har inte lämnat gården sen i slutet på juni...
:o
Helt klart nackdelen med att ha ridhus på gården..

I fredags åkte vi iväg till månadens lektion i tömkörning. Ponnyn var lite matt och hemskt tråkig i galoppen, liksom flat.

Fin i vänster varv, i höger ingen kontakt, det var tomt i andra änden av tömmarna. Bakdelen gick utåt och framdelen inåt...

Lite omflyttning av tömsättningen och en "ställare" gjorde susen. Men det var jobbigt, så när hon travat på fint i balans och med lite stuns i ett par varv så avslutade vi.

I vänster jobbar vi med bommar och galopp men höger kommer väl ifatt så småningom :p

Igår lastade jag själv och åkte och löshoppade. Hon var pigg och glad och hoppade två varv utan drivning på eget initiativ. Hon stannar aldrig men kan bli lite tveksam när hon kommer fel (är inte särskilt bra på att taxera), driver man då hoppar hon.

En vända blev det plockepinn av allt men det ordnade sig :)

Många språng blir det med 6 hinder per varv... Avslutade med att sänka ner allt.

Hon är faktiskt en himla fin liten ponny! :love:

Håller tummarna för er <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 629
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 757
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar