Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@hjarterdam Finns det inget du kan göra för att överklaga? Har du datumen för samtalen? När börjar nya försäkringsperioden? Kan du inte kanske snacka dig till att påbörja nya perioden i "förtid"? Om pengarna är slut på försäkringen så är de såklart men se om du kan få de att mötas en bit på vägen sas eftersom de uppenbarligen klantat sig.

@hjarterdam Beklagar verkligen, måste vara fruktansvärt att behöva lägga energi på detta :( Men ta strid!!
Visserligen inte samma sak men vi bestred en orimlig faktura från Evidensia och fick till slut ner fakturan med 10 tkr, så det går om man vill. Vilket bolag har du?

@Murray Folksam. Det är bara så mycket runt omkring nu, andra operationen på honom på mindre än ett år. Den andra bröt ju bäckenet, måste hitta ny bostad. hade behövt anmäla en veterinär också. Allt på en gång.. Så fruktansvärt trött.

@hjarterdam Jag förstår det men ta saker i prioritetsordning, anmäla veterinären kan du göra senare (skriv gärna ner vad som hänt mm nu som stöd senare, oftare svårare att komma ihåg rätt sen). :) Det blir så mycket tyngre om man känner att man måste fixa ALLT på en gång, ta en sak i taget, prioritera det viktigaste. Det kommer lösa sig.
Var i landet finns du?

Jag sitter här med ett leende på läpparna:) I går hoppade vi med 4 års gruppen och Imbra var jätte taggad, men bockade inte. Vi avslutade med att hoppa en bana på 6 hinder inklusive ett hinder på böjt spår. Hon var så duktig och hon gasar på bra mot hindren:) Jag rider med skräckblandad förtjusning. I morse var jag och red dressyrlektion. Hon gick så bra redan från start. Med gårdagen i kroppen var hon för engångsskull lagom pigg:) Båda två dagarna har hon gått in i trailern själv och jag har stått brevid på hemresan från ridhuset. På ditvägen har jag fått ta fram linan.

@happyrider Jag tycker att den sitter ganska lagom högt upp, om du höjer ett hål kanske metalldelen på hackamoret tar emot kindbenet? men du kan ju alltid prova.

@ekedal Kul, både med hoppningen, dressyren och lastningen! Jag var också på hopplektion igår men min bockade desto mer :p

Hoppade som sagt igår. Jag red tillsammans med två b-ponnyer en c-ponny och en liten storhäst så det var en salig blandning. Xanthus blev ganska spänd i början när vi travade fram iom att alla andra travade runt och det var mycket att hålla koll på för den lilla fullblodshjärnan. När vi hade hoppat fram på små sockerbit-hinder kom första urladdningen i form av en rejäl bock när vi red an ett hinder så jag fick lägga volt och komma igen. Han var ganska lätt i bak-kärran hela lektionen och bjöd på diverse hopp och bock och sparkar :p Överlag gick lektionen väldigt bra och han stod jättelugnt och vänta på sin tur mellan rundorna :up:

Idag promenerade vi i 30-40 minuter ute i skogen för att ta det lite lugnt efter gårdagens lektion.

Hon stod emot något gräsligt idag, tror det är sadeln :(
Hmm.. Vad tråkigt.. Men om det är ngt som uppkommit tillsammans med sadeln så är det nog tyvärr så. Du får se det från den ljusa sidan, det är bra när de säger ifrån.. Eller så är det så att du har en så pass hög kompetens att du tidigt kan läsa av din häst. Tänk vad många stackare som får gå med fel sadlar hela livet..

Idag fick Walle testa sitt nya dressyrträns.

10986960_568416763261547_7113643433025969937_n.jpg

11041734_568416769928213_1092418598713357941_n.jpg

11069875_568416779928212_3753145191552060602_n.jpg

11041788_568416786594878_2056260923011320598_n.jpg

@Vimsan Snyggt!!!

Idag kände jag att jag började bli uppriktigt trött på min ponnys bitchfasoner. Efter att ha hjälpt hennes lilla beundrare att rida shettisen tjatade flickan om att "snälla, kan vi inte vara med Nangijala". Ärligt talat fattar jag inte hur hon orkar fortsätta vara förtjust i mitt monster efter alla sura miner hon gör mot flickan :banghead: men okey, jag gick med på det så vi gick för att hämta hästen som dessutom gnäggade sött när hon fick syn på mig. Jag klev in i hagen, klappar min häst som ser så söt och glad ut. Flickan kliver efter och N får syn på henne och börjar sura direkt :rage: Så jag sätter på grimman och ryggar henne vilket får henne att skärpa till sig lite och sedan lär jag flickan mitt ryggkommando. Hon fick stå vid min sida medan jag höll i grimskaftet och höll ett vakande öga på surpellen, som efter ett par minuters ignorans insåg att hon inte hade något att säga till om angående ryggningen. När hon backade prydligt på flickans kommando gick vi till stallet och Nangijala gick snällt dit och lät sig borstas utan sura miner. När flickans mamma kom ville hon visa vad hon fått lära sig, så hon viftar med pekfingret och pekade på bogen och Nangijala backade villigt och utan protester. Så nu hoppas jag att skrället lär sig att hon ska lyda människorna, oavsett om människan i fråga är halva min storlek.

Ja, vi hade föresten en rolig ridtur igår. Vi blev oense i galoppen vilken väg vi skulle ta när stigen delade sig ;) det slutade med att hon for åt fel håll, brallandes, varpå det fortsatte med en halt och en 180 graders vändning som fick en mycket irriterad ponny att ruska ilsket på huvudet, innan hon markerade sitt missnöje med en stegring innan hon missnöjd gick åt rätt håll. Jag säger bara en sak, livet blir aldrig tråkigt i Nangijalas närhet haha!

@Murray Jag försökte med det men de var inte intresserade så jag måste sätta mig ner nästa vecka och se vad jag kan göra för att överklaga :(

De har en typ
Hmm.. Vad tråkigt.. Men om det är ngt som uppkommit tillsammans med sadeln så är det nog tyvärr så. Du får se det från den ljusa sidan, det är bra när de säger ifrån.. Eller så är det så att du har en så pass hög kompetens att du tidigt kan läsa av din häst. Tänk vad många stackare som får gå med fel sadlar hela livet..

Klädde om till tömkörning och då var hon som vanligt, så det känns inte särskilt långsökt att det skulle vara sadeln.

Det blir mycket markarbete tills skattepengarna kommer.

Min träning med Champange har stannat upp! Hon har någon ojämnhet i kroppen vilket innebär att jag inte vågar fortsätta göra något med henne. Denna ojämnhet känns annorlunda än det som varit innan, då kan hon ha gått ojämt när hon varit mitt uppe i en växtperiod, men det är hon inte nu... Jag promenerar och longerar lite lätt för att hon ska vara hanterbar så här på vårkanten ;) Har filmat henne och skickat filmen till min massör och hon tycker det sitter något i skulderbladet, manken eller främre delen av ryggen då hon inte vill ta ut steget ordentligt med höger fram, det blir liksom "ryckigt" stundtals. Finns ingen ömhet eller svullnad på henne, så det är inget som är självklart eller uppenbart. Massören skulle kommit ut och masserat min och några hästar till i stallet igår men så lyckades hon bli magsjuk! Bläh... ingenting känns kul just nu :/ Förlåt för rörigt inlägg, men behövde skriva av mig!

Bonusbild på sessan som nu mer är 170 cm och växer än, vart ska detta sluta!? Tur att hon drar 145 i täcken, kanske finns en chans att hon ska gå att rida ihop så småning om :D

10917390_10153683207857538_565239662452658051_n.jpg

Igår blev det en lugn tur ute i skogen på Dunder och idag tog vi en något längre och la in lite galopp. Men mina stackars tår :arghh:
Värmen försvann och ersattes med -6 grader idag :down:

Nästa vecka blir det långvila för herrn. Min man jobbar natt så det finns ingen möjlighet att rida alls förens till helgen igen såvida svärmor inte har lust att passa barnen någon dag.

Åka transport med träns? Vad har ni för erfarenhet?

Funderar på att åka till klinik och på deras hemsida står det att de vill att hästen är tränsad och vill inte krångla inne i släpet på ny mark o tränsa så vore ju bra om man kan ha det på?
Resan tar väl 1 timma

Åka transport med träns? Vad har ni för erfarenhet?

Funderar på att åka till klinik och på deras hemsida står det att de vill att hästen är tränsad och vill inte krångla inne i släpet på ny mark o tränsa så vore ju bra om man kan ha det på?
Resan tar väl 1 timma

För bara en gång kan är det väl ok att åka med träns en timma om den är stökig att tränsa i transporten, men annars tycke jag att hästen ska åka med bara en grimma.

Idag har jag och Xanthus varit på terrängbanan och ridit:bump: Vi hade inte med en tränare så vi hoppade inga hinder men vi åkte dit bara för att han skulle få vara på banan och se hindren och gå ner i vattnet. Vi hade med oss en rutinerad häst som gått där förr och två andra som inte varit där. Lite läskigt tyckte X när jag skulle ha honom att gå iväg från de andra men med lite övertalan gick det bra. Ner i vattnet fick vi ha draghjälp och då gick det bra, skrittade, travade och galopperade igenom vattnet :)

Varning för bildbomb;)
10947438_10202613714344426_8398645156854063091_o.jpg

Lite läskigt med vattnet..
11060909_10202613718824538_4470659975980394358_o.jpg

Sedan insåg han att det inte var så farligt!
10478995_10202613725344701_7572518725172492454_o.jpg

*klapp, klapp lilla pållen*
11054817_10202613726224723_9191259877067862557_o.jpg

Sedan fick galoppören galoppera!:laugh:
10863940_10202613744705185_2041484135314758503_o.jpg

@Nepenthe Tack! :D Jag gillar mitt micklem jääätteeemycket sitter väldigt bra på Xanthus! Och det känns bra att ha ett träns som inte ligger på nerver eller trycker mot tänderna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 627
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 754
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 453
Senast: ako
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 742
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar