Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lille W har gått bettlöst lite drygt en vecka nu...

Igår och idag linade jag med chambongen, funkar hyfsat iaf.
Känns som att han behöver röra sig för att inte bli rastlös och odräglig.

Imorgon är det hovslagarbeök...

Hoppas nu de rackarns hingstbetarna växer ut snart. Är dösugen på att rida lite mer ordentligt...

21311_568883569881533_5157057503097188169_n.jpg

10835293_568883583214865_6147930286692547521_o.jpg

Åka transport med träns? Vad har ni för erfarenhet?

Funderar på att åka till klinik och på deras hemsida står det att de vill att hästen är tränsad och vill inte krångla inne i släpet på ny mark o tränsa så vore ju bra om man kan ha det på?
Resan tar väl 1 timma
Näe inte träns i transporten, jätte lätt att bettet fastnar om du har något utstickande inne i transporten. När du kommer fram brukar man ändå få ställa dem i en box tills det är din tur.

För bara en gång kan är det väl ok att åka med träns en timma om den är stökig att tränsa i transporten, men annars tycke jag att hästen ska åka med bara en grimma.

Idag har jag och Xanthus varit på terrängbanan och ridit:bump: Vi hade inte med en tränare så vi hoppade inga hinder men vi åkte dit bara för att han skulle få vara på banan och se hindren och gå ner i vattnet. Vi hade med oss en rutinerad häst som gått där förr och två andra som inte varit där. Lite läskigt tyckte X när jag skulle ha honom att gå iväg från de andra men med lite övertalan gick det bra. Ner i vattnet fick vi ha draghjälp och då gick det bra, skrittade, travade och galopperade igenom vattnet :)

Varning för bildbomb;)
10947438_10202613714344426_8398645156854063091_o.jpg

Lite läskigt med vattnet..
11060909_10202613718824538_4470659975980394358_o.jpg

Sedan insåg han att det inte var så farligt!
10478995_10202613725344701_7572518725172492454_o.jpg

*klapp, klapp lilla pållen*
11054817_10202613726224723_9191259877067862557_o.jpg

Sedan fick galoppören galoppera!:laugh:
10863940_10202613744705185_2041484135314758503_o.jpg
Vilka härliga inactionbilder!

Fint ekipage ni är!

För första gången på något som känns som evigheter (som nog kan vara vid jul) har jag ridit ut med någon! :D Känt någon vecka att det är dags att ge sig ut i sällskap igen för hon är inte lika snar till bocksprång så fort hon blir exalterad. Ponnyn var överlycklig idag, men gick och surade av och till där hon traskade bakom syrrans ponny och försökte bita han i rumpan av och till :devil: Så kom galoppen och att säga att hon var pigg är en underdrift. Det blev lite bocksprång och försök att springa förbi täthästen men trots skräckblandad förtjusning var det himla roligt. Får jag bara in vanan att rida med andra kommer jag nog sluta oroa mig över att åka av när hon börjar busa omkring :p

Vi försöker testa lite sadlar, har en på prov just nu men tycker inte att den känns 100 %. Men jag undrar om jag någonsin kommer hitta något som är 100.. Får nog fixa en svanskappa eftersom allt vi testar åker fram på halsen, den vi har nu har dock inte åkt fram lika mycket..

Såg även att det finns "ungponny - SM" för fyraåringar i dressyr på ponny vilket skulle vara kul att vara med i, måste boka slutmätning och träna på så ser vi om vi kommer nå dit eller inte. Just nu får hon gå lite lugnare eftersom hon fäller som en.... :)

th_IMG_0001.mp4
[/URL][/IMG]

Vi försöker testa lite sadlar, har en på prov just nu men tycker inte att den känns 100 %. Men jag undrar om jag någonsin kommer hitta något som är 100.. Får nog fixa en svanskappa eftersom allt vi testar åker fram på halsen, den vi har nu har dock inte åkt fram lika mycket..

Såg även att det finns "ungponny - SM" för fyraåringar i dressyr på ponny vilket skulle vara kul att vara med i, måste boka slutmätning och träna på så ser vi om vi kommer nå dit eller inte. Just nu får hon gå lite lugnare eftersom hon fäller som en.... :)

th_IMG_0001.mp4
[/URL][/IMG]

Slutmätning blir det ju inte nu ;) Först 2019 kan våra slutmätas.

Själv är man för gammal för SM-klasserna och får hålla mig till SPAFs arrangemang :p

Svullnaden i Allis knä hade gått uppåt i benet i helgen och då bestämde jag mig för att åka till klinik o röntga.
Ville inte åka på kurs med jobbet alls i måndags då jag blivit sjuk, har feber och gillar inte att åka iväg från häst/hund, men det gjorde jag!
Så igår när jag va ute i stallet är hon halt.
Har ringt och fått tid på klinik men inte förens måndag... har kört släp en gång innan och har ingen som kan följa med än så länge :crazy:

Försökte få tag på annan vet. med portabel röntgen men han svara tamejfan aldrig. Man ringer 6 gånger på telefontid, lämnar meddelanden. Ringer hans mobil nr (som man ska ringa efter telefontid) lämnar även meddelande
Bara väldigt frustrerande varje gång man ska ha tag i veterinärer

Svullnaden i Allis knä hade gått uppåt i benet i helgen och då bestämde jag mig för att åka till klinik o röntga.
Ville inte åka på kurs med jobbet alls i måndags då jag blivit sjuk, har feber och gillar inte att åka iväg från häst/hund, men det gjorde jag!
Så igår när jag va ute i stallet är hon halt.
Har ringt och fått tid på klinik men inte förens måndag... har kört släp en gång innan och har ingen som kan följa med än så länge :crazy:

Försökte få tag på annan vet. med portabel röntgen men han svara tamejfan aldrig. Man ringer 6 gånger på telefontid, lämnar meddelanden. Ringer hans mobil nr (som man ska ringa efter telefontid) lämnar även meddelande
Bara väldigt frustrerande varje gång man ska ha tag i veterinärer

Vad trist :( Jag håller tummarna.

Ang träns och klinik - om hon är skötsam i grimma kan du säkerligen lasta ut i grimma och tränsa inne i dagboxen innan undersökningen.
Konstig klinik dock, aldrig varit med om att de kräver träns.

Det är väl inte raketforskning men ville slippa en eventuell fajt därför jag ställde frågan. Jag tycker nu att det känns bättre än att köra med träns dock..

Jag lastar helst inte själv men ska det bli tömkörning och löshoppning i veckan måste jag, tänker att det är bra att tvingas ibland :)

Vad trist :( Jag håller tummarna.

Ang träns och klinik - om hon är skötsam i grimma kan du säkerligen lasta ut i grimma och tränsa inne i dagboxen innan undersökningen.
Konstig klinik dock, aldrig varit med om att de kräver träns.

Tyckte jag med, hade tänkt ha lädergrimma sen lasta av/på med repgrimman men det står;

"När ni besöker kliniken, tänk på att ha hästen tränsad. Om det finns risk att besöket medför röntgen bör ni också vara minst två personer över 18 år, utan baby i magen. Tack för er hjälp!"

Slutmätning blir det ju inte nu ;) Först 2019 kan våra slutmätas.

Själv är man för gammal för SM-klasserna och får hålla mig till SPAFs arrangemang :p

Heheh skrev lite fel, första mätning blir det ju, men jag fattar inte riktigt hur ofta de ska mätas? Hon mättes på treårs men jag antar att man måste mäta igen nu när hon är fyra? Är också för gammal för att delta men har en hel ryttare som kan rida på tävling, känner mig dessutom lite stor på henne, även fast jag har samma längd på stigläder som min 12 åriga syster....

Tyckte jag med, hade tänkt ha lädergrimma sen lasta av/på med repgrimman men det står;

"När ni besöker kliniken, tänk på att ha hästen tränsad. Om det finns risk att besöket medför röntgen bör ni också vara minst två personer över 18 år, utan baby i magen. Tack för er hjälp!"

Jag hade skitit helt i det och tränsat inne på klinik. Under förutsättning hästen är talbar i grimma såklart.
Dessutom tycker jag grimma + kedja är bättre än bett på de lite brötiga. Bättre ta tag i kedja över näsan än dra dem i munnen liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 629
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 757
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 742
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar