Xanthus fick vila tors-fre, igår fick han gå en 40 minuters runda ute i alla gångarter han var lite nervig på stallgången innan när jag borstade och han trippade runt lite men idag var han lugnare igen, han bygger nog upp en del nerver i skallen när han får stå två dagar i rad.. Idag skrittade vi upp för våran militärbacke och travade även lite där marken var plan, han var lugn och sansad, nästan lite för lugn en stund men när vi joggat igång lite så piggnade han till igen.
Hur ska ni göra med vila i sommar? och vad har ni för mål innan vilan?
Jag kommer låta X stå helt i en månad ungefär i juni eller juli för att sedan sätta igång honom. Innan vilan ska vi kunna hoppa en bana på 80cm och kanske, kanske även varit ute på terrängbanan och hoppat några hinder där, men det beror helt på hur banhoppningen går fram tills dess. I dressyren vill jag att han snabbare ska kunna slappna av och lägga energin på arbetet för att sedan kunna göra Lc-"rörelserna" utan spänning.
Med tanke på de senaste 3 åren fula tillväxtperioder riskerar min häst stå maj-september om hon mirakulöst inte ser ut som ett ihop-plock av diverse olika stora kroppsdelar, får hon vila ca 6-8v i sommar när det brukar vara som varmast.