Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
De får väl ett bättre steg av att skos även om de visas på mjukt underlag. Tror de flesta med stor häst skor till 3 års.

Så säger min hovslagare också så min kommer att få skor innan treårstestet å jag håller tummarna hårt att han inte kommer att trampa sönder sig. Jag har ju världens klumpigaste häst :p

Det gick super på löshoppningsträningen idag :)
Inga bilder då vi fick fösa honom själva idag med tränarens instruktioner. Himla bra att man får sån hjälp. Jag har ju social fobi och han märkte det och sa att sen när jag visar nästa vecka så ska jag ta en whiskey innan så jag slappnar av lite :p

Han slog rekordet och hoppade 1 meter idag :)
Annars har vi legat på 90 cm.
Han var superfin som vanligt och tränaren är som sagt glad i honom. Dagens kommentar var att han är en läcker häst :D

Så nu hoppas jag det går vägen nästa vecka.

Angående skoningen så skodde jag två perioder innan han ska gå. Så han skos för andra gången nästa vecka fem dagar innan tävlingen. Jag hade det upplägget just för att han skulle hinna vänja sig vid skorna innan.

Inga bilder då vi fick fösa honom själva idag med tränarens instruktioner. Himla bra att man får sån hjälp. Jag har ju social fobi och han märkte det och sa att sen när jag visar nästa vecka så ska jag ta en whiskey innan så jag slappnar av lite :p

Han var superfin som vanligt och tränaren är som sagt glad i honom. Dagens kommentar var att han är en läcker häst :D

Så nu hoppas jag det går vägen nästa vecka.

Angående skoningen så skodde jag två perioder innan han ska gå. Så han skos för andra gången nästa vecka fem dagar innan tävlingen. Jag hade det upplägget just för att han skulle hinna vänja sig vid skorna innan.
Åh vad spännande att det så snart är dags. Han är jättefin så det kommer nog gå galant! Jag håller tummarna för er!

Jag tror att det kommer att gå fantastiskt bra för er!!
@Maja_Kandi : Haha, jag instämmer.. Det är många *allar i tråden! Du får börja kalla Balder för Nalle istället!! :rofl:

KL:

Igår red jag på Callekott igen. Kan säga som så, att igår var det INGET fel på framåtbjudningen. Han sög framåt i galoppen. (Jag fick verkligen visioner om hur pass kraftfullt han kommer att kunna springa framöver.. Igår behövde jag definitivt inte smacka!) Traven var superhärlig den med, han rör sig mjukt och lätt och passar min whiplash ypperligt!

Jag blir mer och mer fäst vid min fantastiske häst. :)

Jag kan byta namn på min till Spöket :devil:
Envisa tjuriga men smått fantastiska häst.
Har jag inte fått några gråa hår än så lär jag garanterat få det nu :angel:

10313979_453175058119052_5846213701266194441_n.jpg

856930_453175068119051_2572222813596006874_o.jpg

10153014_453175051452386_1657004640167986609_n.jpg

På lördag är det genrep inför 3 årstestet... Hoppas han uppför sig bättre än idag :p

ps. Lastningen gick i alla fall alldeles lysande bra :banana:

@happyrider @SaraMara

Jag hoppas verkligen det går bra. Sånt här gör så jag får ont i magen å jag kan liksom inte gå runt med panik när det är över en vecka kvar tills det är dags :p
Får med mig bra folk upp. Tjejen som är med på träningarna ska visa honom och en annan tjej i stallet följer med och driver på honom och sen har en underbar vän här på buke ordnat så en av hennes vänner hjälper till och driver med, så blir vi fyra st och en i varje hörn :)

Hej! Kastar in en fråga: lilldamen hemma är anmäld till treårstest i slutet av maj. Jag är lite stressad över ridprovet - jag tror nog att jag ska kunna framföra hästen i fråga i samtliga gångarer tills dess, men nu undrar jag om det finns några stilkrav? På hästen, tänkte jag alltså, i fråga om form? Hon travar ledigt framåt i dagsläget, men stöd i tygeln eller någon form öht är ju inte att tala om. Hon är inte riden mycket alls än, så det är väl i sig inte så konstigt, men vad krävs för godkänt ridprov?

Det krävs inte många pass innan de skall börja ta stöd på tygeln, såvida de inte har ont i munnen eller liknande.

Sen krävs det inte mycket för godkänt ridprov, skritt, trav och galopp utan att du åker av. Däremot får man ju numera utlåtande från ridprovet och utlåtandet blir ju bättre om det är harmoniskt och kontrollerat. Men det syns inte på BLUP eller nått.

Hej! Kastar in en fråga: lilldamen hemma är anmäld till treårstest i slutet av maj. Jag är lite stressad över ridprovet - jag tror nog att jag ska kunna framföra hästen i fråga i samtliga gångarer tills dess, men nu undrar jag om det finns några stilkrav? På hästen, tänkte jag alltså, i fråga om form? Hon travar ledigt framåt i dagsläget, men stöd i tygeln eller någon form öht är ju inte att tala om. Hon är inte riden mycket alls än, så det är väl i sig inte så konstigt, men vad krävs för godkänt ridprov?

Min tog inte stöd i början och sen åkte vi till tandläkaren och han hade vargtänder som vi drog ut, och efter det så pillar han inte runt med bettet och han tar stöd och inget vevande med huvudet upp i det blå längre

Så om hästen inte vill ta stöd så skulle jag kolla upp munnen :)

Min tog inte stöd i början och sen åkte vi till tandläkaren och han hade vargtänder som vi drog ut, och efter det så pillar han inte runt med bettet och han tar stöd och inget vevande med huvudet upp i det blå längre

Så om hästen inte vill ta stöd så skulle jag kolla upp munnen :)

Tack för tips! Vi har tagit ut vargtänderna för ungefär ett halvår sedan. Hon slår inte med huvudet, hon travar helt enkelt på med halsen lite sträckt framför sig! Hon är bara riden på bana några gånger och jag har inte velat ställa några andra krav än att hon ska gå på i skritt eller trav - efter mina önskemål! - och svänga med ledande tygeltag. Men om vi då bara lägger till galopp s(och lite klister i sadeln... ;-)) så kanske det räcker!

Tack för tips! Vi har tagit ut vargtänderna för ungefär ett halvår sedan. Hon slår inte med huvudet, hon travar helt enkelt på med halsen lite sträckt framför sig! Hon är bara riden på bana några gånger och jag har inte velat ställa några andra krav än att hon ska gå på i skritt eller trav - efter mina önskemål! - och svänga med ledande tygeltag. Men om vi då bara lägger till galopp s(och lite klister i sadeln... ;-)) så kanske det räcker!

Jag har även satt upp ett hål i sidostyckena efter han drog ut tänderna och då blev det ännu bättre.

Förstår att det börjar bli nervöst för de som ska visa, själv är närmsta treårstest i augusti/september så här har vi inte ens börjat :D

Jag börjat få hopp om att Nangjala nog kravlar sig upp till 146-148cm i slutändan ändå. Rumpan har vuxit i veckan till 146 och förhoppningsvis hänger manken efter minst lika mycket ;)

Mitt närmsta är också i augusti men det i maj passar mig bättre :D

Hovis ska testa att sko när hon kommer nästa vecka, vi får se hur det går...

På torsdag har vi genrepet inför 3 års =) Magnus och Roxi var båda anmälda, men Magnus har fått 2 små sår på ena frambenet så han får stanna hemma.
Roxi blev idag badad och igår och idag har jag tränat på att springa bredvid henne. Igår gick hon i passage hela tiden.. ( får man pluspoäng på 3 -års för det ? ;)) Idag gick det bättre och jag fick också några foton på henne när hon var nybadad =)

10325226_10152141861938460_8946529736341901091_n.jpg

10150658_10152141862838460_5170318707849266343_n.jpg

10299076_10152141863258460_7026807726433130217_n.jpg

10311140_10152141863433460_5857836195952880420_n.jpg
10252068_10152141863443460_8532210720129015199_n.jpg

Och mina knoppar ser bedrövliga ut :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka