Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det engelsk och achennosgrimma som är tillåtet? Inte remont? Har bara remont men mamma och syster har ju träns jag kan låna. Men Nangijala passar bäst i remont :)

KL
Balder fortfarande JÄTTEhalt. Han i princip hoppar fram på tre ben. :( Det gör så ont i mig att se honom så... Ringde hovis idag och rådgjorde lite mer. Ingen feber, god aptit osv, men så satans halt. Idag har han äntligen ont ovanför kronranden, så nu hoppas jag verkligen att den satans skiten spricker och kommer ut... Hovis sa ungefär samma sak. Går inte att göra så jättemycket när det fortfarande är så väldigt ont, men eftersom att det gått framåt nu så hoppas vi på att den spricker snart.
:(

Stackars Balder. Hoppas att bölden spricker upp snart, så att han blir av med smärtan. Det är så jobbigt att inte kunna göra ngt åt deras onda.. Även vi fick snö, men det är borta nu. Ska åka och plocka av Calle täcket strax.. Och på tal om Calle...
(KL:)
Promenerade till gärdet som är iordningställt för hästaktiviteter igår igen, vi värmer upp så så att jag får mer ridtid när jag väl är där. Han travar gärna och har öronen spetsade framåt i galoppen, som blir bättre och bättre för varje gång. Jag sitter med ett stort fånigt flin över ansiktet när vi flyger fram över gräsytorna.
ag.gif

Efter några vändor i galopp (Rakt spår, bägge galopperna) och en massa serpentinande i trav så satt jag av för att låta honom gå och beta lite inför betessläpp. Fäste således hjälmen (jag var ju svettig) i ena stigbygeln på sadeln, och började att leda Calle. Panik utbröt. Ngt läskigt förföljde Calle på den sidan som matte INTE gick på.. (Självklart fäste jag hjälmen helt galet på fel sida..) Calle for fram i full galopp. Hjälmen hängde med. Matten också, på andra sidan. Calle skyggade för hjälmen. Matte stod på den plats där Calle landade.. Matten försökte lugna Callen. Callen var okontaktbar. Hjälmen var inte hjälpsam. Callen tog fart på nytt. Testade Lippizanerkonster. Matten försökte lugna. Callen okontaktbar. Matten blev ARG! Sa med morrande OCH hög röst: NU RÄCKER DET! Callen frös till is.

Matten kunde smyga runt och knäppa loss hjälmskrället.. En timmes terapiarbete följde, vilket startade med att få ha hjälmen en meter från Callen (Vaddå.. Den anföll ju tidigare?!) och avslutades med att Calle kunde skritta lugnt med hjälmen fastknäppt på stigbygeln.

Suck... Hästar... En vagn kan han lugnt dra, bära ryttare går utan problem, men ett hjälmskrälle vid sidan kan döda.. Rödhårig? Japp.

Jag har fått för mig att man ska ha en nummerlapp på var sida om tränset.. Är det så eller min hjärna som fått fnatt? Ska iväg och handla småsaker idag nämligen. Börjar bli nervös.. en vecka kvar och jag kan fan inte få ro i kroppen :rofl:

Jo de vill ha på båda sidor numer, ganska praktiskt :)

Även jag har funderat på Huntertränset från Hööks, men det är silverfärgade spännen och jag vill ha i mässing. Så han får visas i det han har redan.

dscn4792_53308b65e087c34c6f356d11.jpg

Men samtidigt så gör det väl inte så mycket om det är silverspännen. Tyglarna ingår ju och jag har ett silverfärgat bett liggandes hemma, så jag slipper hålla på att plocka av bett och krångla, så kan jag ha det som visningsträns på heltid. Sen när han ska ställas ut så får han ändå inte ha något glitter och glamour pannband på sig för tränset ska vara helt neutralt. Så behåller jag mitt nuvarande som hemmaträns. Gillar att det är lite bredare nosgrimma på Huntertränset än det jag har nu. Eller tror ni han gör sig bäst i den tunna han har nu.
För bred gör nog bara att han huvud försvinner.

Vilka i-lands problem vi har :p

Vi kan dela :D

Jag gillar nämligen inte hakarna.

Åh, jag älskar såna hakar :love:

Kan också tipsa er andra om att det är en stor fördel att ha såna hakar på treårs så man får av tyglarna snabbt. Min tränare sa att det finns inget med tidsödande än att stå och krångla med tyglarna när man inte får mer än en kort stund på sig att visa upp sin häst. Dom finns lösa att köpa på Hööks. 25 kr stycket.

Åh, jag älskar såna hakar :love:

Kan också tipsa er andra om att det är en stor fördel att ha såna hakar på treårs så man får av tyglarna snabbt. Min tränare sa att det finns inget med tidsödande än att stå och krångla med tyglarna när man inte får mer än en kort stund på sig att visa upp sin häst. Dom finns lösa att köpa på Hööks. 25 kr stycket.

Metall mot metall ger mig rysningar :crazy:

Har kedja vid visning :)

Jag köpte en longeringspisk med med kortare snärt. Som låter super :D
Vågar inte chansa på att dom bara har piskor på plats som är ljudlösa. Dunder behöver få höra ljudet :p

Jag fick ett tips jag gärna delar med mig av. Att inför visningen för hand, om man har en häst som kan vara lite "yster" - ta ett par släta gramantyglar i läder och använd som tyglar. Då kan man ge tygel nog för de ska kunna visa gångarterna på bästa sätt, men om det blir lite "ystert" har man ändå tygel kvar så man slipper tappa dem.

Jag kör med lösa hakar vis visning, av anledning som beskrivits. Visar aldrig i kedja, det är lättare ställa upp dem korrekt om man har två tyglar. (Sen "ska" det ju vara tyglar med och ibland är jag lite traditionell)

Hittade en bild med gramantyglar. (Ja jag fick skäll för han inte hade nosgrimma.. Fast BIR ändå ;P Dock inte i någon större konkurrens, men trots att han lekte Allan Ballan i ridhuset och visade mer skolor ovan mark och sidvärtsgalopp än trav..)
223685_120825491346766_1763312_n.jpg

Utställning är ju petigare, på treårs ska ju allt gå så fort.

Nu är vi på väg hem igen, X har hoppat maxhöjd (kanske lite till) och efter en omgång plockepinn hoppade hon riktigt bra.

Två veckor till nästa gång och sen är det treårs :nailbiting:

Fast går ju lika fort ta av med hakar som med kedja :)

Och "ska" vara, det var mer sett till visning av häst vid hand än typen av arr.

Men huvudsaken är ju att man hittar ett sätt som fungerar och man själv är nöjd med.

Bättre bjudning idag? :)

Helvetes jävlar vad arg jag blev på Zacke idag! :o Först bråka han som fan när man skulle löshoppa och sen i stallet. Skulle bara spola av benen på honom och gjort sådant förut så inget nytt. TRE gånger försökte han springa över mig och vi slogs som tusan. Till slut skrek jag verkligen ifrån och fick klappa till honom så han stannade upp. Till slut ställde man sig åt fel håll i spolspiltan och sköljde av hela honom men stilla stod han. Han är 3e hästen på 26! år jag verkligen sagt ifrån till.

Sen fick man såklart lite skuldkänslor för det men är livsfarligt med så stora hästar om de lär sig att de kan gå över folk så lika bra ta slagsmålet nu så är det gjort. Nu står han i boxen i mystäcke och torkar. Blev lite pusskalas efteråt innan man åkte hem . Treårstrots ftw? :devil:

Fast går ju lika fort ta av med hakar som med kedja :)

Och "ska" vara, det var mer sett till visning av häst vid hand än typen av arr.

Men huvudsaken är ju att man hittar ett sätt som fungerar och man själv är nöjd med.

Bättre bjudning idag? :)

Jag har normalt sett aldrig tygelhakar och då är kedja närmre till hands :)

Jo lite bättre och ffa lyfte hon bättre efter plockepinnet, hon har varit så stel innan och inte dragit ihop i fram.

Kl
Ihopsläppet med min mamma och systers ponnyer gick bra. Mammas ponny Lady var överlycklig när Nangijala släpptes in, fram tills Dante kom i juli hade hon ju gått med Nangijala sen hon föddes och väl varit lite extramamma. Nangijala lika glad hon så det stod nog en kvart och bara snusade och kliade varandra. Det gick till och med så långt att Nangijala stod och försökte dia :grin: Systers ponny Dante bara tittade när hon släpptes in och var inte alls intresserad, hans tankar gick nåt i stil med "neeej, ska skitungen gå med oss???" Så han ignorerade henne och gick såfort hon kom nära. Såg lite komiskt ut och Nangijala försökte smyga sig nära men det lyckades inte. Nu står iallafall de båda stona och betar nöjt bredvid varandra :D dock är inte Nangijalas mor lika glad, hon oroar sig över sin "bebis" haha.

dsc03859_53623e592a6b229cc6b8615f.jpg

dsc03885_53623e87e087c34edae10f90.jpg

dsc03895_53623eb7ddf2b30d30d89464.jpg

Bildbevis på diandet ;)
dsc03943_53624088e087c365e18cf43f.jpg

dsc03951_536240b82a6b220f6b41c679.jpg

Nangijala smyger fram mot Dante
dsc03960_5362411fe087c35ae36dba45.jpg

dsc03963_536241522a6b222501088e2b.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• NPF- diagnoser och dagens skola
  • Hudvårdstråden 2
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat