Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Löshoppade Calle idag! Duktig grabb! :)
20140427_201216_zpsd12c64cb.jpg

Några språng :) på tisdag ska han skos.

Är visst mest bara Calle och Walle i den här tråden. ;)

Kl
Balder fortfarande jättehalt idag. Fick äntligen tag på hovis som kom ut på kvällen. Jag var tyvärr inte hemma utan är på jobbet, men sambon var en ängel och var med ute och ringde och rapporterade. :) Hovis trodde som jag att han klivit på nånting så det blivit en böld. Han karvade upp lite mer och spolade ordentligt. Det hade visst gjort så ont att de blivit tvungna att bremsa... Pålle står inne tills imorrn och då ska jag flytta om i hagarna så Balder får gå själv så han slipper bli jagad. Så får vi se hur det utvecklas.
Skönt att han är så himla cool, tog in honom på eftermiddagen och han bara ställde sig och käkade i godan ro. Ingen temp att oroa sig över heller, 38,4 direkt efter intag och det har varit jättevarmt, så jag hoppas det får läka ut utan komplikationer... Ska ha koll på temp och pålle ska ta det piano men får vara ute.

Såhär låg han igår när jag kom hem, helt utslagen. Enligt sambon hade han legat ner hela dagen, bara flyttat sig en bit och sen legat igen. Jobbigt när det är ont och varmt på samma gång... Skönt för honom att få sova inne inatt.
IMG_20140426_144756_zpslvjarhot.jpg

Hej igen, gudars vad tiden flyger iväg och Buke är helt nytt och konstigt. Kul att läsa om alla fortfarande och jag tänkte skriva att jag bara varit ute med WallE två gånger sedan jag sist skrev. En tur i skogen med gamlingen framför, blev några galopper för att få upp bjudningen. Han skötte sig exemplariskt och tog galopperna bra. En kort tur men med lite högre tempo.

Detta verkar ha smittat av sig och bjudningen satt som en smäck när jag tog in honom i paddocken igen för första gången sedan jag började rida in honom. Jätte kul faktiskt. Han var super duper pigg så vi tavade lite på fyrkanten bara och tog sedan en galopp i varje varv utan några som helst tveksamheter. Härlig häst!

Har även mätt honom och icke har han vuxit. 151 fram och 152 bak. Men kanske gör betet honom gott så han växer på sig lite ;)

Vi hade även en rolig händelse. Grannen hade någon foderhäst som jag klappat på som tydligen hade pälsätarlus, så alla vart smittade av vad jag märkt så idag har alla blivit både badade och avlusade. Konstigt nog tyckte alla hästar det var ruskigt skönt i värmen. 3 av 5 rullade sig dock i hagen efter... WallE en av dem. Men nu e de lusfria!

KL
Här händer det grejor som alltid ;) har läst men inte skrivit på ett par veckor. Gör inte mycket med Trollungen för hon tappar ju fortfarande tänder. De två nedertänderna där fram är typ halvvägs av så jag hoppas de trillar i veckan, för jag är såå sugen på att rida henne igen! Hon har ju vilat hela april :P Men tänkte att framtänderna skulle ryka först innan jag stoppar in ett bett i munnen. Just nu går våra hästar ute dygnet runt sen två veckor, underbart att redan slippa mockning och ge allt mindre hö :D

KL
Här händer det grejor som alltid ;) har läst men inte skrivit på ett par veckor. Gör inte mycket med Trollungen för hon tappar ju fortfarande tänder. De två nedertänderna där fram är typ halvvägs av så jag hoppas de trillar i veckan, för jag är såå sugen på att rida henne igen! Hon har ju vilat hela april :P Men tänkte att framtänderna skulle ryka först innan jag stoppar in ett bett i munnen. Just nu går våra hästar ute dygnet runt sen två veckor, underbart att redan slippa mockning och ge allt mindre hö :D

Åh så skönt med betesgång redan! Det kommer dröja för min(a), i vart fall till efter treårs och en bit in i juni gissar jag.

Min lilla har löshoppat igen, bl.a. Hoppas på att filmen kan funka den här gången?

Duktig tjej som nu hoppat 130, får hoppas hon hoppar i samma storstilade stil även på tre-års. Vore kul!

Prick2-1.jpg

F.ö. är hon också ganska duktig, lite fladdrig i ridningen, formen är allt annat än stadig, men i lördags galopperade vi för första gången 1,5 varv i sträck i paddocken. Det firade vi med att gå ut och galoppera på travbanan - duktig tjej som skötte sig utmärkt! :love:

Prick1-1.jpg

Prick3.jpg

@SaraMara Så roligt att det går bra med löshoppningen:D Vi var på samma ställe igår. Ingen i vår grupp hoppade så högt.;)
Vår lilla hade lite bråttom över de första hindren och rev sedan det sista flera gånger. Vi ska ju inte visa henne så det spelar ingen roll. Tord tycker att hon har ett bra huvud och en fin inställning.:)
Eftersom hon inte kommer att bli tillräckligt stor för oss har vi lagt ut henne på annons. Kan ju alltid hoppas att det finns nån som vill ha en liten stor häst.

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/v2SD2iLjZio" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

@SaraMara Så roligt att det går bra med löshoppningen:D Vi var på samma ställe igår. Ingen i vår grupp hoppade så högt.;)
Vår lilla hade lite bråttom över de första hindren och rev sedan det sista flera gånger. Vi ska ju inte visa henne så det spelar ingen roll. Tord tycker att hon har ett bra huvud och en fin inställning.:)
Eftersom hon inte kommer att bli tillräckligt stor för oss har vi lagt ut henne på annons. Kan ju alltid hoppas att det finns nån som vill ha en liten stor häst.

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/v2SD2iLjZio" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Synd, men ändå ett klokt beslut förstås att sälja, finns säkerligen en bra ny husse/matte till henne, hon är ju bedårande söt dessutom! :)

Ja, vi testade henne lite inför treårs, eftersom Tord misstänkte att de kommer fråga om höjning och den nervsvaga matten vacklar lite. ;)

Jag glömmer ibland av att skriva och kommentera. Tacksam för gilla-knappen för då kan man i alla fall trycka på att gilla. Är mer aktiv i egna bloggen och till och med där glömmer jag av att skriva ibland :o Men läser dagligen i alla fall ;) Följer er och stressar själv med få allt klart innan 3 års här :D

Vi gör ingenting, hon är beordrad "vila" fram till nästa löshoppning. Och sen blir det väl samma till treårs.

Funderade på att sko men de visas ju i ridhus så det gör nog varken från eller till.

24/5 så nästan en månad kvar :)

Men det är ju snart :)
Vet ju att det går tester i höst med men så länge skulle jag aldrig orka vänta :p

Fick precis ett samtal från en tjej i stallet om att Dunder leker hingst. Dom släppte ett sto i hagen bredvid och sen dess springer han vid staketet och ropar efter henne. Pojkar :meh:
Det är därför han måste gå i valackhage och det är jag benhård med. Tjejtjusare!

Jag tänkte visa i höst först men visar jag 24/5 så får jag henne visad av ett proffs! Värt varenda krona :D Och extra mils körning.

KL
Balder fick en egen hage idag så nu går alla hästar i varsin, inte riktigt som jag vill ha det egentligen... :cautious: Men vad gör man. Ingen feber men fortfarande jättehalt, hovis trodde det skulle spricka upp av sig själv i kronranden, men blir han inte bättre måste vi bedöva hoven och skära mer och få rent ordentligt. Balder är klok och tar det hela coolt och med ro. Han tyckte det var kul att få en ny plätt med lite grönt under allt gammalt gräs som han kunde pilla med. :)

IMG_20140428_115719_zpsdgg3oilf.jpg

Vi gör ingenting, hon är beordrad "vila" fram till nästa löshoppning. Och sen blir det väl samma till treårs.

Funderade på att sko men de visas ju i ridhus så det gör nog varken från eller till.
De får väl ett bättre steg av att skos även om de visas på mjukt underlag. Tror de flesta med stor häst skor till 3 års.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka