Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag bestämt mig för att lämna bort Walle för inridning.
Har "bokat" plats i juni. Känns väldigt skönt faktiskt...
Om allt går vägen så är han borta hela juni, kommer hem och får vila på bete juli och augusti. Därefter börjar jag rida lite...

Ska även löshoppa några gånger till i höst på rekommendation av löshoppningstränaren, eftersom vi bara hunnit med två gånger nu i vår.

Äntligen har jag någon form av plan...:banana::up:

Magnus och Roxi är anmälda till 3 års den 17 maj i Timrå =) Min tränare tycker jag ska visa själv men jag vet inte riktigt.. :P

Igår red jag alla 4 unghästar Roxi red jag ut på själv efter vägarna och galopperade där underlaget var bra, hon är verkligen jätterolig att rida :P
Magnus och Tummen och Wendy fick träna på galoppfattningar i paddocken, gick riktigt bra för alla =)
Wendys ägare som är Id-kontrollant och kommer vara den som mäter på 3 års var hem till mig med mätpinnen då jag var nyfiken på hur höga dom är =)
Roxi är 165cm i manken och 166 bak
Magnus är 165cm i manken och 167 bak
Tummen är 159cm ( och jämnhög )

Lite roligt att få det riktigt gjort så att man kan jämföra om ett år =)

Gjorde min anmälan idag. Jag blev nervös :rofl: vilket känns skumt då jag inte är den som visar.

Ska nog ta och försöka mäta min idag. Sist var han 168 cm. Ska mäta bak med för tycker han är lite hög över rumpan men även att han växt igen :o E tyckte sist nu när hon red att han växt så kan bli intressant att se. Får snart sluta mata honom ;)

Han är jätte fin i kroppen och väldigt söt.

Idag har jag skott Imbra fram för första gången. Hon skötte sig fint vid skoningen. Gick upp och red henne på min hårda bana och hon rörde sig redan bättre och hade mer framåtbjudning och gick på mindre hjälper. Idag är jag jätte nöjd med ridpasset. Red också för första gången i dressyrsadel, vilket är den sadel som jag själv trivs bäst i och känner mig säkrast i. Nu gäller bara att skorna får sitta kvar, det blev boots på i hagen. Mamma hästen fick sina tänder genomgånga idag och fick mycket beröm. Vet sa att "man blir så glad när man ser gamla hästar se ut så här i munnen". Det känns skönt för mig. Jag hoppas att Imbra ärver hennes tandhälsa.

Mätte Zacke!
Höll på att glömma det.
Kanske inte helt 100% men han stod rätt still. 169½ manke och 170 cm över rumpan.

Jag har inte mätt Calle på ett tag, ska nog ta och göra det jag med..

Men idag har vi debuterat på gräsbanan med giggen!

Bildbevis:
10156096_10203865291819128_5528032683168293566_n.jpg

10170850_10203865292779152_4219686026543320232_n.jpg

Idag blev Calle för första gången svettig! :) Nu var det nog en hel del av värmen, men det var första gången som vi jobbade på lite mer med vagnen.

Var gravid igen.
Nu är jag det inte, igen.

Så nu har jag bestämt mig för att satsa på operation, se till att utbilda X ordentligt vid töm och sen rida henne själv på kvalitets nästa år, så inga föl.

Inte helt säker på om jag pallar insittningen själv men det visar sig, annars går det ju att skrapa ihop till en månads inridning i höst eller vår. Om jag börjar nu :D

Idag har jag ridit för första gången på tre veckor. Han har haft lite semester sen clinicen han var med på.
Kände att jag ville rida honom lite nu innan vi ska till stranden imorgon. Så vi tog den lilla rundan som man kan rida runt runt och så red vi den tre varv. Det blev väl kanske totalt 2 km så den är inte så lång. Första två varven så tog vi galopp i dom två små gräsbackarna som finns på rundan och sedan två galoppfattningar med en 15-20 meters mellanrum. För att få till galoppfattningen och avsaktningen. Det är bra att kunna få stopp på hästen efter man fått upp den i fart :p
Sista varvet tog vi i skritt på långa tyglar. Han var rejält svettig efteråt så jag passade på att bada honom. Lika bra att öva lite eftersom han lär bli badad en del i sommar om vi kommer iväg på alla utställningar som jag vill på. Har kollat upp en hel hög nu.
Imorgon blir det som sagt stranden och det ska bli spännande att se hur det går!

img_20140424_191832_53594827e087c3085ccd82fb.jpg

Var gravid igen.

Så nu har jag bestämt mig för att satsa på operation, se till att utbilda X ordentligt vid töm och sen rida henne själv på kvalitets nästa år, så inga föl.

Inte helt säker på om jag pallar insittningen själv men det visar sig, annars går det ju att skrapa ihop till en månads inridning i höst eller vår. Om jag börjar nu :D
@lil-sis tråkigt med din graviditet, beklagar... Verkar som du har en bra plan för din häst iaf.

Var gravid igen.

Åh, jag beklagar.. På det som du skriver så verkar det som om det har hänt flera gånger.. En vän till mig gjorde en sådan operation som du tidigare talat om, och jag kan ju säga att hon skulle lätt kunna rida ponny idag. Fort gick det med.. Så vem vet.. Kanske rider du din häst själv i höst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka