Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Charlottee: Vilken vacker häst! Det är en sorg att förlora en häst...

Jag och min odåga Walle laddar för löshoppning på söndag. Ska bara fixa en konfirmation med 30 gäster först:o.

Min lille pålle har varit lite hingstig och allmänt brötig ett tag. Alltid trist att behöva "bråka" och tillrättavisa. Men vet ju att det är nödvändigt!
Känns iaf tröstande att läsa att fler små juveler är lite "trotsiga".

Kl: Calle har levererat idag! Vi skulle ju åka och köra vagn hos en kompis i deras ridhus. Giggen körde jag på plats igår, så att vi kunde koncentrera oss på Calle idag. Han lastade nästan sig själv, min Medis ledde in honom och jag stängde, så odramatiskt som det kunde bli.. ;)

Väl där lastade vi ur, kollade ridhuset med alla precisionskoner och sedan selade vi. När selen var på kom dem erfarna hästen/kusken med maratonvagn. Vi passade på att gå bakom dem och vänja oss med ljudet (mest för mattes skull.. Calle brydde sig inte ett skvatt..)

Sedan spände vi för och körde. Efter några varv i skritt och trav så vågade vi testa att köra mellan konerna. Snacka om S.B.T... * Stackars Calle.. Måste träna mer, har ju ingen känsla alls...

Lastade in honom lika okomplicerat som ditresan och så åkte vi hem. :)

Han är värd mycket idag, rödingen!!

KL.
kul att läsa i den här tråden nu, händer massor med era fina 3åringar!

Vill bara flika in en liten notis om min Zolero eftersom vi hängde i denna tråd under en längre tid, det är hans födelsedag idag 18/4 :( Livet är orättvist, inte så att jag ältar vad som skedde längre, men det gör fortfarande ont att minnas honom. Antar att alla som mist sin vän känner igen sig.

10268440_10152075543686344_6582251078436676083_n.jpg
10170725_10152075543856344_3103591622598768625_n.jpg
Ja fina, fina.zolero lever i våra minnen.

Tror jag kan ha hittat Ai-chans pappa. Har ju bara fått höra att det ska va en paint. Men hoppas inte han är hennes pappa då han hade medfött fel på frambenen som gjorde att alla leder i benen var felvridna så han höll inte för ridning. Trots detta så är det någon som avlade på honom ett par år. Då jag inte kan få fatt i hennes uppfödare lär jag väl inte få veta, men blir nog att röntga benen på henne efter betet innan hon sätts igång igen.

wpid-img_20140418_184611.jpg

wpid-20140418_185704.jpg

Längesen jag var in här nu! Min dator sa upp sig så jag har en del att läsa igen! =) Idag fick jag ut min snälla far som fotograferade mig när jag red Roxi, hon har en sån otrolig ridbarhet och hon är precis lika härlig att rida som sin syster! =)
1480746_10152122202488460_51598371424244898_n.jpg

1505251_10152122203018460_1352629059726154755_n.jpg

892239_10152122203483460_4846096819245955405_o.jpg

10001234_10152122203703460_7504443374228710827_o.jpg
1979212_10152122203768460_2047423649345258575_o.jpg
1898915_10152122202498460_2067338018490458012_o.jpg

Hon ser kanonfin ut! :)

Själv har jag varit ute på en kort uteritt med Calle idag. Blev både skritt, trav och galopp. Det sista måste vi stärka en hel del de kommande veckorna, men han får en eloge för att han är så otroligt fin i munnen. (Önskar bara liiiiite mer bjudning.. :) Dock inte lika mycket som jag fick sist ;) )

Så ridbar hon ser ut Roxi :)
Kul att han skötte sig på löshoppningen Happy.:D

Idag har vi hoppat uppsuttet igen. Andra gången. Hon är seg att få fart på men hoppar villigt. Får bygga kondisen genom att galoppera i skogen.

http://videofy.me/v/6417200

Film från hoppningen. Hoppas att det fungerar.

Halloj i stugan!
Hemma igen efter en veckas semester i Tyskland.
Dunder har haft semester men jag tror inte han klagar. Näst på tur ligger dock att ringa hovslagaren då han tydligen fått av sig en baksko
Nu ska det trimmas inför treårs här hemma. Är ju bara tre veckor kvar!

Är ni andra också nervösa? :p

*KL

Bättre sent än aldrig, här får ju jag och min pålle vara med!
Valack, xx-Cagancho-Cagliostro.
Haft sen tidig höst, var ett litet spontanköp.. :angel:
Fick en senskada efter bara några veckor, så varit ur spel hela vintern, vi har bara gått ändlösa promenader i de mörka småländska skogarna. Så är det nåt han är trygg med så är det mörker och pannlampor :p Är friskförklarad sedan en månad, och i samma veva bytte vi stall och fick paddock så nu är inridningen i full gång igen. Vi kan skritta, trava och galoppera, men det roligaste är ändå longering :bump:

Fick gå med som handhäst idag (vi kunde t.om. galoppera över ett fält, duktiga killar som samarbetade så fint) och sen var han lagom trött för att ridas lite. En dryg veckas ofrivillig vila pga lymfangit var nog bra, känns som han smält det han lärt sig lite, och var finare i munnen och svarade bra för hjälperna.

Ska inte visas, hade fått sexa på ben :grin: och finns ju ingen bedömningskategori som heter "söt" som hade kunnat väga upp :D

Får återkomma med bild...

KL
Idag blev det uteritt på våra fina ridspår. Galopperade mkt o hon fick gå först. Väldigt mkt mer bjudning ute. Lite läskigt med vattenpölar jämte spåret. En bockning på hela turen Duktigt. Bra trött på hemvägen.

Vi red för tränare idag :) Blev mest få koll på sin egen kropp idag, sedan att hon skulle sänka sig samt få med och lyfta bogen på volt. Var nog 90% arbete i skritt och sedan lite trav och rygga. Vi ska jobba mycket på den då hon rekommenderar att man sen i framtiden när hon är mer riden och kan grunderna ska avsluta varje pass med att rygga 30-60 steg. För stunden klarar vi 5-6 innan hon tjurar ihop. Men nu har vi 2 veckor på oss att öva till nästa gång och då ska volten va mjukare och hon ska backa iaf 10 steg utan problem :p Tränaren påpekade med om att hon var fet men kan inte göra något mer åt det då hon redan går med munkorg 24/7

Tyvärr inga bilder från idag men bjuder på dessa från igår :)

DSC_9057.jpg

DSC_9058.jpg

Följer allihop i tystnad, kul att det finns en gilla-knapp nu iaf så känner man sig inte alldeles borta när man inte orkar kommentera allt som görs. ;) Ni har så fina hästar allihop!

@urkella
Balder har ju också varit lite, ehm... Fet... I vintras hade jag ju bal i hagen men han svällde ju som en ballong, speciellt när han ju inte gjort nånting. Men nu har alla hästar bara portioner i hagen, båda grabbarna var runda och Balder är lägre i rang så den stora får ändå det han vill ha. Jag väger inte höet åt dem, men de får mat fyra gånger/dag. 06, 12, 17, 22. Gissar att de får ungefär 10-15 kg/dag vardera. Det är väl egentligen mycket i frågan om bantning, men jag försöker alltid göra en hög lite större så att den stora får i sig lite mer än Balder. Nu i helgen har vi haft helt fantastiskt väder så de har sovit ute sen i torsdags, mycket nöjda hästar som verkligen njuter av värmen i solen!

Kunde äntligen ställa ut ett badkar åt dem så de har vatten hela tiden nu när det är frostfritt även om nätterna. Vi fick snabbt bygga in det i en ställning med lastpallar. Jäkla grabbar till att banka och slå och bita och förstöra allt de får... :cautious:

Bjuder på en bild på trötta nöjda pojkar i morgonsolen igår. :)
IMG_20140421_101816_zpsse5tqmpo.jpg

Oh happy day.... :D Har ridit ett pass i paddan på Calle nu under morgonen. Han blir bara bättre i traven och idag kunde vi galoppera i bägge varven. Han har verkligen vuxit till sig under vintern, precis som jag kan se att många andra i tråden också har gjort. :)

På torsdag blir det körning igen, kanske kan jag få lite nya kort då :) Man kan ju alltid hoppas!!

Vad fin hon är! Ser så himla stadig och käck ut dessutom.

Min lilla loppa är just nu ganska yr i bollen, har ökat kraven lite från "spring hur du vill bara du springer" till: "spring i mitt valda tempo och på nästan den linje jag vill". Inte helt lätt för yrhättan och hon blir lite förvirrad och frustrerad när hon inte får göra som hon vill.

Fröken hade en "hård" helg med träning i fredags med ökade krav, uteritt i skogen med en hel del backträning (dock avsuttet) i lördags och sedan löshoppning i söndags.

Trodde hon skulle vara trött under löshoppningen, men efter att hon lugnt knatat runt i en timme i solen och betat på parkeringen så exploderade hon fullkomligt när första "kompisen" lastades av. Lillan var sedan genomsvettig innan hon ens börjat ladda ur ordentligt vid löshoppningen och tja, vi var rätt svettiga båda två kan man lugnt säga. Hon hoppade riiiiktigt bra första uppvärmningsomgångarna, men tar ut sig så på allt skuttande och tramsande att hon blev lite för trött för att vara sådär riktigt bra resten av tiden. Över tar hon sig dock, med bra avstamp, men hon överarbetar ngt vansinnigt och är fortfarande alldeles för het och ivrig för att det ska vara helt bra.

Blev inget filmat denna ggn, sambon var alldeles för koncentrerad på att försöka fånga yrhättan för att ha ro att filma. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka