Arbetsgivares konstiga frågor...

M

marielen

Liten fråga...
Har en arbetsgivare rätt att kräva att få veta hur många föräldradagar man har kvar att ta ut??

EN kompis till mej fick höra av en av cheferna senast idag att han ville veta hur många mammadagar hon har kvar att ta ut. Han hade ringt till Försäkringskassan och frågat, men han hade fått till svar av dom att dom inte får lämna ut såna uppgifter utan kompisens samtycke.

Kan en arbetsgivare neka mammaledighet?
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

Nej. Arbetsgivaren kan inte neka mammaledighet.
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

Precis vad jag har fått höra!!

Får en arbetsgivare kräva papper på hur många mammadagar den anställde har kvar att ta ut??
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

Det är så att efter barnet har fyllt 18 mån så måste man om lagen ska följas ta ut full föräldrapenning för att ha rätt att ta ledighet som föräldraledighet gentemot sin arbetsgivare. Man måste också förvarna i minst två månader i förväg om att man vill ta ut föräldraledighet. Man får ta ut max 3 föräldraledighetsperioder under ett år. Så att arbetsgivaren vill veta hur många dagar som finns kvar är förmodligen kopplat till att h*n vill veta att man verkligen är föräldraledig (dvs tar ut föräldrapenning) och inte tjänstledig vilket i så fall måste beviljas.

Jag har svårt att tänka mig att arbetsgivaren kan kräva att få reda på exakta antalet dagar man har kvar, men däremot kan man kanske hamna i problem om man inte bevisar att man tar ut föräldrapenning då man är hemma, i så fall är man ju hemma utan giltigt skäl.
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

Okej!!
Då fick jag lite mer koll!!
Jag bockar och tackar er för svaren!!
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

Vad är problemet?

Är det inte bra att underlätta för arbetsgivaren så denna vet om/när hon kommer tillbaka till arbetet?
Det kan inte vara så lätt att planera allt i sista sekund när det gäller vikarier osv.
Eller vill hon jävlas med arbetsgivaren för att försvåra det hela?:crazy:
Arbetsgivaren har garanterat inga planer på att neka mammaledighet vilken denna inte heller kan om man följer alla regler, men varför så svårt att underlätta på sin egen arbetsplats?
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

Personligen kan jag tycka att det är lite snokigt av AG att ringa fsk för att kolla hur många dagar man har kvar, det skulle jag också störa mig på. Men det kan ju vara så att personen redan har varit borta väldigt mycket och länge så kanske det finns anledning att misstänka att personens FP är slut och personen bara säger att hon ska vara "föräldraledig" en månad sommar trots att hennes föräldrapenning är slut och hon därmed inte har rätt till mer föräldraledighet på heltid.
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

Vad är problemet?

Är det inte bra att underlätta för arbetsgivaren så denna vet om/när hon kommer tillbaka till arbetet?
Det kan inte vara så lätt att planera allt i sista sekund när det gäller vikarier osv.
Eller vill hon jävlas med arbetsgivaren för att försvåra det hela?:crazy:
Arbetsgivaren har garanterat inga planer på att neka mammaledighet vilken denna inte heller kan om man följer alla regler, men varför så svårt att underlätta på sin egen arbetsplats?


Vad menar du nu?
Förstod du inte min fråga??

Det handlar VERKLIGEN INTE om att hon skulle vilja "jävlas" med din arbetsgivare!
Jag frågade om en arbetsgivare har rätt att kräva ett papper från FK om hur många mammadagar hon har kvar att ta ut.

Jag fick svar, och det tackar jag för.
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

Det finns ju olika sätt att lägga fram det hela på.
Och jag förstår ju inte öht hur man ens kan komma på tanken att utnyttja systemet och genomföra bedrägeri.


Jag är väl alldeles för ärlig för det..
Har jag inga föräldradagar att ta ut så gör jag inte det.

Men att ringa FK så och snoka, det anser jag vara ytterst otrevligt!
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

Antagligen hade denna ringt Fk för att han var dåligt uppdaterad & trodde man gjorde så.
Jag kan oxå förstå om han vill ha en annan källa till det hela än bara kvinnans uppgifter.
Det ajg reagerade på var inte att hon skulle fuska, utan att ni tycker det är omoraliskt att fråga en person som faktiskt har ett jobb att sköta, hur länge denna avser vara hemma med ett barn.
Det första som stod i ditt inlägg var nämligen huruvida en ag hade rätt att veta hur många fp dagar en anställd har kvar.
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

När AG går bakom ryggen och snokar, då är det illa.
Jag har fått mina svar som sagt, och det tackar jag för.
 
Sv: Arbetsgivares konstiga frågor...

har inte läst tråden, men min arbetsgivare kan neka om jag inte sökt tjänstledigt för att vara mammaledig senast 2 månader före.

Jag tror din kompis missförstod sin chef, som undrade hur länge hon tängt vara hemma, för alla tar inte ut 7 dagar i veckan, vissa inga dagar alls.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 878
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 156
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 449
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 576
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp