Araptyper-spinoff på arab/hbl

Sv: Araptyper-spinoff på arab/hbl

Om inte annat så visar den filmen prov på att det finns handlers nere på kontinenten som kan ta fram leken hos sina hingstar (Jan Calis, som visar, är även Lobekes ägare). Lobeke och Jan verkar ha en väldigt fin relation och de älskar att visa upp sig. Inga hugg och slag där inte.

Precis :bow:

De gånger jag pratat med Jan så märker man verkligen hur mkt han älskar den där hästen och jag tror man kan säga att det är ömsesidigt. Visst att hästen lattjar runt mkt på filmerna men det är för att han tycker det är roligt och älskar det han gör!

Men han har bra rörelser på klippet.
Han kan säkert lyfta upp och öka traven men det är
inte det som är grejen utan det är sambandet.
Hästen använder hela kroppen i sin trav i jämn fördelning.

då kan vi vara överens om att vi inte är överens:idea:

jag tycker klippet är för dåligt för att kunna avgöra nånting.

Roligt att vara överrens om något:)

Jag tycker det är väldigt intressant att höra
från andra hur arabens trav skall vara.

Under alla mina år som arabägare har jag verkligen
lagt vinn om att använda hästar med ett bra
rörelsemönster. Inget studs med frambenen
och paddlande bakben.

*kl*

Det är knepigt det där med trav.

Hästar som ser überflashiga ut vid hand kan vara rätt pestiga att rida ihop sedan t ex (halvblodsfolk som satsar på dressyr väljer ju ofta bort hästar med 10-mässiga gångarter av den anledningen). Och tvärtom, en del hästar får massor av gång under ryttare men visar sig inte alls bra vid hand.

Olika "typer" av trav är olika lämpliga för olika sportgrenar också. Parkridning, dressyr och distans har kanske inte direkt samma "travideal".

Däremot skulle jag tro att en självbärig häst som får rumpan under sig är trevlig för de flesta ryttare.

En kommentar till *Basks rörelser... Han var ju tränad länge i USA i Park och det ställer till det med rörelserna eftersom det ger en mer "upp-ner, upp-ner" rörelse än "upp-framåt". Jag tror han är rätt gammal på filmen också och det sätter ju sina spår. Jag har en DVD med *Bask och när han galopperar är hans rörelser mycket friare men så fort han går ner i trav blir det Park-trav. En av de polska stuterichefern (kan ha varit Krzysztalowicz) kommenterade *Basks rörelser när han såg honom i USA att de var inte som när han var i Polen (hans galoppresultat var 4/40(8-7-7)).

DVDn innhåller fö också *Sambor, *El Paso och Gdansk... alla herrar med härliga rörelser!

Jag skulle inte klaga om jag hade en häst med *Bask i stammen! ;) :d

/Helena

Bask har ju präglat flera generationer, jag är helt
fascinerad av honom.

Kanske Salaterka kan slå på lite när det gäller Bask
och kansle Elsabetha också.:d

Bask har ju präglat flera generationer, jag är helt
fascinerad av honom.

Kanske Salaterka kan slå på lite när det gäller Bask
och kansle Elsabetha också.:d
Jag med! :love:

Nytillskottet Havalah har honom i hingstlinjens fjärde led via Gdansk och mina Premier-ungar via Monogramm-Negatraz.

Carina på Silver Arabians

Jag har sett det Carina.
Jag upphör aldrig att förvånas över den genomslagskraft han har/haft.
Så han har präglat!
Jag har också Bask i min avel:bow:

Sen finns det en annan hingst i min avel, Abu Afas.
Märkligt att man aldrig hör talas om honom.
Han var ju också en rörelsemaskin.:d

Jag har sett det Carina.
Jag upphör aldrig att förvånas över den genomslagskraft han har/haft.
Så han har präglat!
Jag har också Bask i min avel:bow:

Sen finns det en annan hingst i min avel, Abu Afas.
Märkligt att man aldrig hör talas om honom.
Han var ju också en rörelsemaskin.:d
Abu Afas, ja, Probats farfar. Han finns ju i många stamtavlor i Sverige genom honom.

Carina på Silver Arabians

Ang. Abu Afas

Är det därifrån Comets rörelser kom?

Han lär ju ha haft en mkt bra trav och jag har träffat på flera araber med mkt tryck i gången som haft honom flera ggr i stamtavlan.

Jag har aldrig upplevt Abu Afas, däremot så kände jag en man
som bara gav honom lovord angående traven. Helt rylisk var han.

Abu Afas är ganska välkänt namn i distansaveln ändå, många som håller på med distans tycker att hans namn är trevligt att ha i sin stamtavla.

Han återfinns bland annat som farfar till hästen hästen Sazzal Afas som är en av de bättre distanshästar som sverige har haft. Dstanshingsten Martin har också Abu Afas som farfar genom samma pappa Cid ben Afas, Martin är i sin tur far till Kopia, Wystalka och Sarek, alla duktiga distanshästar. Ska man gå så långt bak finns Abu Afas i fd landslagshästen Raz Ama Naz i fjärde (?) led. Jag har sett många fina distanshästar med Abu Afas i sig och det är inget jag skulle tacka nej till själv heller.

Mitt gammelsto, Gwiazda, har Bask
som farfar och Abu Afas som morfar.
men jag har aldrig haft en distansare som kund.

Mitt gammelsto, Gwiazda, har Bask
som farfar och Abu Afas som morfar.
men jag har aldrig haft en distansare som kund.

Distansfolk brukar faktiskt inte bry sig om stammen.:cool:

De är glada om de kan köpa en billig arab.

Som om en Skoda vore lika bra som en Porsche...

Ja, tyvärr, det här har man väl hört till leda: "elitsatsande" distansryttare som önskar köpa kanonämne, maxpris 20000... Ha!

Kvalitet måste få kosta en slant, oavsett vilken gren man vill ägna sig åt.

*kl*

*host* Det är nog skillnad på distansfolk och distansfolk...

Jag drar mig inte för att betala om det är en häst jag vill ha. Senaste trippen till Danmark jag gjorde har kostat mig bortåt 65.000 SEK. Därifrån fick jag ett föl jag ville ha. Henne kommer ni förhoppningsvis se på distansbanan framöver :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 130
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10