Araptyper-spinoff på arab/hbl

Sv: Araptyper-spinoff på arab/hbl

inte lätt att se eftersom han mest reser sig och hoppar omkring, men från mitt synpunkt som dressyrryttare så har den helt värdelösa bakben....

men man kanske vill ha sån gång i vissa arabkretsar, vad vet jag :crazy:

Jag tittade också på filmen. Studs och hopp med frambenen.
Inget skjut bakifrån. Trampa under sig kan han inte och
kroppen är f.ö inte i balans.
Tycker det var en bra bild hur en arabtrav inte skall se ut.
Tyvärr förekommer det alltför ofta på utställningar med hästar
som "slänger" ut bakbenen och studsar med frambenen.
Hur det blir en trav kommer jag aldrig att begripa.
Ofta så river sådana hästar ner applåder av en okunnig publik.

Hade hingsten verkligen vunnit fälttävlan?
Och i så fall på vilken nivå?

Z Dressyr - Z Fälttävlan -
ZZ samengesteld (bij AVS en NRPS)
Arabissimo Alround Kampioen 1997/ 98'/ 99'/ 01'
Noord Hollands Kampioen Z sgw 1997/ 98' (Nordholländska mästerskapen i fälttävlan)
Ned. Kampioen sgw 2001 (Nederländska mästerskapen i fälttävlan bland vanliga stora hästar)

Utställning
3e pl All Nations Cup Aachen (D)
Int. Kampioen Gemmenich (B) 2002/ 03'
1e pl. hengstenkeuring Ermelo 2005
2e pl. Int Brecht (B) 2005
3e pl. Int Exloo 2005 (264 pnt)
3e pl. NK Ermelo 2005 (361 pnt)
Top 5 WK te Parijs 2005 (Elite Stallion)
Kampioen Hengstenkeuring 2006
Kampioen reg.St.Oederoden 2006
Kampioen Liberty Int. Lowland Cup Exloo 2006
Nederlands Kampioen hengsten te Ermelo 2006
Winnaar Life Aid Cup 2006 te Ermelo

draflos.jpg

påskjut? ja det tycker jag Absolut

http://www.zenitharabians.nl/Pedigree_Info/Lobeke.htm

Den där filmsnutten är nog den sämsta visning jag sett av Lobeke, den visar inte någonting alls av hans kapacitet! Han kan sätta under sig och har rejält tryck-och-lyft bakifrån. Bättre än de flesta.

Jag rotade lite på internet efter den där hästen Loebke och måste säga att det fanns bättre att se, jag tycker det var en fin häst !!

Den där filmsnutten är nog den sämsta visning jag sett av Lobeke, den visar inte någonting alls av hans kapacitet! Han kan sätta under sig och har rejält tryck-och-lyft bakifrån. Bättre än de flesta.

jo jag vet att det itne var den bästa.. men hittade inte ngn annan för tillfället, tyvärr. Han är mkt finare än vad filmen visade

Han är ju väldigt showig men svårt att se en bra trav fortfarande.
Pjuttar med frambenen och studsar och bakbenen dansar fortfarande
utanför kroppen.

Tydligen verkar domare och publik gilla honom så det är väl
bara jag som inte gillar honom:confused:

Om inte annat så visar den filmen prov på att det finns handlers nere på kontinenten som kan ta fram leken hos sina hingstar (Jan Calis, som visar, är även Lobekes ägare). Lobeke och Jan verkar ha en väldigt fin relation och de älskar att visa upp sig. Inga hugg och slag där inte.

Jag hittade några härliga bilder på hans sida:

loboverjan.jpg

(Det är Jan som ligger på bordet).

lobgreppel.jpg

Annorlunda liberty-visning...
lobekeboksen.jpg

lobinuit.jpg

Carina på Silver Arabians

Jag är inte så insatt i arabvärlden s jag kanske inte skall utala mig alltför mycket...Men jag tyckte inte den hästen rörde sig roligt alls. Knappt något svävmoment i traven och raka knän utan något vidare lyft varken fram eller bak.

Annika L: kan du inte ge oss ett exempel på hur du tycker det ska se ut, så man kan jämföra?

Det finns så många olika sorters rörelser och det är svårt att beskriva i ord vad man far efter. Snälla, leta upp en filmsnutt du gillar och visa oss! :)

på bask? det är väl rätt länge sen han dog?

han är ju född 56... känns osannolikt att det skulle finnas nån video på honom....

den gilla jag inte, svårt att säga nåt med den extremt låga kvaliten... men jag skulle inte vilja ha den traven på mina kusar.

Tack Annika, snabbt jobbat.

OK, nu tror jag förvisso att detta kanske inte heller är den mest smickrande gestaltningen av Basks trav, han hade nog fler strängar på sin lyra än såhär.

Men utifrån just denna snutt tycker jag det här är typexempel på oengagerade bakben. Han trycker inte på bak och resultatet blir, i mina ögon, symaskinsaktigt. Men taktmässigheten finns där, och han är lätt/uppåt fram.

Om inte annat belyser de här olika filmklippen att presentationen kan vara helt avgörande när man ska bedöma rörelser.

Han kunde nog mer men det finaste tycker jag är
att både bogar och bak jobbar ihop. Han håller ihop!
Man ser ju gärna också att han finns med i stamtavlan.:d

jo fast nu ville vi se ett klipp med riktigt bra rörelser, inte ett klipp där hästen kan bättre, och att man gärna har honom i stamtavlan har inget med saken att göra, det var bara bra rörelser vi ville se (iaf jag) så fram med en häst som har riktigt bra rörelser, oavsett stam och popularitet.

den gilla jag inte, svårt att säga nåt med den extremt låga kvaliten... men jag skulle inte vilja ha den traven på mina kusar.

Jag håller med dig. skulle inte heller vilja ha den traven på mina hästar.. Ser inget direkt påskjut hos den hästen..Den ser även markbunden ut kan vara den kassa kvaltitén på filmen vad vet jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 130
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024