Araptyper-spinoff på arab/hbl

Sv: Araptyper-spinoff på arab/hbl

Å andra sidan vill de ha crabbetblod och då är vi ju genast tillbaka
till de polska linjerna.
Ibland fattar jag ingenting hur resonemangen går.:confused:

Jo, det är klart att alla inte resonerar likadant, tur är väl det. :smirk:

Men jag måste säga som Annika_L, att det är inte lätt att begripa vad somligt (inte alla, då) distansfolk är ute efter, varken stammässigt eller kvalitetsmässigt. Har också hört det där med att crabbet skulle vara bra, men så vill man inte ha vita tecken för man är rädd att det blir problem med det...? Öh, jaha. :angel:

Probat var också en riktigt bra prestationsförärvare, på tal om Abu Afas. Han har kanske inte lämnat så mycket "travmaskiner", men ena sjuhelsikes bra galoppörer. Och distanshästar...

*kl*

*host* Det är nog skillnad på distansfolk och distansfolk...

Jag drar mig inte för att betala om det är en häst jag vill ha. Senaste trippen till Danmark jag gjorde har kostat mig bortåt 65.000 SEK. Därifrån fick jag ett föl jag ville ha. Henne kommer ni förhoppningsvis se på distansbanan framöver :D

Men vad var det i hennes stam som du ansåg göra henne till en bra distanshäst?
Vad jag förstod så frågade du EFTER att du hade köpt henne om nån visste nåt om stammen?
Visst vet jag att vissa betalar dyrt för hästar, men än så länge har jag inte hört så många som betalat bra för bra hästar.

Helt rätt. Jag köpte inte henne för hennes stams skull ;)

Men hade likaväl kunnat göra det om jag kunde mer om stammar. Jag tittar inte lika hårt på stammen utan ser till hästen som helhet, eftersom jag inte kan så mycket om alla stammar för att kunna välja häst efter det.

Sen hoppas jag det blir en bra häst ändå :D Förstår vad du menar annars, att det är svårt att få pengar för en bra häst. Man ser ju annonserna...*ja, jag tittar varje dag även fast jag inte ska ha fler, men bra att hålla sig uppaterad*

Men jag måste säga som Annika_L, att det är inte lätt att begripa vad somligt (inte alla, då) distansfolk är ute efter, varken stammässigt eller kvalitetsmässigt. Har också hört det där med att crabbet skulle vara bra, men så vill man inte ha vita tecken för man är rädd att det blir problem med det...? Öh, jaha. :angel:

Håller helt med, jag tycker också det är väldigt luddigt...

Är själv inte rädd för vita ben, min relativt nyinköpta kuse har nåt på 24% crabbet (som jag fick veta EFTER köpet, crabbet är inget jag har speciellt högt upp på önskelistan) och tre vita ben, vita fläckar, jättestor vit bläs. Min förra distanshäst (gick upp till 160 km) hade tre vita fötter och det var den svarta han fick mugg på ibland när han stod hos mig.

KL

Puttar upp denna tråd med en ny tanke oxå...

ska araben röra sig som ett halvblod?
är inte araben en distanshäst i grunden?
ska araber då igentligen inte lyfta speciellt mkt på benen? tex ha långt sväv och långa steg, men böja lite på frambenen och ha så låg aktion som möjligt?

Bara lite funderingar som jag fick när jag läste igenom tråden igen... den handlade ju stundtals ganska mkt om vad som var bra rörelser och inte.

Men ska man verkligen visa araber sadär, eller är detta en riktigt dalig visare?

Alldeles för spänt för att det ska gå att bedöma, i mitt tycke. Crabbet?

Hejsan!
Spännande tråd!:)
Det är som så att min ponny som jag hade (avlivad 2005 pga spatt),var en korsning mellan Arab/New Forest.
Hans pappa hette Royar ox
hans farfar var Pargos. Någon som vet vad det var för blod på arabsidan?
Mvh Nougat (Min ponny hete Nougat,och han var en fux med strimbläs:love:)

Han är 77 % Crabbet (eller 100% CMK för de som är intresserade av sådant). Är en gammal multichampion (död nu) med flera championbarn och barnbarn i många olika grenar, varav ett par söner godkända för trakheneravel.

KL

Puttar upp denna tråd med en ny tanke oxå...

ska araben röra sig som ett halvblod?
är inte araben en distanshäst i grunden?
ska araber då igentligen inte lyfta speciellt mkt på benen? tex ha långt sväv och långa steg, men böja lite på frambenen och ha så låg aktion som möjligt?

Bara lite funderingar som jag fick när jag läste igenom tråden igen... den handlade ju stundtals ganska mkt om vad som var bra rörelser och inte.

puttar upp min fråga

Eftersom araben redan från början (hos beduinerna) varierat så pass mycket i modell/typ så kan jag tänka mig att variationen på rörelsemönster också varit ganska stor. Men det är bara en teori.

Den där speciella flytande kvaliten vill jag dock personligen inte gå miste om. Skönt att sitta på!

jo precis... du har ju sett min häst röra sig, och ungefär så vill jag ha en arab, kanske lite mer tryck bakifrån, men förhoppningsvis så kommer det med mer muskler.

sen kan en häst showa oxå, och då vill jag ha hästen mer ovan mark, mer tryck, ja mer bus helt enkelt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 130
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024