Araptyper-spinoff på arab/hbl

Sv: Araptyper-spinoff på arab/hbl

Indenfor Crabbet findes der rigtigt mange røde og skimler.Om de har specielt store aftegninger? Det synes jeg ikke, mange andre linier har også det.

Det jeg har bemærket ved Crabbethestene er en kraftigere benstamme, med gode bagbensvinkler, man ser sjældent en Crabbethest med rette haser.

Der findes så vidt vides ingen brune Crabbet i UK eller Europa, hvis der gør lever den ubemærket på en hede et eller andet ukendt sted.

Vil man have brune Crabbet er det i Australien de findes, der er til gengæld mange, Australien er efterhånden det sted i verden der har det største antal af crabbet.

I USA findes nogen stykker brune, alle importeret fra Australien.

En hingst jeg synes vældigt godt om er Safari, distancehest og med en god størrelse.

SafariDSC02033smaller.jpg

P1000452safari.jpg

Hans hoved kunne være lidt mere typet, men hans børn er fine.

Gunni.

Gunni vad är det för stam på Safari? vet du vilka klasser han tävlat i distans?
Ingela

Faderen er Sarafire en hingst der har gået distance, blevet kørt for vogn, vogtet køer, ja alt hvad en hest kan bruges til. Jeg kender ikke til hvilke distanceløb der er i Australien, men jeg ved at Safari i sine første år levede ude i bushen med et stod hopper og overlevede på bedste vis.

Faktisk var det meningen jeg ville have købt ham, men valgte, desværre, at købe to hopper i UK i stedet for. her er afstamingen på faderen

http://www.allbreedpedigree.com/sarafire

Og her kommer den på moderen

http://www.allbreedpedigree.com/dandaloo+baylanie

Baylanie er en gammel , meget sund hoppe der har leveret en masse gode afkom og som trods sin høje alder stadigvæk er rask og sund og i avlen.

Jeg er så heldig at jeg har video af dem begge og det er dejlige dyr.

Gunni.

Jag har sett flera araber med kraftig sabinoteckning (t ex med vita bukfläckar) och de har alla haft crabbet/engelskt i stamtavlan så det är mest en observation jag själv gjort bland araberna här i Sverige.

Australien tycker jag överlag har mkt fina hästar. Många fina crabbet/egyptiska blandningar också.

Safari ser mkt trevlig ut, jag gillar Magic Domino också. Och Red Baron som fanns här i Sverige förr.

Det har du ganske ret i, mærkeligt nok er det på de heste der indeholder crabbet.

De rene crabbet og crabbet/old english man ser i dag synes jeg ikke har så meget.Min egen Marbon Mead har en hvid bugplet, som den eneste af alle de afkom hendes opdrætter har lavet.:confused:

Til gengæld kommer de ofte i Kubinec, Padron og Padrons Psykes afkom. Ligeledes Khemosabi har lagt en del.

De fire andre jeg har har begrænsede aftegninger.Faktisk kender jeg kun til een der er kendt for at lægge for meget hvidt og det er Shaded Silver.

Dog har jeg en hoppe efter ham med ganske små sokker og en almindelig blis.

Hendes føl fik heller ikke meget hvidt.:crazy:

100-0067_IMG.jpg

Jeg tror ikke man skal se det som noget man skal "leve med" hvis man har crabbet, nærmere tænke på, hvilke andre heste, med crabbetblod, der lægger disse store aftegninger.:angel:

Det må være nok, jeg vil slet ikke gøre mig besværlig, håber ikke man misfortolker mig.:love:

Fast jag tycker om mkt vita tecken, så för mig är det inte något jag känner att jag "måste leva med". ;)

Jättemycket rosa hud på nosen kan ju vara besvärligt på sommaren om de blir solbrända.

Annars känner jag flera uppfödare som tycker att det verkar som om det vissa år blir mer vita tecken än andra. Någon form av miljöpåverkan kanske?

Du är inte alls besvärlig! Jag tycker att det är jättekul att få lite nya infallsvinklar. Och jättekul med någon som kan andra blodslinjer än jag själv. På tal om det, du som kommer från Danmark och allt. ;) Vet du något om Dryas (Aliban x Indian Trinket)? Finns bak i mitt sto men jag har inte hittat ett dugg om de hästarna.

Senast ändrad:

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig, ser du jeg har ikke opdrættet arabere som sådan.

Fik mine to første i 1974, men avlede kun et par enkelte føl.Jeg havde dem til de døde den ene efterlod et barn som vi stadigvæk har.

Men interessen for araberne var der og vi, min datter og jeg, købte nogle nye, men var lidt skuffede over deres opførsel som var meget anderledes end vi var vant til.

De var da både smukke og søde, men anderledes. Derfor begyndte vi at undersøge afstamningerne på de gamle, og fandt at der var meget Crabbet i dem, bl.a. Indian Trinket.

Efter at have spurgt lidt her og der og fået at vide at crabbet bare var nogle små fede ponyer, utypede og gammeldags begyndte vi så at gå på nettet og kikke lidt mere på det.

Vi anskaffede videoerne fra de to crabbetconventioner, samt den med de gamle crabbetheste fra stutteriet og fandt, at dem kunne vi lide.

Især kunne vi lide den måde de blev præsenteret på, rene pæne, men ikke sminkede, klippede eller sat op til en masse med svedning o.s.v. De blev også vist ordentligt, så man kunne se deres bevægelser både i trav og skridt.

Valget var taget nu skulle vi finde dyrene. Det var straks meget sværere og kun et held, at en opdrætter var nødt til at sælge ,for at få hold på økonomien, gjorde at vi kunne komme igang.

Jeg drog til England og var rundt på en del stutterier, og så de forskellige typer, men fandt også, at der ikke var mange crabbet tilbage i den avlsdygtige alder.

Jeg købte en 100% Marbon Mead og en Crabbet/Old English, Marbon Martini, hende var det ikke meningen jeg skulle have, men hun var smuk og ualmindelig rolig og sød.

Kort tid efter blev der annonceret en hingstplag på 1½ år til salg, jeg købte ham ubeset, sidste afkom fra Moulton Stutteriet.

Så var grunden lagt til det der er blevet en alt afgørende interesse. Nemlig at bevare disse gamle linier for eftertiden.

Jeg fandt også at Crabbethestene ikke er gammeldags, ikke altid er fede og røde :rofl: :rofl: at de er fremragende ridedyr og at de tilsammen med russere og egyptere laver nogle fantastiske showheste, der også kan rides.Tænk bare på en hest som Rusleem.

Jeg er kommet en del på www.arabianlines.com og lige for tiden kører der en tråd om tailfemalelines.Der fandt vi så ud af at nogle crabbetlinier er endnu sjældnere end andre, bl.a. Marbon Mead som har Dafina som stamhoppe,ja, faktisk findes der jo kun fire hopper og en hingst af denne afstamning.

Vi går lige så stille og lægger vore planer for fremtiden, vi går ikke på shows, synes det er for cirkusagtigt, vi hader videos der er taget i showmotion for at gøre bevægelserne bedre, at halse skal svedes og billeder manipuleres.:rofl: :rofl:

Vi har vores problemer, som der skal tid til at tackle, men da vi aldrig har tænkt os det skal være en forretning, klarer vi også det.

Det blev til en hel roman, måske er I allerede stoppet med læsningen.

Gunni.

OT, ursäkta TS!
---

Kul att se dig här på Bukefalos Gunni!:)
Lycka till i framtiden önskar jag dig!

Jag fann ett sto på arabianlines (Kasadi-Lusinda) och har ringt samt mailat.. men ej fått svar!!! Vet du nåt om den?

Bia (Birgitta)

Senast ändrad:

Neiron borde väl vara intressant för både halvblod och angloavel, han är 160 cm och ser ut som en riktig häst.
Den lilla Crabbethingsten Marbon Majali Magic skulle jag vilja köpa, han finns också till salu på arabianlines.
Bia jag vill ha din åsikt om honom.
Ingela

Hej Bia.

Jeg har set annoncen og slog hende op på datasource. Som du sikkert ved er hun Crabbet/Old english med et dash polsk/egyptisk.

Jeg kender ikke til personen, men synes bestemt at englænderne af og til kan være lidt svære at få tag i.

Hun lyder som en dejlig hest og Kasadi er jo kendt for at lave fremragende brugsarabere.

Det er ved at være knapt med crabbet og også crabbet/old english, mange har jo holdt pause, fordi de ikke var så interessante, men interessen lader til at være stigende.

Skal jeg forhøre mig lidt om, hvad der er til salg?

Gunni.

'Kruxet' med dessa hingstar (Genbergs o Neiron) är ju att de ej är visade för hbl-aveln!

Till 'din' lille hingst säger jag bara.. KÖP!!! Stammen finns HÄR!
Han har Indian Silver i andra led, Indian Magic dubbelt i tredje led samt även i fjärde (=3 + 4) på mödernet, och underbara Silver Ripple i fjärde dessutom för att nämna några storheter. Han är född -06, men har de gamla godingarna bara några led bakåt! WoooW..:)

Det är verkligen prestationsstam i honom (vad jag kan se efter lite forskning), läs om t.ex Indian Magic.. och Silver Ripple m.fl. Du får nog skriva ut.. eller spara webbsidorna på datorn, för det är mkt läsning!!

Bia

Ja Gunni, hon har en "dash" PL/EG, men det stör inte alls.. tvärtom!:)

Konstigt att jag inte får svar.. *grrr*, men provar igen att ringa o maila! Egentligen ska jag ju inte köpa häst igen, men när jag såg denna annons så...:angel:

Jag var på besök (med väninna som letade häst) hos Harwood år 2001, såg både Kasadi och Lusinda m.fl då. Nu har stuteriet ändrat inriktning, de har tydligen ingen crabbetavel längre!?

Återkommer till dig Gunni, om jag behöver assistans!;)

Bia

Insåg just att jag hade glömt fransoserna. :o

Eftersom de har debatterats rätt mkt i "den andra tråden" så lägger jag till dem här också. De har onekligen en egen typ (som det råder väldigt delade meningar om bland arabfolket).

Så här kommer lite franskt:

Djebbel_small.jpg

makzan_small.jpg

yrwa.jpg

Vart finns araben i den hästen då? Ursäkta, men skulle jag se den hästen i hagen bredvid skulle jag aldrig gissa att det var en arab!

Jag tycker helt klart att Crabbetsarna ser trevligast ut om man utgår från de här bilderna iallafall.. Men jag har träffat en massa polska araber och de kunde se trevliga ut de med.. OM man nu tittar med halvblodsglasögonen. Skulle jag ha arabglasögonen på hade jag kanske tyckt bäst om de egyptiska..
Ulrika

Kunde inte skrivit det bättre själv, håller fullständigt med!:)
Tyckte även att de spanska såg helt OK ut

Ingela og Bia.

Majali Magic er et dejligt føl, som jeg også har tænkt mig at købe, dog skal han lige testes for SCID, idet hans far er bærer.Det er ingen hemmelighed.

Han bliver nok ikke ret stor i følge opdrætteren 143 HH.

Hvad jeg synes om er at han har Bright Shadow og Silver Ripple bag sig.Bag dem er jo Naziri som er kendt for at give gode bevægelser, mange generationer efter.

I får et par billeder mere, han er bare så lækker.

ARoss-MarbonMajaliMagic8days1LR.jpg

ARoss-MarbonMajaliMagic9days3LR.jpg

Gunni.

Vart finns araben i den hästen då? Ursäkta, men skulle jag se den hästen i hagen bredvid skulle jag aldrig gissa att det var en arab!
Araben finns där, jag ser den mycket tydligt! Men du är kanske som många andra fixerad vid 'nymodigheternas' extrema typer.. en nosrygg som en ostbåge.. ett kors som en planka.. etc, etc... Är det en arab i dina ögon?

Bia

Ah.. Gunni, 'M.M.Magic' är så läcker! Såå.. då får du och Ingela dela på honom, t.ex vartannat år!;)

Hoppas att han icke är bärare av SCID-genen...:crazy:

Bia

Ja, det gør jeg også, men ligesom i dit tilfælde så sker der ingenting!!!

Det er meningen, at de skal sende mig en hårprøve så kan jeg få den indersøgt ret hurtigt, men det er åbenbart meget besværligt:devil:

Desuden er der en i UK der vil købe ham utestet.:mad:

Opdrætteren har en anden efter Grecian Idyll og en hoppe af Hanif afstamning og han er SCID clear, men jeg bryder mig ikke om den, han er utroligt lav på sin forpart, på de billeder jeg har set af ham ,som bare en uge gammel.

Jeg har spurgt efter nye billeder, for at se hvordan han er nu, men har fået svaret, at han er i vinterpels og derfor ikke ser optimal ud, det samme blev der sagt om M.M. Magic :eek:

Som om det betyder noget, jeg kan godt se, hvordan en hest er også i vinterpels.

Om jeg får nogen hingst ved jeg ikke, men så må jeg satse på Safari, han er på stationen nu for at få taget sæd til frysning og jeg venter bare på svar om sæden dur til det.

Nu får jeg se, hvornår det svar kommer grr grr

Det er meget irriternede, da det er sådan, at jeg ikke kan få råd til begge dele og jeg kan ingen planer lægge.

At opdrætte specielle linier er ikke nemt, men det er det jeg vil, der er masser der opdrætter de andre.:D

Gunni.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 131
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10