Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
21dj5l0.jpg
[/IMG]
21dj5l0.jpg

Ett av tre föl ute! I lördags kväll kom han äntligen - en kille efter Cheval som får heta BR Pas Mal! Nu är det Naomis tur att föla, i morgon är hon tio dagar förbi beräknat datum, vilket i och för sig inte betyder så mycket.
"Palle" är stor, stark och sprallig - just som fölungar ska!

Jättegrattis till en sådan sötnos!

och med fler påväg och en redan här hoppas jag att du förstår att vi kräver regelbundna bildbomber på underverken!! :angel:
/bäbissjuk! ;)

På hemmaplan är fuxtant fortsatt dökär i snygga fullblodsvalacken, och verkar brunsta varannan vecka ungefär. Humörsvängningarna verkar inte vara att leka med för de andra hästarna, hon har aldrig varit elak i hagen, så om hon sparkar någon är det för att de går mot henne när hon markerar. Däremot står hon ofta ivägen själv för sina egna ben :banghead: och står nu för andra veckan i rad med ont i ett nytt ben!
Märker hur lyckligt lottad jag varit tidigare med en häst som inte gör illa sig!

Ett år med Araber har gått men det känns som att de alltid funnits här, de är bara helt underbara :love: Busiga Ffenix som det alltid händer ngt nytt med, ingen dag är sig lik och man får aldrig tråkigt, Hans nya knep är att bita mig i foten när jag rider och han inte förstår/tycker jag är jobbig ;) Lilla Kalle som håller på att bli stor, måste säga att jag aldrig haft en häst som honom, allt bara klickar, han så himlalyhörd, positiv och charmig inte ens nu med vårhormoner i huvudet och brunstiga ston låter han det stiga honom åt huvudet. Trogen och tillgiven som få. Naazina är go hon med men just nu lite hormonbitchig vissa dagar :angel: så när hon inte vaktar rumpan är hon lika trevlig som de andra två :p;) men tja vad ska jag säga Pojkarna har en speciell plats i mitt hjärta det går inte att komma ifrån :love: Bara 3 veckor kvar till första WE tävlingen nu så himla spännande:nailbiting::bump:

Jaha, då var jag på sadeljakt igen...

Jag vet inte om det är emot forumreglerna men jag undrar om det är någon som har något bra tips sadelutprovare som har ett sortiment som kan tänkas passa en BRED arab med BRED manke? Min häst är mycket bred (och just nu också tjock) även för att vara arab. Hade en sadelutprovare ute igår som tittade på hästen och sa: "Den där måste du nog specialbeställa en sadel till". Jag bor i Norra Småland så det måste i såna fall vara en utprovare som kan ta sig dit eller som det inte är alltför långt för mig att åka till. Jag struntar för tillfället i vilken typ av sadel det är, bara det är en sadel som passar hästen och mig.

Jag vet inte om det är emot forumreglerna men jag undrar om det är någon som har något bra tips sadelutprovare som har ett sortiment som kan tänkas passa en BRED arab med BRED manke? Min häst är mycket bred (och just nu också tjock) även för att vara arab. Hade en sadelutprovare ute igår som tittade på hästen och sa: "Den där måste du nog specialbeställa en sadel till". Jag bor i Norra Småland så det måste i såna fall vara en utprovare som kan ta sig dit eller som det inte är alltför långt för mig att åka till. Jag struntar för tillfället i vilken typ av sadel det är, bara det är en sadel som passar hästen och mig.

För säljarna till wow kommer ut som passar ut sadlar. Men prislappen ät ju saftig alltså.

Ja, jag skulle gärna prova en wow-sadel men prislappen är lite för hög för tillfället. Hästen är under igångsättning så hon kommer ändra sig väldigt mycket på kort tid och då känns det lite surt att lägga 30' + för en sadel som hon kanske inte kommer kunna ha om ett halvår :(

Ja, jag skulle gärna prova en wow-sadel men prislappen är lite för hög för tillfället. Hästen är under igångsättning så hon kommer ändra sig väldigt mycket på kort tid och då känns det lite surt att lägga 30' + för en sadel som hon kanske inte kommer kunna ha om ett halvår :(

Fast då tar du ju bara ut sadelutprovaren igen så fixar de ju det. Att byta vidd kostar 800 har jag för mig, och så balanserar de sadeln med luften.

Har du riktig riktig otur så måste du byta bossarna, men ofta så kan de tala om på plats ifall hästen kommer behöva byta inom 1-2 år. Och bossarna kostar runt 8000 har jag för mig. Lite osäker. Men billigare än att köpa en helt ny vanlig sadel iaf.

Sharpman i Mantorp hade jag ute, de har även en sadelbuss som åker runt på tidsbeställning, de hade sadel som passade min kortryggade Nordsvensk så de har nog för de flesta och i olika prisklasser annars kan jag även rekomndera Taur är väldigt nöjd med dem :)

Tack för tipsen!
Sharpman kommer till mina hemtrakter nästa vecka så jag ska nog ge dem en chans :)

Jag vill höja varningens finger ang sharpman. När jag var där med Pselma så försökte de sälja en sadel till mig. "Den här gled ju bara fram 5 cm, det gör ju inte så mkt" :eek:

Jag vill höja varningens finger ang sharpman. När jag var där med Pselma så försökte de sälja en sadel till mig. "Den här gled ju bara fram 5 cm, det gör ju inte så mkt" :eek:

Men vadå... det kan väl inte göra så mycket?? ;) :banghead:

Några exempel från de som tittat på min prinsessa är:
"det är du som rider sadeln sned". Sadeln åkte snett när jag ledde i skritt, den var dessutom alldeles för smal och lång.
"den ska ligga där". På bogen så sadeln får plats på ryggen, sadelgjorden mot frambenen var det som stoppade sadeln från att åka längre fram.
"det är bara att lägga in lite inlägg så passar den bättre". På en sadel som var utprovad av annan utprovare, sadeln var fortfarande för smal och lång.
"den ska ligga så högt över manken". Sadeln låg verkligen upp på häst, kändes som jag satt flera meter över ryggen.

Nu verkar det som om jag behöver ge mig in i sadelträsket igen och försöker hitta en sadel som har riktigt bred kanal (5+ fingrar) och max 43 cm anläggningsyta. Jippie!!!

/Lavinia, som lekte WE idag igen. Prinsessan tycker det är jättekul, men det var lite otäckt med tunnor som man skulle stoppa "lansen" i.

Prinsessan var ju suverän idag, yster och glad!
Mer WE ska det bli - och en smidig lättvänd arab har många fördelar i den grenen ;)

Ser så fram emot det, det är kul!!! Och ja, det är kul att sessan orkar busa runt lite igen- det var länge hon bara gick för att hon måste :-).

Din Lennart var ju jättefin, sambo tyckte hans namne var söt- det är ett bra betyg! :-)

Jag har hört både ris och ros om dem men jag brukar tänka själv och är rätt kritisk så jag sväljer inte vad en sadelutprovare säger rakt av. Har de inget som jag tycker passar så köper jag inte något :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 059
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 091
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka