Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jag har hållit på med unghästar tidigare, men det har mestadels varit varmblod inom travet. Det är en viss skillnad... :) De araber jag varit i kontakt med har varit äldre, om man bortser från en fyra-årig hingst som jag hjälpte till med när jag var runt 16...

Tycker jag lär mig massor tillsammans med Angelique, och vi utvecklas framåt även om det ibland känns som fyra steg framåt och två bakåt. Och jag tar hellre hjälp när jag ser ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa än att jag befäster något som blir fel.

så är det, du ska se att det kommer att bli riktigt bra i slutändan :) Sen blir man ju aldrig fullärd och ingen häst är den andra lik :D

Jag ska! Remiss är skickad, ingen aning om hur långt tid det tar dock. Får jag mkt besvär så ska jag åka till akuten, men det känns lite överdrivet. Jag tar det ju lugnt nu, bäcknet värker om jag står upp för mkt.

Jag får hjälp med mockningen. Resten får jag göra själv. De har ju en storbal med hösilage i hagen, så den biten sköter de själva :)

KL
Har ju min första fuxarab här på gården nu, egna uppfödningen Eliza Day (Classic Charlie- Exelencja).

Hör ofta att fuxar har sitt alldeles speciella temperament, mer av allt liksom!;)

Nu börjar ju lite mer allvar för Eliza och hennes lika gamla kompis Pasja. Tycker mig ha märkt redan från början att Eliza ifrågasätter lite mer, accepterar inte rakt av som Pasja gör, visar lite mer attityd. Snäll och go, verkar lugn och hetsar inte upp sig i onödan (precis som mamma Exlencja) men köper inte allt utan att protestera lite.

Minns deras första vaccination; Pasja reagerade knappt, Eliza blev skitsur och upprörd och ställde sig med rumpan mot veterinären efteråt och blängde ilsket på honom. "Det där är en riktig fux!" sa veterinären ....:crazy:

Vad säger ni andra här, är fuxar lite knepigare?

Bild på Lady in Red ;)

969188_587626904602210_1620173924_n.jpg

Grattis till fina killen som inte ser en dag ut äldre än 15! han är superfin i kroppen och ser ut att vara i sina glansdagar :love:

Jag tror inte på sånt, att temperament skulle sitta i färg :). Ungefär som med korkade blondiner då :D För övrigt säger man ju att rödhåriga tvåbenta damer också är lite bitska? Jag har haft två fuxar som var de mest milda och väns man kan tänka sig. Greta som är brun har rätt mycket skinn på näsan, fast samtidigt otroligt snäll mot människor. Inte alltid mot andra djur. Tex blir hon jätteirriterad på mina katter ibland :D

KL

Idag när jag skulle hämta Angelique från hagen så stod hon längst bort och hälsade på haggrannen över staketet. När jag ropade på henne så lämnade hon staketet och kom i galopp med spetsade öron och gjorde en tvärnit framför mig. Kan man bli gladare?

Idag har vi nött på att flytta sig undan tryck och efter ca 30 min gav den lilla fröken upp och började inse att det blir mycket trevligare när man istället för att flytta sig mot trycket flyttar sig från det. Det har funkat klockrent i ena varvet tidigare, men inte i det andra, men nu tror jag det lossnade även där.

Och efter lite allmänt bus så gick hon riktigt fint vid longeringen, taktfast och balanserad i traven. Har insett att min fröken behöver få busa av sig dagligen på ridbanan med longerlina fram tills våren och broddfri säsong. Jag märker så på henne att hon behöver sällskap och att hon skulle vara mycket mer harmonisk i hanteringen om hon fick utlopp för energin någon annanstans än på sin matte. Det är också en anledning till att jag försöker ha tålamod och inte vill ge upp inridningen, lämna bort henne till någon och säga att det är omöjligt. Det är en så trevlig häst, hon behöver bara rätt förutsättningar.

Sammanfattningen av rörigt inlägg, jag är så glad över min lilla arab! Hon är för god.

låter som en bra dag, det finns nog inte mycket som slår den känslan att hästen väljer att komma till sin människa istället för att hänga med sina hästkompisar :)

jag har lite färskare bilder på min pälskling som busade av sig m en polare (Quarter/Fullblod)för några dagar sedan...
Foto-YP87SZCO.jpg

Foto-T4RNWXET.jpg

Foto-4K6TEM6D.jpg

Foto-TZLB6EOJ.jpg

Foto-TAJ8FKLG.jpg

Hej!

Min är "skimmel" född fux och hon kan ha ett j-a humör. Vissa dagar är det verkligen många kopior av ansökan om att man kanske kan få henne att eventuellt överväga att göra det jag vill. Ibland tar det medryttaren 20 min att komma upp på henne tex :-).

Men jag vet inte om hon är så mycket värre än mitt förra sto (fast hon var också "skimmel", men jag vet inte vilken födelsefärg hon hade).

Och hon är "skimmel" eftersom hon ser ut såhär nu när snön äntligen kommit. Och hon är inte fet, hon är fult klippt :-)

935533_626545464047977_161163033_n.jpg

/Lavinia

Hahahaha, det var en kul beskrivning av hur det kan vara med en temperamentsfull lady!:D

Blir spännande att se hur Eliza blir när det börjar ställas riktiga krav på henne ...

Tussinussen; tack, vad roligt att höra! Jag har små planer på att hon ska ut och visa upp sig i sommar- vi får se!:)

Idag när jag skulle hämta Angelique från hagen så stod hon längst bort och hälsade på haggrannen över staketet. När jag ropade på henne så lämnade hon staketet och kom i galopp med spetsade öron och gjorde en tvärnit framför mig. Kan man bli gladare?.

*Avundsjuk* :arghh:

Jag brukar säga att Moona är en överlevare. Matvrak, plus att hon gör inte av med energi i onödan. Hon kan stå längst bort i hagen och titta på mig medan jag pulsar genom snön i 300 m för att hämta henne. Varför skulle hon komma till mig? Jag + moroten anländer ändå till slut, och under tiden kan hon passa på o gräva efter lite mera gräs. :meh:

(Jag har dock märkt att ett säkert sätt att få henne att komma är att ta upp telefonen och börja ta kort på henne, det gör henne så nyfiken att hon bara måste komma o kolla om det kan vara något som går att äta :D )

Bättre i alla fall än min förra arab, som tyckte att "matte ska hämta i hagen" var lika med "matte vill se 20 min cirkusuppvisning innan hon får närma sig mig" :banghead: Vacker var han, men det blev tröttsamt i längden....

zn1rmg.jpg

Jag hittade en bild i min telefon som jag tog när vi tränat cavaletti och han stod och grubblade lite efteråt. Jag är så kär i denna häst!

KL
Har ju min första fuxarab här på gården nu, egna uppfödningen Eliza Day (Classic Charlie- Exelencja).

Hör ofta att fuxar har sitt alldeles speciella temperament, mer av allt liksom!;)

Nu börjar ju lite mer allvar för Eliza och hennes lika gamla kompis Pasja. Tycker mig ha märkt redan från början att Eliza ifrågasätter lite mer, accepterar inte rakt av som Pasja gör, visar lite mer attityd. Snäll och go, verkar lugn och hetsar inte upp sig i onödan (precis som mamma Exlencja) men köper inte allt utan att protestera lite.

Minns deras första vaccination; Pasja reagerade knappt, Eliza blev skitsur och upprörd och ställde sig med rumpan mot veterinären efteråt och blängde ilsket på honom. "Det där är en riktig fux!" sa veterinären ....:crazy:

Vad säger ni andra här, är fuxar lite knepigare?

Bild på Lady in Red ;)

969188_587626904602210_1620173924_n.jpg

Är reidigt kär i din vackra Eliza day!
Med fuxtemprament och allt! ;)

Min fuxtant (som jag har för mig dessutom har samma stolinje som lilla Eliza Day) har riktigt fuxhumör.
Hon vet vad hon inte gillar (lindade ben, flätad/blöt svans osv) och vad hon absolut ska ha ( eftergift i tygeln när hun VET att hon gjort rätt, och pannan kliad när tränset tas av). Hon har bestämda åsikter om ganska mycket, men väldigt ofta är de åsikterna samma som mina och då är hon ju gudavärd!

Inom galoppen höll man stenhårt på att fuxston var speciella, och jag minns ett sto speciellt som var helt hemsk, gnisslade tänder jämt och red man inte med lillfingerkontakt på tygeln, gick hon sidledes eller rakt upp! men när hon var nöjd kunde hon göra galoppombyten i var tredje, jag råkade prova... =) Hon fick en dotter som mycket tidigt visade sig skulle bli likadan...:banghead:

Sedan har jag även mött de som är lugnast av alla, men de minns man inte lika starkt.. ;)

Aliah- wow! Hon är så cool!! Så nyfiken på hur hon kommer att se ut när vinterpälsen är borta till våren!:)

Kul att höra om din fuxtant!:) Vad är det för stam?

Jo, jag kan tänka mig att de blir lite "antingen- eller", fuxarna; antingen kolugna eller med massor av åsikter! Eliza verkar vara typen med åsikter ...:D:crazy:

Vi som har fuxar kanske ska gå ihop och bilda en egen fb- grupp eller nåt? Eller en arabfux- tråd här på buke...!:D

Kul att höra om din fuxtant!:) Vad är det för stam?

Jo, jag kan tänka mig att de blir lite "antingen- eller", fuxarna; antingen kolugna eller med massor av åsikter! Eliza verkar vara typen med åsikter ...:D:crazy:

Vi som har fuxar kanske ska gå ihop och bilda en egen fb- grupp eller nåt? Eller en arabfux- tråd här på buke...!:D

Absolut inte :D

Pselma är coollugn med MASSOR åsikter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 059
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 089
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka