Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jag tror lite det beror på hur hästen rör sig med. Pselma tex rör sig väldigt mkt, hela ryggen gungar och hon är extremt rörlig i ryggen, att sitta ner på henne i trav och sitta stadigt är halvt omöjligt. Skänklarna studsar heeeelatiden verkligen. Fille är lite lättare, han är lite stadigare i steget, rör ryggen lite mindre. Men har väldigt långt kliv, men jag tror det blir bättre när jag skaffar en riktigt djup sadel med bra stöd.

Anpir som jag hade var lätt att sitta still på, men så var han väldigt välmusklad och vi jobbade mest väldigt långsamt och samlat, lättare att hänga med då :D

kl

Smyger in här med min medryttarhäst arab/hbl. Har ridit arab mycket för flera år sen och det är så kul att återigen hittat en häst med ett temperament som jag verkligen gillar! Dock har denna söta dam även en rätt bestämd sida och är inte helt lätt, hon är pigg och känslig med en massa vilja som lätt kokar över.

Planen är att komma ut på lite små dressyrtävlingar till våren om vi hittar knapparna för hur man taggar ner och travar fint efter galoppen och inte bara studsar på stället ;) Just nu rider vi mest ut i den underbara snön som fallit hela veckan!

Välkommen men vi är ju en drös stamnördar här så vi måste ju få veta stammen?! ;) :D det ser ut som en väldigt trevlig häst :)

Självklart! :D Hon är e: Epson och Ue: Etic ox. Här finns hela stammen: http://www.blup.se/sv-SE/horses/136308-nala-swb
Vore kul att få veta mer om hennes stam, själv är jag inte alls insatt i arabstammar!

Hon är verkligen trevlig och rolig att jobba med och eftersom jag är 171 cm lång så känner jag mig ibland lite stor på en arab men hon är helt perfekt storleksmässigt.

Hoppas att jag kan få till lite ridbilder också så småningom men tyvärr är jag ofta ensam i stallet så det har inte blivit några än.

Knapplån

Sätter in Januaris inspirationsbild som jag har för att försöka inspirera mig att kämpa vidare med Galishimo. Det är ju så mycket arab... i araben. :D

galishimo.jpg

hahaha klockren tolkning av bilderna, ibland känns det precis som om hon skulle tro att hon är det.. Trivs som fisken i vattnet på öppna vidder :)

1492546_10202768410834431_1405847828_o.jpg

Hemma hos oss njuter vi av den lilla snö vi har och passar på att hoppa lite diken när vi är ute på promenad. Träns på för andra gången har hon btw :)

Naaaw så söööt hon är när hon hoppar diken. Lyfter ordentligt på fossingarna. Så sött! :)

Galishimo rockade fett idag. :love:

22jan95.jpg

1601128_10202886761440295_1483374332_n.jpg

Aliah, vilken klockren bild! Jättevacker, och säger också det mesta om prinsessans personlighet om jag har förstått det rätt!;)

Så vackra vinterbilder, på en jättefräsch 21- åring! Blev lite inspirerad, blir nog kameran till helgen- har ju några "gamlingar" jag också.:D

Vlken fin fräsch 21 åring du har! :)

Cornelia:JAAAA ut med kameran och fota gamlingarna :D

Oh_ really: Vad kul att du delar bilder från dagens pass, det ska vara roligt att få följa eran utveckling :)

UNDERBARA BILDER! Jag hoppas Galishimo (2009) också får fylla 21 och vara så full av liv och lust!!

Så vackra vinterbilder, på en jättefräsch 21- åring! Blev lite inspirerad, blir nog kameran till helgen- har ju några "gamlingar" jag också.:D

Vlken fin fräsch 21 åring du har! :)

Han är väldigt pigg och fräsch, min lilla grålle :love:
Rid- och kroppsmässigt är han i sin livs form just nu. Och han bara fortsätter att utvecklas :love:
1536640_10151970377294032_207501355_n.jpg

Tycker definitivt att du ska rasta kameran i helgen Cornelia! :D

Oh_Really: Galishimo är så vacker. Alltid roligt när du delar med dig av bilder på honom :d

Senast ändrad:

Gud så underbart att se!!! Jag hoppas givetvis med att Fille kommer se lika välbevarad och fin ut vid den åldern!

Oh så motiverad man blir att ta lite bilder! Får se om jag kan lura till mig att morsan hjälper mig lite.

KL

Lite komplikationer har ev dykt upp med min skada. Ryggen är helt ok, blir bättre och bättre för varje dag. Men mitt bäcken :crazy: Jag är helt övertygad om att de har missat nåt, för bäcknet gör betydligt ondare än ryggen för tillfället. Och om jag går en sväng (korta svängar, inbilla er inget annat här nu :p ) så får jag direkt ont i bäcknet. Jag kan heller inte ligga på ena sidan utan att det bultar i hela bäcknet och sedan bultar det väl i 15-20 min iaf, av att jag har legat på den sidan nån minut :(

Det är nog ingen större fara, men kanske sprickor där med då om jag har otur. Och det kan ju om inte annat vara bra att veta.

KL

Uppdatering från Angelique.

I tisdags när vi var på ridbanan fick hon fnatt, reste sig samtidigt som hon slog bakut (hur tusan hon lyckades har jag ingen aning om) och fick tyvärr in en träff med en bakhov på mitt ben. Orastad ponny som reagerade på att det togs in hästar från hagen bredvid ridbanan. Så resten av veckan har jag haltat runt. I förrgår hjälpte en stallkompis mig med att longera henne så hon fick busa av sig lite. Igår longerade jag henne själv och hon var både uppmärksam och trevlig att ha att göra med.

Veckans insikt, inte bra att låta liten arab få vila när matten är sjuk... (Hon hade fått nöja sig med lite promenader under tre dagar.)

Så nu försöker vi igen att komma framåt, bara mitt ben är helt igen så tar vi nya tag.

Är väldigt glad för att stå i ett stall där man kan få hjälp och stöttning. Så, i tisdags kunde hon blivit såld för fyndpris. Idag så är hon inte längre till salu. Har dessutom nu lyckats få tag i en tränare som kommer hjälpa mig med inridningen av henne. Så det känns bra. Plan B är att skicka iväg henne på inridning, men jag är inte helt sugen på det.

Det enda tråkiga (förutom att mitt ben fortfarande gör ont) är en kommentar om att jag inte borde köpt en unghäst, att jag tagit mig vatten över huvudet.. Visst, jag har inte all erfarenhet, Angelique är en tuff och levnadsglad ponny, men det var ju precis det jag ville ha. Jag försöker ju i alla fall att ta hjälp med de delar jag inte vet hur jag ska lösa.

Håller med, in och kolla att du är hel så att det inte är något du får problem med senare!

Usch vad tråkigt, aldrig kul att få en hov i benet! Jag tycker att det är jättebra att du vågar och vill be om hjälp på de områdena där du känner att ni behöver få stöd. Jag tror nog att ni kommer att hitta en lösning, kämpa på och ge inte upp, det finns gott om fina människor därute som säkert kan finnas där och ge tips och råd åt er. Sen har vi ju alla varit nybörjare någon gång, alla vi som har unghästar har någon gång skaffat våran första unghäst men man lär sig med tiden och man lär sig av sina misstag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 059
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 089
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka