Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, blev Tempen valack .... en väldigt vacker valack! Kommer säkert bli en superb ridhäst åt någon lycklig. Är han tre år?
Han är tre år och hellre en vacker valack än en medioker hingst! Jag har haft enorm glädje av honom, min första utställning på 18 år går han in och tar guld- såklart jag tacksam över att ha fått lov att leka med honom. Men han är för liten för mig att rida och han är för lovande att bara vara sällskap åt en av mina hingstar så han ska få hitta en egen människa.

Grattis till tempen som fått bli vallack. Hoppas att ni hittar ett superbra hem åt honom där han verkligen får visa vad han går för. :)

Wow!!! Silver på SM, inte illa!
Jättemegagrattis Kickan, vilken prestation. Och du har fött upp en sån sund kille: bara buga och lyfta hatten (ridhjälmen i mitt fall :)

Nu "knapplånar" jag lite, om man nu använder det fortfarande ...;)

Först; jättekul att läsa om hur ni tränar och kämpar på, ni som skriver här! Jag läser tro

Jag och maken är stolta uppfödare till Varenne (Alt- Yosefine) som tog en silvermedalj i distans- SM igår, 160 km. Den här hästen har varit speciell från den dag han föddes. Hans första gångart var galopp, i en fin rund volt runt mamma Yazz, bara några timmar gammal.
Jag och stalltjejen red in honom, och hon tävlade honom lite lokalt och startade i en Hubertusjakt, en terrängritt och Hästrallyt.
Eftersom vi förstod att han var något utöver det vanliga bestämde vi oss för att sälja honom till en ryttare som ville satsa. Efter några turer hit och dit kom han till Charlotte Tillman i Växjö, och hon har matchat fram hon om på ett fantastiskt sätt.
Och jag är så glad att det är min älskade, alltid och för evigt saknade, Yazz som är hans mamma!
1904032_763363017028597_4763825641961965043_n.jpg
10374028_763363120361920_4442592196149704985_n.jpg

Ja, det är ju så de är, våra ljuvliga araber! Att inte fler inser detta....!
Just det där att de lyssnar, även om det är fullt med spring i benen- det tycker jag är så imponerande och hjärteknipande ...:love:

Ja...
Idag var vi ute o busred, långa travsträckor och sen in i skogen och galopp på stigarna. Ibland när vi skulle byta stig fick M vänta en bit på nästa galopp, och hon var så ivrig att hon MORRADE!! :D men hon väntade. :love:

På tal om ivriga araber; min Yazz var en sådan. Var ute med grannen som red sin unghäst, och jag var barbacka på Yazz. Grannen ville träna på att galoppera iväg ett stycke, sen stanna och vänta in oss. Sagt och gjort. Hon galopperade iväg, Yazz var två meter hög och en halv meter lång och vibrerade. Jag talade tydligt om att det var stillastående eller långsam skritt som gällde. "Ok då!!" sa Yazz, men till slut var energin tvungen att ta vägen nånstans, och hon gjorde något som påminde om en capriole, rakt upp och så en bakutspark. Allt så mjukt och balanserat att jag som satt barbacka inte ens vinglade till. Sen stod hon stilla igen, tills jag sa att hon fick trava ikapp. Hjälp vad jag saknar henne!

Nu kommer jag med mina "dumma frågor" igen. Hur mycket väger era araber?

Försöker desperat räkna ut hur många kilon som min kan väga, men blir inte klok på gissningarna... Hon är ju inte så stor, men ca 145 över marken är hon nog, och ganska normalrund just nu... Folk gissar på allt från 300 till 500 kg... och jag utgår ju från att hon varken väger mindre eller mer än det, men det är ju ett ganska stort spann...

Jag brukar räkna med 400- 450 kg, och det har visat sig stämma ganska hyfsat på de hästar som har vägts hos veterinären t ex. Då har det rört sig om araber i storlek mellan 145- 150, relativt normalrunda, eller lite i överkant- runda ....

Nu e det sommar och sol här i Finland. Prinsessorna går på grönbete men får sig en promenad eller ridtur med jämna mellanrum. Arabprinsessan får fortsättningsvis skrutta runt på lite klubbtävlingar i sommar :D

10362799_10203725973692904_6424842224006021973_o.jpg

Hm, jag som just funderade på om jag kunde köra båda hästarna i samma transport och undrade vad de vägde..
Buke är fantastiskt när man inte ens behöver fråga för att få svar! ;)
Tackar!

Nu kommer jag med mina "dumma frågor" igen. Hur mycket väger era araber?

Försöker desperat räkna ut hur många kilon som min kan väga, men blir inte klok på gissningarna... Hon är ju inte så stor, men ca 145 över marken är hon nog, och ganska normalrund just nu... Folk gissar på allt från 300 till 500 kg... och jag utgår ju från att hon varken väger mindre eller mer än det, men det är ju ett ganska stort spann...

Jag vägde min i vintras och då vägde hon 475 kg. Rejäl dam och var då lite rund om magen.

Hej!

Min Omma väger ca 430 kg, kanske lite mer nu.

När hon vägde 500 kg vad hon jättefet, när hon vägde 415 var hon för smal.

Hon är ca 155 cm hög.

/Lavinia, varit på klinik med våg alldeles för många gånger. Imorgon tänker jag rida förbi krossen och se om jag kan smyga upp henne på deras våg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 165
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka